2000
|
|
Edota ‘x objektuak c Celsius gradutako tenperatura du’ enuntziatua ‘termometro batek x objektua ukitzen badu, orduan termometroak c Celsius gradu erregistratuko ditu’ enuntziatuaren baliokidea dela zeritzoten. Ikusmolde murriztaile
|
hau
ere —joerazko terminoak zeuzkaten enuntziatuak behaketazko enuntziatuetara (egiaztagarriak, azken finean) murriztea besterik ez zuen nahi— problematiko bilakatu zen. Ikus dezagun zergatik.
|
|
Esan zuen gai honi buruzko Freuden liburua oso liburu ona zela hutsegite filosofikoak aurkitzeko, eta gauza bera esan litekeela bere lanei buruz orokorrean, kasu askotan galde daitekeelako esaten duena zein neurritan den" hipotesi" bat eta zein neurritan den gertakari bat irudikatzeko modu on bat —auzi honi buruz esan zuen Freud bera ere maiz ez dagoela ziur— Esan zuen, adibidez, Freudek nahaste bat sortu zuela zeure barrearen zergatia jakitearen eta barrea eragiten dizun arrazoia jakitearen artean, hark esaten duena zientzia dela ematen duelako, baina benetan" irudikapen miragarri" bat besterik ez baita. Azken puntu
|
hau
ere azaldu zuen hauxe esanez: " Guztiak konparazio bikainak dira, adibidez, puzzle baten eta amets baten arteko konparazioa".
|
|
partiturak ez ukitzen eta eskuraezin bihurtzen saiatzea. Eta Schuberten anaiak partiturak erre balitu,
|
hau
ere ulertuko genukeen pietate seinale gisa.
|
|
[Urrezko abarra, II bol., 315 orr.23 Hori imajina dezakegu arazorik gabe —eta agian emandako zioa izango litzateke, adibidez, santu babesleek bata bestearen kontra jokatuko luketela eta auzia gidatu ahal izango lukeena bat baino ez zela izango. Baina
|
hau
ere senaren hedapen osagarri bat izango litzateke.
|
2001
|
|
La vie quotidienne en Grece au siecle de Pericles, Paris, Hachette, IV. atala, 1959 (espainolezko bertsioa badago: La vida cotidiana en Grecia en el siglo de Pericles, Madril, Ediciones Temas de Hoy, 1989); gehiago sakontzeko, jada klasikoa bilakatu den liburu
|
hau
ere gomendagarria da: H.I. Marrou:
|
|
Ahalgarria esperientziaren baldintza formaletara egokitzen dena da. Ekarpen berria da
|
hau
ere maila honetan, zeren ordura arteko razionalismoak, Leibnizek, ahalgarria kontraesanik ez duena bezala ulertzen du; baina hau ez da nahikoa izango Kantentzat. Logika formalaren legeekin bat egiteaz gain, hots, kontraesanik ez barnebiltzeaz gain, ahalgarri denak sentimenaren eta adimenaren baldintzekin bat egin ahal izan behar du.
|
|
Bestela ere froga dezakegu hori, ordea, modu errazagoan: gorputzaren adigai enpirikoari kolorea, gogortasuna edo biguntasuna, pisua, sartezintasuna eta abar kentzen badizkiogu, beti ere gorputz horrek betetzen duen espazioa geratzen zaigu eta hau ezin dugu gorputzaren adigaitik erauzi; edo, edozein objekturen adigai enpirikotik esperientziak erakusten diguna kendu ondoren oraindik ere substantzia edo akzidentea izan behar duela geratzen zaigu eta
|
hau
ere ezin da alde batera utzi. Halako adigaiak a priori dira, gure ezagutzeko ahalmenean daude edozein esperientzia egin aurretik.
|
|
Arrazoimen hutsaren saialdi dialektiko ororen emaitzak ez du guk jadanik Analitika transzendentalean frogatu genuena soilik baieztatzen, hots, esperientzia ahalgarriaren alorraz goiti joan nahi duten gure inferentzia denak iruzurtiak eta oinarri gabekoak direla, baizik eta gauza berezi
|
hau
ere irakasten digu aldi berean: giza arrazoimenak hemen muga hori gainditzeko berezko joera duela (A642/ B670 (E491)).
|
|
Bestalde, gizaki helduak beste
|
hau
ere daki, apurtxo bat bakarrik bere barrua arakatzen badu: bere baitan, bere gogoaren gogoan, maitatzaile izanik, gezurra ari dela borrokan bere gogo egiaren kontra.
|
|
Sasi egiak, sasi ederrak, sasi ongiak jota eta menperatuta izaten garela aldi askotan. Lehenago ukitu dugu puntu
|
hau
ere, informazioa jaso eta epaitu behar duen gogoa mugatua dela erakutsiz. Gogoaren mugak gorabeheratsuak dira, bai norberagan gaien arabera, baita ere gizakitik gizakira.
|
2003
|
|
Hasiera horri guztiz miresgarria deritzot. Ea bada, gainerakoa ere nolakoa den ederki eta handikiro azaldu duzunez gero, Maitasunari buruz honako
|
hau
ere esaidazu: Maitasuna zerbaiten maitad suna izateko modukoa da ala ezerena?
|
|
7 Lehenengo adibidea: lege natural eta aldaezina da, hil eta gero gurasoek seme alabei utzi behar dizkietela euren ondasunak; lege naturalen taldean sartu ohi da beste
|
hau
ere: nork bere ondasunak xedatu ahal ditu testamentu bidez. Lehenengo legeari norainoko mugagabea emanez gero, aitak edo amak ditu bere ondasunak xedatu, eta, kontrara, bigarrena gehiegi zabaltzen bada, eta gurasoei euren ondare osoa xedatzeko askatasuna ematen bazaie, aitak edo amak jarauntsirik gabe utzi ahal ditu seme alabak, are gehiago, mantenu barik ere utz ditzake, den dena arrotzei ematen badie.
|
2005
|
|
Guk, ordea, alderantzizkoa uste dugu. Horretarako arrazoia, lehen azaldutakoaz gain, beste
|
hau
ere izan daiteke: aliantza berriaren izaera da antzinako aliantzak agindu zuen berbera agintzea, eta hori hobetzea.
|
|
Hitzetan, perpausetan eta testuaren bilbatze zereginetan ukatu ezinak dira azken urteetan Deustuko Unibertsitatean euskara eta zuzenbidea bateratzeko ondu den prozesuaren zantzuak. Bertako Zuzenbide Fakultatean nahiz Euskal Gaien Institutuan aritu gara aspalditik langintza horretan eta
|
hau
ere, lehen esandakoaren ildotik, horren emaitza da. Eskerrak irakasle kide dudan Esther Urrutia Idoiagari, esku trebea erakutsi eta aholku zorrotzak eman dizkidalako oraingo honetan ere.
|