Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 41

2000
‎Lagundu egin nahi didala esan dit. Badakit mutilek zer ulertzen duten laguntzeaz: larrua jo, irtenbidea hori delakoan.
‎—eta, begietarat xuxen so egiten zidala, irri maltzur bat ezpainetan, eratxiki zuen—: Baina oraino ez zaik bizarrik ere atera, eta zer ulertuko duk hik gauza hauetaz...?
2003
‎–Baina zer ulertuko dute hauek, Txomin. Deus ez, deus ere ez...!
2009
‎Dena bilakaeran dago, ez dago irudi akabaturik. Ez dio ikusleari ezer behartzen; irekia uzten du bakoitzak zer ikusi, zer ulertu; hobeto, irekidura bera da edozer posibletara espazioan. Gorputz eta aurpegirik ez, santurik ez, baina argiaren bilaketaz betea dena.
‎Ematen du fenomeno partikular horrek, une batez bederen, inguru oro ezabatu egin duela bere burua isolatuki aurkezteko, bere burua aski duela, bera dela unibertso guztia?, kasu hauetan zailagoa egiten baitzaigu esplikatzea aitortzen diogun, zentzu? horrekin zer ulertzen dugun zehazki. Zer horrek balioa bere baitan du, testuinguru handiagoari erreferentziarik gabe.
‎artekoa kultura bat beraren barruan, modernoan alegia, Natur Zientziak eta Humanitateak. Arazoa hain zuzen omen da kulturarekin zer ulertu: –lo que es la cultura, y qué es lo que hay que entender en su unidad y variedad?
‎konferentzian Bilboko La Filarmónican. Eta harborak zer diren ez dakit, baina garbi gelditzen dena da, berak historiarekin zer ulertzen duen: konkistak.
‎Nola edo hala, honaino Spenglerren eskema jarraitzen da, beraz. Gero ja ez da ikusten, Basterrak Spengler zer ulertu duen, ezer ulertu al duen, ala modu txarrean ustiatu bakarrik egiten duen, bere futurologia espainol nazionalistarako handikhemendik ideia solteak edo iradokizunak bilduz inolako errigore teoriko gabe. Spenglerren paralelo morfologikoen arabera laster, oraingo demokrazia eta kaosetik, diktadura zesarista inperialista bat altxatuko da, ongi eta gaizkiaren eskrupulurik gabekoa, gerra zibil itzel artean munduaren nagusi bihurtuko dena.
‎Izatearekin zer ulertzen ote den, ematen du beti eztabaidagai izan dela. Filosofia, presokratikoekin hasi eta Sartre edo Heideggerganaino (Parmenides, Platonen. Sofista?, Aristoteles), bere hastapenetatik gaur arte enplegatu du.
‎hori? Aurrena izatearekin zer ulertzen dugun gutxienez unetxo bat itaundu genioke geure buruari.
2010
‎De Juanaren egoera ez zegoen Loiolako negoziazio mahaiko gai zerrendaren barruan baina, jakina, hizpide izan zuten, prozesuari kalte handia egin ziezaiokeen auzia zenez gero. . Guk Batasunekoei galdetu genien ea zer ulertu behar genuen De Juana Chaosen greba horri buruz?, dio Urkulluk. –Arnaldok adierazi zigun aparte uzteko, horrek ez zuela oztoporik egingo prozesuan, baina jakin behar genuela beren etxe barruan urak mugitu egiten zituela.
2011
‎Brill andereñoaren begiak malkoz bete ziren, eta irribarrez begiratu zien konpainiako beste kideei. Bai, ulertzen dugu, ulertzen dugu, pentsatu zuen, nahiz eta ez jakin haiek zer ulertzen zuten.
2012
‎Orduan zer ulertu behar dut?
‎Ezkondu aurrez, maitemindurik zegoela uste izan zuen; baina maitasun horretatik eratorri behar izango zukeen zoriona etorri ez zenez, nonbait herraturik egon behar zuen inolaz ere, pentsatzen zuen bere artean. Eta Emmak jakin egin nahi zuen, zehatz mehatz zer ulertzen ote zen bizitzan, liburuetan hain ederrak iruditu zitzaizkion zoriona, irritsa eta lilura hitzez.
2013
‎Esan zuenez, bi arrazoi besterik ez zitzaizkion bururatzen emakume biek gelan gora eta behera elkarrekin ibiltzea erabaki zezaten, eta haiekin elkartzeak enbarazu egingo zion hala batari nola besteari. «Zer esan nahi ote du?» Bingley andereñoa Darcy zertaz ari zen jakiteko minez hiltzen zegoen, eta, ondorioz, ea zer edo zer ulertzen zuen galdetu zion Elizabethi.
2014
‎...a, eta gainera nahiko xeheki irakurri nuen duela gutxi unibertsitatean hirugarren mailakoei eman behar izan nien mintegi baterako prestaketa modura, eta ba al du beste libururik horrelakorik ager daitekeenik, edo antzezlanen batekoa ote da bestela(?) (berriro ere beldurtzen nau zer nolako azkura sortzen didaten kontu hauek unerik inkongruenteenetan); eta bigarrenik, eta benetan esan nahi nuena da, zer ulertu behar da: a) Liddellentzat ekintzak ordezkagarriak direla eta ez elkar elikatzaileak, alegia, barreneko horri aurre egiteko poema bat idatzi ALA masturbatu daitekeela eta masturbatu ondoren behar gutxiago duela poema idazteko(?), edo b) poema bat idatzi ALA etxea sakonki garbitu dezakeela eta etxea sakonki garbitu ondoren baretuta izango duela jada sabela?, edo c) egiatan poemak idaztearen estatusa lur erreal eta narrasera ekarri nahi du, eguneroko betebehar arrunt eta inondik inora ez dotoreekin parekatuz?
‎dela, esango digu1544; berau, le moule même de la nation? omen da1545 Fusioarekin zehazki zer ulertzen duen ere, ez du inon esaten. Berriro historia kontatzen digu, nola konkistatzaile germaniarrek, beren artean aski emazterik ez eta?
‎2) Fichteri arrazismoa eta pangermanismoa suposatzeko beste kausa bat, beharbada gaur gureak bai, baina Fichterenak ez ziren kategoriekin hura uler, hobe gaitzulertzean datza; erabat ignoratuz, a) haren hizkuntzaren filosofia guztia, hizkuntza alemanaren balorazioa bereziki, eta harentzat zer esan gura duen zehazki alemanak, herri jatorrizkoa? izateak(. Urvolk?); ezjakinez, halaber, b) hark zer ulertzen duen mehazki, deutsch, berbarekin?
‎nor da zinez alemana, eta zer da judu izatea; zein kondiziotan kontsidera litezke juduak alemanak1475 Ihardespenak denetarikoak daude. Adibidez, H. Cohen filosofoak (Ortega Gasseten maisua izango da Marburgon) interbentzio luze bat dauka, eta harentzat juduak eta alemanak nazio bat bihurtzen dituena erlijioa da?; filosofo neokantiarrak erlijioarekin zer ulertzen duen da jakingarriena! Polemika interesgarri guztitik gu bi autoreren interbentzioetara mugatuko gara, beti Renanen gure gaiari begira:
‎Bigarren, Treitschkek zer ulertzen duen beste era batean. Nazionalitateen printzipioa, onarturik ere, berak ez du hori era, italiar erradikal?
2015
‎esan nahi duela deskubritzeko. Txiripaz, noizean behin galdetzen didan zer edo zer ulertzen diodanean, egoera ez da asko hobetzen, totelka hasten bainaiz. Suposatuko duzunez, orain arte ez dut ingeleseko azterketa bat ere gainditu.
‎Literatura mota hau zertan den azaltzeko orduan hain dira handiak anabasa, desatostasun eta azpiklasifikazioak, ezen gu ere ez baikara definizo zehatz bat ematera ausartu. Nolanahi ere den, guk fantastikotzat zer ulertzen dugun jakite aldera, idazle hauen (eta beste batzuen) irakurketa gomendatzen dugu: Borges, Cortázar, Kafka, Poe, Machen, Wells, Piñera, Hawthorne edo Saki.
‎gauzak hitzez hitz eta bere horretan ulertzeko. Hortaz, lehen hurbilpen xalo horretan, horrelako zer edo zer uler lezake aurreiritzirik gabeko irakurleak, hitz neurtu bihurriak hitz lau zabar batera bihurtuta: amonaren etxera itzuli naiz gaur; hemen pasatzen nituen udak haurra nintzenean, amonari marrubiak lapurtzen eta, ikusten ninduenean oihu egiten bazidan ere; huntzaz hesitutako lorategi honetako ate aurrean nago orain, ate gorri denborak ustelduan joka, inork erantzungo didan ez jakin arren.
‎Hark bai, hark besoak zabalik hartu ninduen, eta Mikelena kontatu nionean ere, ulertzen zuela esan zidan. Ez dakit zer ulertuko zuen egia esan, nik oraindik ez baitut deus ulertzen, baina nire orduko zama arintzen lagundu zidan bederen... Ehun mila pezeta utzi zizkidan eta diru harekin atiko bat alokatu nuen.
‎–Auskalo zer ulertzen duan hik?, pentsatu nuen. Lorenzok, badaezpada, argitu egin zidan:
‎Proposamen konplexua da, hortaz, eta ez naiz, noski, horretan sartuko. Orain, proiektu horrek naziotzat zer ulertzen duen ezarri du, eta, erakutsi dudanez, ez dago adostasunik euskal nazioaren definizioan. Saiakera teorikoa da, baina ukaezina da praktikan duen eragina ere, ikusi denez eta ikusiko dugunez.
‎Gizonak, berriz, umetoki hitza entzun zuen, baina ez zion ondo ulertu gainerakoa, eta bi urte eta erdi lehenagoko ebakuntzarekin lotu zuen dena, orduko gaixotasunaren ondorio zitekeela oraingoa, pentsatu zuen. Baina ezer gutxi zekien medikuntza kontuez, eta emazteak berak zer ulertu zuen esan zionean, bertsio harekin geratzea erabaki zuen: hobe zuten, edonola ere, oso poliki hazitako tumorea zela eta, hortaz, gerora ere poliki haziko zela pentsatzea.
2017
‎Ez nengoela harreman berri bati ekiteko prestatuta esan nion, denbora nuela zauriak sendatzen. Auskalo zer ulertu zuen, nire eskua harturik bere bularren kontra estutu baitzuen edo bere bihotzaren kontra, ez dakit, eta estutzen zuen bakoitzean bularrak eskotetik kanpo aterako zitzaizkiola ematen zuen. –Konformatuko nintzateke tarteka laztanen bat egingo bazenit?, esan zuen ahopeka etsipen puntu batekin, eta berriro bere bi bularren kontra estutu zuen nire esku gatibua.
zer ulertu duzue bizitzaz?
2018
‎–Stevens jauna, zer ulertu behar dut, lanean nahi nauzula gaur gauean?
‎Neuk ez dut sentitzen oraindik bolumen arazorik, baina motiboa baliatu nahi izan dut, suposatuz emakumearen zenbait barnetasun gizonentzat inpenetrableak direla, areago apaizentzat. Engaina ditzakezu, eurak ulerkor sentitzeraino, zer ulertzen duten jakin gabe. Neurera itzuliz, geroz beldurrago naiz tuneletik kartzelara irteteko.
2019
‎Ikusten ari garen bezala, hizkuntzaren kalitatearen inguruko kezka oso zabalduta egon da euskaltzaleen artean, baina zenbat buru hainbat aburu, denek kalitate hitza erabili arren, azaltzen ziren ikuspegietan aldeak oso handiak ziren. Txostenean, guk behinik behin, euskararen kalitateaz zer ulertzen genuen zehaztu nahi izan genuen, eta aurkeztu genuen formulazioaren bidez, kalitatearen inguruko eztabaida oinarri berrietan kokatzen saiatu ginen. Testu osoa sarean dagoenez, ideia nagusiak laburtzera mugatuko naiz.
2020
‎Kongresu, sinposio eta aurkezpenetan behin eta berriz entzun eta askotan errepikatu dugu ikaslea erdigunean jartzen duen pedagogia garatu behar dela eta asko dira beraien hezkuntza proiektua definitzeko esaldi hori erabiltzen dutenak. Baina zer ulertzen dugu" pertsona erdigunean" espresioarekin. Askotan baliatzen den beste esamolde bat hau da:
‎Amak neskametzat nindukala, utikan bidali ninduela bere esana egiten ez nuelako eta zaflakoka amaitu zirela gure arteko tenkak... Baina zer uler zezakeen Omar gose pasatu horrek, bera mutila izanik. Mutila eta, gainera, gurasoen konfiantza osoaren jabea, bere ardurapean utzi baitzuten etxea, uda osoa sorterrian igarotzeko.
‎Bularretako eta kulerotan, laztan egin dio oihal finaren ehundurak. " Oso polita zaude", dio Benitak euskaraz, Clarak zer edo zer ulertzen duela jakitun. Clarak ez du inoiz jantzi halako urdin kolorerik.
2021
‎Ikasketaren transmisioa ez dago bermatuta: zer ulertuko du ikasleak irakasleak esandakoaz. Azalpen eta bizitza propioa emango dio, erabilpen partikularra.
‎Pentsa zer ulertzera heldu naizen.
2022
‎Beste arazo bat da nik buruan darabildana, jauna: zer ulertu behar dugu loria edo fama bezalako hitzak entzutean. Zer deritzozu jauna?
‎Nabarmenkeriarik gabeak, ez alde batera, ez bestera. Horra zer ulertu behar den saltzailea bilaketari eransten ari zaion azalpenetan.
2023
‎Baina, itxuraz, ez dago hori ulertzen duen jende askorik. Maitasunik gabeko sexua nahi baduzu, gauza biak bereizi nahi badituzu, zer edo zer ulertzeko denbora nahi baduzu, prest egon behar duzu faktura ordaintzeko. Ez dizute barkatuko.
‎–Bakoitzak maitasunaz zer ulertzen duen ikusi nahi dut... Laiari esan nion eta oso interesatua dago ikasleek maitasunaz adierazten dutena ikusteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia