2000
|
|
–(...) ez dugu inoiz interpretatu behar. Berrelikatu eta
|
pertsonari
bere buruaaurkitzeko aukera eman behar diogu?. 21
|
2001
|
|
Adineko
|
pertsonari
bere potentzial osoa garatzeko aukerak eman behar zaizkio.
|
2003
|
|
Komeni da jakitea 30.000 euro baino gehiago kobratu ditzakeela kudeaketa batengatik. Sustapen Ministerioak 2000ko apirilean emandako lege batek ateak ireki dizkio edozein
|
pertsonari
bere lana egiteko, kualifikazio profesionalik gabe eta abusuak nabarmen gehituta. Kontsumitzaileen elkarteek gomendatu egiten diote bezeroari eragiketa pertsonalki egitea, inolako bitartekaritzarik gabe.
|
2004
|
|
Era berean, azpimarratu du beharrezkoa dela “elikadura ohiturak aldatzea, ohitura osasungaitzak eta okerrak alde batera uztea eta dieta egoki, osasuntsu eta orekatua egitea”, argaltzeko tratamenduaren ondoren lortutako pisuari eusteko. Azkenik, ikerketak azpimarratzen du garrantzitsua dela
|
pertsonari
bere dieta egiten irakastea, egoera desberdinetara egokitzeko autonomia handiagoa izan dezan eta pisu egonkor eta egokia lortu edo mantendu dezan.
|
2005
|
|
Aktan, Eusko Legebiltzarrerako Hauteskundearen Legearen 95 artikulua gogorarazten du, alderdietako ahaldun zein ikuskatzaileei 10 centimetroko txartelak baino handiagoak eramatea debekatzen diena. Horretan oinarrituz, Hautes Batzordeak" edozein joera politikoko propaganda hautesguneetan eramaten duen edozein
|
pertsonari
bere jarrera bertan behera uzteko gonbidatzeko eta, behar izanez gero, eraikinetik desalojatzeko jakinarazten die segurtasun indarrei".
|
|
Gizabanako eta giza-talde bakoitza perspektiba indibidualizatzaile batetik, eta ahal bezainbeste aldetatik, ikertu behar da. " Kontua, hain zuzen, gauza bakoitza bere lurrean, objektu bakoitza aldi berean sostengatzen eta mugatzen duten besteekiko erlazioan, behatzea da" 21 Hemendik abiatuz bakarrik izango da posible
|
pertsonari
bere garapen prozesuan laguntzea, ze inork ezin du bere humanizazio prozesuan aurrera egin bere historia ahaztuz eta bere zirkunstantzia espazio tenporalei bizkarra emanez. Egia da, ordea, era honetan planteatutako ikerketa antropologikoak beti aurkituko duela giza-indibidualitateak dakarren muga.
|
|
Pedagogo bezala diseinatzen du Humboldtek bere antropologia, hau da, garbi du bere helburua gizakia teorikoki ezagutzea baino
|
pertsonari
bere garapenean laguntzea dela, eta, honengatik," giza-indibidualitate errealean" edo" giza-karakterean" zentratzen da. Honi esker hitz egin dezakegu, egiaz, gizakiaren singularitate historikoaz, ze, finean, inor ez da baldintza espazio tenporal partikular batzuetatik at bizi, alegia, berorren naturan eta garapenean esentzialki ere —eta ez akzidentalki bakarrik— eragina duten zirkunstantzietatik kanpo.
|
2007
|
|
Batez ere bi funtzio betetzen ditu: alde batetik, argitasuna ematen du eta egonaldian anplitude handiagoko sentsazioa sortzen du; bestetik, ateratzeko dagoen
|
pertsonari
bere itxurari begirada orokorra emateko aukera ematen dio. Ispilua horman zintzilik edo sartuta egon daiteke, edo, bestela, bermatuta.
|
2009
|
|
Eguneroko bizitzan, indar hori gatazka iturri baino ez da, bai lanean eta bai familian. Eta benetako indarra kentzen dio eguneroko bizitzari eta
|
pertsonari
berari ere bai. Mentalitatea aldatu behar dugu, alegia, zuk gizona izanda eta nik emakume izanda, eskubide eta betebehar berberak ditugu.
|
2010
|
|
2 Eguneroko bizitzako jarduera instrumentalak:
|
pertsonari
bere inguruneraegokitzea ahalbidetzen dioten jarduerak dira, gizartean independentziamantendu ahal izateko. Jarduera hauen artean, telefonoz hitz egitea, erosketak egitea, janaria prestatzea, etxea zaintzea, farmakoa kontrolatzea, etab.aurkitzen dira.
|
|
entziklopedia soziolinguistikoak, azken urte hauetako argitalpenak... Soziolinguistikan interesa duen
|
pertsonari
bertara joatea gomendatzen diot, beti aurkituko du zerbait berria edo interesgarria.
|
2011
|
|
Egoera sozial ezberdinen aurrean hautemate, pentsamendu, sentipen eta portaera zurrunak agertzen ditu nortasunaren nahastea duenak. Zurruntasun horrek eragotzi egiten dio
|
pertsonari
bere funtzioak ongi betetzea eta atsekabea sortzen du pertsonaren ingurunean.
|
|
Nahaste obsesibo konpultsiboak
|
pertsonari
berari eragiten dio (gaizki sentitzen da eta osasun arazoak izan ditzake), bere laneko edo eskolako errendimendua kaltetzen du (erabakiak hartzeko zailtasunak eta antolaketa zailtasunak izan ditzake), familia harremana txartzen du (familia bizitza mugatu dezake edo familiako kideekin eztabaidak izatea eragin dezake) eta harreman sozialak gutxitzea ekartzen du. Biztanleria orokorrarekin konparatzen baditugu, nahaste obsesibo konpultsiboa duten pertsonek aukera gehiago dituzte bikote gabe geratzeko, bikotearengandik banantzeko edo dibortziatzeko.
|
|
Pertsona gorren solaskideen sentsazio eta emozioen interpretazioa bermatzen dute. Bitartekariek lanean dihardute gorreria duen
|
pertsonari
bere solaskideek ematen dioten informazioaren edukia irits dakion, baina, gainera, “ingurukoen sentsazioak, adierazpenak eta emozioak testuinguruan kokatu eta interpreta ditzan”. Gure herrialdeko bitartekari kopurua gero eta handiagoa da.
|
2012
|
|
– Baliozkotzea, hau da,
|
pertsonari
bere narritadura ulertzen dugula ikusaraztea.
|
|
Dolua Baliteke zentzuzko denbora bat igaro ondoren duelu faseak ebatzi gabe jarraitzea. Tristura, pena eta abaildura hain handiak izan daitezke, animalia galdu duen
|
pertsonari
bere bizitzari normaltasunez ekitea galarazten diotenak. Animalia hil eta hiru hilabete igaro ondoren, pertsona bere onera etortzen da.
|
|
Dudarik gabe,
|
pertsonari
bere duintasuna ematen dion sentimendua erreboltarena da: edozein injustiziaren aurkako higuina, sistema menperatzailea hausteko nahikaria, hona hemen errebolta horren osagaiak.
|
2014
|
|
Gizonen kezkak zakilari, gihar masari edo ileari buruzkoak izaten dira batez ere; emakumeenak, berriz, aldakei, bularrei, azalari edo hankei buruzkoak. Kezka horiek ez diote uzten
|
pertsonari
bere lanean eta harremanetan jarduera normala edukitzen. Itxura normala dutenean ere, pentsatzen dute oso itsusiak direla eta besteekin ezin dutela harremanik izan, besteek haien bizkar barre egingo dutelakoan.
|
2015
|
|
Gizarte elkarteak lagunduz, horiek eraman hurbileko lan hori sostenga dezake departamenduak. Lanik gabe luzaz egoteak bizi aldaketa bortitza ekar baitezake, ardurenean lanik handiena
|
pertsonari
bere buruaren baitako konfiantza berriz piztea da, bere gaitasunetan sinets dezan.
|
|
8 Gudu hauekin guztiekin,
|
pertsonari
berari zentzugabekeriak direla esango dionik izan arren (hau da, aitor entzuleak, gauza hauek haiekin tratatzen baitira), eta ezin daitezkeela bete adierazten duten gertakari txar guztiak tarteko izan arren, txinparta bat geratzen da, ez dakit non, beteko dela adieraziz hain bizia, non, gainerako esperantza guztiak hilak izan arren, ezin baita, nahi balu ere, bizirik gabe egon ziurtasunezko txinparta hura.
|
|
Azken batean, Jainkoaren espiritua denez gero, bidezkoa da Hari leialtasun hau gordetzea ez dezatela faltsutzat jo desiratuz, bera baita egia gorena. Eta horrela, handia da poztasuna, milaka itzulingururen ondoren eta gauza guztiz zailetan, haren hitza beteta ikusten duenean;
|
pertsonari
berari hortik neke handiak gainera etorri arren, nahiago du haiek eramatea, Jaunak esan ziola ziur dakiena bete gabe geratzea baino. Beharbada, ez dute pertsona guztiek izango ahulezia hau, egiaz ahulezia bada, nik ezin baitut gaitzetsi txartzat.
|
2016
|
|
Izan ere, muga psikologikoa landu daiteke fisikoa askatzeko edo fisikoa landu psikologikoa gainditzeko. Diafreoko ariketetan fisikoa lantzen da, baina
|
pertsonari
bere emozioak kudeatzen ere lagundu behar diozu".
|
2017
|
|
Horrexegatik, premiazkotzat jotzen dut, euskal letretan agertzen diren emakumeen eta gizonen ezaugarriak identifikatzea eta bide batez, sexismoa eta berdintasun eza adierazten dituzten egoerak salatzea. Izan ere, Reizabalek (2015) jasotzen duenez,
|
pertsonari
bere sexuaren arabera abantailak esleitzeko edo diskriminatzeko erabiltzen diren ohiturei dagokie sexismoa. Gainera, gizarteak gehien onartzen duen bidegabekeria da sexismoa (Simon, 2009).
|
2018
|
|
123), sinboloen hizkuntza ez ote den nahitaez politikoa, eta ez ote den antropologiaren helburua botere harremanen erakustea eta harreman horien gauzatzeko baliatzen diren mekanismoen nabarmentzea. Bikoitza baita agintea, aldi berean sinbolikoa eta ideologikoa,
|
pertsonari
berari doazkion sinboloek (kosmologiak eta kosmogoniak, kasu) hauxe besterik ez diote irakasten: bakoitzak bere lekua zein den ezagut eta onar dezan.
|
2021
|
|
Azken kontzeptu horrek hizkuntza gutxitu bat ikasteak, barneratzeak eta erabiltzeak berarekin dakarren ezaugarri eraldatzailean (eta, bere terminotan," konbertsio" gaitasunean) egiten du azpimarra. Azken batean,
|
pertsonari
bere osotasunean eragiten dion prozesu batez ari gara (Moralejo eta Ramallo 2019, 167):
|
2022
|
|
• Kontuan harturik soziolinguistika eta hezkuntza ekologia, ezagutza arlo soilak baino, esku hartzerako zientzia gisa har daitezkeela eta
|
pertsonari
bere egunerokoan eta hautuetan eragiten dioten gaiak lantzen direla, ezinbestekoa da irakasleek horiek lantzeko bereziki forma daitezen. EAEko Hezkuntza Sailak eskaintzen duen IRALE programan irakasleen ahalduntze soziolinguistikoa ere landu litzateke; izan ere, ahalduntze hori gabe ezer gutxi balio dezake curriculum hain garatua izateak.
|
|
• Aurretik aipatu bezala, soziolinguistika eta hizkuntza ekologiaren lanketan
|
pertsonari
bere egunerokoan eta hautuetan eragiten dioten gaiak lantzen direla jakinda, gaiok lantzeko" babes guneak" bermatzea ezinbestekoa da. Beraz, gune hauen garrantziaren inguruko kontzientzia piztu litzateke irakasleen artean, baita horiek sortzeko ahaldundu.
|
|
Kontuan harturik soziolinguistika eta hezkuntza ekologia, ezagutza arlo soilak baino, esku hartzerako zientzia gisa har daitezkeela eta
|
pertsonari
bere egunerokoan eta hautuetan eragiten dioten gaiak lantzen direla, ezinbestekoa da irakasleek horiek lantzeko bereziki forma daitezen.
|
|
takoburita Meteoropatietarako konponbideak Psikologia klinikotik, zer da tratamendua?
|
pertsonari
bere burua hobeto ezagutzen laguntzea “klima eta urtaro aldaketek eragiten dioten detektatzeko gai izatea, eta, hala bada, zein diren eta zer neurritan eragiten dioten hautemateko gai izatea”. Horrela, sintomak larriagotu edo sorrarazi ahal izango ditu eta horiek arintzeko neurriak hartu ahal izango ditu.
|
|
Batetik, zaintzaileen eta zaintza beharrean direnen arteko bizi proiektuak" nola uztartu gure baliabideekin". Bestetik, egoera zaurgarri batean den
|
pertsonari
bere indarguneetatik artatzearen garrantziaz eta nola bermatu bere bizi proiektuari segida ematea. Hirugarren ideia, integraltasunetik lan egiteko beharra azpimarratu du, gainerako eragileekin modu koordinatuan.
|
2023
|
|
Inguruan ditugunei eta gizarteari berari begira, garrantzi handikoa da nola egiten diogun aurre heriotzari, bai norberak eta bai inguruan ditugunek. Ikuspegi pragmatiko edo materialista soila gainditzen saiatu behar dugu —«oraintxe ez dut ezertarako balio», «lana eman besterik ez dut egiten», «oso tratamendu garestia da»—, eta bizitzako etapa horretan dagoen
|
pertsonari
bere prozesua gauza dezan utzi behar zaio, prozesu hori, guztiona izanik ere, beti bakarra baita, lurreko bizitzaren amaiera hurbil dela onartzearen prozesua. Ataka larri horretan, maite duten eta laguntzen dioten pertsonak ondoan sentitu behar ditu.
|
|
Oraindik asistentzialismoan mugitzen diren zerbitzu eta programa asko daude, esaterako aurrekontua agortzean amaitzen direnak edo kriterio garbirik gabe ematen direnak. Oraindik badago sistemaren zirrikitu askotan
|
pertsonari
bere osotasunean ez begiratzearen tentazioa, momentuko erantzunak ematekoa (elikagaien banaketan, esaterako). Baina beste hainbat zerbitzuk pauso hori emana dute, zerbitzuak berak horrela deklaratuz.
|
|
Literaturak ez du interesik seinale bezala baizik, baina engainatzen ez duen seinalea da; Corneilleren jopu aireko hitzaldiak erakusten du Richelieuk izpirituak ere menderatu 116 nahi zituela; ez zituen baitezpada bere
|
pertsonari
berari menderatu nahi, zeren seguraz ere bere abnegazio pertsonala zinezkoa baitzen, baina menderatu nahi zituen berak ordezkatzen zuen estatuari. Richelieuren estatuaren kontzepzioa totalitarioa zen jadanik.110 Bere kontzepzioa aplikatu zuen herria erregimen poliziako bati ahal bezainbat menperatzeko, orduko baliabideek ahalbidetzen zioten neurri osoan; herriaren bizi moralaren parte handi bat suntsitu zuen.
|
|
Ildo horretatik, oso inportantea da Suhaziak taldeak egiten duen manifestazioa autodefentsarako dei eginez. Garrantzitsua da esatea ez dugula eraso gehiagorik onartuko, hemen denok bat garela, eta edozein emakumeri edo edozein
|
pertsonari
bere genero identitatea dela-eta eraso egiten dioten momentuan aurrean izango gaituztela eta ez dugula pasatzen utziko.
|