2001
|
|
Hau da, propietateberrien emergentzia sortzen da materiaren oinarrizko osagarrien arteko elkarrekintzen bidez, hain zuzen ere. " Oinarrizko" partikulez osaturiko aglomeratuaren portaera ezin da ulertu partikula gutxi batzuen estrapolazioaren bidez; era berean, futbol estadio bateko paniko egoerak ezin diraulertu bi
|
pertsonen arteko
elkarrekintzen bidetik. Propiet ate" emergente" berriak agertzen dira, sasoi batean marxistek, Engels aipatuz, esaten zutena:
|
2002
|
|
Sexu desberdineko
|
pertsonen arteko
lankidetzak mesfidantza pizten du gizartean. Herrialde batzuek espazio banatuak ezarri dituzte lokal eta garraio publikoetan.
|
2003
|
|
Ondorioz, giza zientziek ekartzen dizkiguten aukerabe rrian aurrean —gizakiaren funtzionamenduaren gakoa eta herrien eta
|
pertsonen arteko
bizikidetzan gertaturikohorrenbeste gatazka historikoen zergatia aurkituz—, begi-bistakoa dirudi saiatu behar dela arrazoimenari kasu egin eta lurraldea, kultura eta antolaketarako autonomia ematen ofizialki halakorik ez duten herriei. Prozesu horretan, natiboek lehentasuna izan behar dute euren lurral dearen gainean.
|
2004
|
|
E rdozaintzik
|
pertsonen arteko
harremana ren eta elkarrizketa ren beharra azpimarratzen zuen, besteekiko jarrera ireki bat. Izan ere, besteak entzunez, ulertuz, maitatuz eta elkarlanean arituz gizateria aske eta ireki bat lor daiteke, gure herri edo eskualde mailan ez ezik, mundu mailan ere bai.
|
2006
|
|
• Behar linguistikoak, EAEko hizkuntza ofizial bat edo biak ez ezagutzetik eratorriak. Gabezia horiek eragina dute
|
pertsonen arteko
harremanetan eta harreman sozialetan nahiz ikaskuntzan.
|
|
Lehena irakaskuntzako irakats hizkuntza ikastea da. Hizkuntza ezinbesteko eramailea da
|
pertsonen arteko
harremanetarako, gizartean integratzeko eta ikaskuntzarako. Ikasle etorkinen hizkuntza-ikaskuntzako beharrak behar adina ez bideratzeak, gainditzeko zailak diren eskola-atzerapenak eragin ditzake kasu askotan.
|
2008
|
|
Egile horien ustez, eratutako estatu-nazioen neutraltasun eza, aldez aurretik desberdintasuna ezabatzeko baino ez da, eta, aldi baterako bakarrik denez, komenigarria litzateke horri aurre egitea14 Azkenik, badira zenbait egile, esaterako, G. Sartori eta azken etapako J. Habermas egilea(" abertzaletasun konstituzionala") pluralismoaz bakarrik aritzen direnak, eta, azken batean," espazio publikoan" kulturaedo nazio-aniztasunaz aritzeari uko egiten diotenak. Egile horien ustez, estatu-nazioek politikak aitortzea bakarrik zilegi da estatua osatzen duten
|
pertsonen arteko
berdintasuna" espazio publikoan" bermatzeko, kontuan hartu gabe migratzaileen taldeek edo bertakoek izan ditzaketen desberdintasun etnokulturalak beren" espazio pribatuetan" 15.
|
|
Hirugarren zutabea zibismoa da, hots,
|
pertsonen arteko
erlazioa gidatuko duen oinarrizko araua (edozein dela ere horien jatorrizko hizkuntza, kultura, erlijioa edo azal kolorea). ‘Zibismoa’, praktikan, horrela definitzen da:
|
|
‘Zibismoa’, praktikan, horrela definitzen da: " akzio publikoko jokabide-jarrera edo-araua,
|
pertsonen arteko
bizikidetza bermatu eta kohesioa ziurtatzen duena".
|
|
Pertsonen arteko desberdintasun genetiko nagusia, gutxi gorabehera 1.000 nukleotidotik behin nukleotido bakar baten aldakuntzan dago (bariantea edo polimorfismoa deitzen dena). Genoma osoa kontuan hartuta, %0, 2 da
|
pertsonen arteko
desberdintasuna. Jakina, gure genoma oso luzea denez, horrek esan nahi du bizpahiru milioi nukleotido direla desberdinak pertsona batetik bestera.
|
2009
|
|
• Eleka Ingeniaritza Linguistikoa (Elhuyar Fundazioa) (www.eleka.net). Helbide elektroniko honetan makinen eta
|
pertsonen arteko
komunikazioa ahalbideratzen duten teknologiak daude: itzulpen automatikoa (OPentrad), bilatzaileak (Elebila, Miatu), itzulpengintza laguntzeko tresnak, zuzentzaileak (Xuxen), euskaraz lan egiteko aplikazioak...
|
2014
|
|
Egungo genero ideologia nagusia diodanean, ikerketa eta teorizazio feministen emaitzak egiten ditut neure, hau da, honako ardatz hauek: indarrean den genero sistemak
|
pertsonen arteko
bereizketa nagusia sexu bikotasunean ezartzen duela; alegia, ustez aratza eta zehatza den sexu binarismo biologikotik abiatuta4 bereizten dituela arrak eta emeak. Eta pertsona arrei atxikitzen diela ezaugarri sorta bat, eta eraikuntza sozial horren ondorio dela maskulinitatea (eta gizonezkoak).
|
2015
|
|
Zergatik gara ezberdinak? Zergatik dirudite ezberdinak
|
pertsonen arteko
harremanek osatutako sare egiturek. Sareek eta horien egiturek gu egiten gaituzte edo guk erabakitzen ditugu gure sareen egiturak?
|
|
Bada sare sozialen azterketan, ez Interneteko sare sozialetan soilik, baizik eta
|
pertsonen arteko
harremanak definitzen dituzten sareetan, propietate berezi bat: asortatibitatea.
|
2016
|
|
Orduan hasi eta gaur arte, 30 -40 dira gutxi gorabehera Hala Bedin bertan sortzen diren irratsaioak eta 90 pertsona inguru astero estudioetatik pasatzen direnak. Horrek, gabeziak gabezia, irratia osatzen duten
|
pertsonen arteko
aniztasuna bermatzen du; bai jatorriari, bai estiloari zein adinari dagokienez ere.
|
|
Informazio eta komunikazio teknologiek
|
pertsonen arteko
komunikazioetan eta informazio kudeaketan jokatutako paperak hobekuntzak ekarri bazituen, Industria 4.0 horrek makinek ia osorik kudeatzen dituzten prozesuetan eragin nahi du. Horrek, noski, eztabaida asko eta erantzun gabeko galdera asko uzten dizkigu airean:
|
2018
|
|
Hori izango litzateke gure utopia: esplotaziorik gabeko gizartea,
|
pertsonen arteko
harremanak eta zaintza landuko dituena, lehentasuna pertsona erdigunean jartzea eta pertsona guztien premiak asetzea izanik. Guztionak berdin.
|
|
Lehenik, esan behar dugu garuna begiratzea eta ikaslea begiratzea ez direla gauza bera. Brailovskyk (2016) azaldu duenez, irakaskuntza, batetik,
|
pertsonen arteko
topaketa hunkibera eta bizia nahasten duen erlazioa da, bizipen askotarikoak bezain sakonak suspertzeko ahalmena baduena, non eta sinesteak, usteak, ohiturak, ideologia... denak jokoan jarrita diren; baina, irakaskuntza, aldi berean, prestakuntzak eman eta egiaztagiriak eta tituluak banatzen dituen sistema politiko eta soziala ere bada. Bi zereginak ondo betetzeko zailtasun nabariak izan arren, bietan eraginkorra izatea, hala eskatzen zaio.
|
2019
|
|
Kooperaziotik jaiotzen den sentimendu nagusietako bat, beraz, maitasuna da,
|
pertsonen arteko
lotura sakon eta iraunkorra, alegia. Kooperazioa unibertsala da, hartzen duen forma aldatu egiten bada ere kulturatik kulturara.
|
|
Zaintzaren etikan, aldiz, pertsona kontzeptua konkretutasunari eta norbanakotasunari lotzen zaio, bestea konkretua. Horregatik,
|
pertsonen arteko
diferentziak hartzen ditu kontuan. Pertsonak identitate propioko gizakiak dira, historia bat eta afektibitate sistema bat dute.
|
|
azkena Harmonia izango zen. Aro harmonikoan, pultsioak ez lirateke erreprimituko, baizik eta
|
pertsonen arteko
harremanen erregaia eratuko lukete. Falansterio deitu zion aro horren gauzatze materialari.
|
|
2012an, Ingo Niermann idazleak, Martti Kalliala arkitektoarekin batera, Drill Love proposatu zuen: erakargarritasun, edertasun eta gaztetasun estandarrak (sexualitate garaikidearen ardatzak) betetzen ez zituzten
|
pertsonen arteko
topaketei bide emateko espazioa.
|
|
Haurrei benetako erabakitze ahalmena eman eta eurek diseinatutako aisia hezitzaile eta euskaldunaren bitartez euskararen erabilera sustatuz, gure hurbileko gune urbanistiko, ekimen eta
|
pertsonen arteko
harremanak hobetzea eta komunitate sarea indartzea, beti ere estetikaren lanketari estu atxikita, edertasuna xede dela.
|
2020
|
|
Beste era batera ere formulatu liteke:
|
pertsonen arteko
lankidetza eta enpresa kooperatiboa diskurtso erlijioso batean bilduak daude.
|
|
Kooperatibetan, halakoak nahi zituen pertsonak, langile-bazkideak: jakinaren gainean hitz egiten duten eta emandako hitzaren jabe diren herrikideak;
|
pertsonen arteko
harremanak (hartu eta emanak) arautzen dituzten auziak ezagutu, eztabaidatu, ebatzi, betearazi eta zaintzeko beren hitzaren eta lanaren jabe direnak; hitza hartu eta betetzen duten pertsona erantzuleak.
|
2021
|
|
Hala, belaunaldi berrien ekimenek alde batera uzten dute alderdi eta erakunde politikoek zuten nagusitasuna, nahiz eta ekintzaile gazte askok afiliazio organikoren bat mantentzen duten, eta zentzu politikoa ematen diete jarduera eta hautu arruntei: zein hizkuntzatan komunikatzen diren,
|
pertsonen arteko
harremanak eta horiek zeharkatzen dituzten menderatzeeta mendekotasun-mekanismoak nola eratzen diren, zer lan mota aukeratzen duten, kontsumo-moduak, naturarekiko harreman-eredua, sexualitatea garatzeko askatasuna, nortasun indibidualak eta kolektiboak eraikitzeko aukerak... Eremu horietan guztietan garatutako ekintzak ekintza etiko-politiko bihurtzen dira gazte aktibisten bizitzan.
|
|
2020an filmaketetan ezarri ziren neurri espezifikoek urte honetan jarraitu dute:
|
pertsonen arteko
distantzia, bi metrokoa; filmaketa lantaldearentzat, maskara kirurgikoak erabiltzea, eskuak etengabe garbitzea, batez ere platora sartzean eta bertatik irtetean edo lokalizazioan. Instalazioak aldizka desinfektatzea, testak egitea, egunero tenperatura hartzea...
|
2022
|
|
Hau da, gizakia besteekin erlazionatzen den izakia da. Bada,
|
pertsonen arteko
erlazio horri politiko deritzo, publikoki hitz egiten duelako eta besteekin erlazionatzen delako. Bere aburuz, gure existentzia espazio publiko-politiko baten menpe dago.
|
2023
|
|
Lurraldea eta komunitatea dira aldaketa ahalmen hori bultzatzen edo mugatzen dutenak. Ezagutza tazitua, kodetuta ez dagoenez,
|
pertsonen arteko
harremanen bidez transmititzen da (Maillat 1995). Lurraldeek, beraz, ideia berriekin esperimentatzeko giro egokia sor dezakete, eta konponbide erabilgarrien hedapena erraztu (Rullani 2000), tokiko kohesioa kulturalki indartzen bada.
|
|
Horren arabera, harreman horrek honako transakzio mota hauen artean pibotatu dezake: dimentsio soziala,
|
pertsonen arteko
lotura emozionala eta adiskidetasuna indartzen dituena; ezagutza dimentsioa, ezagutzaren partekatze irekia errazten duena; eta balio dimentsioa, non alderdiek zerbitzuak partekatzen dituzten proiektu eta ekimen bateratuen barruan.
|