2012
|
|
Barne kolonialismoaren kontzeptua indigenak ez diren intelektualen lanetan ere aurkituko dugu. Hots, Stavenhaguenek (1990) erabili egingo du
|
herri
indigenen egoera mundu mailan deskribatzeko eta hurrengo hamarkadan zenbait egilek Afrikako (Kabunda 2005, Caranci, 2005) egoera deskribatzeko erabili egin dute.
|
|
Hala ere, hasiera batean, gizabanakori aitortzen zitzaizkion babesak eta eskubideak gutxiengo eta herri indigenei luzatzeko egindako ahaleginek ez zuten arrakasta handirik izan, Guda Hotzaren testuinguruan. Aldarrikapenaren urte berean 1948an NBEn
|
herri
indigenen egoera aztertzeko Boliviako gobernuak bultzaturiko proposamen bat atzera bota zuten. Hori ez da arraroa nazioarteko testuingurua ez baitzen indigenentzat lagungarria.
|
|
Hala ere, 1949an ECOSOCek bere 238 (IX) ebazpenean eta 275 (III) Gutxiengoen Babespenerako eta Bazterkeriaren Prebentziorako Azpibatzordeari luzaturiko gonbitean
|
herri
indigenen egoera aztertzeko deliberoa hartu zuen (MacKay, 1999). Bi txosten aurkeztu ziren delibero horri jarraituz.
|
|
1965ean onarturiko Arrazakeria Ezabatzeko Konbentzioan
|
herri
indigenen egoerari aipamen txiki bat egin zitzaion (Minde, 1995). Giza Eskubideen Idazkaritza Human Rights Secretariat (hemendik aurrera Secretariat) gutxiengoen egoeraz kezkatzen hasi zen.
|
|
Urte horretan bertan arrazismoa borrokatzeko egindako Mundu Konferentziak ere
|
herri
indigenen egoerari heldu zion. Hain zuzen ere Minde k (1997:
|
|
Lantaldeak ahalbidetu egin zien herri indigenei euren presentzia sentiaraztean, estatus politikoa handitzea, etxean gertatzen diren tentsio politikoetatik urrun egonik, gobernuekin kontaktu eta negoziazio zuzenean sartzea, eta nazioarteko zuzenbidearekin kontaktu zuzenean egonik eta bere moduetan bustitzea. Gainera, egoera larrian dauden
|
herri
indigenei egoera katartikoa eskaini die euren arazoa plazaratzeko eta parada eman antzeko arazoak bizi dituzten herri indigenen elkartasuna modu zuzenean sentiarazteko, euren herrietan bizi zuten isolamendua apurtzen zelarik. Baita ere, erreferente positiboak eskaini zizkien euren agenda osatu ahal izateko (Stavenhaguen, 2006:
|
|
Hala ere, NBEn giza eskubideez arduratzen diren erakundeek ez dute indigenen ardurarik izango. Mundu mailan
|
herri
indigenen egoerak «garapen arazoa», eta giza eskubideei dagokienez barnearazoa, izaten jarraituko du.
|
|
Aurrerago aipatu dugun bezala, NLEk bultzaturiko 107 Hitzarmenak munduko
|
herri
indigenen egoera zertxobait hobetu zuen, baina asimilazio bidean jartzeko gomendioa berebiziko mehatxua zen herri indigenentzat. Indigenenentzat asimilazioa heriotza zen.
|
|
1971 Martínez Cobo Errelatore Bereziari
|
herri
indigenen egoerari buruzko txostena idazteko agindua eman zitzaion.
|
|
TRIP «sui generis» sistemaren ideiari heldu eta estatuak sistema hau definitzea euren jabegoa babestu ahal izateko eskatu dute, baita nazioarteko foroetan, teorian eta praktikan, ganoraz defendatzeko aukera gauzatzea ere. Herri indigenek tokian tokiko gobernuaren laguntzarekin «sui generis» bezalako aitorpenik lortu ezean, Mendebaldeko ikuspegia errealitate hegemonikoa bihur daiteke (Sinngh, 1997) munduko nekazari eta
|
herri
indigenen egoera gaiztotuz.
|