Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2004
‎jainkoarren, ez gaitezen gizartea euskaldundu zain gera eskola umeen hizkuntza azturak euskararen aldera iraultzeko. Has gaitezen hezkuntza esparrua euskal hiztun gazteen gune bihurtzen, hizkuntza ohiturak aldatzen. Horra hor, bada, ohiko iritziaren logika hautsiz, euskalduntze estrategiaren ikuspegi kritikoa:
2008
‎Esate baterako, eta dinamika horren harian, ez al luke gizarte zibilaren sektore jakinetan beste horrenbeste eragin behar? Ez al dugu ba esaten ordezkari politikoak, plaza gizon eta emakume diren bezainbatean, eredugarri direla hizkuntza ohiturak aldatzeko. Guk ez dugu horrelako eraldaketa ohargarririk antzeman oinarri sozialaren aldetik.
2015
‎3.2 Harremanaren hizkuntza ohitura aldatu duten bikoteen sailkapena................................................. 8
‎Fenomeno horren azterketan ikerketa bidez urrats bat emateko, hizkuntza ohitura aldatu
2016
‎Sortu berri da mugimendu sozial hori, eta bi ildo nagusi ditu. Batetik, «ohituren desobedientzia» egitea, «sisteman ezarritako» eguneroko ohiturak aldatzeko; besteak beste, hizkuntzaren esparruan gaztelaniaren eta frantsesaren «inposizioari» aurre egitea, hizkuntza ohiturak aldatuz eta euskaraz biziz. Bestetik, «ekintza zuzena, desobedientzia» lantzea, baita hizkuntzaren esparruan ere, hortik gero «desobedientzia zibilera» iristeko helburuarekin.
‎Egoera soziolinguistikoak eragin handia du erabileran, baina ez da determinantea: gizaki libreak gara, geuk erabakitzen dugu hizkuntza ohitura aldatu edo ez. Antzeko egoera soziolinguistikoan bizi arren, batzuek euskara erabiltzen dute, eta beste batzuek, ez».
‎Gizartean gertatzen den gisan, administrazioan ere ez da nabari ezagutzan egindako aurrerapausoaren neurrikoa erabileran. «Normala da, zailagoa baita hizkuntza ohiturak aldatzea hizkuntza bat ikastea baino», nabarmendu du Lozanok. LABeko kideak dio antolaketak berak zailtzen duela erabilera handitzea:
2019
‎Orduko hartan, gazteena izan zen, alde handiz, erabilera portzentajerik baxuena eman zuen adin taldea. Datu haietaz baliatuz, Tolosako batxiler eta lanbide heziketako gela guztiak pasa genituen banan banan egoeraren berri emanez eta hizkuntza ohiturak aldatzeko proposamena eginez. Inpaktu handia sortu zuten datuok gazteen artean, eta balio izan zuten kontzientziatzeko eta haietako batzuk aktibatzeko.
‎Halako hiztunentzat hizkuntza ohiturak aldatzea eta euskara hutsean aritzea oso zaila dela kontutan harturik, ahalbideratu litzateke hizkuntza bitan aritzea. Horrela, gutxienez, harremanean euskara presente egingo da kasu batzuetan, eta beste batzuetan harreman hizkuntza apurka apurka aldatu egingo da.
‎Euskararen normalizazio prozesua guztiz transbertsala izanik, gizarte bizitzaren alor eta esparru guztiak hartzen ditu, eta Euskaraldiaren helburua garbia da: hiztunen arteko harremanetako hizkuntza ohiturak aldatzea norbanako mailan eta era guztietako entitateetan. Helduleku eta aukera asko eskaintzen ditu beste alor eta lan ardatz batzuk jorratzeko (euskara planak, helduen euskalduntzea, hizkuntzaren kalitatea, kultur kontsumoa...), baina ez dira horiek bere helburu zuzenak.
‎Erabilera oztopatzen duten faktoreak zehaztean ikusi bezala, gehien aipatzen dena inertzia edo ohitura da. Euskaraldiak, hain zuzen ere, inertzia horiek puskatu eta hizkuntza ohiturak aldatzeko proposamena egin zigun.
2020
‎Batetik, Etxealditik Euskaraldira dinamika. Bertan, norbere ingurune hurbileko hizkuntza ohiturez gogoeta egiteko gonbidapena egin ez ezik, ariketa sorta bat ere proposatu dute hizkuntza ohiturak aldatzeko. Zalantzarik gabe, horrelako ekimen bat abian jartzeko erabakiaren atzean taldeen eta herritarren borondatea eta konpromisoa daude, eta horrek bermatu du proiektuaren arrakasta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia