2000
|
|
–Psikoterapeutaal naiz?? Uste dut psikoanalista zutik jar daitekeela eta
|
hau
esan: –Psikoterapeutanaiz?, eta egia izango litzateke, nahiz eta egia osoa ez izan, propioki psikoanalisiadeitzen dugun psikoanalisi purua psikoterapia ez bada ere.
|
|
Txillardegik berak Huntaz eta Hartaz liburuan6 ezin argiagozioen: . Ezkertarrek uste dute, beraz, ba dala garaia euskaldun herriak lehenengo aldizbere burua altxa dezan; eta
|
hau
esatean ez dugu milimetro bat ere atzera joan nahi,, lege zahar, bila, denbora, zoriontsu?
|
|
–Hizkuntzari ez datxeko nahia, baiña bai izana. Erdaldun < euzko> edo < euzkotar> horietakobatek
|
hau
esan dezake eta pentsa zoritxarrezz < yo soy español, y no vasco>. Baiñaeuskaldun batek, traidorerik zitalena izanik ere, nahi dan bezela pentsatuagatik ere, hau esan du, besterik eziñean:
|
|
Erdaldun < euzko> edo < euzkotar> horietakobatek hau esan dezake eta pentsa zoritxarrezz < yo soy español, y no vasco>. Baiñaeuskaldun batek, traidorerik zitalena izanik ere, nahi dan bezela pentsatuagatik ere,
|
hau
esan du, besterik eziñean: < Ni euskalduna naiz; baiña euskaldun española?
|
|
lokuzioak adierazten duena azaldu behar da lehenik. Efektu mota horiek definitzeko, honako
|
hau
esan dezakegu: bere egia itxuragatik hots original baten efektu bera, sugestio bera, soinu konbentzionaltasun bera ebokatzen digun irrati hots bat artifizialki sortzea.
|
|
Beraz, hori lortzeko, beste bide batzuk aukeratzeaz gain (prentsa, folklorea, etab.), nazionalismoak hezkuntza sisteman izango du borroka fronte garrantzitsuenetariko bat (hauxe da, gure iritziz, euskal nazionalismoaren kasuan gertatzen dena). Gero aztertuko dugun kultura eta nazionalismoaren arteko lotura estuak bultzatzen gaitu
|
hau
esatera, Gellner ek dioenarekin bat eginez:
|
|
Estatu Nazioak asimilazio prozesu horretan harturiko lehenengotariko neurrien artean, hizkuntzari dagokiona dugu. Historia, eta Europakoa zehazki, integratze prozesuan hizkuntzak izan duen protagonismoaren berri ematen diguten adibideez josita dago (gaelikoz hitz egiten zuten eskoziarrak XVIII. mendean, bretoiak bretoieraz Iraultza Frantsesaren ondoren, etab.), eta ondorioz honako
|
hau
esan genezake: hizkuntza nazionalak nazionalizatu egiten du.
|
2001
|
|
Bestetik ezinbesteko printzipio nagusi eta saihestezina gogoratu nahi dut: ikaslearengandik/ ikasleengandik abiatu behar dugu. Eta
|
hau
diodanean, ikasleakokatuta dagoen ingurua esan nahi dut; baita ikaslea euskaltegira hurbiltzendenean dituen espektatibak, helburuak eta berezko motibazioa ere. Hau da, daukagun egoerarekin jokatu behar dugu, ez nahi genukeenarekin.
|
|
Eta
|
hau
esanda amaituko dut.
|
|
Ez al digu problematika honek XIX. mendearen amaieratik aurrera bizi izanduguna burura ekartzen? Mende baten ostean literaturzalea izanagatik zintzoa denedozein obserbatzailek honako
|
hau
esan dezake: oraintsu hasiak gara, eta doi doihasiak, problematika hori gainditzen.
|
2002
|
|
asmo dutenen aldetik. Honako
|
hau
diote: –Ez dakigu bozkatzaileek zein jarrera har dezaketen?, eta mugimendu sozialak eta hiritarren ekimenak ezinegona sortzen die.
|
|
Azurmendi, 1999: 9 Elkarrizketa batean, berriz, honako
|
hau
dio: –Gure komunitate etnikoaren hondamen historiko biolentoaren ondoan, komunitate etikoaren hondamena dugu?
|
|
artikulua erabili da. Amaieran honako
|
hau
dio, paragrafoaren amaieran irakurleak ere gehi dezakeena: «Pero la idea de Nación no ha muerto del todo e, incluso con sus aspectos problemáticos, encuentra espacios periféricos y formas imprevistas en que revive el ímpetu ilustrado».
|
|
Bandoak honako
|
hau
zioen: «Resignado el mando de la autoridad civil, y habiendo secundado las fuerzas de la guarnición el movimiento militar encaminado a terminar con el actual estado de anarquía, y a restablecer el orden en la patria, queda declarado el estado de guerra en la capital y provincia, entrando en vigor todas las disposiciones del Código de Justicia Militar, sometidos a mi autoridad todos los infractores de las mismas y cuantos perturben el orden.
|
|
Hori dela eta, imitazioaren joera nagusitu da pertsonengan. Imitazioa diogunean, honako
|
hau
diogu, alegia, pertsonak sekulako ahaleginak egiten dituela, batzuetan jakinda eta beste batzuetan konturatu barik, bere ingurukoen antzera pentsatzeko, portatzeko, janzteko eta bizitzeko.
|
|
Orduan, tximinoa epaile gisa eseri zen haien artean. Bakoitzak bere arrazoiak esan ondoren, tximinoak epai
|
hau
esan omen zuen: «Zuk, otsoa, ez dirudi eskatzen duzuna galdu duzunik; zuk, azelemea, uste dut lapurtu egin zenuela ederki ukatzen duzuna».
|
|
Hanibal garailea inguratu eta zorionak ematen aritu ziren gainerakoak; hain gerra gogorrean jardun ondoren egunari geratzen zitzaiona eta hurrengo gaua berak bere atsedenerako hartu eta nekatuak ziren soldaduei ere horrela emateko aholkatzen zioten bitartean, zaldizkoen gudalburu zen Maharbalek ordea, ez zela gelditu behar pentsaturik, honako
|
hau
esan zuen: «Ezta...!
|
|
Meteloren egoitzarantz abiatu zen hiru lau bere atzetik zeramatzala, eta han aipatua zioten gazte bilkura aurkitu zuenez, eztabaidan ari zirenen buruen gainetik altxatu zuen ezpata eta honako
|
hau
esan: «Neure gogoarren diotsuet, nik ez dut Erromako herria utziko, eta ez dut onartuko beste erromatar hiritar batek ere utz dezan.
|
|
Honako
|
hau
esan omen zuen Gneo Lentulo gudatribunoak zaldi gainean aurretik zihoala kontsula haitz baten gainean odolez beteta eserita ikusi zuenean: «Luzio Emilio, jainkoek gaurko sarraskian errugabe bakar bezala ikusi behar duten hori, indar apurren bat geratzen zaizun bitartean eta neuk ere lagun bezala hartu eta babes zaitzakedan bitartean tori nire zaldi hau.
|
|
Orduan honako
|
hau
esan zuen Publio Senpronio Tuditanok: «Nahiago duzue beraz etsairik zeken eta gupidagabeenak harrapa zaitzaten, eta zuen buruen balioa begiz jo eta Erromako hiritar ala aliatu latinoak zareten galdetuz bila dezaten salneurria zuen lotsagorrian eta nahigabean inorentzako ohoreak bilatzeko?
|
2003
|
|
151 Urtarrilean erabaki zen B Titulua lortzeko ikastaroa berriro ematea eta 4 zutabeari, hots, arratsetako saioei, indar berria ematea, gai nagusitzat unibertsitatea hartuz. Anaitasuna-n argitaratu tako beste artikulu batean Eztetzaga k honako
|
hau
esan zuen:
|
|
bere agurra bidali zion UEUri. Manuel de Irujok izenpetutako telegraman, legebiltzarkideek honako
|
hau
zioten:
|
|
1980an, Eusko Legebiltzarrerako lehen hauteskundeetarako prestatutako programak (gaztelania hutsean) honako
|
hau
zioen unibertsitateari buruz: Espainiako legedia garatuko zuen Eusko Legebiltzarraren arauen arabera antolatu behar zen sortu berria zen Euskal Herriko Unibertsitatea.
|
2004
|
|
Filosofia perennea, eta horren formulazio konkretua den ekialdeko filosofia, batugarritasunean oinarrituak daude, beraz; bai ontologiaren eta bai epistemologiarenaldetik ondorengo
|
hau
esan genezake: funtsezko ideia bat da nabaria, nabari ohidugun errealitate, objektibo?
|
|
Kontraerantzun hori ez da aitzakia hutsa, badu berezko eskubidea. Denaden, zerbait aurreratzekotan,
|
hau
esango nuke: maitasunaren beharra, bizitza ekonomiko arruntaren mailan, erabat argia da gutxieneko sentikortasun bat duen edonorentzat, nahiz eta bakoitzak bere iritzi subjektiboa eduki; eta, maitasunarenekonomia?
|
|
Sofisten estiloaz eta semantikaz ari gara. Gure garaiko gizaabere lar logozentrikoak oso erraz berdintzen ditu esana eta izana,
|
hau
esan duzu eta, beraz, halakoa zara. Errazegi ahazten dugu esateko modu asko dagoela.
|
|
Guztiaren buruan, Erdi Aroko pentsaeraren eredugarritasuna crlijioarekiko non datzangalde daiteke. Hegelen sistema modemo eredugarria indargabetu ondoren, Nietzscherekinhasi eta gaur irauten duen krisi pentsaeraren ildotik,
|
hau
esan daiteke: berriz ere, gizapentsaera kritiko eta filosofiari benctako erlijioaren problematika planteatzen zaio.
|
|
gurpil zoro batean nahasita dauden kontzeptu ilunak dira.Kontzeptu horiek argi litezke teoria erredukzionistak egokiak balira, baina Quinerentzat teoria horiek enpirismoaren bigarren dogma osatzen dute. Honako
|
hau
dio, laburki, erredukzionismoak: perpaus orok errealitatearekin erlazio zuzenean dauden perpaus sinpleagoetara murrizgarri izan behar du esanahiduna izateko, eta perpaus sinpleago horiekerrealitatearekin kontrastagarriak dira.
|
|
oinarritu da, iehenengo biak kartesiar jitckoak (gogoegoeren edukien ez.agutza z.uzena existitzen dela eta justifikazioaren oinarria izan daitekeela, alde batetik, eta gogamena aprioriko egia autonabariak antzemateko gauza dela, beste aldebatctik) eta hirugarrena, garrantzitsuena, filosofia modernoa islatzen ducna. Hirugarrenonarpen horrek honako
|
hau
dio: gogamenak errealitate independentea errcprescntatzen ducta, hortaz. errepresentazioen egiatasunari buruzko auzia sortzea zilegi da.
|
|
Esan bezala, Lockc izan zen tesi crrepresentazionista gogorren defendatu zuena. Haren ustez, sentimen datuen konpicxutasun osoarenazalpena behar dugu, eta azalpen hoberenak
|
hau
dio; objektu material indcpendcnteckkausatzen dituzte esperienlziak, eta arrazoi indartsuak ditugu objektu horiek existilzendirela urxe iz.ateko. Jakina. twmen herrim infercntzia kansaien aurkako Humeren objekzioaagertzen zaigu, eta hori cz bada gainditzen czin da aurrcra jo.
|
|
Hortaz, eleberrien klasea eta Wittgensteinen jokoen klaseamota berckoak dira. Ondorio gisa, Wcitzck honako
|
hau
dio: elcberriari atxiki diezaiokeguna.artearcn edozein azpikontzepturi ere atxiki diezaiokegu:
|
|
Hori zelaeta. abiapuntu gisa tesi cszeptiko bat proposatu zucn ondoren hura bertan bebera utzdaitekeeia erakutsi nahian. Tesi eszeptikoak honako
|
hau
zioen: gustuari buruzko hipotcsibatck esandakoa bere kontrakoak esaten duena baino hobea. onargarriagoa, ezin da izan.
|
|
Adaptazionismoariburuzko eztabaidaren baitan faktore askotarikoak daudc, gcbicnak metodologikoak. Kritikock honako
|
hau
diote: prozedura horrek eboluzioarcn helburua organismoen perfekzioadela onartzen du, eta hori Jortzeko dagoen muga bakarra hautespenaren behar edoeskakizun askotarikoak dira.
|
2005
|
|
BAEk, bere, ikerketa historiko? batean, honako
|
hau
dio: (74 or.):
|
|
Argazki hauen atzean kultura etaikuspegi jakin bat badagoela ezin uka daiteke. Juntaren presidentea 1987tik 1993raizan zenak honako
|
hau
esan digu: «Gehienetan politikariek ez zuten bilera hauetanparte hartzen»36.
|
|
Egin den gauza bakarra onartu ez den ordenantzaren aldaketa planteatzea izan da. Izan ere, parte hartuko zutelako iragarpena maiatzaren 22an egin zen Diario Vascon alkateari igorritako eskutitz ireki baten bidez.Juntak maiatzaren 11n eginiko komunikatuan honako
|
hau
esaten zen: «Alardea, unitate eta konpainia guztietako, eta euren kantinerak?
|
|
txuriz zegoen tartea. Titularrak honako
|
hau
zioen: «Bertan azaldu behar zenargazkia Alarde tradizionalaren jarraitzaile batzuek lapurtu egin diote Garakoargazkilariari».
|
|
Ebaluazioaren kontzeptuaren bilakaera definitu ondoren goazen gaur egunebaluazioaz zer ulertzen den aztertzera. Casanova-k, (1992: 31) ebaluazioarenkontzeptuari buruz
|
hau
dio: «Ebaluazioa erabakiak hartzeko datu bilketa sistematikoa da, zeinak hezkuntza jarduerak berritzeko eta hobetzeko helburua baitu».Ebaluazioaren oinarria informazio bilketa da eta bere helburua hezkuntza jarduerenhobekuntza da.
|
|
Erakundearen lan prozesuak aurreraeramateko bi elementu hauek (komunikazioak eta informazioak) garrantzi handiahartzen dute. Bestalde
|
hau
esan behar da: komunikazioa eta informazioa erakundearen antolamenduaren zeharkako elementuak (transbertsalak) dira, lan prozesugehienetan parte hartzen baitute.
|
|
Komunikazio mota horiek alderatzen baditugu
|
hau
esan dezakegu:
|
|
Metafora gisa, Lewis-ek
|
hau
dio Zuzendaritza Proiektuari buruz: «Zuzendaritzaren kudeaketa proiektuak makina baten piezen artikulazio eta koordinazio gisa funtzionatzen du.
|
|
Teorikoaskok esan ohi dute zuzendariaren lana planifikatzea, antolatzea, koordinatzea, kontrolatzea eta ebaluatzea dela. Mintzberg (1975; Gairin, 1994: 333) ikuspegi horren aurka azaldu zen orain dela 30 urte
|
hau
esanez: «Zuzendariaren lanen inguruanzabaltzen den irudia faltsua da, enpresa munduaren teoriatik kopiatuta baitago.
|
|
Ikusikodugun bezala, kontzeptu honen definizioa egiterakoan ebaluazioaren nozioaazaltzen da. Ciscar eta Uria-k (1988) kontzeptu hau definitzean
|
hau
diote: Memoria, Urteko Planaren jarraipenaren emaitzekin gauzatzen da, eta Ikastetxearen UrtekoPlana Memoriako datuetatik abiatuz osatzen da.
|
|
4 Ikastetxe bateko irakasle bat nahiko depresiboa da. Aurtengo ikasturteko lehenastean zuzendariari
|
hau
esan zion: bera ez dela gela batean sartuko.
|
|
eskubidea duelako. Katedra askatasunareneskubideak
|
hau
dio: irakasleak nahi dituen edukiak eta nahi duen bezala emanditzake.
|
|
F. B. Taylor (1910) fisikari iparramerikarrak kontinenteen jitoaren zergatiari buruzko lehendabiziko hipotesia plazaratu zuen, Wegener engan eragin handia izango zuena. Mugimenduen indar eragileari buruz
|
hau
esan zuen: Lurrak Ilargia harrapatu zuen bere grabitate eremuaren barnean orain dela 60 eta 150 Mu bitartean, eta hasieran biak gaur baino askoz hurbilago zeudenez, Ilargiak Lurrean eragindako indar grabitazionala nahikoa izan zen kontinenteak mugiarazteko.
|
2006
|
|
LEren 48.4 artikuluak laugarren pasartean
|
hau
dio: adopzioaren eta familiaharreraren kasuan, lan kontratuaren etendurak hamasei aste jarraian iraungo du.Adopzio edo familia harrera multiplea kontuan hartzen da aldia luzatzeko:
|
|
Prestazioaren tramitazioari buruz, AHPEren 13 artikuluak
|
hau
dio: sorospenerako eskubidea aitortzeko prozedura hasiko da langileak hala eskatuta.
|
|
Beste ikerketa batzuk zuzendu dira aztertzera neba arrebak edukitzeak edo ezgogamenaren teoriarekin izan dezakeen erlazioa, edota neba arreba zaharragoakizateak txikiaren garapena suspertzen lagundu dezakeen zerbait bezala. Hipotesiak honako
|
hau
esango luke: haurrek ezin dutenez beren neba arreba zaharragoekin fisikoki lehiatu, estrategia zuhurragoak garatzen dituzte lehia hori posibleizateko, eta horregatik, lehenago garatuko lukete bestearen gogamenaren teoria.Ikerketek frogatu duten bezala, neba arreba zaharrago bat edukitzeak gogamenarenteoriaren garapena azkartzen du (Ruffnam, Perner, Naito, Parkin eta Clements, 1998).
|
|
Ilustrazioak, Kant-en definizioari jarraituz gero, autokulpabilitatea oinarrian duen adinez txikiko egoeratik atera gura zuen gizakia. Adinez txiki izateak
|
hau
esan gura du: norberak bere ulermen gaitasuna edo adimena erabiltzeko aukerarik ez izatea besteren batek gidatua izan barik.
|
|
Habermas en analisiaz geroztik, arrazional hitzak
|
hau
esan nahi du: ikuspegi kognitibo instrumentaletik kontsideratzea bai helburu bat erdiesteko bitartekoen eraginkortasuna, nola helburu bat lortzeko arauak egokiro aukeratzea.
|
|
balio esfera ezberdinen bereizketa. Bereizketa honek
|
hau
esan gura du: diskurtso molde ezberdinak bereizteko gaitasuna, diskurtsoaren oinarrian dagoen balio ardatzaren arabera.
|
|
Esan dugu giza jardueraren eremu bakoitza (ekonomia, politika, zientzia, erlijioa...) berezkoa duen balio irizpideak gidatuko duela (irizpide ekonomikoak, politikoak, zientifikoak, erlijiosoak?). Horrek
|
hau
esan gura du: ez dago balio bakar bat bizitzaren ordena guztietan.
|
|
Beraz, bizitzaren munduaren kolonizazioa aipatzen dugunean honako
|
hau
esan nahi dugu, berba lauagoak erabiliz: dirua eta boterea bizitzaren munduan sartuko dira eta komunikazioaren ordez, berbazkoak ez diren bitartekoak ezarriko dituzte.
|
|
Horrekin
|
hau
esan gura digu: mendebaldar kulturaren arrazionalizazioa prozesu konplexua da eta ezin da progresoaren ideiarekin nahastu.
|
|
Aditu horrek Madrilgo Lehenengo Instantziako epaia, 2001eko uztailaren 26koa, aipatzen du adibide gisa: Opening hizkuntza eskolak idatzizko iragarki batean doako ingeles ikastaroa eskaintzen zuen, eta, han, eskaintza murrizten zuen izartxo bat erabiliz (letra txikian jasotzen zen murriztapenak honako
|
hau
zioen: «balio du zentro bakoitzeko aurreneko 50 informazio eskaeretarako»).
|
|
PLOren 1 artikuluak Publizitate Zuzenbidearen berehalako iturria aipatzen du
|
hau
dioenean: «Lege honetan eta publizitate jarduera jakinak erregulatzen dituzten arau berezietan jarritakoaren arabera erregulatuko da publizitatea».
|
|
Dena den, 51.1 artikuluaren agindu konstituzionala kontuan hartu behar da, honako
|
hau
esaten duenean: «Botere publikoak, kontsumitzaileen eta erabiltzaileen defentsa bermatzera behartuta daude, haien osasuna eta legezkoak diren interes ekonomikoak babestuz».
|
|
Bestalde, Europako Kontseiluaren 1984ko Engainuzko Publizitatearen Zuzentarauak ere, irailaren 10ekoak (Europako Kontseiluaren 55/ 97ko Publizitate Konparatiboa Sartzeko Helburuarekin Emandako Zuzentarauak aldatua dena), publizitatearen definizioa ematen du bere 2 artikuluan. Honako
|
hau
dio: «Zerbitzuen prestazioa edo ondasunen horniketa sustatzeko helburuarekin industria edo komertzio edo artisau jarduera edo jarduera liberal baten inguruan egindako komunikazio forma oro».
|
|
Publizitate instituzionala erregulatzen duen Kataluniako Legearen Arrazoien Azalpenak honako
|
hau
dio: «Komunikazioa erakunde publikoen jardueraren funtsezko ezaugarria da, zeren eta, alde batetik, beharrezkoa baita administrazioek, era egokian, gomendatutako funtzioak bete ditzaten eta, bestetik, erakunde horien koherentzia, sinesgarritasun eta eraginkortasun irudia sendotasunez eraikitzen laguntzen baitu.
|
|
39 artikulua osatzen da honako
|
hau
esanez: «Iragarleak izango du erantzukizuna, beste agentzia baten bitartez edo zuzenean, aurretik eskaini zitzaizkion ideiak, eskemak edo egitarauak, gerora erabiltzen baldin baditu».
|
|
Esan dugun bezala, PLOren publizitate subjektuen erregulazioa asistematiko samarra da (ikus bedi 3 puntuaren 1 paragrafoa); horrek honako
|
hau
esan nahi du: legearen arau askotan aipatzen dira subjektuak, baina ez dira legearen titulu batean denak batera jasotzen arauei koherentzia eta sistema jakin bat emanez.
|
|
PLOk aipatzen duen iragarlearen interesak
|
hau
esan nahi du: iragarleak publizitatea erabiltzen du, merkatuan kontratazioa eragiteko eta sustatzeko (PLO 2 art.) duen helburuarekin.
|
2007
|
|
Ideia horren inguruan, norbaitek
|
hau
esan zuen: «Etorkizunean, marka piloaegongo denez, guk marka bakar bat behar dugu.
|
|
Baina ez hori bakarrik, baizik eta esplizitatu eginbehar ditu. Urte hasieran
|
hau
esan behar du: «Aurten nire konpromisoa gure enpresaren paper kontsumoa erdira ekartzea izango da».
|
|
Giza baliabideen departamentuari ez diobatere graziarik egiten bere alorrean komunikazio sailekoak sartzeak. Etakomunikazio sailekooi ez digu batere graziarik egiten giza baliabideetakoek
|
hau
esateak «orain hau eta honela komunikatu behar duzu»; bainalankideak ere hor barruan dauzkagu. Enpresak berak kontzeptu batzuk etabalio batzuk barneratzen dituen momentuan, martxan jar daitekeen zerbaitdela uste dut.
|
|
Bere baitan gauzkan egungo testuinguru orokorrean, kontraesan nagusia ez daglobalizazioarekin daukagun arazoa, goitik eta behetik itotzen gaituzten bi nazioestatuen erasoa baizik. Puntu honetan gaudenez gero, ez nuke
|
hau
esan gabegelditu nahi: harrigarria bezain esanguratsua dela euskal intelektual eta politikoaskoren artean nazio estatuaren asimilazio ahalmena gutxiesteko dagoen gogoa.Hemeretzigarren mendeko estatu ereduetara begira bizi omen garenok, ez garanonbait ohartzen gure auzo estatuok azukre koskorra uretan bezala gure begienaurrean urtzen ari zaizkigula.
|
|
Humanitateen arloan, Standing Commitee for Humanities delakoan, 19982001 urteetarako, Ezagutzaren eta Balioen Transmisioa izenburua daraman arloarieman diote lehentasuna. Honako
|
hau
dio idazki horren paragrafo nagusietakobatek:
|
|
Horrek zer esan nahi du, besteak beste? Besteak beste, honako
|
hau
esan nahidu: erabiltzen ez den hizkuntza ez dela erabiltzeko moduan ikasten.
|
|
Euskal nazio kultura euskaraz eraiki ordez erdarazko jardunean ari garenean, euskal kulturaren existentziarik eza lotsagarriro estaltzeko edo, euskalduntasunarenesentziak goraipatzen ditugu. Oraindik orain Nestor Basterretxeak
|
hau
esan omendu: «Mi euskera esta en las esculturas» (Nire euskara eskulturetan dago).
|
|
Etnozidiora daraman logika horrek jarri ditu abian bananbanan izendatzen ditugun ordezkapeneko edo normalizazioko faktore eragileak: familia, eskola, administrazioa, komunikabideak... Eta
|
hau
diogunean, ez garagarai bateko kontuez ari. Espainiak eta Frantziak hezurmamitu duten nazio estatuaren eredua estatu totalitarioa dela esatean, gaur eta hemen bizi bizirik dagoenbarne logika hiltzaileaz ari gara.
|
|
Europar Batasunetik kanpoko beste monetekiko truke neurriez, eta berezikidolarrarekiko truke neurriaz, ondoko
|
hau
esan beharra dago: euroa, EuroparBatasunetik at dagoen munduaren aurrean, kideak diren nazio monetarioekordainketa hartzekodun eta zordunetarako jaulkitako europar monetak kanalizatzendituen dolarren ibilgailu numerikoa besterik ez da.
|
|
Diziplinartekoak, kapitulu honetarako dagokigun eztabaidan,
|
hau
esan nahidu: diziplinen artean kontzeptu, metodo, balio eta besteren transferentziagauzatzea.
|
|
Dena dela, errealitatea berreraikitzeko garaian, muga batzuk egon daitezke; izan ere, errealitatearen arlo batzuk errealitatea berreraikitzeko oztopo izandaitezke. Adibidez, Baldwin en alaba batek honako
|
hau
esan zion besteari: –Ezinzara zizarea izan.
|
|
Fodoren planteamenduetan oinarritutako teoriak gogamenaren teoria izenekogaitasun soziokognitiboen multzoaren garapena azaltzeko erabili dira (ikus IX.kapitulua). Hala ere, modulutan oinarritutako teoriek hainbat kritika jaso dituzte.Marslen Wilson eta Tyler (1987) autoreek, adibidez,
|
hau
diote: sarrera sistemeneta prozesadore nagusiaren arteko bereizketa funtsik gabekoa dela.
|
|
Adibide gisa, Holly ren dilema deskribatukodugu. Dilemak, honako
|
hau
dio: –Holly 8 urteko neska bat da, eta asko gustatzenzaio zuhaitzetara igotzea.
|
|
dion hirugarren pertsona baten ikuspegia har dezakete, eta bai Holly k bai aitak zerpentsatzen duten adieraz dezakete, honako
|
hau
esanez: –Holly k katua hartu nahizuen, katuak oso gustuko dituelako, baina bazekien ezin zela zuhaitzetara igo.Aitak bazekien Holly ri ez ziola zuhaitzetara igotzen uzten, baina gerta zitekeenkatuarena ez jakitea?.
|
|
Gaitasun horri pentsamendu errekurtsiboa esaten zaio, eta zenbait autorek uste dute ezinbesteko gaitasunadela gogamenaren ulermena heldua izan dadin (Carpendale eta Lewis, 2006). Pentsamendu errekurtsiboa zer den argitzeko, gaitasun horren garapena gertatu oteden aztertzeko erabili ohi den bigarren mailako uste erratua izeneko probarenbertsio bat aipatuko dugu. Istorioak honako
|
hau
dio: –Ama batek bere semeariezusteko bat ematearren, esaten dio urtebetetzerako baloi bat opari egingo diola, baina benetan bizikleta bat izango da oparia.
|
|
Bestetik, adiskidetasunaren ikusmolde egozentrikoa dute (Selman, 1981); hau da, adinhorretako haurrek lagunak beren interesetan oinarrituz deskribatzen dituzte. Hala, haur batek honako
|
hau
esan dezake: –Jon nire laguna da, koloretako margoakuzten dizkidalako?.
|
|
Elkarrekikotasuna garatuz geroztik, halaber, norberaren interesak ez duzehazten harremanen ikusmoldea, eta haurrek orduan ulertzen dute inplikatutakoguztientzat onak izan behar dutela. Hala, haur batek honako
|
hau
esan dezake: –Jonnire laguna da, behar dugunean elkarri laguntzen diogulako?.
|
|
Autokategorizazio nazionala ez ezik, ikerketa horietan nazio identitatearengarrantzia subjektiboa ere ikertu da. Horretarako, ikertzaileek
|
hau
esan zietenhaurrei, autokategorizazioa neurtzeko txartelak aukeratu eta gero: –Zuk txartelhorietatik bakarra aukeratu bazenu, zuretzat garrantzitsuena, zeinaukeratuko zenuke?".
|
|
Beharrezkoa da panpinek sexu organuakizatea. Panpinak erakutsi eta gero, haurrari honako
|
hau
esaten zaio:
|
|
Haur bakoitzari gizonentzakotzat eta emakumeentzakotzat hartzen direnzenbait objektu erakutsiko dizkiogu (adibidez, zartagin bat eta gorbata bat), eta honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Lehenengo objektua atera eta honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Demagun gorbata bat erakutsi, eta haurrak erantzun digula gorbata gizonekerabiltzen dutela. Orduan, honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Gero, prozedura bera erabiliko dugu, baina neskentzakotzat edomutilentzakotzat hartzen diren jostailuekin (adibidez, panpina bat etakamioi bat). Haur bakoitzari honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Demagun panpina bat erakutsi diogula eta neskek erabiltzen dutelaerantzun digula. Orduan, honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Bigarren prozeduran, berriz, haurrari honako
|
hau
esango diogu:
|
|
Supernia/ Niaren ideala sistemareneta pertsonaren gainerako instantzia psikikoen banaketaren ondorio dira adierazpenhoriek, norberak gutxiagotasunaren, lotsaren eta erruaren bitartez igartzen baituinstantzien arteko gatazka. Horrek, besteak beste, honako
|
hau
esan nahi du: ez delaaski norberaren moralaren osagai kontzienteak aldatzea norberaren moralaaldatzeko, beharrezkoa baita instantzien arteko gatazka inkontzientea ere aldatzea.
|
|
Baina arestiko argudio bide horrek ahulezia nabarmena izan lezake, eta erraz egin dakioke kontra,
|
hau
esanez adibidez:
|
|
Ikasteko ohoragarria dena, ohoragarria da erakusteko. Simetriaren arauak badu bere lekua eztabaida arruntean ere,
|
hau
esaten dugunean: Jarri zaitez nire lekuan.
|
|
Funtsean, honako
|
hau
esatean datza: baldin eta lan bat hasi baldin badugu, hura bertan behera uzteak ez du zentzurik, nahiz eta aurrera egitea zail egiten den.
|
|
Horrez gain, eta hau serioagoa da, Nafarroako presio fiskala eta estatukoa berdinak (ekibalenteak testualki idatzita) izan behar dute. Arau honen irakurketa zehatzak honako
|
hau
esan nahiko luke: edozein neurri fiskal hartzekoan zerga bat arintzen bada, beste zerga bat igo litzateke presio fiskala berdinari eutsi nahi bada bederen.
|
|
Frantsesa solas eta komunikazioko mintzaira da; alemana, hausnarketakoa, gogoetakoa. Frantsesa analitikoa da, alemana sintetikoa1300 Frantsesa xuxena, lineala, klarua, razionala da (hitz
|
hau
esan gabe!): «Le français a une construction agencée de telle manière que les signes associées par la pensée sont le plus possible rapprochés les uns des autres»1301 (Rivarol ez da apika guztiz hila!).
|
2008
|
|
Ikusi dugunez, Garagartza alkatearen izendapena Iturriotzen proposamenez egin zen, eta badaezpada Eibartik alde egin zuen liberalak sartu baino egun batzuk lehenago. Bere abizena ikusita sortu ahal diren susmoak uxatzeko honako
|
hau
esan behar: Ciriaco ez zela XX. mendearen hasieran Eibarko alkatea eta errepublikano ospetsua bihurtuko zen José Antonio Iturriotzen aita.
|
|
armaginik ospetsuenek erabiltzen zituzten zigiluen faltsutzea, hain zuzen. Hori saihesteko SEAFeko kontramarka behar beharrezkotzat jotzen zuen645 Ildo beretik, bere debekuaren aurka helegitea aurkeztu zutenei buruz honako
|
hau
zioen, guretzat benetan interesgarriak diren datuak eskainiz: «D. Gabriel de Ibarzabal, que no es armero, D. José Ramon de Bustindui hijo del tan honrado como abandonado en sus negocios Juan Esteban, cuya marca tan sagrada sobre todas las demas, anda por cuatro reales, sin su conocimiento, en manos de cualquiera, y dos oficiales mas son los que apoyados por el Alcalde de Eybar, que no se ha atrevido a malquistarse con Ibarzabal, han dirigido a VS su representacion»646 Beraz, oraindik udaletik baztertuta egon arren, Ibarzabalek udalean eragin handia zuen, SEAFeko zuzendariaren ustez behintzat.
|
|
Muruak honako
|
hau
zioen bere proposamenaren laugarren puntuan: «La esperiencia manifiesta que algunas veces en la junta hay mucha reunion de vecinos millaristas y en otras apenas llegan a la tercera parte(?) a los no asistentes exigirles la correspondiente multa» EiUA, A, 1,1, 11, Akta Liburuak(),.
|
|
Vigotskik bere teoria edo lege horren baliagarritasuna oroimenean egiaztatu nahi izan zuen, baina argien eta sakonkien azterturiko prozesu gorena mintzaira izan zen. Horren garapenari buruz, honako
|
hau
zioen: lehenik, mintzaira aro sozial batetik pasatzen da, eta, horretan, batez ere, komunikatzeko erabiltzen da; geroago, aro egozentriko batetik pasatzen da, eta barneraturiko mintzaira bihurtzen da.
|
|
3 Giza garapenean, honako
|
hau
esan nahi du herentzia aldagaiak:
|
|
4 Giza garapenean, honako
|
hau
esan nahi du ingurunea aldagaiak:
|