Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2010
‎Soziolinguistika klusterra, topagunea eta urtxintxa (2009). Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua. Emaitzen txostena.
‎euskaraz egiteko ohitura falta dute, egitea kostatzen zaie, hizkuntza gaitasunari eusteko zailtasunak dituzte eta euskara galtzeari beldur diote. ikusi dugun bezala, Mendialdea —eremu euskalduna— ez da euskararako eremu homogeneoa. herri euskaldunak daude, familia euskaldunbeteak eta haurtzaroan etxe auzoko giro euskaldun petoa izan duten gazteak. baina familia euskaldun ez osoak ere badira, bertikalki —belaunez belaun— euskararen eten jarraipenaren haustura loturak izan dituztenak eta horizontalki —belaunaldi berekoen artean— euskara dakitenak eta ez dakitenak dituztenak (bikotekideen artean, adibidez). eremu euskaldunean aspaldian erdaldundutako herriak ere badira oraindik beren inguruan eragin erdalduntzailea dutenak (elizondo adibidez). oro har, azken 20 urteotan euskararen egoerak hobera egin du, belaunaldi gazteak aurrekoa hobetu du eta horretan familia ez ezik, ingurunea ere (eskola bereziki) funtsezko eragingarriak izan dira. gure gazteak bezalaxe, ipar mendebaldeko 25 urtetik beherakoen gehien gehienak euskaldunak ditugu (leitzaran urumealdean, Malerrekan eta bortzirietan batik bat, ia %100) eta euskaraz egin dituzte ikasketa maila akademiko oinarrizkoak. 1 atalean aipatu bezala, kale neurketek eta inkesta soziolinguistikoek Mendialdeko gazte horien euskararen erabilera positiboki nabarmendu dute, gazte anitzek adinkideekiko harremanak euskaraz eratu baitituzte. euskal gazteen hizkuntza erabilerari eragiten dioten faktoreen gaineko ikerketa batek (Soziolinguistika klusterra et al. 2009) iradoki duenez, faktore horien arteko elkarreragina konplexua bada ere (maila indibidualean, mikrosozialean eta makrosozialean), agerikoa da haurtzaroko hizkuntza bizipenek eta ohiturek, elebidunen hizkuntza gaitasun erlatiboak eta hizkuntzaren pertzepzioek, bertzeak bertze, duten garrantzia.... Faktore horiek guztiak, hein handi batean, txikitako hizkuntza sozializazioari lotuta daude. alde horretatik, Mendialde euskalduneko gazteek izan dituzte euskarazko sozializaziorako baldintzarik hoberenak eta, antza, horri esker dira egun euskal hiztun aktiboagoak. hizkuntza egoera pribilegiatua da gazte haiena. pribilegiatua diot nafar euskaldun gehienak ez baitira halako giro euskaldunean bizi. baina egoera on hori ahul bezain hauskorra da.
‎EPEsA metodologia. Lan giroko hizkuntza erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua (17 orr.). andoain: Soziolinguistika klusterra.
‎EPEsA metodologia. Lan giroko hizkuntza erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua (43 orr.). andoain: Soziolinguistika klusterra.
‎Euskal Herriko gaztetxoak eta euskara, lasarte oria: iñaki Mart� nez de luna. topagunea, Soziolinguistika klusterra, urtxintxa eskola, 2009," gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua. emaitzen txostena." argitaratubako txostena. oHarraK
2011
‎Arrue egitasmoa 2003an hasi zen, eta haur eta gazteen eskola giroko hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak ikertzen ditu. Ikuspuntu metodologiko teknikotik, egitasmo honek ikasleen hizkuntza erabilera neurtzeko metodologia propioa garatu du.
2012
‎" Gehienek telebista ikusten dute gaztelaniaz" (M2). Telebista erreferente eta eredu iturri eraginkorra da txikiendako eta telesaioak erdaraz ikusteak haurren hizkuntza erabilerari eragiten dio: " hori izugarri nabaritu da. patioan nabaritu da" (Lk, 201010). haurrek pantailako pertsonaiak gogoko izaten dituzte eta sarritan horien gainean aritzen dira solas jolasean, bai eta haien mintzamoldeak beren joko sinbolikoetara ekartzen ere.
‎Beraz, eskolak etxeko hizkuntza erabilerari eragin dio eta eraginbidetako bat haurrak berak izan dira. euskararen aldeko giro berria eta ego belaunaldiaren hizkuntza portaeren aldaketa
‎Ahozko hizkuntzaren erabileraren garrantzia hizkuntzaren ormalizazioan, Barakaldon – Enara Belloso gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketa orokorra
‎Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak hiru mailatan ordenatuta daude:
‎2 Taula. Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak
‎Iturria: Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua, emaitzen txostena, 16.or.
2013
‎Hizkuntzen aukeraketan eragiten duten faktoreen gaia asko landu izan da soziolinguistikaren eremuan, eta faktore horiek sailkatzeko hainbat proposamen egin izan dira. Sailkapen horiek Euskal Herrira egokitu dituenetako bat Mart� nez de Luna (2001) izan da, eta hari horri tiraka Soziolinguistika Klusterrak (2009) gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak aztertu zituen.
‎Eskolako eremuari begira jarrita, gure ikerketaren kasuan euskarak du erabateko nagusitasuna. Arrue proiektuan (Arrue ED2011, 2012) ateratako ondorioetako bat izan da ikasleen arteko eskolako hizkuntza erabileran eragiten duen aldagairik eraginkorrenetako bat ikasle horiek eskolatik kanpo bizi duten errealitate linguistikoa dela. Gure kasuan, eskolatik kanpo bizi duten errealitate linguistikoa erabat euskalduna da, eta hori bat dator Arrue proiektuan ateratako ondorioarekin.
2014
‎Horixe da, hain zuzen ere, BE JK gisa aztertuz atera dudan ondorioetako bat: behatutako gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak nagusiki identitateari lotuak direla, modu konplexuan saretzen direla eta elkarreraginean daudela. BEn, zehazki, jarduerakideak kontziente dira JKaren baitan gizartearekiko ematen diren bi mutazio nagusiz:
‎2 Irizpide hauen bidez neutralizatu ditzaket hizkuntza erabileran eragin dezaketen norbanakoari loturiko zenbait faktore, hala nola, h" izkuntza gaitasun erlatiboa edo hizkuntza ziurgabetasuna.
2015
‎Euskararen erabilera sustatzera begira eskola orduz kanpoko jarduerak dira hurrengo urteetan garapen handia izan dezakeen eta izatea merezi duen arloetako bat. denbora) baita kualitatiboak ere (Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreak, adibidez). Mugak onartzen direnean, errazagoa da egokiak diren helburuak jartzea eta helburu horiek lortzea.
2019
‎ikuspegi psikologikoa", in Joxe Inazio marko Juanikorena eta oihana Lujanbio Begiristain (ed.), Eralan ikerketa proiektua: EPEsA metodologia Lan giroko hizkuntza erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua, Soziolinguistika klusterra, andoain, 203
‎" Gizarte inguruko baldintzek hizkuntza erabileran eragina badute ere, ez dira gizartezko indarrak bakarrik erabilera erabakitzen dutenak, hiztunen hizkuntzarekiko jarrerek ere eragiten baitute hauen hizkuntza aukeran. (...) Hizkuntza gutxiengotuen erabileran gizakiaren norizana edo izanahia litzateke eraginkorrena.
2020
‎10 Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketan (Topagunea, Soziolinguistika Klusterra, Urtxintxa Eskola 2009) http://www.soziolinguistika.eus/files/ gazteenhizkuntzaerabileraneragitendutenfaktoreenazterketai.pdf
‎Euskarazko komunikazioa informatzeaz haragoko gizarte funtzioa du. Gazteen hizkuntza erabileran eragiten duten faktoreen azterketan (ToKomunikazioa eremu digitalean: daukaguna eta datorrena – Leire Palacios Egiguren eta Lorea
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia