Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2023
‎Toki Araubideko Oinarrien 7/ 1985 Legea, apirilaren 2koa, indarrean jartzean, eta zehatz esateko, Lege horren 108 artikuluak hala ezarri zuelako, bide ekonomiko administratiboa ezabatu zen toki tributuen kasuan; izan ere, bide horrek toki korporazioen autonomia murrizten zuen, beste lurralde administrazio baten organoa toki organoaren gainetik kokatuz. Beraz, Toki administrazioak emandako tributu egintzen aurka errekurtso bakarra geratu zen, berraztertze errekurtsoa; ordutik aurrera, berraztertze errekurtsoa ez zen borondatezkoa ezpada manuzkoa, eta errekurtso horren ebazpenaren aurka auzi errekurtsoa baino ez zegoen administrazio bidea agortzen zelako.
‎autonomiaerkidegoek euren tributuak sortzeko jatorrizko ahalmena dute euren autonomia estatutuetan jasota; eta toki korporazioen ahalmena eratorria da, ez da jatorrizkoa, hots, tributuak sortzeko baimena ematen dien legea behar dute, Estatuko legearen baimena8, hain zuzen. Lege horrek toki korporazioen tributuen sorrera baldintzatuko du, baita udalak edo diputazioak onets dezaketen arauketa zehatzaren mugak ere ezarriko ditu euren erregelamenduak egiteko ahalmena ordenantza fiskalen bitartez erabili nahi dutenean (apirilaren 2ko Toki Araubideko Oinarrien 7/ 1985 Legearen 106.2 artikulua).
‎Baina toki autonomiaren aipamen gehiago ez da egiten eta, ondorioz Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziak garatu behar izan du toki autonomiaren kontzeptu hori. Goi epaitegi horrek toki autonomia berme instituzional bezala egituratu du. Izaera hori toki administrazioa eta horien interpretazioa
‎1923ko Primo de Riverako diktadurapean jaio zen 1924ko Calvo Sotelo ren Udal Estatutua. Estatutu hori, lehen adierazi dugun bezala eta ORDUÑA Rebollok adierazten duen bezala, benetako kodea da204 Kode horrek toki autonomiarentzat irizpide asko eta onuragarriak ezarri zituen arren, udal jardueraren kontrol zorrotza ere zehaztu zuen. Azken finean, epe autoritario baten barnean jaio zen eta udal jardueraren kontrola handia izan zen.
‎Kontrolaren inguruko hausnarketa guztiak eta horrek toki autonomiarekin duen lotura titulu honetako lehenengo epigrafean jorratu egin ditugu. Ikusi dugu nola BOCANEGRA SIERRA autoreak toki autonomiaren inguruko hausnarketa prekonstituzionala egitean, kontrolari egokitzeko beharra ezartzen zuela.
‎Informazio betebehar horrek toki erakundeen jardueran eragin handia dauka, baita toki erakundeen autonomian ere. Estatuak eta autonomia erkidegoek informazioa jasotzen dutenean, jasotako ebazpen eta akordien azterketa egiten dute eta horien gaineko lege kontrola gauzatzen dute. bigarrena.— Toki erakundeen finantza jardueraren gaineko kontrola eta izaera ekonomikoa ez duten toki erakundeen egintza eta ebazpenen gaineko kontrola ez da berdina.
‎EAEko autonomia estatutuaren 10.4 artikuluak toki araubidearen gaineko eskumen generikoa jasotzen du. Eskumen generiko horrek toki administrazioari dagozkion gai guztiak jasotzen dituela ulertu behar da KAren doktrinak, besteak beste, 233/ 1999 Epaian adierazi zuenari jarraituz: " Azken batean," Toki araubidea" esamoldeak izaera globalizatzailea eta substantiboa du, eta, 9.8 Kataluinako Autonomia Estatutuaren eremu materialean sartzen dira toki administrazioari dagozkion alderdi guztiak," Toki ogasunak" barne hartuta, eta hori, jakina, Estatuari dagozkion oinarriei kalterik egin gabe" 560 Ildo horretatik, toki araubide esamoldeak toki administrazioari dagozkion gai guztiak barneratzen baditu eta horien artean toki ogasuna sartzen bada, logikoa dirudi toki erakundeen ogasunen gaineko finantza zaintza ere horien artean jasotzea.
‎Toki autonomia modu horretara ulertzen da eta TAEHk 3 artikuluan zehaztutakoarekin lotu egiten da. Nire ustetan erantzukizun printzipio horrek toki erakundearen izaera indartu egiten du. Tokiko gobernua lurralde erakundearen botere bat bezala ulertzea, nortasun propioa duen lurralde erakunde bezala. Udalaren autonomia bere osotasunean aitortua duen erakunde bezala ulertu behar da. EAEko toki erakundeetako udal mailak izaera ezberdina duten eskumen eta botereak aitorturik izango ditu eta berezkoak dituzten eskumenak hedadura zabala dutel...
‎Epai berdina aipatzen du ARIAS ABELLANek honako ondorio honetara heltzeko: ".. gure ustez, garrantzitsua da zaintza betearazteko egintzen eskumenaren titulartasunari eta horrek toki araubidearen oinarrizkoan sar daitekeenarekin dituen harremanei buruzko doktrina. [_] bai doktrinak bai konstituzio jurisprudentziak zaintza kontzeptu bat diseinatu dute, eta, Konstituzioan finkatutako toki autonomiari eragin ezin dionez, araututako izaera puntuala kontrolatzeko neurrien multzoa da.
‎KAk berariaz ezarri du zorpetzearen gehieneko ehunekoa orokorrean finkatzea eta kreditua finantza baliabide gisa hartzen duten toki erakundeentzat baldintzak ezartzea oinarrizkoari dagokiola eta oreka ekonomikoarekin zuzeneko lotura duela. Eskumen titulu horrek toki administrazio bakoitzari tratamentu bakoiztua ematea agintzen du, zorpetzearen ehunekoa ezarri behar duenari eta baimena eman behar duenari kontrolatzeko zuzeneko agindua ezarriz.
‎• Izendatutako diru-laguntzen teknikaren erabilera mugatu egiten da, horrek toki autonomian muga suposatzen duelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia