Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 78

2023
‎Ondore horretarako, lan jarduera eta prestakuntza jarduerak koordinatu eta prestakuntza plan erkidean jaso behar dira. Plan hori egin behar da lan agintaritzek edo lanbide heziketako nahiz unibertsitateetako hezkuntza agintaritzek enpresekin egiten dituzten lankidetza hitzarmenen esparruan.
‎Behin ordezkaritza batzordea eratzeko gehieneko epea igarota, enpresako zuzendaritzak kontsultaldia hasi dela komunikatu ahal izango die langileen ordezkariei eta lan agintaritzari. Ordezkaritza batzordea ez eratzeak ez du eragotziko kontsultaldia hastea eta aldi hori igarotzea; eta batzorde hori kontsultaldia hasi eta gero eratzen bada, horrek inola ere ez du eragingo kontsultaldia luzatzea.
‎akordioarekin edo akordiorik gabe. Bada, kontsultaldia akordioarekin amaitzen bada, enpresaburuak hala komunikatuko dio lan agintaritzari, akordioaren baldintzei buruzko kopiaren bidez. Eta kontsultaldia akordiorik gabe amaitzen bada, enpresaburuak lan agintaritzari eta langileen ordezkariei komunikatuko die kaleratzearen eta horren baldintzen inguruan behin betiko hartutako erabakia.
‎akordioarekin edo akordiorik gabe. Bada, kontsultaldia akordioarekin amaitzen bada, enpresaburuak hala komunikatuko dio lan agintaritzari, akordioaren baldintzei buruzko kopiaren bidez. Eta kontsultaldia akordiorik gabe amaitzen bada, enpresaburuak lan agintaritzari eta langileen ordezkariei komunikatuko die kaleratzearen eta horren baldintzen inguruan behin betiko hartutako erabakia.
‎Kontsultaldian egin zen azken bileratik zenbatzen hasita, 15 eguneko epean enpresaburuak ez badie komunikatu langileen ordezkariei eta lan agintaritzari kaleratze kolektiboaren inguruan hartutako erabakia, kaleratze kolektiboaren prozedura iraungiko da, 1483/ 2012 Errege Dekretuan ezarritako baldintzetan.
‎Txosten horretan, LGSIk, komunikazioaren inguruabarrak eta kontsultaldiaren nondik norakoak egiaztatzeaz gain, adierazi du enpresaburuak hasierako komunikazioan zehaztutako arrazoiak badiren, eta egiaztatuko du enpresaburuak aurkeztutako agiriak bat datozela langileak kaleratzeko alegatutako arrazoia zein izan eta arrazoi horri dagokionez galdatutako agiriekin. LGSIk txostena 15 eguneko epe luzaezienean eman behar du, lan agintaritzari jakinarazi zitzaionetik kontsultaldia amaitu zela.
‎O Kontsultaldiaren eragingarritasuna zaindu behar du, eta, hala denean, alderdiei ohartarazpenak eta gomendioak egin ahal dizkie; nolanahi ere, halako ohartarazpen eta gomendioek ez dute prozedura inola ere geldiarazi edo etengo. Orobat, lan agintaritzak kontsultaldian zehar, alderdiek batera hala eskatuta, egoki diren bitartekaritza jarduerak gauza ditzake, kaleratze kolektiboak eragindako arazoei konponbidea bilatzeko xedearekin. Xede berarekin, alderdietariko edonork hala eskatuta edo beraren ekimenez, laguntza eginkizunak ere gauza ditzake.
‎Xede berarekin, alderdietariko edonork hala eskatuta edo beraren ekimenez, laguntza eginkizunak ere gauza ditzake. Edozein kasutan, argi izan behar da lan agintaritzaren baimena ez dela beharrezkoa kaleratze kolektiboa gauzatzeko.
‎O K aleratzeak ondoreak sortzeko epea: gutxienez 30 egun igaro behar dira, lan agintaritzari kontsultaldia ireki zela komunikatu zitzaionetik eta kaleratzeak ondoreak sortu arte.
‎Prozedura araudi horrek ezin izango du legeak xedatutakoa urratu; araudi horren kopia bat lan agintaritzari bidaliko zaio, erregistro ondoreetarako, eta beste bat enpresari.
‎Sustatzaileek enpresari eta lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari komunikatu behar diete hauteskundeak egiteko asmoa, hauteskunde prozesua hasi baino hilabete lehenago gutxienez. Komunikazio horretan, sustatzaileek argiro zehaztu behar dute hauteskunde prozesua zein enpresatan eta lantokitan egin nahi den, eta hauteskunde prozesua zein datatan hasiko den; data horretan eratuko da hauteskunde mahaia, eta hauteskunde prozesua ezin da hasi lan agintaritzaren mendeko bulego publikoan komunikazioa zein datatan erregistratu eta data hori baino hilabete lehenago, ezta 3 hilabete geroago ere.
‎Sustatzaileek enpresari eta lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari komunikatu behar diete hauteskundeak egiteko asmoa, hauteskunde prozesua hasi baino hilabete lehenago gutxienez. Komunikazio horretan, sustatzaileek argiro zehaztu behar dute hauteskunde prozesua zein enpresatan eta lantokitan egin nahi den, eta hauteskunde prozesua zein datatan hasiko den; data horretan eratuko da hauteskunde mahaia, eta hauteskunde prozesua ezin da hasi lan agintaritzaren mendeko bulego publikoan komunikazioa zein datatan erregistratu eta data hori baino hilabete lehenago, ezta 3 hilabete geroago ere. Bulego publiko horrek, hurrengo egun baliodunean, iragarki oholean jarriko ditu aurkeztutako aurreabisuak, eta horien kopia emango die hala eskatzen duten sindikatuei.
‎Halaber, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari dagokio aktak erregistratzea, akta horien kopia kautoak egitea eta, interesdun sindikatuak hala eskatuta, sindikatu horren ordezkaritza gaitasuna egiaztatzeko ziurtagiriak luzatzea. Ziurtagiri horiek jasoko dute sindikatuak ordezkaritza handieneko izaera edo behar adinako ordezkaritza duen ala ez, salbu eta kasuan kasuko eginkizunak edo ahalmenak gauzatzeko sindikatuak duen ordezkaritza zehaztu behar denean.
‎Ziurtagiri horiek jasoko dute sindikatuak ordezkaritza handieneko izaera edo behar adinako ordezkaritza duen ala ez, salbu eta kasuan kasuko eginkizunak edo ahalmenak gauzatzeko sindikatuak duen ordezkaritza zehaztu behar denean. Orobat, eta bidezkoak diren ondoreetarako, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoak hauteskunde emaitzen ziurtagiriak luza diezazkieke halakoak eskatzen dituzten sindikatuei.
‎Nolanahi ere, ordezkaritza handieneko sindikatuen edo behar adinako ordezkaritza duten sindikatuen arteko aurretiazko akordioaren bidez bakarrik susta daitezke hauteskunde orokorrak esparru funtzional edo lurralde esparru batean nahiz batzuetan. Akordio horiek lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari komunikatu zaizkio, akordio horiek gordailutu eta halakoen berri eman dezan.
‎Hauteskundeak sustatzeko ezarri edozein betekizun ez betetzeak ekarriko du kasuan kasuko hauteskunde prozesua baliogabea izatea; hori gorabehera, enpresari komunikaziorik egin ez bazaio, komunikazio hori ordez daiteke lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari aurkeztutako komunikazioaren kopia bat enpresari bidalita, baldin eta kopia hori sustatze idazkian hauteskunde prozesua hasteko zehaztu data baino 20 egun lehenago gutxienez bidaltzen bada.
‎Mahaiko lehendakariak 3 eguneko epean aurkeztuko dio lan agintaritzaren mendeko bulegoari jatorrizko akta, boto deusezen edo kontu hartzaileek aurkaratutako botoen txartelekin eta mahaiaren eratze aktarekin batera. Lehendakariak eginkizun hori idatziz eskuorde diezaioke mahaiko kideren bati.
‎Halakoetan, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoak hurrengo egun baliodunean hauteskunde mahaiko lehendakariari agindeia egingo dio 10 egun balioduneko epean ongi ditzan kasuan kasuko okerrak. Agindei hori komunikatuko zaie ordezkaritza lortu duten sindikatuei nahiz osterantzeko hautagai zerrendei.
‎Behin okerra ongituta, bulego publiko horrek kasuan kasuko hauteskunde akta erregistratuko du. Epe hori igaro ondoren, okerra ez bada ongitu edo okerra ez bada behar bezala ongitu, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoak 10 egun balioduneko epean uko egingo dio aktak erregistratzeari, eta hori ordezkaritza lortu duten sindikatuei eta mahaiko lehendakariari komunikatuko die. Aktak erregistratzeari uko egitearen arrazoia lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari hauteskunde sustapena komunikatu ez izana bada, ezin izango da okerrak ongitzeko agindeirik egin, eta bulego publikoak, okerra egiaztatu ondoren, akta erregistratzeari uko egingo dio beste izapiderik egin gabe, eta hori komunikatuko die hauteskunde mahaiko lehendakariari, ordezkaritza lortu duten sindikatuei eta osterantzeko hautagai zerrendei.
‎Epe hori igaro ondoren, okerra ez bada ongitu edo okerra ez bada behar bezala ongitu, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoak 10 egun balioduneko epean uko egingo dio aktak erregistratzeari, eta hori ordezkaritza lortu duten sindikatuei eta mahaiko lehendakariari komunikatuko die. Aktak erregistratzeari uko egitearen arrazoia lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari hauteskunde sustapena komunikatu ez izana bada, ezin izango da okerrak ongitzeko agindeirik egin, eta bulego publikoak, okerra egiaztatu ondoren, akta erregistratzeari uko egingo dio beste izapiderik egin gabe, eta hori komunikatuko die hauteskunde mahaiko lehendakariari, ordezkaritza lortu duten sindikatuei eta osterantzeko hautagai zerrendei....
‎Modu horretara, arbitroa edo arbitroak neutraltasuneta profesionaltasun printzipioen arabera izendatuko dira, zuzenbide lizentziadunen, gizarte gradudunen eta titulu baliokideak dituztenen artean. ...da estatuko nahiz autonomia erkidegoetako ordezkaritza handieneko sindikatuek, bidezkoa dena kontuan hartuta, eta kasuan kasuko probintziako esparruan, esparru funtzionalean edo enpresa esparruan langileen eskuordeen eta enpresa batzordeetako kideen %10 edo gehiago duten sindikatuek aho batez hartutako erabakiaren bidez. Aipatu berri diren sindikatu horiek ez badute aho bateko erabakirik hartzen, lan agintaritza eskudunak ezarriko du izendatzeko modua, arbitroen inpartzialtasunari, arbitro horiek ezesteko aukerari eta arbitroak izendatzeko sindikatuen parte hartzeari buruzko printzipioak kontuan hartuta.
‎Arbitraje prozedura hasiko da lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari, hauteskundeak sustatu dituenari eta, hala denean, aurkaratutako hauteskundeetara hautagaiak aurkeztu dituztenei zuzendutako idazkiarekin. Idazki horretan jasoko dira aurkaratu nahi diren egitateak, eta idazki hori 3 egun balioduneko epean aurkeztu da; egun horiek zenbatuko dira egitateak gertatu edo mahaiak erreklamazioak ebatzi eta hurrengo egunetik.
‎Hauteskundeak zein lantokitan egin eta lantoki horretan hautagai zerrendarik aurkeztu ez duten sindikatuek sustatzen badituzte aurkaratzeak, 3 egunak zenbatuko dira aurkaratzeko moduko egitatearen berri dagoen egunetik. Botazio eguneko edo geroagoko egintzak aurkaratzen badira, 10 egun baliodunekoa izango da epea; egun horiek zenbatzen hasiko dira aktak lan agintaritzaren mendeko bulego publikoan sartzen direnetik.
‎Hurrengo 24 orduetan, arbitroak deialdia egingo die interesdun alderdiei, beraren aurrera ager daitezen, hurrengo 3 egun baliodunetan. Izendatutako arbitroaren aurrera agertu baino lehenago, alderdiak ados jarri eta beste arbitro bat izendatuz gero, lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari jakinaraziko diote hori, bulego publikoak arbitro horri bidal diezaion hauteskundeetako administrazio espedientea. Arbitro horrekin jarraituko du prozedurak.
‎Laudoa idatzizkoa eta arrazoitua izango da, eta zuzenbidearen arabera ebatziko du hauteskunde prozesuaren inguruko aurkaratzea, eta, hala denean, akta erregistratzearen inguruko aurkaratzea. Laudoa interesdunei eta lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari jakinaraziko zaie. Botazioa aurkaratu bada, bulegoak akta erregistratuko du, edo akta erregistratzeari uko egingo dio, laudoaren edukiaren arabera.
‎Ordezpenak, ezeztapenak, kargu uzteak eta agintaldi azkentzeak lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari eta enpresaburuari komunikatuko zaizkie. Era berean, iragarki oholean argitaratuko dira horiek.
‎Prozedura: enpresako langileen kopurua eta lanaldi murrizketak nahiz kontratu eteteak ukitutako langile kopurua gorabehera aplikatuko den prozedura hasiko da lan agintaritzari komunikazioa eginda eta, aldi berean, langileen lege ordezkariekin gehienez ere 15 egunekoa izango den kontsultaldia irekita. 50 langile baino gutxiagoko enpresetan, kontsultaldia gehienez 7 egunekoa izango da.
‎Behin ordezkaritza batzordea eratzeko gehieneko epea igarota, enpresako zuzendaritzak kontsultaldia hasi dela komunikatu ahal izango die modu formalean langileen ordezkariei eta lan agintaritzari. Ordezkaritza batzordea ez eratzeak ez du eragotziko kontsultaldia hastea eta aldi hori igarotzea; eta batzorde hori kontsultaldia hasi eta gero eratzen bada, horrek inola ere ez du eragingo kontsultaldia luzatzea.
‎Lan agintaritzak enpresaburuaren komunikazioaren berri emango dio langabezia prestazioen erakunde kudeatzaileari eta LGSIri nahitaezko txostena eskatuko dio, komunikazio horren inguruabarren eta kontsultaldiak gauzatzearen inguruan. Txostena egin da 15 eguneko epe luzaezinean, lan agintaritzari jakinarazi zaionetik kontsultaldia amaitu dela; txosten hori prozedurara bilduko da.
‎Lan agintaritzak bi alderdiei emango dizkie halako ohar edo gomendioak jaso dituzten idatziak, nahiz eta horietako bati bakarrik zuzendu beharrekoak izan. Enpresaburuak, kontsultaldia amaitu baino lehenago, idatziz erantzun dio lan agintaritzari, azken horrek egin dizkion ohar edo gomendioen inguruan. Gainera, langileen lege ordezkariek, prozeduraren edozein fasetan, galderak egin diezazkiokete lan agintaritzari egokitzat jotzen dituzten gaien inguruan.
‎Enpresaburuak, kontsultaldia amaitu baino lehenago, idatziz erantzun dio lan agintaritzari, azken horrek egin dizkion ohar edo gomendioen inguruan. Gainera, langileen lege ordezkariek, prozeduraren edozein fasetan, galderak egin diezazkiokete lan agintaritzari egokitzat jotzen dituzten gaien inguruan. Kasu horretan, lan agintaritzak, kasuan kasuko azterketa egin ondoren, galderak enpresaburuari igorri ahal izango dizkio, eta enpresaburuak galdera horiei erantzun die kontsultaldia amaitu baino lehenago.
‎Gainera, langileen lege ordezkariek, prozeduraren edozein fasetan, galderak egin diezazkiokete lan agintaritzari egokitzat jotzen dituzten gaien inguruan. Kasu horretan, lan agintaritzak, kasuan kasuko azterketa egin ondoren, galderak enpresaburuari igorri ahal izango dizkio, eta enpresaburuak galdera horiei erantzun die kontsultaldia amaitu baino lehenago.
‎Behin kontsultaldia amaituta, enpresaburuak langileei eta lan agintaritzari komunikatuko die bere erabakia lanaldia murriztearen edo lan kontratuak etetearen inguruan; erabaki horrek zehaztuko du, berebat, neurri horiek zein alditan aplikatuko diren.
‎Enpresaburuaren erabaki horrek ondoreak sortuko ditu lan agintaritzari komunikatzen zaionetik, salbu eta komunikazioan bertan beste zerbait jaso denean. Lan agintaritzak enpresaburuaren erabakia komunikatuko dio langabezia prestazioaren erakunde kudeatzaileari.
‎Kontsultaldian egindako azken bileratik 15 eguneko epean, enpresaburuak ez bazien komunikatu langileen ordezkariei eta lan agintaritzari bere erabakia, lanaldia murriztearen edo kontratuak etetearen inguruan, prozedura iraungiko da, erregelamendu bidez ezarritako baldintzetan.
‎Prozedura: prozedura hasiko da enpresaburuak lan agintaritza eskudunari zuzendutako eskabidearen bidez; enpresaburuak eskabide horrekin batera aurkeztuko ditu beharrezkotzat jotzen dituen frogabideak. Aldi berean, enpresaburuak eskabide hori aurkeztu izana komunikatuko die langileen lege ordezkariei.
‎Aldi baterako ezinbesteko kasua izan badela, lan kontratuak eteteko edo lanaldia murrizteko arrazoi gisa, lan agintaritzak egiaztatu du, ukitutako langile kopurua gorabehera.
‎Neurriok ondoreak sortuko dituzte ezinbesteko kasua eragin duen egitatea zein datatan sortu eta data horretatik aurrera. Edozein kasutan, enpresaburuak bere erabakiaren berri emango die langileen ordezkariei eta lan agintaritzari.
‎39/ 2015 Legearen 121 eta 122 artikuluekin bat etorriz, lan agintaritzaren ebazpenen aurka interesdunek gora jotzeko errekurtsoa egin ahal izango dute ebazpena zein organok eman eta horren gainetik dagoen organoan. Azken horren ebazpena aurkaratu ahal izango da jurisdikzio sozialean.
‎(a) Ez da nahitaezkoa izango lan agintaritzak LGSIri txostena eskatzea.
‎Enpresaburuak, lanaldia murrizteko edo lan kontratuak eteteko hartutako erabakia zein izan eta, kasuan kasuan bidezkoa dena aintzat hartuta, horren inguruan lan agintaritzari egindako jakinarazpena, komunikazioa edo eskabidearekin batera, honako hauek komunikatuko ditu, ondore horietarako ezarriko diren prozedura automatizatuen bidez:
‎Planifikazioa prebentzio planean jaso behar da, agirietan alegia. Agiri horiek lan agintaritzaren eskura izango dira beti.
‎Nahitaez eratu behar da halakoa: 500 langile baino gehiagoko enpresetan; 250 langile baino gehiagoko enpresetan, enpresa horietan jarduera arriskutsuak gauzatzen direnean; lan agintaritzak hala erabakitzen duenean.
‎— Hala erabakitzen denean lan agintaritzaren erabakiaren aurrean (zerbitzu propioaren aukera baztertuz).
‎Hori berori erabaki ahal izango du langileen lege ordezkarien edo prebentzio eskuordeen gehiengoak. Kasu horretan euren erabakia komunikatuko diete enpresari eta lan agintaritzari. Azken horrek, 24 orduko epean, deuseztatu edo berretsiko du geldiarazpena.
‎Salbuespenez, lan agintaritzak baimendu ahal izango du 16 urte baino gutxiagoko adingabeek jendaurreko ikuskizunetan parte hartzea, baldin eta horrek arriskurik ez badakar adingabeen osasun fisikoarentzat, ezta lanbidean edo pertsona gisa izan dezaketen heziketarentzat ere.
‎Eratutako bermea itzuliko da ABLEk bere jarduerari uzten dionean, betiere, betebeharrik ez badu kalte ordainen, alokairuen edo Gizarte Segurantzaren inguruan. Hain zuzen, hori egiaztatu da lan agintaritza eskudunean.
‎(d) Kontsultaldia hasi izana eta kontsultaldia amaitu ostean alderdiek dituzten iritziak lan agintaritzari jakinarazi zaizkio, horien berri izan dezan.
‎(f) Enpresaburuak eta langileen lege ordezkaritzak edozein unetan akordatu ahal izango dute kontsultaldia ordeztea enpresaren esparruan aplikagarri den bitartekaritzaedo arbitraje prozedurarekin, gauzatu dena arestian aipatu 15 eguneko epean. Bitartekaritzaedo arbitraje prozedura hasi izana ere lan agintaritzari jakinaraziko zaio.
‎★ Bigarrenez," finantza bermea" eratu behar da, administrazio baimena eman duen lan agintaritzan. Bada, berme hori izan daiteke (ikusi 14/ 1994 Legearen 3 artikulua, eta horrekin batera 417/ 2015 Errege Dekretuaren 8 artikuluak):
‎Are gehiago, enpresaburuak du antolaketa horren gaineko titulartasuna [1994ko martxoaren 18ko (558/ 1993 db. errek. zk.) AGE, 4 Salakoa]. Era berean, gogorarazi behar da lan arloko ondoreetarako, lantokia dela" lan agintaritzan alta hartu behar duen antolaketa zehatzeko ekoizpen unitatea", hurrengo berezitasunarekin: " itsasoko lan jardueran itsasontzia da lantokia; itsasontziaren portua zein probintziatan izan eta lantokia probintzia horretan dagoela ulertuko da" (LELTBren 1.5 artikulua).
‎Hala eta guztiz ere, debeku hori salbuetsi egiten da jendaurreko ikuskizunetan lan egiten duten 16 urtetik beherako adingabeen kasuan (izaera bereziko lan harremanak dituzte jendaurreko ikuskizunetako artistek). Bada," lan agintaritzak salbuespeneko kasuetan bakarrik baimenduko du hamasei urtetik beherakoek jendaurreko ikuskizunetan parte hartzea, baldin eta hori ez bada arriskutsua adingabearen osasun fisikoarentzat, ezta beraren lanbide heziketarako zein giza heziketarako ere; baimen hori idatziz jaso eta egintza zehatzetarako izan da" (LELTBren 6.4 artikulua).
‎Negoziazioa sustatzen bada indarrean dagoen hitzarmen bat salatzearen ondorioz, komunikazioa egin da salaketa egintzarekin batera. Halaber, komunikazio horren kopia bat hitzarmenaren lurralde esparruaren araberako lan agintaritzari bidaliko zaio, kopia hori erregistra dezan.
‎Azkenik, hitzarmenak lan agintaritza eskudunari aurkeztu zaizkio, erregistroan sartzeko ondore hutsetarako, alderdi negoziatzaileek horiek sinatu eta 15 eguneko epean. Behin erregistratuta, bitartekaritza, arbitraje eta adiskidetzeko organo publiko eskudunari bidaliko zaizkio, gordailutu ditzan.
‎Hitzarmena erregistroan aurkeztu eta gehienez 15 eguneko epean, lan agintaritzak hitzarmen hori nahitaez eta dohainik argitaratzea aginduko du, Estatuko Aldizkari Ofizialean edo, hitzarmenaren lurralde esparruaren arabera, kasuan kasuko autonomia erkidegoko aldizkari ofizialean edo probintziako aldizkari ofizialean.
‎Nolanahi ere, hitzarmena alderdiek adostutako datan jarriko da indarrean. Baina lan agintaritzak uste badu hitzarmenak indarreko legezkotasuna urratzen duela edo hirugarrenen interesa modu astunean urratzen duela, ofizioz joko du jurisdikzio eskudunera. Azken horrek bidezko diren neurriak hartuko ditu ustezko irregulartasunak ongitzeko, aurretiaz alderdiak entzun eta gero.
‎Bestalde, lan agintaritzak berdintasun printzipioa errespetatzen dela zaindu behar du, sexuaren ondorioz zuzeneko edo zeharkako bereizkeriarik jaso ditzaketen hitzarmen kolektiboetan.
‎Ondore horietarako, lan agintaritzak Emakumearen Institutuaren aholkuak eskatu ahal izango ditu, edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeenak, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera bidezkoa dena kontuan hartuta. Eta lan agintaritzak jurisdikzio eskudunera jotzen duenean, hitzarmen kolektiboak bereizkeriazko klausulak izan ditzakeela uste izateagatik, horren berri emango dio Emakumearen Institutuari edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeei, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera.
‎Ondore horietarako, lan agintaritzak Emakumearen Institutuaren aholkuak eskatu ahal izango ditu, edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeenak, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera bidezkoa dena kontuan hartuta. Eta lan agintaritzak jurisdikzio eskudunera jotzen duenean, hitzarmen kolektiboak bereizkeriazko klausulak izan ditzakeela uste izateagatik, horren berri emango dio Emakumearen Institutuari edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeei, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera.
‎Enpresaburuak eta langileen lege ordezkaritzak edozein unetan akordatu ahal izango dute kontsultaldia ordeztea enpresaren esparruan aplikagarri den bitartekaritzaedo arbitraje prozedurarekin, gauzatu dena arestian aipatu 15 eguneko epean. Bitartekaritzaedo arbitraje prozedura hasi izana ere lan agintaritzari jakinaraziko zaio.
‎(d) Aipatu prozeduretan lortutako emaitzak, hitzarmen kolektiboko lan baldintzak ez aplikatzea eragingo dutenak, lan agintaritzari komunikatu behar zaizkio, halakoak gordailatu ditzan.
‎LELTBren 92 artikuluarekin bat etorriz, batetik, kasuan kasuko negoziazio unitateetan negoziatzeko legitimazioa duten alderdiek adostasunez erabaki dezakete indarreko hitzarmen osoari atxikitzea, baldin eta beste hitzarmen batek alderdiak ukitzen ez baditu; atxikitze hori lan agintaritza eskudunari komunikatu behar zaio, erregistro ondoreetarako.
‎Behin RED Mekanismoa aktibatuta, borondatez lan agintaritzari euren lantokietatik edozeinetan lanaldia murriztea edo lan kontratuak etetea eskatu nahi dioten enpresaburuek sinesgarriro komunikatu behar diote langileei edo horien ordezkariei RED Mekanismoko izapidetzari ekiteko asmoa, langileen ordezkaritza batzordea era dadin, hartu beharreko neurrien gaineko kontsultaldia egiteko. Batzorde hori eratuko da LELTBren 41.4 artikuluak ezarritakoaren arabera, 608/ 2023 Errege Dekretuaren 6 artikuluan jasotako berezitasunekin.
‎Behin langileen ordezkaritza batzordea eratuta (5 eguneko epean enpresaburuaren komunikazioa jaso zenetik, edo 10 eguneko epean ABEEEk ukituko dituen lantokietatik baten batek langileen lege ordezkaritzarik ez duenean) edo hori eratzeko epeak igarota, enpresaburuak kontsultaldia hasteko komunikazioa bidaliko die langileen ordezkariei eta lan agintaritzari. Langileen ordezkaritza batzorde hori ez eratzeak ez du eragotziko kontsultaldia hasi eta igarotzea, eta behin kontsultaldia hasita eratzeak ez du inola ere eragingo kontsultaldiaren iraupena luzatzea.
‎Langileen ordezkaritza batzordeari kontsultaldia hasteko komunikazioa bidaltzen zaion une berean, enpresaburuak lan agintaritza eskudunari aurkeztu behar dio lanaldia murrizteko edo lan kontratua eteteko neurriak aplikatzeko eskabidea, 608/ 2023 Errege Dekretuaren 7 artikuluak ezarritako moduan. Eskabide horrekin batera, enpresaburuak aurkeztuko ditu 608/ 2023 Errege Dekretuaren 7 artikuluak zehaztutako agiriak.
‎Lan agintaritzak enpresaburuak aurkeztutako eskabidearen edukiaren berri emango dio LGSIri eta horri nahitaezko txostena eskatuko dio, eskabideak kasuan kasuko betekizunak betetzen dituen adierazteko. Txosten hori 7 eguneko epe luzaezinean eman da, enpresaburuak eskabidea lan agintaritzari aurkeztu zionetik zenbatzen hasita.
‎Kontsultaldia amaitu eta egutegiko 15 eguneko epean, enpresaburuak azken komunikazioa egin dio lan agintaritzari, kontsultaldia akordioarekin edo akordiorik gabe bukatzea gorabehera, 608/ 2023 Errege Dekretuak ezarritakoaren arabera.
‎Kontsultaldia alderdien arteko akordioarekin bukatzen denean, lan agintaritzak ebazpena emango du, 608/ 2023 Errege Dekretuak ezarritako bermeekin, RED Mekanismoa aplikatzea baimenduz, akordioan ezarritako baldintzetan.
‎Goian aipatu epea igaro ondoren lan agintaritzak esanbidez ez badu ebazpenik eman, ulertuko da RED Mekanismoa aplikatzea baimendu dela, alderdien arteko akordioan ezarritako baldintzetan.
‎Kontsultaldia akordiorik gabe bukatzen denean, lan agintaritzak ebazpena emango du, enpresaburuaren eskabideari oniritzia edo emanez.
‎Goian aipatu epea igaro ondoren lan agintaritzak esanbidez ez badu ebazpenik eman, ulertuko da RED Mekanismoa aplikatzea baimendu dela, enpresaburuak komunikatutako azken erabakia zein izan eta horrek ezarritako baldintzetan, kalterik egin gabe horri egin dakiokeen berrikuspenari, erabaki horrek gutxieneko edukia eta legeriak ezarritako oinarrizko baldintzak ez betetzeagatik.
‎Dena den, lan agintaritzaren ebazpena arrazoitua eta enpresaburuak egindako eskabidearen araberakoa izango da.
‎Hala ere, negoziazio batzordean esanbidez akordatuz gero, kontsultaldi hori luza daiteke. Hori guztiori eragingarri izan aurretik, negoziazio batzordeak lan agintaritza eskuduna informatuko du.
‎Akordioa edo enpresaburuaren erabakia lan agintaritzari komunikatuko zaio egutegiko 7 eguneko epean; erabaki horrek ondoreak sortuko ditu lanaldia murrizteko edo kontratua eteteko hasierako aldia bukatzen den egunaren biharamunetik, lan agintaritzak ebazpenik eman behar izanik gabe.
‎Akordioa edo enpresaburuaren erabakia lan agintaritzari komunikatuko zaio egutegiko 7 eguneko epean; erabaki horrek ondoreak sortuko ditu lanaldia murrizteko edo kontratua eteteko hasierako aldia bukatzen den egunaren biharamunetik, lan agintaritzak ebazpenik eman behar izanik gabe.
‎(i) Enpresaburuak langileen lege ordezkariei jakinaraziko dizkie lan agintaritzekin edo lanbide heziketako nahiz unibertsitateetako hezkuntza agintaritzekin egindako lankidetza hitzarmenak, halakoek prestakuntzarako lan kontratuak egitea aurreikusten dutenean. Edu berean, informazioa emango die banakako prestakuntza planen inguruan, bai eta tutoretza jarduera gauzatzeko betekizun eta baldintzen inguruan ere.
‎estatutuz kanpoko hitzarmenak aurkaratzeko erregelak hartu behar dira kontuan: hitzarmen kolektiboei buruzko prozedura bereziaren bidez bakarrik aurkara daitezke (JSALren 163 eta h. artikuluak), eta lan agintaritzak ezin ditu horiek ofizioz aurkaratu (LELTBren 90.5 artikulua); izan ere, prozedura informala da, eta lan agintaritzak ez du horretan parterik hartu, ez baitago itun edo akordio horiek modu ofizialean gordailutu, erregistratu edo argitaratzeko betebeharrik. Edonola ere, ofiziozko aurkaratzea posible litzateke, baldin eta LELTBren III. titulua errespetatuko balitz, itun edo akordioak egitean.
‎estatutuz kanpoko hitzarmenak aurkaratzeko erregelak hartu behar dira kontuan: hitzarmen kolektiboei buruzko prozedura bereziaren bidez bakarrik aurkara daitezke (JSALren 163 eta h. artikuluak), eta lan agintaritzak ezin ditu horiek ofizioz aurkaratu (LELTBren 90.5 artikulua); izan ere, prozedura informala da, eta lan agintaritzak ez du horretan parterik hartu, ez baitago itun edo akordio horiek modu ofizialean gordailutu, erregistratu edo argitaratzeko betebeharrik. Edonola ere, ofiziozko aurkaratzea posible litzateke, baldin eta LELTBren III. titulua errespetatuko balitz, itun edo akordioak egitean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia