Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 45

2003
‎Ezkontza noiz gertatzen den antzeman genezake: " Konzilio aurreko azkeneko denporak ziran eta abadeak oraindino latinez esaten ebezan otoitzak eta, eta mezea emoten ebenean ez ziran jarten jenteari begira gaur lez." (69). Ziurrenik ez da ari bere ezkontzaz; bere ezagun edo lagunen batena izan daiteke, edo aldi hartako edozein ezkontza tradizionalen arketipoa.
2006
‎Biharamunean, luzaroan izango zan erritual bera errepikatu zan, oraingoan laztan gitxiagogaz. Pare bat egun neroian bertan eta artean ez neban abagunerik izan inguratzen ninduan jenteari erreparetako. Hasikerakoa gainditu ahala, azken baten, bertan egoten ikastea zan ia ardura bakarra, horregaitik, benetako premina bilakatu jatan burua zertan distraitu.
2007
‎Gringitoek be etxeak erosi dabez, baita jantokiak zabaldu be; baina ez daukie hartu emonik bertokoakaz. Aparte bizi dira eta bertako jenteari gogor egiten jako hori. Kooperatibetan batzen ahalegintzen dira bertakoak, euren bizimodua egin ahal izateko, aurrera egiteko.
‎" Eu sou do Pais Vasco, meu nôme é Iratxe, como está?" eta apurtxu bat gehiago ikasi dot. Azentua ez dot atrapetan eta horrek gatx egiten dau jenteari ulertzea. Hizkuntzea ez da, osterantzean, horren gatxa, eta gaztelaniagaz nahiko lotuta dago.
‎Hasierako lau hileko joan etorria sei hilebeteko biaje bihurtu jat. Biajeko bizimodura ohitu naz: jentea ezagutu, leku barriak ikusi, batetik bestera ibili iparrorratz barik, bihar etzi zehatz mehatz zer egingo dodan jakin barik, jenteari gauza barriak entzun, beste bizimodu batzuk ikusi, hur sentidu.
‎Barriro autobusa hartu eta atzera alde zaharrera joan naz. Kaleetan barrena ibili naz, bankuan jesarrita jenteari begira, zaharrek, gazteek zer egiten daben begira. Eguzkia ezkutau danean, hostalera joan naz.
‎Esaten dabe Rioko persona ederrenak berton Ipaneman dagozala. Halanda ze, zeregin ederra da jenteari begiratzea hondartzan etxunda zagozala. Hemen sortu eben Tom Jobinek eta Vinicious de Moraesek" A garota de Ipanema" kantu ezaguna.
2009
‎Pasadizu izan barik, jazotako edo jazokizuntzat kontetan diran kontu zelebre barregarriak be hainbat dira. Bat edo beste aitatzeko, Anton Zapatariren testamentua, herriko jenteari behin baino sarriago entzuten jakona; Bizkarra berotu, Prakazaharren bazkaria, Josepa astronomu, Praisku eta Mari Pepa, eta halako batzuk.
2010
‎limoizkoak, laranjazkoak eta kolazkoak. “Gaseosa zuria ez eze barri horreek be hasi ginan ekoizten, jenteari asko gustaten jakenak. Gaseosak egiteko laranja, limoi eta kolazko kontzentrauak Murtzia aldetik ekarten euskuezan”.
2011
‎Bestetik, San Bartolome auzoko goialdeko baserri moltsoei nortasun berezia autortzen deutsee, bai bertan jaiotakoek, bai beste hainbat herritarrek. Goittarrak esaten deutsie hango jenteari , eta auzuneari Goierri. Eta, gitxienak izan arren, badira batzuk, Busturiak Sukarrietagaz muga egiten dauen inguruari Itsasbegi esaten deutsienak eta auzo moduan hartzen dabenak be.
‎bolatokia, frontoia, domekaro Urkixobe etxeko erromeria... Eta horrek Goierriko gizartea sendotu eta bertako jenteari nortasuna emoten eutsan sasoi baten.
‎Auzunean baten bat hilten zanean, auzokoen laguntzinoa ezinbestekoa izan da: abisua emon jenteari , hildakoaren etxeko beharrak egin, hildakoari hil jantzia ipini edo gaubelan parte hartzea. Hileta eleizkizunean be eginkizun garrantzitsua eukiten eben, osteko jatorduan parte hartzeaz ganera.
‎Eta horretariko laminak ei egozan Mundakako Lamiaranen be. Gauez urteten ei eben jenteari ikarea sartzeko.
‎Sueterako labanak, solorako lanabesak edo zorroztu beharrizana eukan edozein erreminta zorrozten eben. Gehienak galiziarrak izaten ziran eta dei egiteko soinu zoliak ateraten zituan txistu modukoa erabilten eben, halan jakinerazoteko jenteari herrian egozala. Zorroztaileen etorrerea euriagaz lotzen daben sinistea zabal dabil lekukoen artean:
‎Auzoko andra nagusietariko batek errosarioa errezetan eban hildakoaren arimearen alde. Eta gaubelan parte hartzen eban jenteari etxekoek kopauren bat ateraten eutsien: galleta batzuk edo jateko, eta edateko sol y sombra gizonezkoei eta beste edariren bat emakumeei.
‎Ume bateatubakoak linbora joiazala: halan irakatsi eutsien eskolan oraingo edadeko jenteari . Linboak aparteko lekua izaten eban kanposantuan be.
‎Begizkoa adierazoteko txarto begitxutie be entzun izan deutsagu Busturiko edadeko jenteari . Ohiko sintomak izaten ziran, umea jakan eta triste egotea, denpora guztian negarrez egotea, edo makaldu eta argaltzea.
‎Herrian, euren beharragaitik edo gizarte maileagaitik, itzal berezia eukan jenteari lotuta agiri diran ezizenak: tratante, eskolako maisu, jauntxo...
‎bata Pagozarreta (Paixarreta) etxean batzen zan; eta, bestea, Artikako auzokoakaz batzan jokatzen ebana. Bigarren honek ez ei eban batzarrik egiten; hiru gizonek ei eukien jenteari jazotako gorabeheren kontua edo barri emoteko ardurea.
‎Animau zaiteze gomutatzen dozuen guzti hori jenteari zabaltzen; ea danon artean XX. mendeko Busturia zelangoa izan dan hurrengo mendekoei erakusteko gauza garan.
‎Eta aurreragokoek ohitura eukien moduan, Urkiolan ezkontzen ziranak ez eben, etxekoa ez bazan, inor konbidadu eroaten. Konbitak berbaz egiten ziran sarri, eta Gernikako astelehena edo halako plaza egunak izaten ziran jenteari abisu emoteko egun onak. Izan ditugun barriemoileetariko askori ez eutsien eztegu oparirik egin, ez lagunek, ez senitartekoek.
‎Maiatzaren 17ko 72 aleak, berriz, honela zioen: «Paperetan ikusten dogunez, burtariñen ariñeketa egunerako oartuko dituez bidean dagozan errietako alkate eta aguintedun guztiak, jakin eraguin daioen jenteari , egun atan eztaitezala ibilli bide horretan?».
2012
‎Eguneroko jatorduak bere emoten ziran Fondan, eta horra joaten ziran bazkaltzen alboko zerrako beharginak, basoan beharrean ebilzanak eta osterantzekoak bere bai. Neguan hiru txarri hilten ebezan, gero urte guztian etorren jenteari jaten emoteko. Baserrietako gizonak mezaostean eta domeka arratsaldetan hara joaten ziran tragutxuren bat hartzen; astegunetan lantzean behin baino ez.
2013
‎Aldi honetan era askotako jokoak egiten ziran lehen eta egiten dira gaur be: jenteari uruna, ura, arrautzak... jaurti; txakurren eta katuen atzetik ibili eurei joka, edo buztanetik poteak eta lotu; puxikak urez beterik eskuetan dirala jentea joten edo bata bestearen atzetik ibili; zarata hots handiak atera, lapiko zaharrak, petardoak edo dana dalakoa erabilita.
‎Antza danez, XVII. mendeko agirietan jasota dago gizon batzuk, arpegia ez ezagutzeko sur handi bat ipinita, andra eta umeei bildurra sartzen ebilzala puxikak eskuetan hartuta. Merkatura joaten zan jenteari , ganera, arranak ostuten eutsiezan. Euron egikeran, sur handi handia, ikaragarria eukiela esaten da, eta jantziei buruz, abarkak eta alkondara luzeak erabilten ebezala.
‎Hartza jenteari zirika. Durango, 2013.
‎Lehenengo pausoa herrian edadeko jenteari inkestak egitea izan zan. Hortik atera zan XX. mendearen lehenengo partean jenteak etxean topautako edozein erropa soinean ipinita, nahiz ipini barik, arpcgia estalita zein ez, oilar bategaz ibilten zirala gazteak aratusteetan.
‎Informazino guztia herriko jenteari grabau jakozan alkarrizketen bitartez dago jasota. Hogeta hamar laguni egin jakoz grabazinoak.
‎Eleizea lehen ezbardina zan barrutik. Bost altara egozan, barandileagaz zarratuta; mezea abadea altareari begira zala esaten zan, hau da jenteari lepoa emonda; pulpitua egoan sermoietarako. Gerora, 70eko hamarkadan horreek danak kendu eta abadeak jenteari begira mezea emoten hasi ziran.
‎Bost altara egozan, barandileagaz zarratuta; mezea abadea altareari begira zala esaten zan, hau da jenteari lepoa emonda; pulpitua egoan sermoietarako. Gerora, 70eko hamarkadan horreek danak kendu eta abadeak jenteari begira mezea emoten hasi ziran. Beti egon izan dira aurrean bankuak gizonezkoentzat eta atzean sillak andrentzat.
‎Auzokoen artean, ostantzeko jenteari laguntzeko joerea be beti izan da gure etxeetan. Orduan normala zan eskekoak, fraileak eta kitanuak etxerik etxe eskean ibiltea.
‎Lehen mezak latinez egiten ziran, abadea altarara begira egoala, jenteari atzea emonda. Eta sermoiak pulpitutik egiten ziran, euskeraz eta erderaz.
‎–Zelüko bortak ideki bihotz hon den jenteari . Kültürer zabal denari Jinkoak düke opari?
2014
‎Hitzartzea emanik da goizanko 10: 30etan, Ahüzkiko ostatü jatetxeala heltü beno lehen, azken altapearen zolan kausitzen den Hegillorreko olalako bide partigian. Hantik ebilten hasirik, oren bat eta erdietako kürritze aisa bat bat proposatürik zaio jenteari ... gizostoen bideala jaiteko gisan. Gizostoak?!?
2015
‎Akorduan daukat, Zamudion parrokoak emoten eban mezea eta nik pulpitutik azaldu. Neure kabuz Orixeren misaletik hartu eta apur bat bizkaieratuta irakurten neutsazan jenteari epistolea eta ebangelioa. Gaur egun uste dot askoz hobeto egiten dala mezearen ospakizuna.
‎Horreek esaten eben, Código de Derecho Canónicoari jarraituz sortu leitekela Eleizbarrutian bertan holako erakunde bat. Gaixoentzako ospitaleak edo jenteari laguntzeko beste erakunde batzuk sortzen badira, zegaitik ezin da egin kulturarako, batez be herriari jagokon kultura bat zabaltzeko. Horixe da estaduak egiten ixten ez dauena.
‎Liburu hau, barriz, ikerketa etnografikoaren hurrengo emoitza da. Herriko jenteari informazinoa batu eta datuak sailkatu eta gero, zamudioztarrakandik jasotako antxinako argazkiak osagarri dirala, gure jatorria eta iragana hobeto ezagutzeko lagungarri izango dan lana aurkeztera gatortzuez. Bertan, gure amama eta aititen eguneroko bizimodua deskribiduten da, eguneroko pasarteak, askorentzat ezezaguna dan bizimodua.
‎Liburuxka hau herrian 2013an egin zan ikerketa etnografikoaren bigarren emaitza dogu. Ikerketa horren helburua ez zan besterik herriko ondare etnografikoa eta linguistikoa batu, eta lekukoen jakituria, euren memorian gordeta izan dabezan bizipenak eta oroitzapenak, barriro herriko jenteari zabaltzea eta erakustea baino.
2017
‎Ba, orain batzorde bat eratu dogu eta eleizea konpontzeko jenteari diru eske hasi aurretik, pentsau dogu Obispaduak zeozertxu ipini leukela.
2019
‎bihotz hon den jenteari .
2020
‎San Juan bateatzailearen parrokia honek, lehenago bost altara eukazan, barandileagaz zarratuta, pulpitu eta guzti. Gerora, XX. mendearen 70eko hamarkadan, Vatikanoko Kontzilioko erabagiak ezarri ziranean, horreek danak kendu, altarak arindu eta abadea jenteari begira mezea emoteko moduan ipini zan. Kanpoan, eleizpeak buelta osoa emoten deutso eleizeari.
2021
‎" ontsa entelegaturik izan gitean: ez deiogu jenteari erran nahi" hola behar da mintzatu eta ez beste gisaz"... bai aldiz guk eta gure gizaldikoek bai aitzinekoek euskararen ahozkatzea nola ikasi dugun entzunarazi. Gero, bakoitxak nahi duan bezala eginen du..."
‎Eskolako tailerrean, Don Luisek konponketa txikitxoak egiten eutsazan inguruko jenteari , eta horreetariko bat Justo Rada zan. Honek kamioiak eukazan, eta beti izaten eban konponketaren baten preminea.
2022
‎Pirinio bortüaldeko etxeak, eliza zeinütegi hiru püntakoak, Kakuetako arroila, Holtzarteko zaldaina, Mauleko gaz te lü zaharra... Horik dira Züberoaz mintzatzean kanpoko jenteari –eta kar tielekoari ere hanitxetan– gogoala jiten zaitzonak. Bai, Züberoa hori oro da... bena ez hori bera!
‎" ontsa entelegatürik izan gitean: ez deiogü jenteari erran nahi" hola behar da mintzatü eta ez beste gisaz"... bai aldiz gük eta gure gizaldikoek bai aitzinekoek eüskararen ahozkatzea nola ikasi dügün entzünarazi. Gero, bakoitxak nahi düan bezala eginen dü...".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia