2000
|
|
Euskaldunok galbidera behartu nahi gaituen kontsentsutik aparte egon da betiTxillardegi, galbidea arropa demokratikoaren itxuraz jantzi nahi izan denean ere.Natural natural eta ozen aldarrikatu du disentsua. Beraren ibilbide luzearen ikuspegiaaurrean dugula, erraz uler daiteke Txillardegi
|
gure
gaur egungo gizartean inposatunahi diguten kontsentsuaren antipodetan egotea. Zer kontsentsu mota inposatu nahizaigun ikustea besterik ez dago.
|
2001
|
|
Miren, adibidez, nire lagun baten zelako nire laguna bihurtu zen, eta gero, utzi zutenean, harremana dezente hoztu zen, baina ez maitasun faltagatik, aukera faltagatik baizik. Duela astebete elkartzea erabaki genuen, batak bestearen berri izateko. Gauza askotaz hitz egin genuen,
|
gure
gaur eguneko bikotekideetaz barne, eta, hemen, bitxiena dena: egunean jarri eta berehala, denbora gehiena liburuak eta filmak komentatzen eman genuen, aspaldian egiten genuen bezalaxe.
|
|
Pentsamendu bakarraren itzalak belaxkegiak bihurtu ditu
|
gure
gaur  ko polemikak, eta gogorrak izaten hasita, pertsonen kontrako gogortasuna nagusitzen zaio ideien kontrakoari. Aitzitik Mitxelenak:
|
2002
|
|
Zuzenbidean eta erakundetze publikoan ere, iraun egin zuen (gaur arte) konstituzio historikoaren islak edo eraginak Euskal Herrian. Beste era bateraesanda,
|
gure
gaur eguneko erakundetze publikoan ere ageri zaigu iraganaren etaorainaldiaren arteko zubia. Adibidez, Nafarroan eta gainerako Hego EuskalHerrian, Batzar Nagusi eta kultura foralaren inguruan.
|
2003
|
|
Galdera teorikoa da erabat,
|
gure
gaur egungo globaltasunak jakineko amaiera baitu, gure Lur planeta hau alegia. Baina errealitateak aldatu egiten dira.
|
2004
|
|
Bigarrenean, idatziaren eskemak lirateke mundu ikuskeraren oinarri. Eta hirugarrenean, berriz,
|
gure
gaur egungoan, berriro ahozkotasuna legoke puntaren puntan. Ahozkotasun hori, jakina, ez litzateke lehen arokoaren berdina, gaur egun mundu guztiak baitaki irakurtzen eta idazten.
|
2007
|
|
haurrak giro osasungarrietan jolasten, ur osasungarria, aire garbia eta klima egonkorra. Beste irudi batzuek, berriz,
|
gure
gaur egungo ingurumenaren errealitate gordina erakusten dute: itsasontzien desegiteetako arriskuak, artsenikoz kutsatutako ura edaten duten haurrak, atmosfera oso kutsatuak arnasten dituzten pertsonak, eta langileek zabortegietan dituzten arriskuak.
|
2009
|
|
Seriotan hartzen badugu zibilizazio sekular batean bizi garela, ez al genuke pentsatu behar, kulturak beti jarraitu egiten du, baina transformatuz? mitoa eta erlijioa gaur ere bizi bizirik daudela, bakarrik behialako kontaera mitiko mila formatakoa kreazio literario, artistiko, zinematografiko mila koloretako bilakatu dela
|
gure
gaur sekularrean. Edo mito komertzial, utopia iraultzaile, legenda abertzale, Konstituzio sakratu eta Demokraziaren kimera?
|
|
Beharbada hasi ginateke esaten
|
gure
gaur egungo deitura sistema, eta deiturak eurak, ez direla betikoak; aitzitik, garai batean sortutakoak dira, gizarteak haiek sortzeko premia izan zuenean, eta ez lehenago. Gure protagonista XVI. mendean bizi da eta, beraz, galdetu behar dugu:
|
2010
|
|
Aldeak alde batera utzirik, litekeena ote da gogoeta honetatik zerbait lekualdatzea
|
gure
gaur egungo Europara, gure Estatu propiora. Litekeena ote da talde berriak ernaltzea, eta, unean uneko dilementzako konponbide jakinak ematen ez ezik, hautabide benetakoak ekartzen hastea, desarrollismo zaharkituan eta materialismo obsesiboan oinarrituriko ekonomia eta gizarte eredu hori konpontzeko?
|
|
Hau da
|
gure
gaur egungo egoera... Eta Euskarak diskurtso berri baten behar gorria du.
|
2012
|
|
Krisi kapitalistaren ondorioz dirurik ez dagoela esaten digute
|
gure
gaur egungo Pinotxoek, komunikabide nagusiek, Europar Batasuneko estatuetako agintari gorenek eta haien nagusi diren bankariek. Ez omen dago dirurik osasungintzarako, hezkuntzarako, euskararako, gastu sozialerako eta enparauetarako, baina, hori dioten bitartean, armada eta polizientzat, erregea ehizan Afrika aldera joan dadin, eta gure jendartean, inork aukeratu ez dituen arren, aginte faktikoa duten bankuen nagusientzat diru publikoa barra barra xahutzen dute.
|
2014
|
|
Edonola ere, horrek ez du esan nahi
|
gure
gaur egungo genero kontakizuneanharrapatuta gaudenik betirako, edo betirako bedeinkatuta, ikuspuntua zeinden?. Genero sistemak aldatu egiten dira.
|
|
Butlerrek dioen moduan, gaur egun, gisa horretako gorputzak «pentsaezinak, gorrotagarriak, biziezinak»dira65 Gorputz horien existentziak berak auzitan jartzen du gure genero sistema.Kirurgialariek, psikologoek eta endokrinologoek, beren kirurgia gaitasunenbitartez, gorputz kulturalki ulergarrien faksimile onak osatzen saiatzen dira. Jaioaurreko tratamenduen bitartez sexu organo mistodun jaiotzak ezabatzea erabakitzenbadugu (hala gaur egun existitzen diren tratamenduen bidez nola etorkizunean sordaitezkeenen bidez), aldi berean erabakitzen dugu
|
gure
gaur egungo ulergarritasunsozialaren sistemarekin jarraitzea. Aldiz, erabakitzen badugu, denbora tarte luzebatez, ageriko egitea genero mistoko gorputzak eta bestelako bideak darabiltzatengenero jarrerak, orduan, nahita edo nahigabe, ulergarritasun sozialaren arauakaldatzea aukeratuko dugu.
|
2015
|
|
...i buruz, baldin eta pertsona ustez zentzudunak direnak eta batez beste zentzuduntzat edo joko nuke gure literatura klasikoko apaizteria kolorebakoahain modu beretsuan aritu badira gaur egun desbideratutzat daukagun aferan, kontua ez da gaiaren gaineko pertzepzioa distortsionatuta zegoela jende horiengan, ez; aitzitik, arazoa gure ulerkera erratutik dator, haien mundua eta baldintzak ez ulertzetik,
|
gure
gaur eguneko usteak eta ideiak haiengana proiektatzetik. Hau da," katiximagintzan" ibili diren guzti guztiak zabar alaen inpresentable batzuk al ziren, kasik ahantzitako euskara erdipurdika murduskatzen zutenak, ala beste esplikazioren bat genuke kontua hobeto argitzeko?
|
2016
|
|
...z Pidalek Asturiaseko egoera itxuratu zuen galizierarekin antza duen elebitasun diglosikoko egoera gisa, eta, horrela, ezeztatu zuen hegoaldeko aldaerek dialektoak edukitzea, gaizki erabilitako gaztelaniatzat hartu zirenak. riera bere garaira ailegatu zela" bere jatorrizko izaerari kalte egin ziezaioketen aldaketa sakonik gabe", nahiz eta (hona hemen XIX. mendeko eliteen ideologia)"
|
gure
gaur egungo gizartearekin bat egiten ez duen, baizik eta haiengandik oso urrun dagoen gizarte batekin, kultura eta gustu ona urgentziaz behar duena". Hori dela eta," ahots eta esaldi horiek guztiak, antzinean ezagunak probintzia osoan, bakarrik erabiltzen dira gaur egun gehitutako herrietatik kanpoko toki eta baserrietan", baina" oraindik ere, herrixketan erabiltzen da" (Caveda, 1989:
|
|
Joera horien atzean, zientziaren eta teknologiaren ezagutza urria dago, baina, tamalez, gure gizartean zabaltzen ari da iritzi hori. Historiak erakutsi digu, ordea, oinarrizko zientzia izan dela
|
gure
gaur egungo ongizatearen benetako motorra. Baina motor horrek ezin du erregairik gabe martxan jarraitu.
|
|
Gaur egun, AEBetan, horixe da azkarren areagotzen ari diren krimen bortitzetako bat. Isilpean gorde da urte luzez, oinazea eragin du, eta erru sentipenak ekarri dizkio errudun sentitzea ez zegokionari; orain, ordea, sexu erasoak eztanda baten moduan ari dira azaleratzen, eta argi erakusten dituzte
|
gure
gaur egungo gizarte kapitalistaren disfuntzioak. AEBetako iritzi publikoa gero eta kezkatuago dago bortxaketen gaiarekin, eta, ondorioz, ezin konta ahala emakumek beren bizipenak azaldu dituzte, eraso egin dieten edo eraso egiten saiatu zaizkien gizonei buruzkoak.
|
|
Edo balizko kulpadunak bilatu, estigmatizatu eta gurutziltzatzeko? Zeinahi egoerak ditu hamaika aurrekari, eta soilik hauek zehatz eta zabal ezagutzeak lagunduko digu auziaren diagnostiko ahalik zuzenena egiten, ondorioz ahalik eta irtenbide gauzagarrienak aurkitu ahal izateko
|
gure
gaur egungo euskaldunon komunitateak ahalik eta azkarren eta sendoen utzi ahal izan diezaiogun agonia arrisku larrian dagoen komunitate gutxitu izateari. Eta ez da erraza, eta ez da erraza izango.
|
|
Jakinik, aldez aurretik ez dagoela formula magikorik, bidean behin baino gehiagotan erratu gaitezkeela, eta gure pausoak behin baino gehiagotan birpentsatu ditugula. Baina jakinik ere, lortzez gerotan, soilik
|
gure
gaur egungo euskaldunon komunitateak lortugenezakeela miraria, munduan hainbeste direnean desagertzeko arriskuan diren hiztun komunitateak.
|
2017
|
|
1888koa da, karlistaden fingaitz definitiboaren ondokoa, eta idazle txit liberal garaitzaile batena alajaina, euskaldun gazteak infernuko bidetik izuarazteko testu pedagogiko hau, nobelako apaizaren garai ingurukoa hortaz?; baina ez gure apaiz horrena, eskolamaisu gipuzkoar ilustratu batek paratua baizik arima gazte kastoen onbiderako (horrelakoxeak baitziren orduko txit liberalak hemen, oraingo txit progre batzuk bezalaxe), zeini hartua edo itzulia diokeen ez dakidala. Ez zaigu gaizki etorriko,
|
gure
gaur hau zein atzok sortu duen apur bat gogoratzea.
|
2018
|
|
Eta, galderak dioen gisan, historia hurbila noiz hasten da? Kezka handia dut horrekin, eta
|
gure
gaur egungo bizimodua hain dago beteta informazioz, sare sozialez eta abarrez... Dena segituan pasatzen den sentipena daukat.
|
|
Ze nire ustez hori dek
|
gure
gaur eguneko EAEko eta Nafarroa Garaiko behuintzat eremu euskalduneko erronka (Nafarroa Garaiko eta areago Iparraldeko gure erronka da, gutxieneko, euskaldunon (ko) ofizialtasuna lortzea gure lurrean, eta gutxieneko EAEn lortu dugun neurrian): Nola bihurtu ondoko belaunaldiarentzako AMA/ LEHEN HIZKUNTZA izatea, gaur egun askorentzat, gehienentzat BIGARREN HIZKUNTZA baino eztana.
|
|
Guernicarik ezin dugunez eduki Euskal Herrian, pentsatuko zuten (museoan eduki, pentsatuko zuten, baina demagun baietz, axola zaiela, aintzat hartzen dutela Euskal Herria izeneko ente estrainio hori). Ezin dugunez Guernica hemen izan (gauza ederra dira eufemismoak), originala bera baino hobeto geratuko zaigun koadroa eskatuko diogu
|
gure
gaur egungo pintore abilenetako bati, Amondaraini. Baita Dora Maarrek argazkietan jasotako prozesua ere.
|
|
Egitasmoaren garrantzia nabarmentzen du Lierni Altuna alkateak ere: " Pilatu ditugun eta agertu den materialari forma eman eta kaleratzea erabaki dugu, materiala historia eta kulturaz jantziz edo alderantziz, garrantzitsua delako nondik gatozen jakitea,
|
gure
gaur egungo kultura nondik datorren ikastea, zer garen jakiteko".
|
2019
|
|
" Hausnarketa batzuk planteatu ditugu, gure asmoa ez baitzen soilik haien bizitza kontatzea. Beraien bizitza eta
|
gure
gaur egungo kezkak lotu nahi genituen", azaldu du Lagomak. Hala bada, oholtza gainetik zenbait hausnarketa mahaigaineratzea bilatu dute.
|
2020
|
|
Jakin ezazu, aita, behatzaileek berriki esan didatela hau: idatzi eta sinatzen banuen gaitzesten dudala
|
gure
gaur arteko ibilbidea, salatzen banuen gure jarduera guztia herriaren aurka izan dela, oso posible zela haien zuzendaritzak heriotza zigorra baliogabe diezadan. Zure alabak, aita, ezezkoa eman dio jende honen xantaia saioari.
|
2021
|
|
Hori da teknologia zoragarria,
|
gure
gaur egungo bizimoduan nonahi duguna, eta gure eguneroko jarduna" erosoagoa" izatea ahalbidetzen duena. Teknikaren aurrerapenak berak sortzen ditu berrikuntza gehiagorekin konpontzen diren arazoak, eta" aurrerabidearen mitoan" murgilduta daudenak (John N. Grayren hitzetan) lasai sentitzen dira, ziur baitaude lehenago edo geroago dena konponduko dela.
|
|
Horrez gain, nitrogeno dioxidoa (NO2) ere neurtu dugu; motordun ibilgailuek sortzen dute kutsadura mota hori. Beraz, orokorrean kutsadura mota hori ohikoa da
|
gure
gaur egungo bizitzan.
|
|
ezta gutxiagorik ere! Bere garaian bizi bizia zen material hau,
|
gure
gaur egungo hizkeraren bizigarri ere gerta daiteke, eta gertatu luke. Izan ere, izengoiti horiek banan banan errepasatuz gero, ohartuko gara, asko inolako aldaketarik gabe erabil daitezkeela (eta batzuk erabiltzen ditugula) gaur egun:
|
|
Normaltzat hartu dugu eredu hori, egunero ikusten duguna baita. Ez dugu dudan jarri eredu hori
|
gure
gaur egungo gizartearekin eta ohiturekin bat ote datorren. Eta horrekin batera, etxebizitza horren elementuak aintzat hartu ditugu eredu berrien ikerketan.
|
2022
|
|
• Bere populazioa azkar gutxitu, 1.000 milioi pertsona baino gutxiago izan arte. Gaur egun bizitza duintzat hartzen duguna, oinarrizko premiak asetuta edukitzeak,
|
gure
gaur egungo teknologiarekin, baliabideen erabilera oso altua eskatzen du eta ezinezkoa da horrenbesteko populazioarentzat.
|
|
Joan den astean, Palau Roberteko ekitaldian egon ginen hirurok, eta harpidedun horietako batzuk ezagutzeko parada atsegina izan nuen. Gustura jakin nuen gure Galeusca honetako iritziak irakurtzen dituztela, eta gustura hartu nuen Nòs Diario ren inguruan interesa azaldu izana, defendatzen dugun kazetaritzarengatik eta harpidedunak funtsezko dituen eredu batekin funtzionatzeagatik; are gehiago kontuan hartuta
|
gure
gaur egungo gobernuak modu sektarioan jokatzen duela, hala eskubidez dagozkigun laguntzak nola publizitate instituzionala ukatuz.
|
|
Testuingurua AGAko kideen iritziz," krisi kapitalistaren testuinguruaren baitan ulertu behar dugu
|
gure
gaur egungo bizitza. COVID aitzakiarekin akumulazio prozesu berri bat hasteko egoera ezin hobea aurkitu du burgesiak.
|
|
–Uneren batean, eta ez dakigu zergatik, alde egin zuten lurretik, eta inork ez ditu berriz ere ikusi. Hamalau galaxia ezagutzen ditugu gaur egun; bueno,
|
gure
gaur egunean, zurean ez, Eñaut.
|
|
Azken sail hau hemen ireki nahi nuke. Eiki,
|
gure
gaur egungo gaiaz hiru" trajeria" edo pastoral idatzi eta antzeztuak izan dira XX. mendean:
|
2023
|
|
Aipatutako eskolan ikasleek kurtsiban idazten ikasten dute. Ez garrantzitsua delako gure gizartean, baizik eta hori egiteak,
|
gure
gaur egungo gizartean beherakada nabarmenean dagoen funtsezko gaitasun bat estimulatzen duelako sutsuki: atentzio gaitasuna.
|