2000
|
|
Xabier Mendiguren Elizegiren aburuz, aldiz, Flaubert-en L´Education sentimentale bezala Gauak eta hiriak heziketa sentimental bat da eta" idazlea horren gaztea izanda harrigarria egiten zaio irakurle zaharxeagoari zein sakon eta barnetik ezagutzen dituen giza erlazioen miseriak, nahi eta ezinak, mozorro jokoak, jokabide ustelak..."(
|
ikus
liburuaren hitzaurrea).
|
|
Zientzia kulturaren sinonimoa dela eta gainerakoa basakeria eta atzerapen hutsa delakoan daudenak ideologia honen seme alabak dira. Haien artean, Darwin eta Frazer (eta batzuetan Freud, psikoanalisia erabateko zientzia bilakatzen denean, amets eta hizkuntzaren fisika bat bailitzan) kokatzen ditu Wittgensteinek, dudarik gabe hauen eboluzionismo positibistagatik(
|
ikus
liburu honetan euskaratutako Wittgensteinen aldiko oharrak; filosofian darwinismoari beste kritika bat irakurtzeko, ikus Tractatus Logico Philosophicus 4.1122).
|
2002
|
|
Eusko Jaurlaritzak azpiegiturak garatzeko plan desberdinakaplikatu ditu denboran zehar: Euskadi 93 Plana; Euskal Herriko Errepideen PlanOrokorra 1993/ 2004; Euskadi XXI (Azpiegiturak eta Baztertuak Gelditu direnLurraldeak Suspertzeko Erakundearteko Plana); Azpiegituren ErakundeartekoPlana; etab. Plan horiez gain, beste azpiegitura proiektu garrantzitsubatzuk ere badaude, Euskal Y adibidez(
|
ikus
liburu honetako bosgarren kapitulua).
|
2006
|
|
Bestetik, adoptatzea aukeratzen duten bikoteen kasuan, zenbait aholku emanbehar dira, haurren eskuragarritasuna dela eta, pasatu behar dituzten selekzioirizpideei buruz, dauden adopzio moduen azalpenak, etab.(
|
ikus
liburu honetakoadopzioari buruzko 9 eta 11 kapituluak).
|
|
Bere fundazioaren testuinguruaz gehiago jakiteko
|
ikus
liburu honetan bertan Arriagako Kofradiaz egin den testu iruzkina.
|
2009
|
|
«Batallones disciplinarios de soldados trabajadores penados». Aurrekoatalean aurki dezakegun antzeko informazioa gordetzen da honetan (langile batailoiei buruzko informazio gehiago kontsultatu nahi izanezgero,
|
ikus
liburu honetako Fernando Mendiolaren artikulua).
|
|
Sarritan emakumeen oldarkortasuna tristuraz janzten da, eta gizonezkoen tristura, berriz, oldarkortasunez. ...u esan nahi gizoneta mutikoek ez dutenik tristurarik sentitzen edota emakumezkoek eta neskatoek ezdutela oldarkortasunik sentitu eta adierazten; egia esan, berauena harremanezkooldarkortasuna da, alegia, besteari harremanen bidez min egiten saiatzen dira.Oldarkortasun femeninoa ez da hain agerikoa izaten, baina sarritan oldarkortasunfisikoa eta agerikoa (maskulinoa) baino mingarriagoa izan ohi da(
|
ikus
liburu honetako 3 kapitulua, Gallarin eta Alonso Arbiol). Gizonezkoen tristurari dagokionez, espresatzeko duten modua ez da emakumeenaren berdina eta, beraz, maizoharkabean pasatu ohi da.
|
|
Inongo instituzioren laguntzarik gabe, Hego Euskal Herrian Gerra Zibilekoeta frankismo garaiko egiaren ezagutzan metodologia zehatzei jarraituta ikerketasaiakera aitzindariak 1974tik aurrera burututakoak dira, Jose Maria Jimeno Juriokbultzatuak(
|
ikus
liburu honetako Roldan Jimenoren artikulua). Aipagarriak dirazinez, Nafarroako fusilatzeen inguruan argitara emandako lehen ikerlan antolatua: HNo mi general!!
|
|
Azken urteetan, gerrako eta diktadurako biktimen memoria, batez ere erregimen frankistak diskriminatu zituen haiena, berreskuratzea eskatzen duten ekimenek indar handia hartu dute gizarte zibilaren bultzadari esker. Iraganari aurre egiteaeta gerrako eta diktadurako gertaerarik izugarrienetan gertatutakoa argitzea exigituduten elkarteek eztabaida bizia piztu dute arestiko historia berriro aztertzekokomenigarritasunari buruz(
|
ikus
liburu honetako Juanramon Garairen artikulua).
|
|
Txostenean eransten denez, erregimen frankista amaitzean, krimenhaiek ez ziren modu inpartzialean argitu eta ez ziren kontuan hartu erreparaziotikukatuak izan ziren biktimen eskubideak; ez eta bitarteko eraginkorrak jarri erehaien eskubideen defentsan; egiaren jakinarazpenean eta justizia erdiestean. Gaurko egunean Nazioarteko Zuzenbideak giza eskubideen bortxaketa larria pairatuduten biktimei ordainak ematera behartzen ditu Estatuak, funtsezko eskubideakjorratzen dituzten hainbat tratatutan jasotzen den bezala(
|
ikus
liburu honetakoJoana Falxaren artikulua eta Jon Landari egindako elkarrizketa).
|
2014
|
|
Kandinskyren tradizioan, aldiz, bi pertsonaia femeninoetanbanatuta aurkituko ditugu rol horiek: Miren maitagarria da eta «ama sena» du, etaRosa desiragarria da eta sentsualtasun handia du(
|
ikus
liburuetako testu pasarteak).
|
2015
|
|
Eta horrela, plangintza estrategiko, ekoizpen, erosketa, audientzia ikerketa, komertzializazio, promozio eta publizitate sailen koordinazioan eta sinergiak bilatzean ere gidari lana betetzea egokituko zaio. Eta nola ez, horretarako erabiltzaileekiko harremanak, interaktibitatea eta unibertso horren brandinga oso kontuan izan ditu (transmedia proiektuetan markaren garrantzian sakontzeko
|
ikus
liburu honetan bertan Koldo Atxagaren kapitulua).
|
2016
|
|
Holakoak baziren, baina bestelakoak bazirela ere frogatzen du adibide honek. Xehetasun gehiagorentzat
|
ikus
liburu amaieran dagoen frantsesezko testua: Etude d’une ferme de Baigorri.
|
2018
|
|
Ondorioz, Kristevak tupustean eta modu polemiko xamarrean amaitzen du liburua, giza ekintzaren egitura tragikoa formulatzen duten modernismoko obra handiak goraipatuz eta obra postmodernoak gaitzetsiz, psikearen egungo fragmentazioa deitoratu beharrean, hura berresteagatik. «Maternité selon Giovanni Bellini» lanean malenkoniak daukan tokiaren inguruan,
|
ikus
liburu honetako 3 ataleko I. azpiatala: «Julia Kristevaren gorputz politika».
|
|
Izan ere, liburua irakurrita balirudike euskaldunok aberriari, euskarari, lurraldeari, askatasunari, identitateari, borrokari eta enparauei baino ez diegula kantatu. Balirudike, Kau Kori Kura-koek salatzen duten eran(
|
ikus
liburu honetako atarikoa, Andoni Tolosa Morau k idatzia), ez diegula maitasunari, pertsonen arteko era guztietako harremanei, naturari, denboraren joanari, gaztetasunari, telebistari edo eguneroko gauza txikiei kantatu. Kantatu diegu, bai, baina gure helburua ez da izan kantu guztiak banan banan aztertzea.
|
2019
|
|
»Halako xehetasunetan sartu gabe, 44 urte lehenago ere, 1920an, bere aurreneko bileretako batean, euskararen, abeze? edo sistema ortografikoan sartua zuen Euskaltzaindiak h letra(
|
ikus
liburu honen 35 orrialdeko koadroa), eta orduan ez zuen horregatik inoren asaldurarik piztu.
|
|
Ortografiari dagokionez, Euskaltzaindiak 1920az geroztik zuen onartua sistema ortografikoa edo, abezea? (
|
ikus
liburu honen 35 orrialdeko koadroa), horren barruan h letra zegoela, hasieran inolako aurkakotasunik edo kalapitarik sortu gabe. Baina, Arantzazuko kongresuaren aurretik, salbuespenak salbuespen, Ipar Euskal Herriko idazleek baino ez zuten letra hori erabiltzen.
|
|
Lexiko kontuetan, Euskaltzaindiak, euskal itzei buruz? 1959an plazaratutako agiria(
|
ikus
liburu honen 81 orrialdea) berretsi zen Arantzazuko eta Bergarako bilkuretan, hots, beharrezko maileguen onarpena.
|
|
Azken liburukia plazaratu zenerako, 18 urte ziren lehena plazaratu zenetik. Aurreko kapituluan esan bezala(
|
ikus
liburu honen 126 or.),
|
|
Nik berriz, Patxi tokaioaren intentzio fina deusetan ere ukatu gabe, kontseju on hauxe emanen nizuke:
|
ikus
liburu honetako aipamen guziak: Arraychipi, Arrichipi, Arrachipi...
|
2020
|
|
Hara erromerian joateko ohitura aurreragotik zetorren Aranatzek Sakana erdialdeko sei herri batzen zituenekoa. Erromeria bateratu gehiago ere egiten zituzten(
|
ikus
liburuko Mundiñano sarrera).
|