2023
|
|
Toki Araubideko Oinarrien 7/ 1985 Legea, apirilaren 2koa, indarrean jartzean, eta zehatz esateko, Lege horren 108 artikuluak hala ezarri zuelako, bide ekonomiko administratiboa ezabatu zen toki tributuen kasuan; izan ere, bide
|
horrek
toki korporazioen autonomia murrizten zuen, beste lurralde administrazio baten organoa toki organoaren gainetik kokatuz. Beraz, Toki administrazioak emandako tributu egintzen aurka errekurtso bakarra geratu zen, berraztertze errekurtsoa; ordutik aurrera, berraztertze errekurtsoa ez zen borondatezkoa ezpada manuzkoa, eta errekurtso horren ebazpenaren aurka auzi errekurtsoa baino ez zegoen administrazio bidea agortzen zelako.
|
|
autonomiaerkidegoek euren tributuak sortzeko jatorrizko ahalmena dute euren autonomia estatutuetan jasota; eta toki korporazioen ahalmena eratorria da, ez da jatorrizkoa, hots, tributuak sortzeko baimena ematen dien legea behar dute, Estatuko legearen baimena8, hain zuzen. Lege
|
horrek
toki korporazioen tributuen sorrera baldintzatuko du, baita udalak edo diputazioak onets dezaketen arauketa zehatzaren mugak ere ezarriko ditu euren erregelamenduak egiteko ahalmena ordenantza fiskalen bitartez erabili nahi dutenean (apirilaren 2ko Toki Araubideko Oinarrien 7/ 1985 Legearen 106.2 artikulua).
|
|
Baina toki autonomiaren aipamen gehiago ez da egiten eta, ondorioz Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziak garatu behar izan du toki autonomiaren kontzeptu hori. Goi epaitegi
|
horrek
toki autonomia berme instituzional bezala egituratu du. Izaera hori toki administrazioa eta horien interpretazioa
|
|
1923ko Primo de Riverako diktadurapean jaio zen 1924ko Calvo Sotelo ren Udal Estatutua. Estatutu hori, lehen adierazi dugun bezala eta ORDUÑA Rebollok adierazten duen bezala, benetako kodea da204 Kode
|
horrek
toki autonomiarentzat irizpide asko eta onuragarriak ezarri zituen arren, udal jardueraren kontrol zorrotza ere zehaztu zuen. Azken finean, epe autoritario baten barnean jaio zen eta udal jardueraren kontrola handia izan zen.
|
|
Kontrolaren inguruko hausnarketa guztiak eta
|
horrek
toki autonomiarekin duen lotura titulu honetako lehenengo epigrafean jorratu egin ditugu. Ikusi dugu nola BOCANEGRA SIERRA autoreak toki autonomiaren inguruko hausnarketa prekonstituzionala egitean, kontrolari egokitzeko beharra ezartzen zuela.
|
|
Informazio betebehar
|
horrek
toki erakundeen jardueran eragin handia dauka, baita toki erakundeen autonomian ere. Estatuak eta autonomia erkidegoek informazioa jasotzen dutenean, jasotako ebazpen eta akordien azterketa egiten dute eta horien gaineko lege kontrola gauzatzen dute. bigarrena.— Toki erakundeen finantza jardueraren gaineko kontrola eta izaera ekonomikoa ez duten toki erakundeen egintza eta ebazpenen gaineko kontrola ez da berdina.
|
|
EAEko autonomia estatutuaren 10.4 artikuluak toki araubidearen gaineko eskumen generikoa jasotzen du. Eskumen generiko
|
horrek
toki administrazioari dagozkion gai guztiak jasotzen dituela ulertu behar da KAren doktrinak, besteak beste, 233/ 1999 Epaian adierazi zuenari jarraituz: " Azken batean," Toki araubidea" esamoldeak izaera globalizatzailea eta substantiboa du, eta, 9.8 Kataluinako Autonomia Estatutuaren eremu materialean sartzen dira toki administrazioari dagozkion alderdi guztiak," Toki ogasunak" barne hartuta, eta hori, jakina, Estatuari dagozkion oinarriei kalterik egin gabe" 560 Ildo horretatik, toki araubide esamoldeak toki administrazioari dagozkion gai guztiak barneratzen baditu eta horien artean toki ogasuna sartzen bada, logikoa dirudi toki erakundeen ogasunen gaineko finantza zaintza ere horien artean jasotzea.
|
|
Toki autonomia modu horretara ulertzen da eta TAEHk 3 artikuluan zehaztutakoarekin lotu egiten da. Nire ustetan erantzukizun printzipio
|
horrek
toki erakundearen izaera indartu egiten du. Tokiko gobernua lurralde erakundearen botere bat bezala ulertzea, nortasun propioa duen lurralde erakunde bezala. Udalaren autonomia bere osotasunean aitortua duen erakunde bezala ulertu behar da. EAEko toki erakundeetako udal mailak izaera ezberdina duten eskumen eta botereak aitorturik izango ditu eta berezkoak dituzten eskumenak hedadura zabala dutel...
|
|
Epai berdina aipatzen du ARIAS ABELLANek honako ondorio honetara heltzeko: ".. gure ustez, garrantzitsua da zaintza betearazteko egintzen eskumenaren titulartasunari eta
|
horrek
toki araubidearen oinarrizkoan sar daitekeenarekin dituen harremanei buruzko doktrina. [_] bai doktrinak bai konstituzio jurisprudentziak zaintza kontzeptu bat diseinatu dute, eta, Konstituzioan finkatutako toki autonomiari eragin ezin dionez, araututako izaera puntuala kontrolatzeko neurrien multzoa da.
|
|
KAk berariaz ezarri du zorpetzearen gehieneko ehunekoa orokorrean finkatzea eta kreditua finantza baliabide gisa hartzen duten toki erakundeentzat baldintzak ezartzea oinarrizkoari dagokiola eta oreka ekonomikoarekin zuzeneko lotura duela. Eskumen titulu
|
horrek
toki administrazio bakoitzari tratamentu bakoiztua ematea agintzen du, zorpetzearen ehunekoa ezarri behar duenari eta baimena eman behar duenari kontrolatzeko zuzeneko agindua ezarriz.
|
|
• Izendatutako diru-laguntzen teknikaren erabilera mugatu egiten da,
|
horrek
toki autonomian muga suposatzen duelako.
|