Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 36

2003
‎m) Adingabeen legezko ordezkariei argibideak eman behar zaizkie adingabeon egoera eta bilakaerari buruz, bai eta haiei dagozkien eskubideei buruz ere, eta horretan ez da izango beste mugarik lege honetan ezarritakoa baino.
2004
‎Ezespena eskatu ondoren, hori helaraziko zaie prozesuko gainerako alderdiei, hiru eguneko epe erkidean, horiek adieraz dezaten, dela proposatutako ezespen arrazoiaren inguruan euren atxikimendua edo aurka jartzea, dela une horretan beste ezespen arrazoiren bat jakitea. Epe horretan ezespena proposatu ez duen alderdiak ezin izango du hori geroago proposatu, salbu eta behar bezala egiaztatzen duenean alderdiak une horretan ez zekiela ezespen arrazoi berria.
‎Epaiketa horretan ez da gertatzen 2 artikuluak ezarritako froga murrizketa.
‎Hamar urteko epe horretan ez da zenbatzen interesdunak bere burua legez gobernatu ezin duen denbora.
2005
‎XIX. mendeko jatorrizko hipoteka legerian, hizkuntzari buruzko xedapen bakarra 1861ko Legearen 5 artikuluan agertu zen; artikulu horretan ez ziren aipatzen gaztelaniaz besteko hizkuntza espainiarrak, baina bai atzerrian egiletsitako agirien inskripzioa. Ildo horri ekinez, 1861ko lege hori betearazteko Erregelamenduaren 9 artikuluak azpimarratu zuen agiriok gaztelaniara itzuli behar zirela.
‎Ziurtagiria zein inskripziori buruzkoa izan eta horretan ez bada ageri finkaren deskripziorik, Erregistroko idazkunetan indarrean dirauen deskripzioa gehituko da jarraian, hori zein zenbaki edo letratan agertzen den aipatuz.
‎Ziurtagiria eskatu denean «Babes Ofizialeko Etxebizitza»ren behin betiko kalifikazioa jaso duen finkaren gain, ziurtagiri horretan ez dira jasoko kalifikazio hori Erregistroan agerrarazteko bazterreko oharraren aurreko loturak; horregatik, lotura horiek aurreko lerrokadan ezarri bezala ezerez daitezke. Kalifikazioa agerrarazi ez arren, loturok ezerez daitezke horiek jasotzen dituen bazterreko oharraren datatik hamar urte igarotakoan, baldin eta Erregistroan ez badago inolako idazkunik Administrazio eskudunak eginiko erreklamazioaren inguruan, lotura oharrak aipatzen duen zergaren ordainketa eskatzeko.
‎Ebazpenak adierazi badu akatsa ongitzeko modukoa dela, ebazpen hori Erregistroan jaso eta hurrengo hamabost egunetan ongitu behar da akats hori, salbu eta aurkezte idazkunaren edo, hala denean, aurreneurrizko idatzohar zein oharraren indarraldia luzeagoa denean. Epe-muga horretan ez bada akatsik ongitu, erregistratzaileak ofizioz ezereztuko ditu aurreneurrizko idatzohar zein bazterreko oharrak, eta aurkezte idazkunaren bazterrean oharra egingo du, eman den ebazpena adierazteko eta epe hori amaitzeagatik idazkuna ezereztu dela zehazteko.
‎...a eska daiteke, idatzizko agiri pribatuaren bidez. Horretarako, erregistratzailearen aurrean agertu behar dira idatzoharraren gaineko interesa duten guztiak, zuzenean zein baimen berezia duen ordezkariaren bitartez, eta erregistratzaileak ziurtatu behar du, hala agertu direnen nortasuna, nola kontratuaren oinean jarritako sinaduren kautotasuna, salbu eta notarioak legitimatu dituenean horiek; kasu horretan ez da beharrezkoa interesdunok zuzenean agertzea.
‎Ondasun higiezinen gaineko ezkonsari zenbatetsigabea eratzen denetan, ondasunok zenbatetsi behar dira, itzulketa egin behar denean ondasunok euren horretan ez badiraute, hipotekak zein kopuru bermatu behar duen jakiteko; hori gorabehera, ezkonsaria zenbatetsigabea izango da gero ere, izaera hori eman bazaio ezkonsari eskrituran.
‎Prozedura penala hasi arren, egitate berberen gain diziplina espedientea ere has daiteke, baina espediente horretan ez da ebazpenik emango harik eta auzi penaleko epaia edo largespen autoa irmoa izan arte.
‎zenbakidun idazkunekin (lehenengotik azkenekora)». Egun horretan ez bada agiririk aurkeztu, eginbideak inguruabar hori aipatu behar du, «Egunkaria ixten da idazkunik gabe» adieraziz, eta, kasu bietan, lekua zehaztu eta erregistratzailearen sinadura jarri behar da.
‎Errekerimendua egingo da Erregistroan horrexetarako zehaztu den egoitzan; notarioak zordunari egingo dio zuzenean errekerimendua, eta hori etxean izan ezean, bertan dagoen ahaiderik hurbilenari, familiakoari edo dependenteari, hori hamalau urtekoa baino zaharragoa bada; egoitza horretan ez badago inor, atezainari edo auzokiderik hurbilenari egingo zaio errekerimendua.
2006
‎2 Fiskaltzak auziaren largespena eskatu badu, eta auzi horretan ez bada bertaratu akusazioari eutsiko dion akusatzaile partikularrik, instrukzio epaileak hurrengo aukerak izango ditu, largespena erabaki aurretik:
‎Prozesuaren instrukzioa zein epai barrutitan egin eta epai barruti horretan ez badago lehenengo lerrokadak aipatutako adituetatik inor, edo, bertan bizi direnek lege aginduz edo fisikoki ezin badute analisia egin, instrukzio epaileak horren berri emango dio arlo kriminaleko sala edo audientziako presidenteari, eta horrek aditua edo adituak izendatuko ditu lurraldean egoitza dutenen artean, lehenengo lerrokadak aipatzen dituenak izanik, aipatu zerbitzua egin dezaten.... Aldi berean, adituen izendapena komunikatuko dio instrukzio epaileari, aztertu beharreko gaiak bere esku utz ditzan, beharrezkoak diren arreta eta formalitateekin.
2007
‎Eskatzailea hirugarren estatu batean errefuxiatu gisa aitortuta egon eta eskatzaile horrek eskubidea duenean hirugarren estatu horretan bizitzeko edo asiloa lortzeko, edo eskatzaileak aukera izan duenean bera zein estatutatik etorri eta estatu horretan babesa eskatzeko. Bi kasu horietan, hirugarren estatu horretan ez da izan behar arriskurik, eskatzailearen bizitzari edo askatasunari begira, katzaileak babes eragingarria izan behar du herrialde pertsegitzailera itzularazte eta eskatzaileak ez du izan behar arriskurik, tortura edo tratu apalesgarria nahiz gizabidezkoa ez dena izateko. Gainera, Genevako Konbentzioaren arabera, esaren aurka.
‎Langileak kalte ordaina onartzen duenean edo onartu ez arren kaleratzearreko idatz zatiko b) paragrafoak aipa bidegabea dela adierazten denean, autu kopurua izango da kaleratzea egin zenetik gordailua egin arte sortutako alokairuen araberakoa, salbu eta gordailua kaleratzea gertatu eta hurrengo berrogeita zortzi orduetan egiten denean; azken kasu horretan ez da inolako zorrik izango.
‎1 Langileen ordezkaritza bada lege organoei, lan baldintzen zehaztapena hau indarrean jarri aurreko azken aldian hautatutakoa, ordezkaritza hori berritzeko hauteskundeak egin daitezke 1994ko irailaren 15etik zenbatzen hasi eta hamabost hilabeteko epean. Kasuan kasuko agintaldiak luzatuko dira hauteskunde berriak egin arte ondore guztietarako, eta aldi horretan ez da aplikatuko administrazio publikoen zerbitzupeko langileen ordezkaritzari eta partaidetzari buruzko ekainaren 12ko 9/ 1987 Legearen 12 artikuluan ezarritakoa.
‎Etxe zerbitzarien Araubide Berezia. Hala ere, Erregistro horretan ez dira jasoko izaera partzialarekin edo jarraitutasunik gabe lan zerbitzuak ematen dituzten langileen enpresaburuak.
‎Horren bidez, titularrari ahalmena ematen zaio, modu esklusiboan, urte bakoitzeko aldikinaren osagai erkide batera irteera iza zehatz batean, bide publikora edo eraiteagatik modu independentean erabil daitekeen bizitegia lupertzeko, baldin eta modu iraunkorrean ondore horretarako altzari egokiak baditu, bai eta zerbitzu osagarriak jasotzeko eskubidea ere. Lupertze ahalmen horretan ez dira sartzen bizitegiaren edo altzarien aldakuntzak. Txandakako aprobetxamendu eskubidea era daiteke eskubide erreal mugatu gisa edo artikulu honen 6 paragrafoan xedatutakoaren arabera.
‎EKren 33 artikuluan jabetza pribaturako eta jarauntsirako eskubideen babesa jaso da. Artikulu horretan ez da definitu eskubide horiek zer diren, aitortu baino ez dira egin (1 paragrafoa), haien edukian mugak ezarri dira, gizarte eginkizuna dutela argi utzi da, eta legearen esku utzi da horiek mugatzea (2 paragrafoa). Eskubide horiek kentzeko, onura publikoko edo gizarte intereseko arrazoi justifikatuak eskatzen dira, betiere kalte ordaina emanez eta legeetan xedatutakoaren arabera (3 paragrafoa).
‎EKren 20.4 artikuluaren esanbidezko beste muga bat gazteak eta haurrak babesteari dagokiona da. Egile batzuen ustez, Konstituzioak puntu horretan ez du eskubide bat ezarri, Konstituziotik bertatik ondorioztatzen diren balio, printzipio eta eskubideetatik eratorritako xede bat baino: 10.1 art. (pertsonaren duintasuna eta nortasunaren garapen askea), 27 art. (hezkuntzarako eskubidea), 39 art. (seme alaben gaineko babes osoa) eta 48 art. (gazteek politika, gizarte, ekonomia eta kulturalaren garapenean parte hartze aske eta eragingarria izateko inguruabarrak bultzatzea).
‎Ganbera alde agertzen bada, izapideak lege proiektua balitz bezala egiten dira, presazko prozedura erabiliz (KOAren 151 art.). Orduan bai, legegintza prozedura aplikatuko da (presakoa izan arren), bai Kongresuan bai Senatuan, eta bi ganberetan onetsiz gero, orduan ez da errege lege dekretua, lege arrunta baino; hau da, izaera juridikoa aldatzen du eta «berritze» juridikoa gertatzen da. Edonola ere, eskatzen dena da hogeita hamar eguneko epean izapideak presako lege proiektu gisa egingo diren erabakitzea, eta ez hogeita hamar eguneko epe horren barruan lege gisa onestea, epe luzaezin horretan ez baitago horrelakorik egiteko astirik.
‎«Intsumisio» izeneko fenomenoa ez dago Konstituziora bilduta; izan ere, zerbitzu militarraren ordezko gizarte zerbitzua egiteari uko egitea ez du «kontzientzia objekzioak» babesten juridikoki. Gizarte zerbitzu horretan ez da inolako arma zerbitzurik ezarri, eta hain zuzen ere, objekzioak horixe saihestu nahi du. Hala ere, fenomenoa oso polemikoa izan zen derrigorrezko zerbitzu militarra eta kontzientzia objekzioa aldi berean indarrean egon ziren bitartean, gizarte gatazka asko planteatu ziren eta, beraz, horren inguruan gogoeta egitea merezi du.
2008
‎Bigarren kasuan, agiriak zein Erregistrotan gordailutu diren adierazi behar da. Argitaratze horretan ez da zertan gehitu auditoreen txostena, baina txosten hori erreserbapean eman den ala ez adierazi behar da.
‎Epe-muga horretan ez bada akatsik ongitu, erregistratzaileak ofizioz ezereztuko ditu aurreneurrizko idatzohar zein bazter oharrak, eta aurkezte idazkunaren bazterrean oharra egingo du, eman den ebazpena adierazteko eta epe hori amaitzeagatik idazkuna ezereztu dela zehazteko.
‎Hala ere, 1989ko otsailaren 20an emandako 45/ 1989 epaian Konstituzio Auzitegiak adierazi zuen orduko Errentaren gaineko Zergaren Legeak jasotako artikulu batzuk Konstituzioaren aurkakoak zirela. Kasu horretan ez zen errotikako deuseztasuna aplikatu; alderantziz, gauza epaituaren indarra zuten egoerak edota, tributu zorrak zein kuotak ordaindu eta gero, inolako erreklamaziorik edo errekurtsorik jarri ez zutenen egoerak bere hartan utzi zituen Auzitegiak. Interpretazio hori eztabaidatzeko modukoa izateaz gain, arriskutsua gerta daiteke.
‎zerga egitate, tributu betebeharpeko, zerga oinarri eta oinarri likidagarri, karga tasa eta sortzapenaren ezarpena; salbuespen, hobari eta murrizpenak; errekargu eta berandutza korritua; zehapenak; preskripzioeta iraungitasun epeak; konturako ordainketak; zorren barkamenak edo beherapenak eta abar. Edonola ere, artikulu horretan ez da benetako lege erreserbarik ezarri, erreserba inpropioa baizik: egin eginean ere, benetako lege erreserbak mugatzen du bai ahalmen araudi emailea, bai eta ahalmen legegilea ere; 8 artikuluak, berriz, legearen nagusitasuna besterik ez du ezartzen ahalmen araudi emaileari begira.
‎Batzuetan, legeak araudira igortzen du prestazioaren oinarrizko osagaien zenbait alde edo xehetasunen zehaztapena, eta aukera hori doktrinak ere onartzen du. Kasu horretan ez da lege erreserbaren printzipiorik hausten, legeak berak argiro zehaztu behar baititu araudiak izan beharreko mugak. Arazoa, ordea, bestelakoa da:
‎Administrazioak sei hilabeteko epea du ebazpena emateko; epe horretan ez badu ebazpenik eman, isiltasunak ez du esan nahi betebeharpekoaren proposamena onartu denik, baina betebeharpekoa erantzukizunetik aske izango da ebazpena jakinarazi arte.
‎Egintzaren etetea eska daiteke errekurtsoa jartzean, berme nahikoa eskainiz gero. Ebazpena emateko epea ere hilabetekoa da, errekurtsoa jarri zenetik zenbatzen hasita; epe horretan ez bada ebazpenik eman, ulertuko da organoak errekurtsoari eman diola eta Administrazioarekiko auziei ekin dakieke, Administrazioarekiko auzien Epaitegian (pertsona bakarrekoa).
2009
‎Zama eman baino lehen kapitainari ontzirapen agiri berria eskatu zaionean, aurrekoak galdu direlako edo beste arrazoi baten ondorioz aurkeztu ez direla azalduz, kapitainak agiri hori eman du, aldez aurretik zamaren balioaren gaineko fidantza ematen bazaio; agiri horretan ez da kontsignatarioa aldatuko, eta 707 artikuluaren azken lerrokadako inguruabarrak adieraziko dira bertan, artikulu horrek aipatu agirien kasuan. Agiria ez luzatzeagatik zama gaizki ematen bada, kapitainak horren gaineko erantzukizuna izango du.
‎Guztiarekin, lege honen bitartez ezarritako arauketa izan da ezinbestekoa bezain egokia; hori gorabehera, kasuannomia nahiz gizarte inguruabarrek ha kasuko azterketak egin ostean eta ekolaxe ahalbidetzen dutenean, lege testu osagarri eta berezia egin da, kontsumitzaile eta erabiltzaileek eginiko eragiketen ondoriozko letrak arautzeko. Europako beste herri batzuetako antolamendu juridikoetan joera desberdinak antzeman daitezke; horrez landa, gai horretan ez dago erabereko arauketarik, eta, horren ondorioz, badirudi ez dela bidezkoa lege honetan behin betiko arauketa jasotzea. Edonondik begira dakiola ere, urrats hori eman da, abagunea heltzen denean.
2011
‎Kontratuaren bidez, lurraren ugazabak horren erabilera lagatzen badu bertan mahastiak landa daitezen, lehenengo anduiak bizirik dauden artean, eta lagapen hartzaileak ugazaba horri urteko errenta edo pentsioa ordaintzen badio fruituz zein diruz, hurrengo erregelek arautuko dute kontratu hori: 1) Kontratua azkendutzat joko da, hori eman eta berrogeita hamar urte igaro eta gero, emate horretan ez denean beste eperik finkatu beren beregi.
‎Gozamenaren eraketa tituluak zehaztuko ditu gozamendunaren eskubide eta betebeharrak; titulu horretan ez bada ezer zehaztu edo bertan zehaztutakoa nahiko ez bada, hurrengo bi ataletan jasotako xedapenak aplikatuko dira.
2012
‎7 Hiru hilabetetik urtebete arteko espetxealdi zigorra edo sei hilabetetik bi urte arteko isuna ezarriko zaio edozein bidetatik pornografiazko materiala ekoitzi, saldu, banatu, erakutsi edo errazten duenari, baldin eta material horretan ez badira adingabeak edo ezgaiak eurak zuzenean erabili, baina haien ahotsa nahiz irudia aldatuta nahiz itxuraldatuta erabili bada.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia