2000
|
|
Emakidak hamar urtetarako izango dira, sistema analogiko guztietan bezala, iraupen bereko denbora tartetarako luzagarriak. Halaber, zenbait muga ezarri dira, besteak beste, hedapen estataleko programetan deskonexioen iraupenari dagokiolarik, gehienez jota ere, emisio denboraosoaren %30?, eta enpresen arteko kontzentrazioaren gainekoak (galaraziz, salbuespenetan izan ezik,
|
pertsona
fisiko zein juridiko bakar bati hedadura eremu bereko frekuentzia bat baino gehiagoren titularitatea edo horietan parte hartze gehiengodunaizatea).
|
|
Alde honetatik, honakoak dira agintzen duten arauak: pertsona atzerritar batek (Europakobatasunaren kanpotikoak, alegia) ezin du kapitalaren %25etik gora izan ala
|
pertsona
fisiko edo juridikobera ezin da hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapenerako bi emakida bainogehiagoren titular izan. Eta hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapenerako emakidabat baino gehiago eman zaizkio pertsona fisiko edo juridiko berari, soil soilik jadanik eman direnenkopuruagatik irrati eskaintzan pluraltasuna behar den mailan ziurtatua geratzen baldin bada.
|
|
pertsona atzerritar batek (Europakobatasunaren kanpotikoak, alegia) ezin du kapitalaren %25etik gora izan ala pertsona fisiko edo juridikobera ezin da hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapenerako bi emakida bainogehiagoren titular izan. Eta hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapenerako emakidabat baino gehiago eman zaizkio
|
pertsona
fisiko edo juridiko berari, soil soilik jadanik eman direnenkopuruagatik irrati eskaintzan pluraltasuna behar den mailan ziurtatua geratzen baldin bada. Azkenik, pertsona fisiko edo juridiko batek ezin du sozietate emakidadun bat baino gehiagotan parte hartzegehiengodunik izan, hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapena egiten dutenean.
|
|
Eta hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapenerako emakidabat baino gehiago eman zaizkio pertsona fisiko edo juridiko berari, soil soilik jadanik eman direnenkopuruagatik irrati eskaintzan pluraltasuna behar den mailan ziurtatua geratzen baldin bada. Azkenik,
|
pertsona
fisiko edo juridiko batek ezin du sozietate emakidadun bat baino gehiagotan parte hartzegehiengodunik izan, hedadura eremu bertsua duten FMko irrati zerbitzuen ustiapena egiten dutenean.
|
|
Autore batzuek, José J. Muñoz-ek eta César Gil-ek adibidez, prentsaurrekoak ere kontsideratzen dituzte iturritzat, nahiz eta hau eztabaidagarria izan daitekeen, zeren eta prentsaurrekoetarako deiak egiten dituzten
|
pertsona
fisiko edo juridikoak ere jo baitaitezke horrela. Nolanahi dela, era orokor batean, iturriak diren aldetik, irratilariak honi buruzko argitasun eta jakingarri batzuen berri eduki behar du.
|
2001
|
|
Neurri Fiskal, Administratibo eta Ordena Sozialaren abenduaren 30eko 50/ 1998 Legean jasotzen den salbuespen honek, zergaren subjektutzat jartzen du lursail bat erosi edo eskubide erreala jasotzen duen
|
pertsona
fisikoa, zergaduna Espainiako estatutik kanpo bizi den pertsona fisiko bat denean bakarrik.
|
|
Neurri Fiskal, Administratibo eta Ordena Sozialaren abenduaren 30eko 50/ 1998 Legean jasotzen den salbuespen honek, zergaren subjektutzat jartzen du lursail bat erosi edo eskubide erreala jasotzen duen pertsona fisikoa, zergaduna Espainiako estatutik kanpo bizi den
|
pertsona
fisiko bat denean bakarrik.
|
|
Subjektu pasiboak, usufruktu edo azalerako eskubide errealik ez duten zergapeko ondasun higiezinen jabe diren
|
pertsona
fisiko eta juridikoak.
|
|
Izatez, horrelako ondorioa okerra izanen litzateke. Edozein
|
pertsona
fisiko edo moral bezalaxe, Hegoak bere obligazioak zuritu behar ditu: hortaz, erabat zilegia da Hegoarentzat gutxienez bere kanpo irabazi netoaren zati bat sakrifikatzea, bere kanpo hartzekodunei zerbitzatzearren, interesetan eta amortizazioan.
|
2002
|
|
Matrimonioetan,
|
pertsona
fisikoen errentaren gaineko zergaren aitorpena kide bakoitzak bere aldetik edo biek batera egin dezakete.
|
|
Horrela bada, apartamendu edo txalet horren jabea, erregimena sortu den eraikinaren jabea izango da beti(
|
pertsona
fisiko edo juridikoa izan daiteke); areago, baliteke saltzailea jabearen izenean diharduen beste pertsona bat izatea (fisiko zein juridikoa, halaber).
|
|
Unibertsitateak publikoak edo pribatuak dira, titulartasunaren arabera. Titulartasuna unibertsitate publikoan Estatuak edo Erkidego Autonomoak dauka; Unibertsitate pribatuan, ordea, izaera pribatuko
|
pertsona
fisikoak edo juridikoak.
|
|
Lehenik eta behin, sustatzaileari buruz egiten den definizioa nabarmendu behar da:
|
pertsona
fisikoa edo juridikoa (sozietate bat, adibidez), bere edo besteren diruarekin eraikitzeko eta ondoren saltzeko obrak erabakitzen, bultzatzen, programatzen eta finantzatzen dituena. Ondoren, LOE proiektugileaz arduratzen da, eta sustatzailearen kontura proiektua idazten du, indarrean dagoen araudiaren arabera.
|
|
gizarte laguntza, osasuna, hezkuntza, kultura, kirola, I+G eta ingurumenaren alderdi batzuk. “Mezenasgoko jarduerak sustatu nahi dira, eta Ogasunaren kostua dohaintzak ematen dituzten
|
pertsona
fisikoen eskuzabaltasunaren araberakoa izango da”, adierazi du Rodríguez Ponek.
|
|
Era berean, eta prozesu penalaren ezaugarriak kontuan hartuta, demandatzaileek pertsona jakin batzuei zuzendu dizkiete beren akusazioak, legeak ez baitu uzten entitate publiko edo pribatu bat (pertsona juridikoak) kriminalizatzen prozedura honi jarraitzen zaionean. Alde horretatik, salaketek
|
pertsona
fisikoen jarduna frogatu dute, eta haien jarduera aztertu dute emaitzari dagokionez, bai osasun publikoa arriskuan jartzeari dagokionez (arrisku delitua), bai pertsonei egindako kalte fisikoei dagokienez (lesioen delitu zehatza). Kasu horretan, ikerketak argitu du Santa María de Palautorderako edateko uraren horniduran zein pertsonak duten erantzukizuna, eta horietako bakoitzaren ekarpena zehaztu du, bai ekintzaz bai ez egitez.
|
|
Gure bigarren kaltetua, ordea, kaltetua izango da, eta eskubidea izango du perretxiko pozoitsua (zibilak zein penalak) eskuratu zuenaren aurka erreklamatzeko eta legezko ekintza guztiak egiteko, bai eta kontsumitzaileari saltzeko eta hornitzeko arauzko arau orokorrak hausteagatik aplikagarri iruditzen zaizkion erreklamazioak administrazio bidean aurkezteko ere. Araudiak babesa ematen dio, kontsumitzaile den aldetik, kontsumitzailetzat hartzen denari, hau da, ematen edo hornitzen dituztenen produktuak azken hartzaile gisa hartzen dituen
|
pertsona
fisikoari. Kasu horietan sor daitekeen arazorik larriena, eskubideak kontsumitzailea erabat babesten duen arren, saltoki batzuen “klandestinitate” egoeratik eratortzen da, eta horrek produktua hornitu duten pertsonak identifikatzea zailtzen du.
|
2003
|
|
Aipatutako salbuespenen artean, AZLak adierazten du ahozko epaiketetan ez dela abokaturik ez prokuradorerik behar baldin erreklamazioaren zenbatekoak ez badu 900 euroko kopurua gainditzen,
|
pertsona
fisikoen eta juridikoen artean bereizketarik egin gabe.
|
|
Bi abal mota daude:
|
pertsona
fisikoek ematen dituztenak abal pertsonalak eta banku abalak, hau da, zorra ordaintzeko konpromisoa hartzen duena finantza entitatea denean.
|
|
Arau horretan biltzen diren eskubide garrantzitsuenak hauek dira: a) Gure datuak jasotzen dituzten erakundeek,
|
pertsona
fisikoek edo juridikoek, fitxategiaren berri eman behar digute, baita fitxategiaren helburua eta egiten diren galderak aukerakoak edo nahitaezkoak diren ere. b) Datuek zehatzak eta eguneratuak izan behar dute.
|
2004
|
|
Aurreko paragrafoaren kasuan ez dauden
|
pertsona
fisikoek agertu behar dute legeak zein ordezkaritza edo laguntza, baimen, gaikuntza edo defendatzaile agindu eta horrekin.
|
|
Pertsona fisikoa aurreko artikuluaren bigarren paragrafoko kasuan egon eta epaiketan agertzeko legez ordezkatu edo lagunduko dion pertsonarik ez badago, pertsona hori izendatu arte, auzitegiak defendatzaile judiziala izendatuko du probidentzia bidez, eta horrek
|
pertsona
fisikoaren ordezkaritza eta defentsa bereganatuko ditu.
|
|
Prozesurako egokia bada pertsona juridikoek eta erakunde publikoek garrantzitsu diren egitateen berri ematea, egitateok euren jarduerarekin lotuta daudelako, eta prozesurako interesgarri den hori jakiteko ezin bada edo beharrezkoa ez bada
|
pertsona
fisiko zehatzak bakoiztea, orduan froga horretan interesa duen alderdiak proposa dezake pertsona juridiko edo erakunde horrek, auzitegiak hala errekerituz, idatziz egitateoi buruz erantzuna ematea, epaiketa edo ikustaldia baino hamar egun lehenago.
|
|
Alderdiei dagokienez, legeak manu berriak sartu ditu; manuok osotasun handiagoarekin, eta antolaketa eta argitasun hobearekin arautu dute alderdientu egin dira beste alde batzuk, berbara arazoa. Prozesuaren ondoreetarako, gainditu egin da
|
pertsona
fisikoen eta juridikoen arteko bikoiztasuna, eta hobeko, prozesuko oinordetza, auzikidetzara gehitutako parte hartzea eta eragindakodiagoarekin ezarri dira auzilarien zere parte hartzea. Orobat, zehaztasun hangina eta erantzukizuna, esanbidez eta batera arautu baitira xedapen egintzak (uko egitea, amore ematea, atzera egiteazesua epai zuzenarekin buka dadin. eta transakzioa), bai eta, tokirik egokienean, alegazioaren eta frogaren zama ere.
|
|
Alderdi betearazleak hala eskatzen badu, berak ezin duelako betearazpenerako alderdi exekutatuaren behar besteko ondasunik zehaztu, auzitegiak probidentzia bitartez aginduko du alderdi betearazleak aipatu finantza erakundeetara, bestelako erakunde, eta erregistro publikoetara, eta
|
pertsona
fisiko eta juridikoengana jotzea, horiek alderdi exekutatuaren ondasun edo eskubideak zein diren jakinez gero, horien zerrenda eman dezaten. Eskabidea egitean, alderdi betearazleak labur azaldu behar du zein arrazoi duen, kasuan kasuko erakundeak, erregistroak edo pertsonak alderdi exekutatuaren ondareari buruzko informazioa duela uste izateko.
|
|
Horrelako aditurik ez badago, tasazioa egitea eska dakieke administrazio publikoen mende dauden erakunde edo zerbitzu teknikoei, baldin eta horiek pertsonal kualifikatua izan eta ondore horietarako Justizia Administrazioarekin elkarlanean aritzeko konpromisoa hartu badute. Erakunde edo zerbitzu horietara ere ezin bada jo, zerrenda batean jaso
|
pertsona
fisiko nahiz juridikoen artetik izendatuko da aditu tasatzailea. Zerrenda hori osatuko da, ondasunak baloratzeko baimenak ematen dituzten erakunde publiko eskudunek emandako zerrendekin, bai eta legearen arabera ondasunak baloratzeko gaitasuna duten kideez osatutako lanbide elkargoek ekarritakoekin ere.
|
|
Turismoaren Mundu Erakundearen (OMT) arabera, gure herrialdeak 71 milioi turista hartuko ditu 2020an, 1999an baino %40 gehiago. ...mu zabala dute, ez bakarrik turismo enpresa edo lanbideei dagokienez, beren jarduerak hainbat lurraldetan egiten dituztenean, baita beste edozein enpresa edo jarduerari ere, baldin eta horien trafikoak zuzenean edo zeharka turismoarekin lotutako zerbitzuak barne hartzen baditu; are gehiago, zerbitzu mota horren erabiltzaileari berari ere, zerbitzu horiek kontratatzen dituzten edo jasotzen dituzten
|
pertsona
fisiko nahiz juridikoei dagokienez. Oro har, turismo enpresak azken erabiltzaileari ematen dioten zerbitzuaren arabera sailkatzen dira, eta turismo ostatuko enpresak eta turismo ostatuko ez direnak bereizten dira.
|
|
Erantzukizunen araubidea Lege honetan berariazko erantzukizun sistema bat ezartzen da, arauak berak jasotzen dituen arau hausteen erantzuleak nor izango diren zehazteko. Alde horretatik, eta oro har, erantzuletzat hartzen ditu haiek egiten dituzten
|
pertsona
fisiko edo juridikoak, nahiz eta aldi baterako enpresa elkarte, talde edo ondasun erkidegoetan sartuta egon. Ontzien edo armadoreen jabeei, lankidetzarik ezagatik edo ikuskapen lanak oztopatzeagatik, zigor larria jaso dezakeen betebeharra ezartzen die.
|
|
Hala ageri da Espainiako Interneteko helbideen tasak arautzen dituen ordena proiektuan, eta Telekomunikazioen eta Informazioaren Gizartearen Kontseilu Aholku emaileak (CATSI), Gobernuaren organo aholku emaileak, onartu berri du. Ministerio aginduaren zirriborroak
|
pertsona
fisikoentzako zehaztapenak eta domeinu izenak ezabatzen ditu, eta hasierako tasa ezartzen du, 27,59 eurokoa, “.es” bigarren mailako domeinuentzat; urteko berritzea, berriz, 27,59 eurokoa izango da, hau da, egungo araudian aurreikusitako 86,21 euroak baino %68 gutxiago (2003koa da). Hirugarren mailako domeinuei dagokienez, “edu.es” eta “gob.es” adierazleak erregistratzea eta berritzea 30,17 euro kostatuko da; gaur egun, berriz, 51,72 eta 46,55 euro dira, hurrenez hurren.
|
|
Arauak zenbait betebehar ezartzen dizkio operadore ekonomikoek Kontsumo Ikuskaritzari, eta horiek ez betetzeak zehapena dakar. Horrela, eta kontsumitzaile eta erabiltzaileen eskubideak babesteko, ondasun edo zerbitzuen ekoizpenean edo komertzializazioan edozein modutan parte hartzen duten
|
pertsona
fisiko edo juridikoek edo erakundeek, kontsumo gaietan eskumena duten organoek edo Kontsumo Ikuskaritzako funtzionarioek egindako edozein motatako ikuskapen edo salgai motari buruzko informazioa eta datuak, izaera pertsonalekoak barne, emateko betebeharra izango dute, egindako salgaiak, salgaiak edo zerbitzuak egiaztatzeko kontratuak direla-eta, Eta alderdi garrantzitsu bat, zailtasun ugari izan ... Alderdi horrek, ikuskapena egiten denean, salmentarako indarrean dagoen legeriak eskatzen dituen baldintzak betetzen dituela justifikatu du.
|
2005
|
|
Lege horren arabera, babes ofizialekoak ez diren eta bizileku familiarrerako, eraikuntza hasi aurretik edo bitartean diru kopururen bat emanez, etxebizitzen eraikuntza sustatzen duten
|
pertsona
fisiko eta juridikoak baldintza hauek bete behar dituzte:
|
|
Inskripzioa zein
|
pertsona
fisiko edo juridikoren izenean egiten den.
|
|
Pertsonaren inguruabarrak Erregistroko folio bereko beste idazkun batean azaldu badira, idazkun berrian
|
pertsona
fisikoaren izen abizenak edo pertsona juridikoaren mota eta izendazioa bakarrik agerrarazi behar dira; gainerako inguruabarrei dagokienez, kasu batean zein bestean aurreko idazkunaren aipamena egingo da, aurkeztutako agiriek eratorritako aldaketak adieraziz.
|
|
Ondasun higiezinak eta euren gaineko eskubide errealak inskriba daitezke, horiek zein
|
pertsona
fisiko edo juridikori dagozkion kontuan hartu gabe; horrenbestez, herri administrazioen eta erakunde zibilen nahiz eliza erakundeen ondasunak ere inskriba daitezke.
|
|
Inskripzioa zein
|
pertsona
fisiko edo juridikoren izenean egin eta pertsotzuen zein besteen legezko nahiz borondatezko ordezkaritza duenak ageri agena horrek; eskualdatzaile moduan edo bestelako arrazoi baten ondorioz inskripzioaren ondoreak ziurtatzeko interes ezaguna duenak; eta horretarako barian edo ordezkaritza hori modu kautoankoa, salbu eta kasuan kasuko inguruabarrek kontrakoa agintzen dutenean. egiaztatzen duenak.... Ordezkaritza modu akastunean egiaztatzen bada edo egiaztatzen ez bada, horretarako ematen den epean ongitu behar da akatsa; epe hori ezin izan daiteke hamar egunetik gora
|
|
Halaber, Erregistroan aurkeztu, inskribatu, idatzoharretan jaso edo bazterreko oharraren bidez agerrarazi diren eskubideen titularrei ere bidaliko die errekurtso hori, baldin eta egunen batean emango den ebazpenak kalte egin ahal badie. eman duen oharraren oinarria denean agintari edo erakunde publikoren batek eman beharreko lizentzia nahiz baimena eman ez dela, edota
|
pertsona
fisiko zein juridikoren batek eman beharreko adostasuna eman ez dela, erregistratzaileak horiei jakinaraziko die errekurtsoa jarri dela, hala behar denean.
|
|
Pertsonen Aurkibideko fitxek leku nabarian eramango dituzte
|
pertsona
fisikoen izen abizenak eta nortasun zenbakia, pertsona juridikoen izena edo izendazioa eta identifikazio kodearen zenbakia, eta, jarraian, honako laukitxook:
|
|
2 Publizitate formala errazteko, aurkibide nagusi informatizatua kontsultatu nahi denean, erregistratzaileek edozeindiko zehatzen izenean dauden titularta Erregistrotan
|
pertsona
fisiko edo jurisunen berri emango dute, eskatzaileak horretan interesa izanez gero.
|
|
Txostena baldintzekin onartu zen. LDAk ezarri duen zehapen berriak gogorarazten du erakunde honek baimena duela
|
pertsona
fisiko edo juridikoei 6.010,12 euroko zehapenak jartzeko, baldin eta “nahita edo axolagabekeriaz datuak edo informazioa ematen ez badizkiote edo osorik edo oker ematen badiote”. Bestalde, enpresak jakinarazi du isuna arrazoi administratiboengatik dela, eta jakinarazi du ehorzketa patronalak ebazpena Auzitegi Nazionalean aurkeztea erabaki duela.
|
|
Eraikin baten eraikuntzan esku hartzen duten
|
pertsona
fisiko edo juridikoen betebeharrak eta erantzukizunak Eraikuntzaren Antolamenduari buruzko Legeak (LOE) arautzen ditu. Lege hori 2000ko maiatzaren 6an jarri zen indarrean, eta etxebizitza baten erosleen interesak babesten ditu.
|
|
Ziurtapen zerbitzuen emailea erakunde publikoa edo enpresa pribatua izan daiteke. ACk ziurtagiri digital bat ematen du, gako publiko baten eta
|
pertsona
fisiko edo juridiko baten arteko loturaren fede ematen duena: azken batean, igorlearen eta hartzailearen identitatea ezartzen du, trukatzen den informazioa eskuratu gabe.
|
|
Identitatea egiaztatzea erregistro bulego batean. Titularra
|
pertsona
fisikoa bada, NANa edo egoitza txartela (AIZ) eta ziurtagiria eskatzeko kodea aurkeztu ditu. Deskargatu erabiltzaile ziurtagiria, IFZ eta eskaera kodea sartuta.
|
|
Gainera, tasak murrizteak kontuan hartzen du Domeinuen Plan Nazional berriaren “.es” domeinu izenak esleitzeko egiaztatze lanen sinplifikazio handia, onartzear dagoena, eta prezioak gure inguruko herrialdeetako lurralde domeinuen pareko mailan kokatzen ditu. Ordena Espainiari dagokion herrialde kodearen mendeko domeinu guztiei dagokie, hau da, bai “.es” eta “.edu.es” generikoei, hezkuntza erabileretarako; “.gob.es”, Administrazioaren erabileretarako; “.org.es”, erakunde eta elkarteetarako; “.nom.es”,
|
pertsona
fisikoentzako, eta “.com.es”, erabilera orokorretarako. Era berean, eragile erregistratzaile bidezko kudeaketaren eta zuzeneko kudeaketaren arteko tasen aldea azpimarratu du, Espainiako Internet sektorea dinamizatzeko eta ETEei zerbitzu horren kontratazioa errazteko.
|
|
Baimen horiek eskuratzeko baldintzei dagokienez, ezartzen da pertsona bera ezin dela izan bi emakidaren titularra, ez eta emakidadun erakunde batean baino gehiagotan parte hartu ere, emakidak funtsean bat badatoz bere estaldura eremuan. Halaber, izangaiek
|
pertsona
fisiko edo juridikoak izan dute, Espainiako edo Europar Batasuneko nazionalitatekoak, eta atzerriko kapitalak ezin izanen du, zuzenean edo zeharka, guztizkoaren %25 gainditu. Lizentzia lortzen dutenek egunean gutxienez 14 ordu eman dituzte.
|
|
Ondare kaudimenaren eta kredituaren erregistroa da RAI, eta haren helburua da parte hartzen duten entitateen artean datuak trukatzea, JBErekin elkartuta daudenekin batera. Hirugarren
|
pertsona
fisiko edo juridikoek ez dute datu horiek eskuratzeko aukerarik. Legeak dio datu pertsonalak zehatzak eta eguneratuak izango direla, ukituaren egungo egoerari egiatasunez erantzuteko.
|
|
Ondoren, Ministerio hori eta baldintza orrien elementu nagusien laburpen fitxa argitaratuko ditu Estatuko Aldizkari Ofizialean (BOE). Hortik aurrera, edozein
|
pertsona
fisiko edo juridikok, bere eskubide edo interes legitimoak ukitutzat jotzen baditu, bi hilabeteko epea izango du nahi den erregistroari aurka egiteko. Horretarako, erregistroaren aurka egiteko eskaera egingo du, autonomia erkidegoko organo eskudunari edo Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioko Nekazaritzako Elikagai Industriako eta Elikadurako zuzendari nagusiari zuzendua, izenaren lurralde eremuak autonomia erkidego bat baino gehiago hartzen baditu.
|
|
Erregistroari aurka egiteko, kontuan hartu behar da ez direla betetzen Europar Batasuneko erreferentziazko Erregelamenduan ezarritako baldintzak, izen guztiz edo zati batean homonimoa edo marka bat dagoela, eskaera argitaratu aurreko bost urteetan gutxienez legez merkatuan egon daitezkeen produktuak egon daitezkeela edo eskatzen den izena orokorra dela ondorioztatzeko aukera ematen duten elementuak. Prozedura hasi ondoren, bai baldintza agiria, bai inskripzio eskaera eta horri erantsitako dokumentazioa aurkariak eta legez interesa duen edozein
|
pertsona
fisiko edo juridikok eskura izango dituzte, aztertu ahal izateko, organo eskudunari eskaera formala egin ondoren. Autonomia erkidegoko organo eskudunak edo Nekazaritzako Elikagai Industriako eta Elikadurako zuzendari nagusiak ebazpena hartuko dute izenaren lurralde eremuak autonomia erkidego bat baino gehiagoko lurraldea hartzen duenean, eta izena emateko eskatzaileari eta haren aurka dauden guztiei jakinaraziko zaie.
|
|
Orain, Europar Batasuneko Erregelamendua, 1992koa, aplikatu eta Espainiako zuzenbidera (1999an) egokitu edo argitu ondoren, beharrezkoa da oposizioko barne prozedura arautzea, erregistro eskaera Europako Batzordeari bidali aurretik. Kontua da estatu kideko agintari eskudunek eskaera eskualdatu aurretik aztertzea, izan ere, edozein
|
pertsona
fisiko edo juridikok aurka egiteko eskubidea du, bere eskubide edo interes legitimotzat jotzen duena babesteko. Alde horretatik, estatu kideek oposizioko barne prozedura bat dute, barne oposizioak ebazteko aukera emango diena, orain arte Europar Batasunean indarrean dagoen prozeduraren bidez aztertu ezin zirenak.
|
|
Europar Batasuneko arauak aurreikusten ez dituen arazo batzuk konpontzeko, arau nazional bat onartu da, Europar Batasunaren printzipioak eta oinarriak errespetatuz, Europar Batasunak aurkakotasun nazionalak aztertzeko eskaera egin aurretik prozedura intzidentala ezartzen duena. Hala, bada, araudi berriak, 1999ko indargabetuak zioenez, xedatzen du nekazaritzako edo elikadurako produktu baten ekoizleek edo eraldatzaileek, edo horien batasunek, eta, salbuespenezko kasuetan,
|
pertsona
fisiko edo juridiko batek, jatorrizko deitura babestuen eta adierazpen geografikoen erregistroan izen bat inskribatzeko eskatzen badute, dagokion eskaera aurkeztu behar diotela autonomia erkidegoko organo eskudunari edo MAPAri, autonomia erkidegoak bakarrik duen eremuaren arabera. Gainera, arauak eskatzen du inskribatzeko eskatzen diren produktuekin lotura profesionala, ekonomikoa eta lurraldekoa duela frogatzea, produktore edo eraldatzaile diren aldetik, izendapenarekin lotutako lurralde eremuan jarduten baitute.
|
2006
|
|
Legeak, argi eta garbi: obra baten kopia pribatua
|
pertsona
fisiko batek orijinaletik egin behar du, erabilera pribatuan baliatzeko.
|
|
Amaiera gertatzen bada konkurtsopekoak edo erantzukizuna duten hirugarrenek hartzekodunei ordaintzeko adina ondasun eta eskubiderik ez izatearen ondorioz, hartzekodunek zordunaren erantzukizuna etorkizuneko ondasunen gain gauzatzeko eskubidea dutenez gero, legeak onartzen du konkurtsoa berriro irekitzea, bai zorduna
|
pertsona
fisikoa denean, bai eta pertsona juridikoa denean ere. Azken kasu horretan, pertsona juridikoa azkendu denez ondare aktiborik ez izatearen ondorioz, konkurtsoa berriro irekitzen badagatik, horiek likidatu besterik ez da egin gero ondasun eta eskubideak agertzeago; zorduna pertsona fisikoa izanez gero, horren ondare jardueraren jarraipena ikus daiteke aktibo nahiz pasibo berriak agertu direlako, eta hori kontuan izan da inbentarioa eta hartzekodunen zerrenda eguneratzean.
|
|
Amaiera gertatzen bada konkurtsopekoak edo erantzukizuna duten hirugarrenek hartzekodunei ordaintzeko adina ondasun eta eskubiderik ez izatearen ondorioz, hartzekodunek zordunaren erantzukizuna etorkizuneko ondasunen gain gauzatzeko eskubidea dutenez gero, legeak onartzen du konkurtsoa berriro irekitzea, bai zorduna pertsona fisikoa denean, bai eta pertsona juridikoa denean ere. Azken kasu horretan, pertsona juridikoa azkendu denez ondare aktiborik ez izatearen ondorioz, konkurtsoa berriro irekitzen badagatik, horiek likidatu besterik ez da egin gero ondasun eta eskubideak agertzeago; zorduna
|
pertsona
fisikoa izanez gero, horren ondare jardueraren jarraipena ikus daiteke aktibo nahiz pasibo berriak agertu direlako, eta hori kontuan izan da inbentarioa eta hartzekodunen zerrenda eguneratzean.
|
|
Konkurtso adierazpena eman ahal izango da edozein zorduni begira, hori
|
pertsona
fisikoa zein juridikoa izan.
|
|
5) Zordunarekin lotura berezia izateagatik hurrengo artikuluan aipatzen diren pertsonen kredituak, 91 artikuluaren 1 zenbakian jasotakoak izan ezik, konkurtsopekoa
|
pertsona
fisikoa bada.
|
|
1 Ulertzen da
|
pertsona
fisikoa den konkurtsopekoarekin lotura berezia dutela pertsona hauek:
|
|
2 Hartzekodunen zerrendan zordunarekin lotura berezia duen hartzekodun gisa kalifikatu denak kalifikazio hori garaiz eta behar bezala aurkaratu ez badu, konkurtsoko epaileak, behin aurkaratze epea agortuta, eta beste inolako izapiderik gabe, autoa emango du haren titulartasunpeko kredituei begira eratutako berme oro azkendutzat joz, eta, hala denean, edukitza itzultzea eta kasuan kasuko erregistro idazkunak ezereztea aginduz. Kasu horretatik salbuespen moduan hartzen dira 91 artikuluaren 1 zenbakian jasotako kredituak, betiere konkurtsopekoa
|
pertsona
fisikoa denean.
|
|
Hitzarmen proposamenean jaso ahal izango dira, berebat, eskualdaketa proposamenak, bai konkurtsopekoaren enpresa edo lanbide jarduerari lotutako ondasun eta eskubide guztiak eskualdatzeko, bai
|
pertsona
fisiko edo juridiko zehatzaren ekoizpen unitate jakin batzuk eskualdatzeko. Proposamenetan nahitaez agertuko da eskuratzaileak aurrera egingo duela ukitutako ekoizpen unitateei dagokien enpresa edo lanbide jarduerarekin, eta hartzekodunen kredituak ordainduko dituela, hitzarmen proposamenean adierazitakoaren arabera.
|
|
7 Zordunaren egoitza ezezaguna bada edo epatzearen emaitza negatiboa izan bada, epaileak, ofizioz edo alderdiak hala eskatuta, Prozedura Zibilarentak egin ahal izango ditu. Zorduna
|
pertsona
fisikoa izanik hil egin bada, Pro Legeko 156 artikuluan ezarri ikerkezedura Zibilaren Legean oinordetzari buruz ezarritako arauak aplikatuko dira. Pertsona juridikoa izanik, bera non dagoen jakiterik ez badago, epailea erregistro publikoetara joan ahal izango da, erakundeko administratzaileak edo ahaldunak zeintzuk diren zehazteko, eta erakundea pertsona horien bidez epatzeko.
|
|
1 Epaileak prozedura bereziki laburtua aplikatu ahal izango du, merkataritzako legeriaren arabera, zorduna balantze laburtua aurkezteko baimena duen
|
pertsona
fisikoa edo juridikoa denean, eta, kasu bietan, pasiboaren hasierako balioespenak 1.000.000 euro gainditzen ez dituenean.
|
|
Zorduna
|
pertsona
fisikoa bada, Erregistro Zibilean inskribatuko dira konkurtso adierazpena, administrazio eta xedatze ahalmenen gaineko, edo, hala denean, etendura, bai eta konkurtsoko administratzaileen izendapena ere.
|
|
Konkurtsoko administratzaile izendatutako hartzekoduna bada kontu hartzaile, ekonomialari edo merkataritzako tituludun elkargokidearen baldintza betetzen ez duen
|
pertsona
fisikoa, horrek konkurtso administrazioan parte hartu ahal izango du, edo aurreko 2 idatz zatian ezarri baldintzak betetzen dituen profesionala izenda dezake, artikulu honen 3 paragrafoan ezarritako prozedura beteta; modu horretan izendatutako profesionalari aplikatuko zaio administrazio konkurtsoko gainerako kideen ezgaitasun, bateraezintasun, debeku eta ordainketaren araubidea.
|
|
2) Konkurtsopeko erakundea kreditu edo aseguru erakundea bada, hartzekoduna izendatu beharrean, kasuan kasuko gordailuaren berme funtsa edo Aseguruen Konpentsaziorako Partzuergoa izendatuko da, hurrenez hurren; horiek berehala komunikatu behar diote epaileari kargu horretan euren ordezkari izango den
|
pertsona
fisikoaren nortasuna. Abokatu, auditore, ekonomialari edo merkataritzako tituludun diren administratzaileei dagokienez, epaileak izendatuko ditu, hurrenez hurren, Gordailuen Berme Funtsak eta Aseguruen Konpentsaziorako Partzuergoak proposatutakoen artean.
|
|
1 Pertsona juridikoa izendatu denean konkurtsoko administratzaile gisa, horrek kargua onartzean adierazi du nor izango den kargu hori betetzeko ordezkari moduan jardungo duen
|
pertsona
fisikoa.
|
|
2 Izendatutako pertsona juridikoei 28 artikuluko bateraezintasun eta debekuen araubide bera aplikatuko zaie. Gisa bertsuan,
|
pertsona
fisikoa izendatu denean administratzaile, horrek epaitegiari adierazi dio lanbide izaerako pertsona juridikoren batean parte hartzen duen, gainerako kide edo laguntzaileei bateraezintasun araubide bera aplikatzeko.
|
|
Pertsona juridikoa bere lanbide prestakuntzaren ondorioz izendatu denean, prestakuntza bera izan behar du ordezkari moduan izendatu den
|
pertsona
fisikoak ere.
|
|
Konkurtso administrazioaren ordainsaria arantzelaren bidez arautuko da, aktiboaren eta pasiboaren zenbatekoa eta konkurtsoak izan dezakeen konplexutasuna aintzat hartuta. Konkurtsoko administratzaile izendatutako profesionalek partaidetza berbera izango dute ordainsari horretan, betiere hartzekoduna den administratzailearen bikoitza, baldin eta administratzaile hori
|
pertsona
fisikoa bada eta bere ordezkari moduan jardungo duen profesionalik izendatu ez badu, 27 artikuluko 1 paragrafoaren azken lerrokadan ezarritakoari helduta.
|
|
Kargua utzi duena pertsona juridiko administratzailearen ordezkaria bada, epaileak eskatuko du administrakoak berak utzi behar duenean kargua, kasu horretan beste izendapen bat egintzaile horren ordezkaritza izango duen
|
pertsona
fisikoaren nortasuna berari komunikatzea, salbu eta konkurtsoko administratzailea den pertsona juridigo baita.
|
|
Kargua utzi duena pertsona juridiko administratzailearen ordezkaria bada, epaileak eskatuko du administratzaile horren ordezkaritza izango duen
|
pertsona
fisikoaren nortasuna berari komunikatzea.
|
|
1 Konkurtsoaren izapideak gauzatu bitartean,
|
pertsona
fisiko zordunak masa aktiboaren kontura mantenua jasotzeko eskubidea izango du, likidazio kasuetarako xedatutakoa salbu.
|
|
82). Hori dela eta, iragarle izaera izango du bai egunkari batean hitzez hitzezko iragarkia jartzen duen
|
pertsona
fisikoak, bai bere ekitaldi ekonomikoan urtero publizitatean diru kopuru handia gastatzen duenak (Santaella, 2003: 137), baldin eta merkataritzako helburuarekin egiten badu.
|
|
PLOn, 1984ko irailaren 10eko zuzentarauan dagoen publizitatearen definizioa berragertzen da ia hitzez hitz9 Hala, legeak hauxe dio bere 2 artikuluan: «Lege honen eraginpean, publizitatetzat joko da
|
pertsona
fisiko zein juridiko, publiko zein pribatu batek gauzatzen duen komunikazio forma oro, modu zuzenean ala zeharkakoan; zerbitzuen edo ondasun higigarri edo higiezinen kontratazioa sustatzeko helburuarekin, industria, merkataritza, lanbide edo artisau jarduera batean ari dela».
|
|
Lege horrek, bere aplikazio eremua mugatzeko asmoz, honako hau jotzen du telebistaz egindako publizitatetzat 3.1.b. artikuluan: zerbitzuen edo ondasun higigarri edo higiezinen kontratazioa sustatzeko helburuarekin, profesio liberal bati, edo industria, merkataritza edo artisau jarduera bati dagokiona,
|
pertsona
fisiko zein juridiko, publiko zein pribatu baten aginduz egindakoa, edozein izaeratako ordainketaren truke; eta mezuaren itxura ere edozein izan daiteke.
|
|
PLOn ezartzen den diziplinaren menpe dagoen publizitatea profesional liberalek, artisauek edo enpresaburuek egiten dutena da, enpresa, lanbide edo artisau jarduera baten zerbitzura dagoen tresnatzat jotzen baita mezua. Modu horretan bestelako
|
pertsona
fisikoak edo juridikoak iragarletzat hartzeko aukerari, eta, beraz, legeak berak arautzen duen publizitate jardueraren subjektu izateko aukerari, betoa jartzen zaio.
|
|
betoa jartzen zaio. Hori dela eta, enpresaburuak edo profesionalak ez direnek egiten duten publizitate jarduera ez zilegiak lehiaketa desleialaren balizko kasuak badakartza, Lehiaketa Desleialaren Legean aurreikusitako babes neurriek kontrola ditzakete, zeren eta haren 3 artikuluan aurreikusitako aplikazio eremu subjektiboa «merkatuan diharduen
|
pertsona
fisiko edo juridiko orori zabaltzen baitzaio»; hau da, profesionalak edo enpresaburuak ez diren pertsona partikularrei ere bai, nahiz eta «lehiaketa desleialaren egintzaren subjektu aktibo edo pasiboaren artean lehia harremanik ez egon».
|
|
Hori dela eta, delitu horretan, kontsumitzaileak izango dira subjektu pasiboak,
|
pertsona
fisikoak zein juridikoak, ekoizten diren produktuak edo eskaintzen diren zerbitzuak erosi edo erabiltzen dituztenak, haietaz gozatuz. Esanak esan, lehiakideek ere, zeharka soilik bada ere, horrelako delitu baten kontrako babesa jasoko dute.
|
|
Ikuspegi horretatik, esan dezakegu ezkutuko publizitateak. zerbitzuen merkatuan eragina duela. Merkaturako iluna den forma bat erabiltzen bada publizitatea zabaltzeko, horrek baldintza ekonomikoetan eragin dezake, ordain litekeen ordainsaria (halere, batzuetan, ez da ordainsaririk egongo) ez baita merkatuko preziosisteman sartuko; beraz, publizitatea zabaldu duen hedabideak ez du ordainsari hori jasoko, iragarkiaren euskarrian parte hartzen duten
|
pertsona
fisikoek baizik. Ondorioz, informazioaren profesionalen artean, desberdintasunak eta gehiegikeriak sortuko dira, eta hedabideek beren euskarriak erabiltzeagatik jaso zezaketena galduko dute (De la Cuesta, 2002:
|
|
Honela definitzen da: kontraprestazio baten ordainean
|
pertsona
fisiko edo juridiko batek iragarle edo agentzia batekin hartzen duen konpromisoa, publizitate kanpaina bat, zati bat edo beste edozein publizitate elementu asmatzeko eta egiteko (PLOren 22 artikulua).
|
|
Orain, berriz, argi dago zerbitzua ematen duenaren alde subjektiboari ez zaiola garrantzirik ematen, beraz, ezin da baztertu sorkuntza jarduera agentzia bati egokitzea, edo, bestela, hirugarren alderdi baten bidez publizitate kanpainak sortzen jarduten duen edozein agentzia profesionali egokitzea (baina egite prozesua edo hedapena bere gain hartu gabe), antzinako Estatutuak aipatzen zituen estudioen kasuan bezala. Bestetik,
|
pertsona
fisikoaren izaera horrek esan nahi du sorkuntza kontratua publizitate teknikari batekin hitzar daitekeela; bestela, artista batekin soilik edo alor horretan sormena duen norbaitekin.
|
|
Iragarleei, agentziei eta sortzaileei buruz oso adiera zabalarekin diharduenez, honako zalantza hau sortzen du PLOren 22 artikuluak: ea iragarle edo agentzien erakundeko kide diren
|
pertsona
fisikoen sorkuntza zerbitzuei zabaldu ote dakiekeen sorkuntza kontratua. Erantzunak ezezkoa izan behar du, zerbitzu horiek sortzailea eta iragarlea edo agentzia lotzen dituzten lan harremanen alorrean sartzen baitira.
|
|
profesionaltasuna eta antolakuntza egokia (PLOren 10 artikulua). Beraz, publizitate tekniketan adituak diren
|
pertsona
fisiko edo juridikoek osatuko dituzte agentziok, eta pertsona horiek publizitate prozesuan hartuko dute parte modu batean edo bestean.
|
|
Beraz, zuzenbidearen araberako subjektuak
|
pertsona
fisiko edo juridikoak izango dira, publikoak edo pribatuak, eskubide eta obligazioen jabe direnean, eta, beraz, eskubide eta obligazioen titularrak dira.
|
|
Izan ere, PLOren 9 artikuluak (testu beraren 2 artikuluarekin erlazionaturik dago) dio babes kontratua egon daitekeela publizitateak espezifikoki kontratazioa helburu ez badu ere. Lehenik, ezerk ez du eragozten
|
pertsona
fisikoa babesle izatea. Gertatzen dena hauxe da:
|
|
Publizitate subjektuei buruz eman dugun kontzeptu juridikoaren arabera, publizitatearen teknikari, agente eta profesionalak ez dira publizitate subjektu juridikoakblizitate subjektuentzat lan egin ohi duten
|
pertsona
fisikoak (Santaella, 2003: 146).
|
|
Publizitatearen Lege Orokorra onartu zenean, beste kategoria profesional bat ere aldatu zen, publizitate agenteena., hain zuzen, aurreko estatutuaren arabera, horiek ere publizitate subjektu juridikoak ziren; berez agentzien eta hedabideen artean bitartekari lana egiten zuten
|
pertsona
fisikoak ziren (PE 13.1). Publizitate agenteen irudia komisio edo bitartekotza kontratuaren instituzioekin dago erlazionatuta.
|
|
Subjektuak jasotzen dituzten artikuluak, besteak beste, honako hauek dira: publizitatearen hartzaileak (2 eta 4 art); lehiakideak (4 art); hartzaileak (7 art); kontsumitzaileen eta erabiltzaileen, iragarleen eta agentzien elkarteak (8.5 art.); administrazio organo ahaldunak eta kaltetutako
|
pertsona
fisiko eta juridikoak (25 art.). Zerrenda hori ez da itxia, eta agerian uzten du subjektu juridikoak gehienetan izaera kontraktuala duen egintza juridiko bateko alderdiak direla. Hori dela eta, legegileak Legearen I. Kapituluko I. Tituluan jaso ditu horren definizioak, publizitate kontratuen alderdiekin batera, baina PLOren 2 artikuluan jasotzen ez diren publizitate jardueretako alderdiak kontuan hartu gabe (Santaella, 2003:
|
|
PLOren 10 artikuluak publizitate subjektuen kontzeptua jasotzen du. Testua irakurrita, ikus daiteke subjektuak banatzen dituela komunikazio prozesuan parte hartzen dutenak eta ez dutenak; hau da, batetik, publizitate komunikazioan parte hartzen duten
|
pertsona
fisiko edo juridikoak jasotzen ditu (iragarlea, publizitate agentziak, hedabideak eta publizitatearen hartzaileak) eta, bestetik, publizitate komunikazioan parte hartzen ez dutenak (iragarle, agentzia eta hedabideen hiru kideko organizazioak, kontsumitzaile eta profesionalen elkarteak) (Martín, 1972: 53; Santaella, 2003:
|
|
Iragarlea
|
pertsona
fisikoa edo juridikoa, publikoa edo pribatua, izan daiteke, baldin eta, egintza juridikoak egiteko ahalmenari dagokionez, merkataritzalegeak nahiz arau zibil eta administratiboek ezartzen dituzten betekizunak gauzatzen baditu (De la Cuesta, 2002:
|
|
Merkataritzako jardueran, eragile ekonomikoek beren ondasun, zerbitzu eta produktuen promozioa lortuko dute, baldin eta publizitate kanpainak programatu, diseinatu eta burutzeko beharrezkoak diren baliabide egokiak badituzte; praktikan, berriz, enpresaburu bakoitzak duen espezializazioa dela medio, beste
|
pertsona
fisiko edo juridikoengana jotzen du, jarduera horretan adituak direnek beren iragarkiak eta publizitate kanpainak egin ditzaten (Alonso, 1999: 346).
|
|
Publizitate agentziak, lehenago esan den bezala (ikus bedi 1.1 puntua), publizitate subjektuen maila du PLOren arabera, eta aipaturiko legearen 12 artikuluan jasotzen da haren definizioa: «Publizitate agentzia
|
pertsona
fisiko edo juridikoa da, profesionalki eta organizazio baten bitartez publizitate (kanpaina) bat sortu, prestatu, programatu edo egikaritu egiten duena beti hirugarren alderdi baten mandatuz» (Acosta, 1990: 32; Alonso, 1999:
|
|
Enbrioiak eta zelula amak Errege Dekretu horretan ez dira sartzen giza enbrioiak eta gametoak, ez eta zelula amak eta horiek lortzeko iturriak ere; izan ere, horien inportazioa eta esportazioa ezin dira arautu Laguntza bidezko Ugalketari buruzko Legea onetsi arte, gaur egun Legebiltzarreko izapide fasean baitago. Inportatzaileen eta esportatzaileen erregistroan inskribatu ahal izango dira, gutxienez hiru hilean behin, eragiketa horiek egiten dituzten
|
pertsona
fisiko edo juridikoak, eta bidalketek Estatuko eta nazioarteko arauetan ezarritako garraio, paketatze, etiketatze eta dokumentazio baldintzak bete dituztela ezartzen da.
|
|
Iragarritako erreforma sakonago horrek Estatuaren eta autonomia erkidegoen arteko eskumen banaketa konpondu du, Jabetza Intelektualaren Arbitraje Batzorde bat sortu du, gatazkak arin konpontzeko baliabideak izango dituena, eta kudeaketa erakundeek kontsumitzaileekin duten gardentasuna hobetu du, Calvok aurreratu zuenez. Onartutako proiektuak ezartzen duenez, obra baten “kopia pribatua”
|
pertsona
fisiko batek egin behar du erabilera pribaturako, eta jatorrizkotik abiatuta, kopiaren ordain konpentsatzailearen “berrikuntza garrantzitsu” batekin osatzen den definizioa, kanon izenarekin ezagutzen dena. “Hala ere, konpentsazioa ordaindu behar duten ekipo, aparatu eta euskarriei buruzko behin betiko erabakia Kultura eta Industria Ministerioaren baterako agindu baten bidez ezarriko da”, zehaztu zuen ministroak.
|
|
Horren ondorioz, kasu batzuetan, kanonaren zenbatekoa produktuaren prezioa baino handiagoa izan daiteke. Kopia pribatua JIL berriak argitzen du lan baten kopia pribatua
|
pertsona
fisiko batek egin behar duela, erabilera pribaturako eta jatorrizkotik abiatuta. Paradoxikoa da, beraz, espresuki debekatzea kopiaren kontrako sistemak saihestea, eta horrek, teorian, erabilera pertsonalerako kopia bat egitea galarazten du.
|
|
. Datu pertsonalak: identifikatutako edo identifika daitezkeen
|
pertsona
fisikoei buruzko edozein informazio. Datu horiek bat etorri behar dute fitxategiaren xedearekin, eta ezin dira erabili helburu hori ez den beste xede baterako.
|
|
. Fitxategiaren edo tratamenduaren arduraduna: tratamenduaren helburua, edukia eta erabilera erabakitzen dituen
|
pertsona
fisiko edo juridikoa, publikoa edo pribatua, edo administrazio organoa. Pertsona hori izango da tratamenduaren arduraduna, eta beharrezko neurri teknikoak eta antolakuntzakoak hartu ditu datu pertsonalen segurtasuna bermatzeko eta datu horiek aldatzea, galtzea, tratatzea edo baimenik gabe eskuratzea saihesteko, kontuan hartuta teknologiaren egoera, biltegiratutako datuen izaera eta horien arriskuak, giza ekintzatik edo ingurune fisiko edo naturaletik datozenak.
|
|
. Pertsona ukitua edo interesatua: tratamenduaren xede diren datuen titularra den
|
pertsona
fisikoa. . Interesdunaren adostasuna:
|
|
Datorren udaberrian sartuko da indarrean Exekutiboaren asmoa da kolektiboaren artean zenbait azterlan eta inkesta egitea, haien lehentasunak ezagutzeko; izan ere, autonomoek berek finantzatutako sistema bat izango litzateke, nahitaezkoa, unibertsala eta kotizazio mota jakin batekin. Era berean, Estatutuak “ekonomikoki mendekoa den autonomoari” ere aitortzen dio bere kontura lan egiten duen langilearen baldintzak betetzeaz gain,
|
pertsona
fisiko edo juridiko batentzat nagusiki jarduera bat egiten duela —bere diru sarreren %75 haren mende duen bezero deritzona— Egoera horretan, 400.000 autonomo inguru daude, eta negoziazio kolektiborako eskubidea izango dute interes profesionaleko akordioen bidez, urtean gutxienez 15 opor egun izateko eta, kontratua arrazoirik gabe eteten bada, “kaleratze” edo kalte ordain bat j... Tramitazioa Testua datorren ostiralean onartuko du Ministroen Kontseiluak.
|
|
Bi terminoen arteko oinarrizko desberdintasunak aztertu aurretik, komeni da horietako bakoitza zer den jakitea; izan ere, termino horien definiziotik ikus daiteke ez dela esanahi bera, ez eta, beraz, eragiketa mota bera ere. – Mailegu emaile batek, normalean banku erakunde batek, kontsumitzaileari, partikular bati edo enpresa bati,
|
pertsona
fisiko zein juridiko izan, diru kopuru jakin bat ematen dion eragiketa da mailegua. Kopuru hori aldian aldian amortizatu behar da, erakunde mailegu hartzailearekin lortutako akordioaren arabera.
|
2007
|
|
Eskariak egiteko eskubidearen titularren esparru subjektiboa adiera zabalean zehazten da. Bada, ulertu behar da eskubide hori dutela
|
pertsona
fisikoek nahiz juridikoek, euren naziotasuna kontuan hartu gabe. Azken buruan, eskubide hori interes legitimoak defendatzeko bidea da, eta eskubide horren bidez herritarrek zeregin publikoetan parte har dezakete, banaka nahiz modu kolektiboan.
|
|
b) Babes errekurtsoa jartzeko,
|
pertsona
fisiko edo juridiko guztiek, baldin eta interes legitimoa dutela adierazten badute, eta Herri Defendatzaileak eta Fiskaltzak ere bai.
|
|
Datuak Babesteko Agentzia izango da izaera pertsonaleko datuen tratamenduaren inguruan
|
pertsona
fisikoak babesteko erakunde eskuduna, Espainia zein hitzarmenetako alderdi izan eta hitzarmen horietatik edozeinek ezarritako tratamenduei dagokienez, baldin eta halako hitzarmenek kontrol agintari nazionalari eratxiki badiote eskumen hori; horrela izango da, hitzarmen horiek garatzearen ondorioz eginkizun horretarako beste agintariren bat sortzen ez den bitartean.
|
|
Lege honen 59 artikuluan ezarritakoa ez zaie aplikatuko gaur egun baimenduta dauden zentroen titularrei, baldin eta zentro horiek hamar unitate baino gutxiago badituzte, titularra, zentroen erregistroan
|
pertsona
fisiko gisa inskribatuta egoteaz gain, zentro horien zuzendari bada, eta zentroak itunen araubidera biltzen badira. Halakoetan, zentroko eskola kontseiluaren osaeran titularrari dagozkion ordezkaritza postuetatik bat zuzendariarena izango da.
|