2013
|
|
1 Taldeka jarrita,
|
talde
bakoitzak bideo bat ikusi eta aztertuko du. Eta bost minutuko tarte batean, taldekide bakoitzak honako fitxa hau osatuko du:
|
|
Zer egin daiteke horiekin? Honako urrats hauei jarraituz,
|
talde
bakoitzak jolas bat prestatuko du beste talde batentzat. Ekin jolasari!
|
|
Ondoren, erliebe elementuak maparen batean bilatu eta kontinenteka sailkatuko dituzue eskaintzen zaizuen moduko taula batean, atlasen bat edo Irristalari edo bestelako aplikazioren bat erabiliz. Taula osatzen hasi aurretik,
|
talde
bakoitzak zein erliebe elementu sailkatuko dituzuen adostu.
|
|
a) Azaldu elkarri lehen puntuko a, b eta c ataletan
|
talde
bakoitzak egindakoa, eta beharrezkoa balitz, egokitu. Desberdintasun handiak al daude taldeen artean?
|
|
Orain ere, taldeka jardungo duzue. Gela sei taldetan banatu; ondoren,
|
talde
bakoitzak mapetan agertzen den zibilizazioetako bat hautatuko du, eta ekonomiari, gizarteari eta kulturari buruzko informazioa aurkitu eta bilduko du.
|
|
b) Azterketak egin ondoren,
|
talde
bakoitzak berari dagokion aspektuari buruzko ondorio orokorra aurkeztuko die gainerako taldeei. Ondorio horietara heltzeko izan dituzuen arrazoiak eman, eta hiru webguneen artean dauden ezberdintasunak azpimarratu, beren artean konparazioak eginez.
|
|
3 Ariketa hau egiteko, beste era bateko taldeak egingo dituzue, eta
|
talde
bakoitzean aurreko taldeetako kide bana egongo da, gutxienez. Horrela, webgunearen fidagarritasuna osotasunean aztertuko duzue.
|
|
2 Partekatu gelakideen artean
|
talde
bakoitzak definitutako kontzeptuak edo giltza hitzak, eta osatu bakoitzak bere taula, ateratzen dituzuen ondorioak kontuan hartuz.
|
|
Aurreko jardueran
|
talde
bakoitzak egin eta osatu du aurkezpenaren mamia, agerpenaren eta hitzaldiaren erdigunea, edukiak dituena. Ez da lan makala izan, baina ari zara egin beharrekoa bukatzen.
|
|
a) Euskal Herriko paisaia oso aberatsa da, baina oraingo honetan
|
talde
bakoitzak paisaia horietako bakar bat aukeratu du lanerako. Hona hemen hainbat paisaia mota eta mota bakoitzeko adibideak:
|
|
1 Jarri talde txikitan, eta
|
talde
bakoitzak kanpoko eragile geologiko bana aukeratu behar du. Kanpoko eragile geologiko horren ezaugarri orokorrak eta eragiten dituen prozesuak ikertu ditu talde horietako bakoitzak.
|
|
Horretarako, honako hau da prozedura: elkartu
|
talde
bakoitza beste batekin, eta azaldu bakoitzak egindako lana beste taldeari; gero, gauza bera egin beste hainbat talderekin. Helburua da talde bakoitzak, txandaka, gainerako guztiei egindakoaren azalpena ematea.
|
|
elkartu talde bakoitza beste batekin, eta azaldu bakoitzak egindako lana beste taldeari; gero, gauza bera egin beste hainbat talderekin. Helburua da
|
talde
bakoitzak, txandaka, gainerako guztiei egindakoaren azalpena ematea. Azalpenak jasotzen dituen taldeak bete du taula, entzundakoaren arabera.
|
|
3 Aurreko ariketa egindakoan,
|
talde
bakoitzak kanpoko eragile geologiko guztien taula beteta izango du dagoeneko; beraz, talde handian, eragile geologiko horiei buruz eta eragile horiek sor ditzaketen erliebe motei buruz hitz egin dezakezue eta taldeetan ateratako ondorioak komentatu. Ondoren, berrikusi eta osatu zuek egindako lanak, hala behar izanez gero.
|
|
a) Banatu talde txikitan, eta
|
talde
bakoitzak zentzumen bana aukeratu. Egin ikerketak eta, ondoren, bete taula.
|
|
b) Elkartu taldeka,
|
talde
bakoitzak metodo bat aukeratu eta horren inguruko informazioa bildu.
|
|
(Elkarrizketa planifikatu eta adostu, ikerketaren helburua eta
|
talde
bakoitzaren zereginak zehaztu, egingo dituzuen galderak prestatu&)
|
|
Gogoratu
|
talde
bakoitzak parke natural bana izango duela aztergai. Zein da parkearen izena, kokapena eta izendapenaren data?
|
|
a) Proposatzen dizuegun adibideaz gain,
|
talde
bakoitzak bizidunetan edo inguruan eragina duten gizakion beste bi jarduera ipini behar ditu.
|
|
Taldeko ikasle bakoitzak zerrendako hegazkin bat aukeratu eta eraiki, eta taldean lehiatu. Bost lasterketaren ondoren,
|
talde
bakoitzeko irabazleen arteko lehiaketa egin.
|
2014
|
|
1 Jarri lauko taldetan, eta
|
talde
bakoitzak ikus dezala bideo bat. Ea zenbat informazio ateratzeko gai zareten!
|
|
a) Hirunaka,
|
talde
bakoitzak erlijio baten ezaugarri nagusiak laburbilduko dituen kontzeptu mapa egingo du. Hori egiteko, jarrai iezaiezue aztertu berri dituzuen urratsei:
|
|
Datu asko dituzue Erdi Aroko gizarteari buruz. Horietan oinarri hartuta,
|
talde
bakoitzak zuen antzerki fitxa osatuko duzue; era horretara, prest edukiko duzue antzerkiko testuak idazteko informazioa.
|
|
5 Amaitu ondoren,
|
talde
bakoitzak autoebaluazioa egingo du, taulan agertzen den galdetegiari erantzunez.
|
|
2 Ondoren, hirunaka elkartuta eta egindako ereduan oinarri hartuta,
|
talde
bakoitzak gainerako mapetako bat aztertuko du. Hori egiteko, gaur egungo Petersen mapa erreferentziatzat hartuta, erantzun iezaiezue egokitu zaizuen maparen galderei.
|
|
3 Osa itzazue bederatzi kideko taldeak. Hiruko taldetan
|
talde
bakoitzak kolore bereko (gorrixka, urdina edo berdea) pertsonaien atalak beteko ditu. Lehenik, zehaztu ezazue pertsonaia horien erakundearekin zer dokumentuk duen lotura, eta, ondoren, osatu lerroa, bideo animazioetan eta Ekigunean dituzuen dokumentuetan oinarrituta.
|
|
3 Desegin itzazue aurreko taldeak, eta elkartu berriro hirunaka, baina kontuan hartuta mapa mota bakoitzeko ikasle bat egon behar duela; alegia:
|
talde
bakoitzean mapa kristaua, islamiarra eta txinatarra aztertu dituzten ikasleak egongo dira. Egin itzazue honako jarduera hauek:
|
|
Boskote bakoitzak gai bati buruzko galderak prestatu ditu (lehenengo taldeak anai arreba kopurua biltzeko galderak, bigarrenak jatorria, hirugarrenak bizilekuz aldatzeko arrazoiak, eta laugarrenak, berriz, zenbat urterekin izan zituzten seme alabak). Zehaztuta duzue
|
talde
bakoitzean egin beharreko galdera kopurua.
|
|
b) Texacok Durenoko petrolio ekoizpengunea itxi zuenetik (1992) herritar askok emigratu zuen atzerrira. Datu hauei behatuta, adieraz ezazue adin
|
talde
bakoitzeko kideek zer kausengatik emigratu zuten.
|
|
b) Elkartu taldeetako idazkariak eta idatzi
|
talde
bakoitzak aurre egindako erronka eta proposamenen laburpena," Orri birakaria" egiturari jarraituz.
|
|
2 Irakasleak
|
talde
bakoitzari laborategian egin duen praktika bat izendatuko dio.
|
|
c) Partekatu
|
talde
bakoitzak emandako erantzunak gelakideen artean, eta, beharren arabera, osatu nork bere erantzunak.
|
|
b) Partekatu
|
talde
bakoitzak emandako erantzunak gelakideen artean, eta, beharraren arabera, osatu nork bere erantzunak.
|
|
d) Partekatu
|
talde
bakoitzak egindako hobekuntza proposamenak gelakideen artean, eta hitz egin gaiari buruz.
|
|
a) Talde txikitan bildu eta
|
talde
bakoitzak eguneroko momentu bat aukeratu du. Momentu horretan inguratzen zaituzteten objektuak zerrendatuko dituzue, taldekideak adina objektu.
|
2016
|
|
d) Partekatu bikoteen artean
|
talde
bakoitzak egindakoa, eta egokitu egindakoa beharraren arabera.
|
|
a) Elkartu hiruko talde txikitan, eta ikusi ekigunean duzuen Giza gorputzaren aparatuak eta sistemak bideoa. Ondoren,
|
talde
bakoitzak bi aparatu aukeratu ditu ikerketa egiteko sistemak utzi geroxeagorako haiek ere aztertuko dituzue eta. Kontuan hartu jardueraren hasierako irudi bakoitzarekin lotzen diren aparatu guztiak landu behar dituzuela.
|
|
a) Talde txikitan, aukeratu
|
talde
bakoitzak zentzumen bana. Egin ikerketak, eta, ondoren, bete taula.
|
|
2 Bete ezazue Gidoi narratiboa antolatzen fitxa,
|
talde
bakoitzak ekosistema bat aukeratu dezala ikerketa egiteko: r gezako ibai aintzira edo urmael bat; edo itsas ekosistema bat:
|
|
2 Zer iruditzen zaizue
|
talde
bakoitzak eraikitako kontakizun posibleak partekatzen badituzue. Bat etorri al zarete proposatutako gatazketan?
|
|
Gero,
|
talde
bakoitzak bere sailkapena eta erabakia hartzeko erabilitako argudiorik garrantzitsuenak aurkeztuko ditu, bozeramailearen bitartez.
|
|
Halako lana hartuta, merezi du gelan
|
talde
bakoitzak egindakoa ahoz partekatzea. Gainera, horrela, herriko egoera soziolinguistikoaren hainbat alderdiren berri izango duzue, bai eta egoera horren argazki osoagoa ere.
|
|
Lau ebaluatzaile bilduko zarete, ebaluatzaile bat
|
talde
bakoitzeko.
|
|
Ebaluatzaile taldeko kide zarenez gero, proposamen inprimaki guztiak eta
|
talde
bakoitzeko ebaluazio irizpideen orri bat izango dituzu. Markatu irizpide guztiak ebaluazio orrian, azalpena eta zure galderen erantzunak kontuan hartuta.
|
|
Horretarako, ikastaldea hirutan banatuko dugu eta
|
talde
bakoitzak batzorde baten ardura hartuko du. Taldeak handiegiak badira, bitan banatuko ditugu.
|
|
Gizarte zibileko
|
talde
bakoitzak bere iritziarekiko kontrakoena duen taldea identifikatuko du. Bil zaitezte haiekin, zuen ikuspuntua azaltzeko eta haiena entzuteko.
|
|
b) Beste taldeetako kideek ordenantzen argudioen aurrean kontra argudioak idatziko dituzte, unitatean ikasitako hizkuntza ereduak erabiliz. Ondoren,
|
talde
bakoitzeko ordezkari bana aukeratuko dute, taldearen ikuspuntua defendatzeko.
|
|
1 Lauko taldetan banatuta,
|
talde
bakoitzak ondoko aztergai hauetatik bat hautatuko du.
|
|
a Hautatu
|
talde
bakoitzeko pertsona bana, zuen ikuspegia batzar irekian ordezkatzeko.
|
|
a) Uhartean biziraun ahal izateko, hainbat beharrei erantzun behar diezue (janaria, ura, babeslekua, sutarako egurra). Taldeka lan egitea erabaki duzue, eta
|
talde
bakoitzak bere zeregina izango du. Banatu lau taldetan, eta, taldeak handiegiak badira, berriro zatitu.
|
|
c) Banatu eta azaldu gainerako taldeei
|
talde
bakoitzak idatzitako arauak.
|
|
1 Banatu aurreko jarduerako taldetan. Jarduera hartan,
|
talde
bakoitzak behar bati edo arazo bati denen mesedean konponbidea aurkitzeko ardura zeukan. Oraingoan, gai beraren inguruko beste arazo bati topatu behar diozue irtenbidea.
|
|
e) Guztiek batera,
|
talde
bakoitzak lege bakoitzaren helburu nagusia markatuko du behekoa bezalako taula batean. Saiatu lege bakoitzaren helburu nagusia adosten.
|
|
1 Ikasi ditugun kontzeptuak ulertu dituzula ziurtatzeko, aukeratu
|
talde
bakoitzetik kanpainak hobetu nahi duen desberdintasuna ondoen deskribatzen duen/ duten hitza/ k.
|
|
Irakurri bete behar dituzuen zereginak, eta zerrendatu itzazue kontrol zerrendan. Pentsatu nola antolatuko zareten zereginak betetzeko (batzuk banakakoak izango dira, beste batzuk talde txikian egin behar dira, zenbaitetan
|
talde
bakoitzak lan bat egingo du&) eta idatzi pentsatutakoa. Zuzendu planifikazioa, talde handian.
|
|
a) Banatu
|
talde
bakoitza lau bikotetan, eta lotu zerga hauek dagokien definizioarekin.
|
|
Irakurri eta zerrendatu taulan bete behar dituzuen zereginak. Pentsatu nola antolatuko zareten zereginak betetzeko (batzuk bakarka egitekoak dira, beste batzuk talde txikian, zenbaitetan
|
talde
bakoitzak lan bat izango du&) eta idatzi pentsatutakoa. Zuzendu planifikazioa, talde handian.
|
|
Irakurri bete behar dituzuen zereginak, eta zerrendatu taulan. Pentsatu eta idatzi nola antolatuko zareten zereginak betetzeko (batzuk bakarka egitekoak dira, beste batzuk talde txikian, zenbaitetan
|
talde
bakoitzak lan bat izango du&). Zuzendu planifikazioa gela osoan.
|
|
Irakurri bete behar dituzuen zereginak, eta zerrendatu taulan. Pentsatu eta idatzi nola antolatuko zareten zereginak betetzeko (batzuk bakarka egitekoak dira, beste batzuk talde txikian, zenbaitetan
|
talde
bakoitzak lan bat izango du&). Zuzendu planifikazioa talde handian.
|
|
Irakurri bete behar dituzuen zereginak, eta zerrendatu taulan. Pentsatu eta idatzi nola antolatuko zareten zereginak betetzeko (batzuk banaka egitekoak dira, beste batzuk talde txikian, zenbaitetan
|
talde
bakoitzak lan bat izango du&). Zuzendu planifikazioa talde handian.
|
2017
|
|
f) Jaso dokumentu batean
|
talde
bakoitzak lortutako emaitzak.
|
|
4 Laburbildu arroka
|
talde
bakoitzaren ezaugarriak.
|
|
b) Aurkezpen guztiak bukatu ondoren, bildu
|
talde
bakoitzak jasotako galderak, eta gelakide guztien laguntzarekin erantzun eta ondorioak atera.
|
|
1 Zer mutazio mota daude? Eman
|
talde
bakoitzeko gaixotasun baten adibidea, eta adierazi zer ondorio dituen eta ondorengoetan zer eragin duen.
|
|
4 Izaki bizidunen
|
talde
bakoitza ingurune jakin batean sortu eta garatu da: baleak itsas zabalean, igelak eta krokodiloak lokatzetan
|
|
4 Taldean bilduta,
|
talde
bakoitzak aurreikusten dituen zereginak zerrendatu ditu, beti ere kontuan hartuta denon artean adostu duzuen emanaldiaren helburua eta gaia, hartzaileak eta iraupena.
|
|
Taldeak osatzeko, hainbat irizpide erabil ditzakezue: gustukoen duzuen gaia hautatzea;
|
talde
bakoitzean produkziorako lan-taldeko norbait, eskenegrafiakoren bat, argi eta soinuko beste bat eta publizitateko bat egotea; taldeak zoriaren esku uztea, etab.
|
|
1 Taldeka jarrita,
|
talde
bakoitzak kanta bat prestatu eta taularatuko du. Zuen gelakideak izango dira ikus entzuleak.
|
|
Ondoren,
|
talde
bakoitzak ateratako ondorioak partekatzeko, modu berezi bat proposatuko duzue: zeuek proposatutako hiru kantak abestuko dituzue.
|
|
Taldeka jarraituz,
|
talde
bakoitzak aurreko jardueran aurkeztutako hiru egoeretako bat hautatuko du. Egoera horri aurre egiteko, hainbat testu proposatu dituzue.
|
|
1 Hartu gramo bat inguru zink saiakuntza egin behar duen
|
talde
bakoitzak.
|
|
Irudian daude atomoen tamaina erlatiboak. Ikusten denez, periodo bakoitzeko ezkerreko atomoak handiagoak dira eskubikoak baino, eta
|
talde
bakoitzeko behekoak goikoak baino ere bai.
|
|
b) Gertaera bakoitzean bi ideologiak parte hartu zuten. Identifikatu eta idatzi zerrenda batean
|
talde
bakoitzaren sentimendu, helburu eta ideiak.
|
|
b) Antolatu
|
talde
bakoitza bikoteka, eta idatzi honako eduki hau izango duen artikulu bat. Iturri eta irudi gehiago dauzkazu Ekigunean.
|
|
a Lau informazio taula prestatuko dituzue,
|
talde
bakoitzeko bat. Eskatutako ezaugarriak bilduko ditu eta gertaera historiko hauek azaldu.
|
|
a) Lehenik, banatu gela bederatziko taldetan. Ekiguneko iturriak kritikoki aztertu ondoren,
|
talde
bakoitzak taula beteko du puzzle egitura kooperatiboa erabiliz. Lehenengoa eginda dago, adibide gisa.
|
|
c Antolatu zuen artean:
|
talde
bakoitzeko kide batzuek denbora lerro digitala osatuko dute eta beste batzuek, berriz, paragrafoa prestatuko dute. Hasi aurretik, ikusi arretaz Nazioaren Ligaren adibideak.
|
|
Helburua da ondorioztatzea ea gatazkan dauden herrialdeetan giza eskubideen egoerak hobera edo txarrera egin duen. Antolatu gela lauko taldetan eta
|
talde
bakoitzak aukeratu dezala honako gatazka hauetako bat:
|
|
a) Antolatu ikasleak lau taldetan, lau mahairen inguruan eserita, eta eman bakoitzari papera eta koloretako boligrafoak. Mahai
|
talde
bakoitzak kartoi mehe handi bat izango du: gorria, urdina, berdea edo laranja.
|