2003
|
|
h) Adingabeen egoera pertsonala kontuan hartuta, eta haien askatasuneko bizimodua prestatzeko, heziketa, hezkuntza eta lanaren arloan jarduerak ezartzen badira, adingabeok jarduera horietan parte
|
hartu
behar dute.
|
|
alde batetik, Konstituzioaren aginduz, justiziaren ekintza sustatzeko eginkizuna bete behar du, legezkotasuna defenbearen letraduak prozesuaren fase guzdatzearekin batera; beste alde batetik, adingabeen eskubideak zaindu behar ditu, haien interesa jagonez. Adingati guztietan
|
hartu
behar du parte. Une oro, espedientearen edukia zein den jatzake, eta, zenbait egintza burutzen bakin behar du, frogabideak proposa didira adingabearen interesa balioesteko eta neurria betearazteko, egintza horietan guztietan parte hartuko du; neurria aldatzeko eska dezake, modu berean ere.
|
2004
|
|
Agiri publikoek froga indar berezia dute, uste osoa jarri delako legez baimendu edo gaitutako fede emaileen esku hartzean. Prozesuko legeak, hizkera ulergarriarekin eta bere ondore zehatzetarako, aintzat
|
hartu
behar du esku hartze hori; baina prozesuko legea ez da aproposa fede ematearen betekizunak, eskumen esparrua eta beste inguruabar batzuk ezartzeko. Ildo horretatik, prozesuko legeriak ez ditu interpretazio eztabaidak ebatzi behar, horiek sortzen direnean fede emateari buruzko arauen inguruan edo negozio juridikoak agirian jasotzeko beharrezko laguntza juridikoaren inguruan.
|
|
Lekuko, aditu eta epaiketan alderdi izan gabe bertan parte
|
hartu
behar duten bestelako pertsonei egin beharreko komunikazioak egingo dira, horien jasotzaileei igorriz, 160 artikuluko 1 paragrafoan xedatutakoaren arabera. Alderdi interesdunak zehaztu egoitzara egingo da igorpena, eta 156 artikuluan aipatu ikerketak egin daitezke, hala denean.
|
|
Alderdiek bakarrik eska dezakete ezespena auzi zibiletan. Fiskaltzak ere ezespena eska dezake, betiere esku har dezakeen edo esku
|
hartu
behar duen prozesua horietako bat denean, gatazkan dauden eskubideen izaera dela eta.
|
|
Aurreko paragrafoan xedatutakoaren arabera, irizpenok ekarri ondoren, alderdiek adierazi behar dute irizpenen egileak agertzea nahi duten lege honen 431 artikuluan eta ondorengoetan arautu epaiketan, edo, hala bada, hitzezko epaiketaren ikustaldian. Halakoetan, alderdiek adierazi dute adituek irizpena azaldu behar duten; edo adituok galderei, eragozpenei edo zuzentzeko proposamenei erantzun behar dieten; edota, auzigaiaren objektuari begira, irizpena ulertu eta baloratzeko beste modu erabilgarriren batean parte
|
hartu
behar duten.
|
|
Pertsona eta agintari guztiek, eta, batez ere, erregistro publikoen gaineko ardura dutenek, epai eratzaileetan ezarritakoari men egin behar diote, horietan ezarritakoa bete behar dute, eta epaiok sortutako egoera juridikoak aintzat
|
hartu
behar dituzte, salbu eta Erregistroko legeria bereziak oztopoak ezartzen dituenean.
|
|
Interesdunek ados egon behar dute kontularia izendatzeko, horrek ondasunok zatitzeko eragiketak egin ditzan, baita ondasunak baloratzean parte
|
hartu
behar duten adituak izendatzeko ere. Ezin da aditu bat baino gehiago izendatu, baloratu beharreko ondasun mota bakoitzeko.
|
|
3 Eginbideetan parte
|
hartu
behar duten pertsonei eragindako gastuak, eginbideon eskatzailearen kontura izango dira. Eginbideok eskatzean, eskatzaile horrek kauzioa emango du, eragin daitezkeen gastuen nahiz kalte galeren ondorioz erantzuteko.
|
|
1 Aurreko artikuluan aipatu eskaera eta eskabideak ebazteko, eskudun izango da lehen auzialdiko epailea, epaiketa prestatzeko jardunean adierazpena egin, zerbait erakutsi edo beste era batean parte
|
hartu
behar duen pertsonaren egoitzakoa bada.
|
|
Bada, auzitegiak hobeto jarraitu behar du auzi bakoitza, eta gehiago arduratu behar da, hala auzi horren hasierako planteamenduaz, kasuan kasuko eragozpenak eta prozesuko baldintzarik eza gainditzeko, ez baitago gauza eragingabeagorik prozesua auzialdiko absoluzio epaiarekin bukatzea baino?, nola benetan eztabaidagarria dena zehazteaz. Gainera, froga gauzatu eta baloratzean, aintzat
|
hartu
behar ditu ahozkotasuna, publizitatea eta hurrekotasuna. Laburbilduz, prozesua errealitatearekin bat etorriz gero, desagertu egingo da izapide gehiegi eta luzeek eragin ohi duten justizia irudia; izan ere, izapideotan zaila da epaitegien, auzitegien eta horiek osatzen dituztenen interesa eta ahalegina atzematea.
|
|
Aitzitik, legearen xedapenak bat datoz alderdiei eratxikitako eginkizunarekin. Eginkizun horren arabera, alderdiek euren gain
|
hartu
behar dituzte, eta benaz hartu ere, prozesuari datxezkion zamak eta erantzukizunak, prozesuko gainerako subjektuei eta Justizia Administrazioaren funtzionamenduari galerak sorrarazi gabe.
|
2005
|
|
Liburu honen helburua da ikuspuntu desberdinetatik kontsumitzaileen eskubideekin gertatzen dena aztertzea, gai honen inguruan eztabaida bultzatzeko helburuarekin. Izan ere, kontsumitzaileon bizi kalitatea hobetu, demokrazia hobeagoak lortu eta gizarte justuagoak nahi baditugu, kontsumitzaileok dauzkagun eskubideen kontzientzia
|
hartu
behar dugu, baita eskubide hauek nola urratzen diren ezagutu ere. Honela, bada, hiru gai nagusi lantzen ditut liburuan zehar:
|
|
Epaitegiek, paper horren aurrekontuak egiterakoan, kontuan
|
hartu
behar dituzte erregistratzaileek artikulu honen arabera eginiko eskaerak.
|
|
Erregistratzaileak erretiroa har dezake Administrazioak aginduta ere, estatuaren legeria orokorrak ezarritako kasuetan. Hirurogeita hamar urte bete dituen erregistratzaileak nahitaez
|
hartu
behar du erretiroa.
|
|
Ongitzeko moduko akatsak eta ongiezinak bereizteko, eta, horren ondorioz, artikulu honek aipatzen duen aurreneurrizko idatzoharra egiteko ala ez egiteko, erregistratzaileak kontuan
|
hartu
behar ditu, hala tituluaren edukia, formak eta solemnitateak, nola titulu horri lotutako erregistro idazkunak.
|
|
2 Erregistratzaileek proportziotasunez
|
hartu
behar dute parte aurreko artikuluetako neurriek eragindako gastu orokor eta erkideetan, baita errregistro zerbitzuaren sostenguan ere.
|
2006
|
|
«5 Hala denean, desegite erabakia
|
hartu
behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza eratu ez den kasuan hori egiteko datatik zenbatzen hasita, eta ...
|
|
Konkurtso prozeduran doako laguntza juridikoari dagokionez
|
hartu
behar dituenak, eta, batez ere, Doako Laguntza Juridikoari buruzko urtarrilaren 10eko 1/ 1996 Legeak eratxikitzen dizkionak.
|
|
Konkurtsopekoaren administrazio eta xedatze ahalmenen gaineko etetea edo esku sartzea gertatu denean, prozeduraren izapideak egiteko ezinbestekoa izan daiteke komunikazioetan ere esku sartzea, bizilekua nonbait izateko eginbeharra ezartzea edota zordunaren egoitzan sartzea; edozein kasutan ere, halako neurriak epaileak
|
hartu
behar ditu, berme egokiekin eta, betiere, ebazpenaren bidezkotasuna arrazoituz.
|
|
5) Konkurtso prozeduran doako laguntza juridikoari dagokionez
|
hartu
behar dituenak.
|
|
Plaza lortzen dutenek Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak erregelamendu bidez ezarritako trebakuntza jardueretan
|
hartu
behar dute parte, destino berrian karguaz jabetu baino lehen.
|
|
1 Espetxeratze autoa gauzatzeko bi manamendu luzatuko dira: bata, hori betearazi behar duen polizia judizialari edo agente judizialari; eta, bestea, presoa
|
hartu
behar duen establezimenduko zuzendariari.
|
|
Urte honetako ekainaren 22ko errege dekretuen bidez bi lege aldarrikatu dira. Bi lege horien betearazpenak berarekin dakartza zenbait aldaketa, besteak beste, zigor prozeduraren kode berria onestea; Botere Judizialari buruzko 1870 urteko irailaren 15eko Lege Organikoa aldatzea; kide anitzeko auzitegien kopurua eta egoitza zehaztea, horiek auzialdi bakarrean, eta ahoz ko eta jendaurreko epaiketan, euren gain
|
hartu
behar dutenean euren lurraldean gertatutako delituen gaineko ardura; eta, azkenik, auzitegi horietako langileria finkatzea, auzitegi horietako presidenteek eztabaidak zuzentzeko eta laburtzeko gaitasun bereziak izan behar dituztela.
|
|
Alderantziz, Gobernuaren ustez, komenigarri da aurren aurrenik Prozeduraren Kodea aldarrikatzea. Horrela, arlo kriminaleko audientziak instalatzen diren bitartean, kode hori aztertu eta menderatzeko aukera izango dute magistratuek, epaileek, fiskalek, letraduek, eta, oro har, haren planteamenduan eta aplikazioan zuzen zuzenean edo eragingarritasunez parte
|
hartu
behar duten gainerako pertsonek.
|
|
Ondasun higiezinak enbargatzen direnean, epaileak zehaztuko du enbargoak haien fruituak eta errentak barnean
|
hartu
behar dituen ala ez.
|
|
Aipatu epe-muga igaro ondoren, Fiskaltzari igorriko zaizkio halakoak horien instrukzioa egiteko, hiru egun baino gehiagoko eta hamar egunerainoko beste epe baterako, baldin eta horrek esku
|
hartu
behar badu auzipeko delitua dela eta; ondoren, kereila jartzailearen prokuradoreari bidaliko zaizkio, baldin eta hori bertaratu bada.
|
|
Idazki berean, iritzia sumarioa amaitzeko autoa onartzea bada, orduan Fiskaltzak, bertan esku
|
hartu
behar duenean, edo, kereila jartzailearen prokuradoreak, halakoa izanez gero, bere eskubidearen arabera komenigarria dena eskatuko du, zein motatako largespenari dagokionez. ahozko epaiketaren irekierari edo edo
|
|
(234e) Behin txosten hori jasota, fiskalari emango zaio, baldin eta auzia delituaren ondoriozkoa bada eta fiskalak auzi horretan esku
|
hartu
behar badu, idatzizko irizpena eman dezan hiru eguneko epe-mugan.
|
|
Bekaldura epailearen aurrean egingo da, eta idazkariak ekitaldian parte
|
hartu
behar duten auzipetu eta lekukoeirazpenak; epaileak, behin zin egitea eta lekukotza faltsuaren ondoriozko zigo irakurriko dizkie eurek egindako adierrak gogorarazita, lekukoei galdetuko die adierazpenok berresten dituzten edo aldaketaren bat egin behar duten.
|
|
Behin txosten hori jasota, fiskalari emango zaio, baldin eta auzia delituaren ondoriozkoa bada eta fiskalak auzi horretan esku
|
hartu
behar badu, idatzizko irizpena eman dezan hiru eguneko epe-mugan.
|
2007
|
|
Halaber, eskubide hori parte hartzeko tresna da. Bada, botere publikoek hori guztiori kontuan
|
hartu
behar dute.
|
|
Esangura horretan, elkartzeko eskubidea arautzean, legegileak modu berezian
|
hartu
behar du kontuan Konstituzioaren 9.2 artikuluan jasotako agindua. Bada, agindu hori da Espainia zuzenbideko estatu sozial eta demokratikoa izatearen zuzeneko ondorioa.
|
|
2 Espainian sartzeko betekizunak betetzen ez dituzten atzerritarrei sarrera ukatuko zaie ebazpen ziodunaren bidez. Atzerritar horiei informazioa emango zaie, ukatzearen aurka jar ditzaketen errekurtsoen inguruan, errekurtsoak jartzeko duten epearen inguruan eta errekurtsoa jartzeko kontuan
|
hartu
behar duten agintariaren inguruan. Halaber, informazioa emango zaie, abokatuaren eta interpretearen laguntzarako duten eskubidearen inguruan; gainera, abokatua ofiziozkoa izan daiteke.
|
|
2 Era berean, enpresaburuak ebaluazioetan kontuan
|
hartu
behar ditu, prebentzio neurri egokiak har ditzan, langileen ugaltze eginkizunean eragina izan dezaketen arriskuak, bereziki, agente fisiko, kimiko eta biologikoekin lan egiteagatik, ugalketak, ugalkortasunari nahiz ondorengoen garapenari dagokienez, izan ditzakeen ondorio mutageniko edo toxikotasun izaerakoak direla eta.
|
|
Sozietateek bat egitean eta sozietateak zatitzean, enpresa lagatzaileak eta enpresa hartzaileak eman dute aipatutako informazioa, kasuan kasuko erabakiak
|
hartu
behar dituzten batza orokorretarako deialdia argitaratzeko unean beti.
|
|
2 Aurreko idatz zatian aipatu erregelamenduek nahitaez
|
hartu
behar dituzte kontuan lege honetan ezarri prebentzio politikako printzipioak, koordinazio egokiari eutsiko diote osasun eta industria segurtasuneko arautegiarekin, eta aldian aldian ebaluatu eta, hala denean, berrikusi egingo dira, erregelamenduok aplikatu ahala izandako esperientziarekin eta teknikaren aurrerapenarekin bat etorriz.
|
|
Betiere, txandakako aprobetxamendu eskubide baten titularrak jabeari eska diezaioke zerbitzuak modu eragingarrian egitea, eta, horrelakorik egin ezean, kalte ordainak ematea. Hasierako zerbitzu enpresarekin egindako kontratua suntsiarazi ondoren, jabeak edo sustatzaileak zerbitzua bere gain
|
hartu
behar du zuzenean, edo zerbitzuen beste enpresa batekin kontratatu. Kontratuan izandako aldaketek, edonola ere, ez diete kalterik egingo txandakako aprobetxamendu eskubideen titularrei.
|
|
Eskritura arau-emailea egilestean, parte
|
hartu
behar du txandakako apropresak, salbu eta jabeak edo sustatzaibetxamendu eskubidearen funtsezko edukiaren zerbitzuak egin beharreko enleak berariaz adierazten duenean horiek egitea bere gain hartzen duela.
|
|
Eskubide horietako batzuei «hirugarren belaunaldiko eskubide» esaten zaie, esparru pribatuko eskubideak/ esparru publikoko eskubideak dikotomia klasikoa baino harago baitoaz. Kontua ez da estatuak jarrera pasibo edo abstentzionista
|
hartu
behar duen, hau da, eskubide horiei kalterik ez diela egin behar edo ez dituela murriztu behar, besteak beste, adierazpen askatasunarekin edo intimitaterako eskubidearekin gertatzen den moduan; horren ordez, estatuari jarrera aktiboa eskatzen zaio, hau da, zerbitzuak ematea. Kapitulu honetan, konstituzio historian berritzaileak diren eskubideak agertzen dira (gogoan izan ditzagun ingurumenerako eskubidea, aisiarako eskubidea, etab.) eta, beraz, eskubide eta askatasunak bermatzerakoan aurrerapauso garrantzitsua dira.
|
|
Konstituzio Auzitegiak, bere 53/ 1985 epai entzutetsu eta polemikoan, abortuari zigorra kentzeko arauketak barnean
|
hartu
behar zituen xehetasun batzuei buruzko iritzia adierazi zuen. Are gehiago:
|
|
Horren eraginez, erregelamenduak egiteko ahala Gobernuak eta Parlamentuak arauen arloan lankidetzan aritzeko teknika bihurtu da apurka apurka; horren arabera, Parlamentuak legean arlo zehatz bat arautzeko ildo nagusiak zehazten ditu, eta erregelamenduaren esku uzten du ildo horiek garatzea. Gainera, kontuan
|
hartu
behar dugu legeak errealitatearen aldaketa azkarretara egokitzeko beharrizan handiari, batez ere, erregelamenduen bidez egiten zaiola aurre.
|
|
Ikus dezagun adibide bat: Espainiako Gobernuak erabaki zuen Espainiak Aberrigabeen Estatutuari buruzko konbentzioan parte
|
hartu
behar zuela, New Yorken 1954ko irailaren 28an egin zen horretan. Espainiako Konstituzioaren I. tituluko oinarrizko eskubideak ukitzen dituen gaia denez, EKren 94.1 artikuluan ezarritako prozedura aplikatu zen.
|
|
Bestalde, Konstituzio Auzitegiak betidanik defendatu du oinarrizko eskubideek irismen unibertsaleko balioen eta printzipioen sistema bati erantzuten diotela eta sistema hori Adierazpen Unibertsalaren eta Espainiak berretsitako giza eskubideei buruzko nazioarteko hitzarmenen mendekoa dela. Eskubideok oinarrizko konstituzio erabakiak dira, eta beraz, antolamendu juridiko osoak kontuan
|
hartu
behar ditu (ekainaren 15eko 21/ 1981 KAE).
|
|
Hirugarren kapituluan («Gizarte eta ekonomia politikaren printzipio artezkariak»), 39 artikuluak biltzen dituen horretan, ez dira eskubide subjektiboak aitortzen, botere publikoen jarduera gidatu eta legeriak eta eginera judizialak kontuan
|
hartu
behar dituzten «printzipio artezkariak» baino. Horiek auzitegi arruntetan alegatu daitezke, printzipio artezkariok garatzen dituzten legeetan xedatutakoaren arabera.
|
|
Ondoren, eskubide jakin batzuek babes sistema arrunta dute (bigarren kapituluaren bigarren atalean jasotakoek). Bestalde, hirugarren kapitulura bildutako printzipio artezkariek eskubideei emandako babesaz bestelakoa dute; izan ere, legeriak, eginera judizialak eta botere publikoen jarduerak printzipiook kontuan
|
hartu
behar dituzten arren, auzitegi arruntetan soilik alegatu daitezke, horiek garatzen dituzten legeetan ezarritakoaren arabera.
|
|
b) Konstituzioak botere publikoei ezarritako betebeharra. Botere publikoek berdin
|
hartu
behar dituzte egitezko egoera berean dauden guztiak, eta hori estu estutik lotuta dago EKren 9.3 artikuluko nahierakeriaren gaineko debekuarekin; izan ere, botere publikoek herritarrak ezin dituzte erabili nahi duten moduan, ezta modu desberdinean ere sexuaren, arrazaren, erlijioaren, eta abarren arabera.
|
|
Berdintasunaren lehen dimentsioa Legearen aurreko berdintasuna da, hau da, berdintasun formala deitzen dena: Legea bat bera da herritar guztientzat (ezin da estamentu pribilegiodunik egon gizarte demokratiko batean) eta, beraz, Legeak guztiak berdin
|
hartu
behar ditu. Printzipioz, horrek esan nahi du Legeak unibertsala izan behar duela (horren baliozkotasunak herritar guztiak ukitzen ditu), orokorra eta abstraktua (guztientzat egin behar da, ez herritarren talde batentzat) eta iraunkorra (edo horren bokazioa izatea, hau da, etorkizunera proiektatu behar du, ez da egoera zehatzetarako eman behar, horietatik kanpo agortuta gera dadin).
|
|
Bestalde, 17/ 1977 Errege Dekretu Legearen 17 artikuluan eta hurrengoetan, langileen ordezkariek edo enpresaburuek laneko gatazka kolektiboa hastea eska dezaketela ezarri da. Kasu horretan, lan agintariak adiskidetze prozeduran esku
|
hartu
behar du, baina inola ere ezin da ezarri nahitaez bete beharreko laudoa, testuaren 25.2 eta 26 artikuluetan xedatutako moduan. Artikulu horiek konstituzioaren aurkakoak zirela adierazi zen, Konstituzio Auzitegiaren ustez negoziazio kolektiborako eskubidea modu bidegabean murrizten baitzuten.
|
|
Proiektuan Gobernua egotea ere ezarri zen, lehendakariak eta ministroek osatua (azken horiek lehendakariak proposatzen zizkion erregeari). Erregearen egintzak baliozkoak izateko, ministroek berretsi behar zituzten, eta 71 artikuluan ezarri zen Ministroen Kontseiluak gai batzuetan nahitaez esku
|
hartu
behar zuela, esaterako: Gorteak deitu, eten eta desegitea, goi karguen izendapenei buruzko hitzarmenak, atzerritarrak bertakotzeko espedienteak eta indultu espedienteak, Sailen arteko gatazkak ebaztea, ordena publikoari eta kanpo politikari lotutako gatazka larriak, lege proiektuak, erregelamendu orokorren proiektuak eta aurrekontu proiektuak onestea, etab. Era berean, 74 artikuluan Gobernuko kideen banakako erantzukizuna eta erantzukizun kolektiboa ezarri ziren.
|
|
Doktrinaren gehiengoaren esanetan, testutik ondorioztatzen da subiranotasuna erregeak eta Gorteek elkarrekin zutela eta, beraz, Espainiako politikari kontserbadoreen artean XIX. mendean ospe handia izan zuen teoria bat aurreratzen zuen, «barne Konstituzioaren teoria» izenekoa. Teoria horren arabera, subiranotasuna, botere oso eta gorengo moduan ulertuta, Espainiako tradizio historikoaren arabera Gorteei eta erregeari zegokien; horren arabera, bi erakundeak ahal gorengo eta beharrezkoak ziren, eta, beraz, bibiek gai garrantzitsuak erabakitzen parte
|
hartu
behar zuten.
|
2008
|
|
2 Era berean, sozietateak aldizkako zozketak egin ditu amortizazio laukiak ezarritako epemugetan eta moduan; zozketa horietan, komisarioak esku
|
hartu
behar du, eta horiek beti egin behar dira notario publikoaren aurrean, horrek kasuan kasuko akta egin dezan.
|
|
1 Bat egitean parte hartzen duen sozietate bakoitzeko batza orokorrak
|
hartu
behar du bat egitearen gaineko erabakia, proiektuari lotuz.
|
|
1 260 artikuluaren 1 paragrafoaren 3, 4, 5 eta 7 zenbakietan jasotako arrazoiren bat gertatuz gero, 102 artikuluaren arabera eratutako batza orokorrak
|
hartu
behar du sozietatea desegiteko erabakia.
|
|
5 Hala denean, desegite erabakia
|
hartu
behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute legezko desegite arrazoiaren osteko sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza era tu ez den kasuan hori e...
|
|
1 Administratzaileen izendapena iraungiko da, epea muga eguneratu eta hurrengo batza orokorra egin denean, edota aurreko ekitaldiko kontuen onespenari buruzko erabakia
|
hartu
behar duen batza egiteko epea igaro denean.
|
|
Banatzeko moduko etekinak izanez gero, aurreko artikuluan aipatu gutxieneko dibidendua banatzeko erabakia
|
hartu
behar du sozietateak.
|
|
5 Hala denean, desegite erabakia
|
hartu
behar duen batzarako deialdia bi hilabeteko epean egiteko betebeharra bete ez badute administratzaileek, erantzukizun solidarioa izango dute legezko desegite arrazoiaren osteko sozietate betebeharren gain; erantzukizun berbera izango dute desegite judiziala edo, bidezkoa izanez gero, sozietatearen konkurtsoa bi hilabeteko epean eskatu ez duten administratzaileek, batza era tu ez den kasuan hori e...
|
|
1 1 Batza orokorrak
|
hartu
behar du estatutuen edozein aldarazpen egiteko erabakia. Deialdian argi eta garbi adierazi behar dira aldarazi beharreko gaiak.
|
|
2 Eratze eskritura aldarazi nahi denean hurrengo gairen bat ukitzeko, elkartzearen bazkide guztiek aho batez
|
hartu
behar dute erabakia:
|
|
1 Lehenengo deialdian, batzaren eraketa baliozkoa izan dadin, boto eskubidea ematen duen kapital harpidetuaren ehuneko 50 gutxienez izan behar dute bertan dauden akziodunek edo horien ordezkariek, batza orokor arruntak edo apartekoak ondoko erabakiak
|
hartu
behar dituenean: obligazioen jaulkipena, kapitalaren gehikuntza edo urripena, sozietatearen transformazio, bat egite edo zatiketa, edota sozietate estatutuen edozein aldarazpen.
|
|
3 Epe hori muga eguneratutakoan, administratzaileen izendapena iraungiko da hurrengo batza orokorra egiten denean, edota aurreko ekitaldiko kontuak onestearen inguruko erabakia
|
hartu
behar duen batzarako legezko epe muga amaitzen denean.
|
|
1 Batza orokorrak
|
hartu
behar du estatutuak aldarazteko erabakia, hurrengo betekizunak gauzatuz:
|
|
d) Erabaki hori batzak
|
hartu
behar du, 103 artikuluan xedatzen denaren arabera.
|
|
1 Kapitala urritzeko erabakia batza orokorrak
|
hartu
behar du, estatutuak aldarazteko ezartzen diren betekizunak gauzatuz.
|
|
Aitzitik, ordaintze kuota zehazten denean adin, sexu, erlijio edo egoera zibilaren ariora, tributua Konstituzioaren aurkakoa izango da, ekonomi ahalbiderik erakusten ez duen inguruabarraren gainean eratu baita. Laburbilduz, tributuak ezartzean legegileak ekonomi ahalbidea azalarazten duen inguruabarra
|
hartu
behar du kontuan (errenta edo diru sarreren bat jasotzea, ondarea edukitzea, ondasunak eskuratzea?), eta tributu betebeharpeko bakoitzaren tributu zama ahalbide horren arabera moldatu behar du.
|
|
Zeregin horretan, Administrazioak oreka bilatu behar du erabilitako bideen eta lortu nahi den emaitzaren artean. Modu horretara, etekin garbiak zehaztu nahi dituenean, ustezko sarrera gordinez gain, aintzat
|
hartu
behar ditu sarrera horiekin batera izan ohi diren gastuak ere.
|
|
Tasei begira, bi kontzeptu
|
hartu
behar ditugu gogoan, horrelako tarifei heltzeko: batez besteko tasa eta tasa marginala.
|
|
a) Tributuak ekonomi ahalbidearen agerpen jakin bat kargatzen du. Konstituzioaren 31.1 artikuluak dioenez, ekonomi ahalbidearen irizpipea
|
hartu
behar dugu kontuan aberastasuna kargatzeko unean. Kargatu behar diren egitate ezberdinak zehaztean, legegilea irizpide horrekin lotuko da.
|
|
Zuzenbide publikoan gertatu bezala, tributuak aplikatzeko egintzak eragingarriak izan daitezen, jakinarazi egin behar dira; gainera, Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziari ekinez, jakinarazpena administrazio prozeduraren oinarrizko printzipioa da, babesgabetasuna saihesteko. Arlo honetan, aintzat
|
hartu
behar dugu Administrazioak duen autobabesa, egintzak adierazi eta betearazteko. TLOren 102 eta 109.etik 112.era arteko. artikuluek arautzen dute jakinarazpena.
|
|
Horren bitartez, Administrazioak tributuaren zenbatekoari buruzko behin betiko adierazpen aldaezina ematen zuen. Egintza hori gauzatzeko, egiaztapen fasean lorturiko datuak
|
hartu
behar zituen Administrazioak kontuan eta, horren ondorioz, behin behineko likidazioa baiezta edo alda zezakeen.
|
|
Jardun horien bitartez, norbanakoek eta Ikuskatzailetzak egitateei buruzko datu eta frogak ekartzen dituzte eta, datu horietatik, Administrazioak ondokoak
|
hartu
behar ditu aintzakotzat: batetik, tributu karga izan dezaketenak; eta, bestetik, subjektu pasiboaren mesederako izan daitezkeenak (salbuespenak, onura fiskalak eta abar).
|
|
Bizkaian, adostasun aktak ordaintzeko konpromisoarekin arautu dira, zehapena %70ean murriztuko dela halako akta sinatuz gero. Horretarako, tributu betebeharpekoa ados egon behar da erregularizazio proposamenarekin, likidazio proposamenarekin eta zehapen proposamenarekin; gainera, zor guztia eta zehapen guztia ordaintzeko konpromisoa
|
hartu
behar du. Amaitzeko, zorraren gainean, berandutza korrituak barne, gordailua, abala edo kauzio asegurua eman behar du, akta sinatu baino lehen.
|
|
Nolanahi den ere, arautze lan horretan, Lurralde Historikoek errespetatu behar dituzte Konstituzioak nagusiarazitako oinarrizko printzipioak (printzipiook Estatuaren legegilearentzat ere muga dira). Halaber, Ekonomi Itunak zein Hitzarmenak jasotako harmonizazio fiskalaren irizpideei begirunea zor diete lurraldeok, eta Espainiako gainerako herri eta errejioekiko solidaritate printzipioa aintzat
|
hartu
behar dute. Zeharkako zergei dagokienez, ordea, Lurralde Historikoek ahalmen oso mugatuak dituzte, zergok arautzeko.
|
|
Zernahi gisaz, 1877ko azaroaren 13ko Errege Dekretuak itun sistemaren ezaugarri nagusiak jaso zituen: ...eta Gipuzkoak Estatuaren tributu sistema errespetatu behar zuten euren lurraldean (1845eko eraldaketaren ondorioz sortutako sistema, hain zuzen); c) Kupoa aplikatu zen; d) Aldundiek ahalmenak zituzten kontribuzioak eta zergak euren kabuz arautzeko (alegia, udal eta aldundien tributuak arautzeko); e) euskal probintzietako biztanleek, gainerako espainiarrek bezala, zama erkideei aurre egitean parte
|
hartu
behar zuten.
|
2009
|
|
Matxura handian parte
|
hartu
behar duten objektuak eta matxura horretan sartzen direnak ebaluatzeko, erregela hauek aplikatuko dira:
|
|
Bidaia bitartean kapitainak
|
hartu
behar baditu 580 artikuluaren 8 eta 9 zenbakietako betebeharrak, epaile edo auzitegira joko du, Espainiako lurraldean dagoenean, Espainiako kontsularengana bestelakoetan, edo, halakorik ez dagoenean, tokiko agintariarengana; horretarako, 612 artikuluak aipatu inskripzio orriaren ziurtagiria aurkeztuko du, baita hartutako betebeharra egiaztatzeko agiriak ere.
|
2011
|
|
2 Epaileak edozein neurri
|
hartu
behar duenean seme alaba adingabeen jagoletza, zaintza eta hezkuntzari buruz, seme alabon eskubidea betetzea zainduko du, horiek esan beharrekoa entzunez.
|
|
1 Kasuan kasuko lurraldean adingabeen babesaz arduratzen den herri erakundeak antzematen duenean adingabea babesgabezia egoeran izan daitekeela, erakunde horrek lege aginduz adingabearen gaineko tutoretza du, eta beharrezkoak diren babes neurriak
|
hartu
behar ditu adingabe hori zaintzeko. Berrogeita zortzi orduko epearen barruan, herri erakundeak horren berri eman behar dio Fiskaltzari, eta, legezko forma erabiliz, jakinarazpena egin behar die guraso, tutore edo zaintzaileei.
|
|
Era berean, herri erakundeak bere gain
|
hartu
behar du adingabearen gaineko zaintza, epaileak hala erabakitzen duenean legearen arabera hori bidezkoa den kasuetan.
|
|
Kode honen 81 eta 86 artikuluetan aipaturiko hitzarmen arau-emaileak barnean
|
hartu
behar ditu, gutxienez, hurrengo kontuak:
|
|
Ezgaiketa epaiak ez badu zehaztu kuradoreak zein egintzatan esku
|
hartu
behar duen, ulertuko da esku hartze hori hedatzen dela kode honen arabera tutoreek epailearen baimena zein egintzatan behar eta egintza berberetara.
|
|
Testamentua itxia da, testamentugileak, bere azken nahia aditzera eman gabe, aitortzen duenean azken nahi hori jasota dagoela egintza horretan parte
|
hartu
behar duten pertsonei aurkeztutako pleguan.
|
|
Nahi hori aintzat hartuta, notarioak testamentua idatziko du, eta, bertan, testamentu hori egiteko toki, urte, hil, egun eta ordua adieraziko ditu; notarioak testamentugileari ohartaraziko dio testamentua irakurtzeko duen eskubideaz, eta, ondoren, notarioak berak testamentua irakurriko du ozenki, testamentugileak bere borondatea testamentu horrekin bat datorren ala ez adieraz dezan. Hala izanez gero, egintza berean testamentua sinatuko dute testamentugileak, hori egin ahal badu, eta, hala denean, lekukoek eta egintza horretan parte
|
hartu
behar duten gainerako pertsonek.
|
|
5 Behin akta egin eta irakurri ondoren, hori sinatu behar dute testamentugileak, sinatu ahal badu, eta, hala denean, testamentuan parte
|
hartu
behar duten pertsonek; notarioak akta eskuetsiko du bertan bere zeinu eta sinadura jarriz.
|
|
Testamentugileak aitortzen badu berak ez dakiela sinatzen edo ezin duela sinatu, egintza horretan parte
|
hartu
behar duten bi lekuko egokietatik batek sinatuko du testamentua, testamentugilearen ordez eta berak hala eskatuta.
|
|
7 Testamentua eskuesteko egintzan bi lekuko egokik parte
|
hartu
behar dute, testamentugileak edo notarioak hala eskatzen badu.
|
|
1 Adopzioa epaileak emandako ebazpenaren bitartez eratzen da; ebazpen horrek kontuan
|
hartu
behar ditu beti adingabearen interesa eta adopzio hartzaileak zein adopzio hartzaileek guraso ahala egikaritzeko duten egokitasuna.
|
|
Kapitalizazioetan eta kapital ezarpenetan, probintziako gobernadore zibilak esku
|
hartu
behar du, eta Fiskaltzak esan beharrekoa entzun behar da.
|
|
Testamentu militarra itxia izanez gero, 706 eta 707 artikuluetan agindutakoa bete da, baina testamentu hori egin behar da ofizialaren aurrean eta 716 artikuluaren aginduz testamentu irekietan parte
|
hartu
behar duten bi lekukoen aurrean; pertsona horiek guztiek egilespen akta sinatuko dute, bai eta testamentugileak berak ere, hala egin dezakeenean.
|
|
Merkataritza ontzietan, kapitainak edo horren ordezkoak eskuetsiko du testamentua, eta, horretan, bi lekuko egokik
|
hartu
behar dute parte.
|
2012
|
|
Agintari edo funtzionario publikoak bere karguaren zioz edozein motatako kontratu, gai, eragiketa edo jardueraren inguruan esku
|
hartu
behar badu, eta inguruabar horretaz aprobetxatzen bada negozio edo jardun horretan, bere parte hartzea, nahiz zuzenekoa nahiz beste pertsona baten bidezkoa, edozein modutan behartu edo errazteko, orduan, horri sei hilabetetik bi urte arteko espetxealdi zigorra, hamabi hilabetetik hogeita lau arteko isuna, eta enplegu edo kargu publikorako desgaikuntza berezia, urtebetetik lau artekoa, ezarriko za...
|