2010
|
|
Soziolinguistika klusterra, topagunea eta urtxintxa (2009). Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua. Emaitzen txostena.
|
|
euskaraz egiteko ohitura falta dute, egitea kostatzen zaie, hizkuntza gaitasunari eusteko zailtasunak dituzte eta euskara galtzeari beldur diote. ikusi dugun bezala, Mendialdea —eremu euskalduna— ez da euskararako eremu homogeneoa. herri euskaldunak daude, familia euskaldunbeteak eta haurtzaroan etxe auzoko giro euskaldun petoa izan duten gazteak. baina familia euskaldun ez osoak ere badira, bertikalki —belaunez belaun— euskararen eten jarraipenaren haustura loturak izan dituztenak eta horizontalki —belaunaldi berekoen artean— euskara dakitenak eta ez dakitenak dituztenak (bikotekideen artean, adibidez). eremu euskaldunean aspaldian erdaldundutako herriak ere badira oraindik beren inguruan eragin erdalduntzailea dutenak (elizondo adibidez). oro har, azken 20 urteotan euskararen egoerak hobera egin du, belaunaldi gazteak aurrekoa hobetu du eta horretan familia ez ezik, ingurunea ere (eskola bereziki) funtsezko eragingarriak izan dira. gure gazteak bezalaxe, ipar mendebaldeko 25 urtetik beherakoen gehien gehienak euskaldunak ditugu (leitzaran urumealdean, Malerrekan eta bortzirietan batik bat, ia %100) eta euskaraz egin dituzte ikasketa maila akademiko oinarrizkoak. 1 atalean aipatu bezala, kale neurketek eta inkesta soziolinguistikoek Mendialdeko gazte horien euskararen erabilera positiboki nabarmendu dute, gazte anitzek adinkideekiko harremanak euskaraz eratu baitituzte. euskal gazteen
|
hizkuntza
erabilerari eragiten dioten faktoreen gaineko ikerketa batek (Soziolinguistika klusterra et al. 2009) iradoki duenez, faktore horien arteko elkarreragina konplexua bada ere (maila indibidualean, mikrosozialean eta makrosozialean), agerikoa da haurtzaroko hizkuntza bizipenek eta ohiturek, elebidunen hizkuntza gaitasun erlatiboak eta hizkuntzaren pertzepzioek, bertzeak bertze, duten garrantzia.... Faktore horiek guztiak, hein handi batean, txikitako hizkuntza sozializazioari lotuta daude. alde horretatik, Mendialde euskalduneko gazteek izan dituzte euskarazko sozializaziorako baldintzarik hoberenak eta, antza, horri esker dira egun euskal hiztun aktiboagoak. hizkuntza egoera pribilegiatua da gazte haiena. pribilegiatua diot nafar euskaldun gehienak ez baitira halako giro euskaldunean bizi. baina egoera on hori ahul bezain hauskorra da.
|
|
EPEsA metodologia. Lan giroko
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua (17 orr.). andoain: Soziolinguistika klusterra.
|
|
EPEsA metodologia. Lan giroko
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua (43 orr.). andoain: Soziolinguistika klusterra.
|
|
Euskal Herriko gaztetxoak eta euskara, lasarte oria: iñaki Mart� nez de luna. topagunea, Soziolinguistika klusterra, urtxintxa eskola, 2009," gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua. emaitzen txostena." argitaratubako txostena. oHarraK
|
2011
|
|
Arrue egitasmoa 2003an hasi zen, eta haur eta gazteen eskola giroko
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak ikertzen ditu. Ikuspuntu metodologiko teknikotik, egitasmo honek ikasleen hizkuntza erabilera neurtzeko metodologia propioa garatu du.
|
2012
|
|
" Gehienek telebista ikusten dute gaztelaniaz" (M2). Telebista erreferente eta eredu iturri eraginkorra da txikiendako eta telesaioak erdaraz ikusteak haurren
|
hizkuntza
erabilerari eragiten dio: " hori izugarri nabaritu da. patioan nabaritu da" (Lk, 201010). haurrek pantailako pertsonaiak gogoko izaten dituzte eta sarritan horien gainean aritzen dira solas jolasean, bai eta haien mintzamoldeak beren joko sinbolikoetara ekartzen ere.
|
|
Beraz, eskolak etxeko
|
hizkuntza
erabilerari eragin dio eta eraginbidetako bat haurrak berak izan dira. euskararen aldeko giro berria eta ego belaunaldiaren hizkuntza portaeren aldaketa
|
|
Ahozko hizkuntzaren erabileraren garrantzia hizkuntzaren ormalizazioan, Barakaldon – Enara Belloso gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketa orokorra
|
|
Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak hiru mailatan ordenatuta daude:
|
|
2 Taula. Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak
|
|
Iturria: Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketa proiektua, emaitzen txostena, 16.or.
|
2013
|
|
Hizkuntzen aukeraketan eragiten duten faktoreen gaia asko landu izan da soziolinguistikaren eremuan, eta faktore horiek sailkatzeko hainbat proposamen egin izan dira. Sailkapen horiek Euskal Herrira egokitu dituenetako bat Mart� nez de Luna (2001) izan da, eta hari horri tiraka Soziolinguistika Klusterrak (2009) gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak aztertu zituen.
|
|
Eskolako eremuari begira jarrita, gure ikerketaren kasuan euskarak du erabateko nagusitasuna. Arrue proiektuan (Arrue ED2011, 2012) ateratako ondorioetako bat izan da ikasleen arteko eskolako
|
hizkuntza
erabileran eragiten duen aldagairik eraginkorrenetako bat ikasle horiek eskolatik kanpo bizi duten errealitate linguistikoa dela. Gure kasuan, eskolatik kanpo bizi duten errealitate linguistikoa erabat euskalduna da, eta hori bat dator Arrue proiektuan ateratako ondorioarekin.
|
2014
|
|
Horixe da, hain zuzen ere, BE JK gisa aztertuz atera dudan ondorioetako bat: behatutako gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak nagusiki identitateari lotuak direla, modu konplexuan saretzen direla eta elkarreraginean daudela. BEn, zehazki, jarduerakideak kontziente dira JKaren baitan gizartearekiko ematen diren bi mutazio nagusiz:
|
|
2 Irizpide hauen bidez neutralizatu ditzaket
|
hizkuntza
erabileran eragin dezaketen norbanakoari loturiko zenbait faktore, hala nola, h" izkuntza gaitasun erlatiboa edo hizkuntza ziurgabetasuna.
|
2015
|
|
Euskararen erabilera sustatzera begira eskola orduz kanpoko jarduerak dira hurrengo urteetan garapen handia izan dezakeen eta izatea merezi duen arloetako bat. denbora) baita kualitatiboak ere (Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreak, adibidez). Mugak onartzen direnean, errazagoa da egokiak diren helburuak jartzea eta helburu horiek lortzea.
|
2019
|
|
ikuspegi psikologikoa", in Joxe Inazio marko Juanikorena eta oihana Lujanbio Begiristain (ed.), Eralan ikerketa proiektua: EPEsA metodologia Lan giroko
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten aldagaietan oinarritua, Soziolinguistika klusterra, andoain, 203
|
|
" Gizarte inguruko baldintzek
|
hizkuntza
erabileran eragina badute ere, ez dira gizartezko indarrak bakarrik erabilera erabakitzen dutenak, hiztunen hizkuntzarekiko jarrerek ere eragiten baitute hauen hizkuntza aukeran. (...) Hizkuntza gutxiengotuen erabileran gizakiaren norizana edo izanahia litzateke eraginkorrena.
|
2020
|
|
10 Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketan (Topagunea, Soziolinguistika Klusterra, Urtxintxa Eskola 2009) http://www.soziolinguistika.eus/files/ gazteenhizkuntzaerabileraneragitendutenfaktoreenazterketai.pdf
|
|
Euskarazko komunikazioa informatzeaz haragoko gizarte funtzioa du. Gazteen
|
hizkuntza
erabileran eragiten duten faktoreen azterketan (ToKomunikazioa eremu digitalean: daukaguna eta datorrena – Leire Palacios Egiguren eta Lorea
|