Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2016
‎Zinema eta ikus entzunezkoa ikusi, pentsatu eta sortzeko gune berria ekarriko dute gurera. Formatu finko bat izango dute, eta formazio garapen ez formal bat eskaintzea dute helburu».Sergio Oksman brasildarra zinema dokumental garaikideko erretratugile aipagarrienetakoa da. Hark eta haren lankide Carlos Mugiro gidoigile nafarrak gidatuko dute aurtengo lehen laborategia, La cabeza del cineasta.
‎Goian aipatu ikerketan hainbat gako ageri dira hiztun berriek gizarteratzeko egin behar izaten duten ahalegina, nolabait, errazteko: sareak sortzea, ikasi duten euskararekin ondo sentitzea, euskara espazio ez formaletara zabaltzea, haien berba moldeetara hurbiltzeko ahalegina igartzea... Bada, AEKn aspaldi ohartu ginen honetaz: ez da nahikoa euskara euskaltegietako lau hormen artean irakastea eta ikastea; ikasitakoa praktikatu behar da, eta horretarako bideak jarri behar dira.
2020
‎Albisteak emateko, badago euskara estandar bat, formala. Baina gizarte moduan, hausnarketa bat egin genuke gazteeentzako euskara ez formalari dagokionez. Eskozian, Galesen, Islandian eta beste herrialde batzuetan, eztabaidak izaten dituzte gazteen hizkera ez formalaren inguruan.
‎Baina gizarte moduan, hausnarketa bat egin genuke gazteeentzako euskara ez formalari dagokionez. Eskozian, Galesen, Islandian eta beste herrialde batzuetan, eztabaidak izaten dituzte gazteen hizkera ez formalaren inguruan. Esan nahiko nuke Jon Gotzon pertsonaiak erabiltzen duen euskara bakarrik Jon Gotzonek erabil dezakeela.
‎Hezkuntzaz ari zarenean, zertaz ari zara, hezkuntza formalaz ala ez formalaz?
2021
‎Horrez gainera, beste hainbat erronka ere buruan dituzte: ikastetxeetako autonomia areagotzea, bizipen emozionalei heltzea, hezkuntza formalaren eta ez formalaren arteko «sinergiak sendotzea»... Bildarratzek ezinbestekotzat jo du hezkuntza sisteman akordioak lortzea ere.
‎Hau guztia adimena eta ateak irekitze bat da, sagardoa mahai eta manteldun jatetxeetan sartzea. Ezagutzen dugu sagardotegietan egiten den kontsumoa, kalean eta lagunartean egiten dena, modu ez formalean egiten den hori, baina pasatu behar dugu hortik sagardoa erdi eta goi mailako jatetxeetan sartzera».
‎Pandemiarekin batera iritsitako krisi ekonomikoak zenbait ondorio eragin ditu, bata bestearen ondotik, milioika lagunengan, haien bizibidean, bai eta haien bizitzan ere, eta bereziki erasan die jada arriskuan zeuden talderik zaurgarrienei: haur babesgabeei; emakume eta neskatxei; urritasunen bat dutenei; diru sarrera gutxi dituztenei eta lan ez formaletan aritzen direnei... Zerbaitengatik esan du OIT Lanaren Nazioarteko Erakundeak pandemia dela Bigarren Mundu Gerraz geroztik izan den mundu mailako krisirik okerrena; izan ere, ondorio lazgarriak eragin ditu mundu guztian eta bizitzako arlo guztietan.
2022
‎Eta, hezkuntza formalari eta ez formalari erreparatzearekin batera, jolasari ere garrantzia ematen dio Bartzelonak. Izan ere, arazo bat dagoela uste du Gonzalezek:
‎Lehen, hau zegoen: «Euskal Hezkuntza Sistemaren baitan euskara lehenetsiko da jarduera harremanetan zein profesionaletan, bai eta ikasleen eta irakasleen arteko harreman formal eta ez formaletan ere. Irakasleria hizkuntzen irakaskuntzaren metodologietan formatzen jarraitzea aurreikusten du legeak, baita euskal kulturaren transmisio eraginkorrerako beharrezko den gaikuntza izateko ere».
‎Horren ordez, zera adostu dute EAJk eta PSE EEk: «Euskal Hezkuntza Sistemaren baitan, euskararen erabilera bultzatuko da jarduera harremanetan eta profesionalen arteko harremanetan, baita ikasleen eta irakasleen arteko harreman formaletan eta ez formaletan ere. Irakasleen prestakuntzak hizkuntzen eta euskal kulturaren irakaskuntzako metodologiak hobetzea izango du helburu».
‎Administrazioaren eta ikastetxeen arteko harremanak «birformulatzeko» asmoa daukate, «hezkuntza deszentralizazioa, tokiko erakundeen protagonismo zabalagoa, familien partaidetzaren sustapena eta hezkuntza formala eta ez formalaren arteko elkarlana direlarik ortzi muga». Besteak beste, tokiko hezkuntza kontseiluak eratzea eskatzen dute, hezkuntza komunitate guztiaren partaidetza bilatu, eta hezkuntza formala eta ez formala uztartzeko.
‎Administrazioaren eta ikastetxeen arteko harremanak «birformulatzeko» asmoa daukate, «hezkuntza deszentralizazioa, tokiko erakundeen protagonismo zabalagoa, familien partaidetzaren sustapena eta hezkuntza formala eta ez formalaren arteko elkarlana direlarik ortzi muga». Besteak beste, tokiko hezkuntza kontseiluak eratzea eskatzen dute, hezkuntza komunitate guztiaren partaidetza bilatu, eta hezkuntza formala eta ez formala uztartzeko. Hainbat gairen inguruan kontsultak egiteko baliabidea izango da:
‎Gazteengan ere jarria dute arreta aspaldi. Haiek euskara oraindik eremu ez formalekin eta eskolarekin lotzen dutela azaldu du: «Gai dira erro karratuak euskaraz egiteko, baina ez dira gai euskaraz ligatzeko.
‎«Geldialdian» ikusten du euskara alor askotan. «Administrazioan eta lan munduan erabilera handixeagoa da, baina kalean eta harreman ez formaletan atzeraka goaz. Hori dugu erronka:
‎Izenak izana duen bezala, esanak jarduna eskatzen du, ekitatearen aldeko diskurtsoak berezkoak dituen bezala konpromiso zehatzak. Hitzarmeneko batzuk aipatzekotan, (i) erronkari aurre egiteko plan ebaluagarriak dituzten ikastetxeak Euskal Hezkuntza Zerbitzuko parte izango dira, dena dela ere ikastetxeon izaera juridikoa; (ii) gurasoen ikastetxea aukeratzeko eskubidearekin batera ikastetxe guztietan gordeko dira plazak ikasle zaurgarriek aukera ditzaten; (iii) heziketa formal zein ez formalerako aukera berdintasuna babesteko neurri zehatzak hartuko dira. Denon artean denontzako hezkuntza.
‎Akordioak eskola publikoarentzako finantzaketa planik ez duela aurreikusten ere salatu du plataformak, eta inbertsio plana egitearen garrantzia azpimarratu dute. Besteak beste, ikastetxe publiko berriak sortzeko, azpiegiturak hobetzeko, euskara indartzeko plana egiteko eta hezkuntza ez formala doakoa izateko. «Horri eman behar zaio lehentasuna», nabarmendu dute.
‎Prozesuak, halaber, prozesua bera zaintzea eta pertsonak eta taldea zaintzea funtsezkoa dela egiaztatu du. Baita espazio ez formalen garrantzia ere, taldearen ekosistematik kanpo gertatzen den guztiarena. Ildo horretan, balioa eman nahi diegu prozesuari esker eraikitzen joan diren konfiantzazko harremanei eta konplizitateei, ziur baikaude etorkizun hurbilean fruituak ematen jarraituko dutela.
‎Horiek horrela, Batuz Aldatuk eremuz eremu hizkuntza politiketan dauden lehentasunak eta neurriak zehaztu ditu, bai Euskal Herri mailan, bai euskara ofiziala den edota ofiziala ez den eremuetan. Administrazioan, esaterako, zerbitzua euskaraz jasotzeko herritarren eskubidea bermatzeko «epemuga zehaztea» eta horretarako «beharreko zirkuituak osatu beharra» zehaztu dute; hezkuntzaren alorrean, ikasle guztiei «gaitasun egokia bermatuko dien euskarazko ikas eredu orokortua abian jartzea» ere zerrendatu dute lehentasunen artean; eta hezkuntza ez formalean, «administrazioak kudeatzen dituen aisialdi eta kirol eskaintzak euskaraz» izateko eskaera ere bai.
‎Helduen euskalduntze alfabetatzearen sektoretik harago ere hartu dira neurriak, haien ustez, eta zerrendatuta daude atzo aurkeztutako dokumentuan. Administrazioa, hezkuntza ez formala, eremu sozioekonomikoa eta ingurune digitala euskalduntzeko neurriak daude proposamenean, Kontseiluak aurrez alor horietako bakoitzean proposatutako neurrien ildokoak: administrazioko lan deialdietan euskara balioztatzeko merituen sistema amaitu, eta lanpostu guztietan euskarazko gaitasun «egokia» eskatzea; eremu ez formalean diruz lagundutako eskaintza euskarazkoa izatea; langile guztiei lanorduetan euskara ikasteko eskubidea aitortzea...
‎Administrazioa, hezkuntza ez formala, eremu sozioekonomikoa eta ingurune digitala euskalduntzeko neurriak daude proposamenean, Kontseiluak aurrez alor horietako bakoitzean proposatutako neurrien ildokoak: administrazioko lan deialdietan euskara balioztatzeko merituen sistema amaitu, eta lanpostu guztietan euskarazko gaitasun «egokia» eskatzea; eremu ez formalean diruz lagundutako eskaintza euskarazkoa izatea; langile guztiei lanorduetan euskara ikasteko eskubidea aitortzea...
‎Lanbidek deitutako enplegu eskatzaileek, prestakuntza edo ebaluazio prozesu baten ondoren preskribatutako prestakuntza egiteko (lan esperientziaren bidez edo prestakuntza bide ez formalen bidez eskuratutako lanbide konpetentziak ebaluatzeko eta egiaztatzeko prozeduraren esparruan).
2023
‎Hainbat faktorek eta inertziak eragin dute egoera defendaezin hau: zientzien mardultasuna bera, zientzian ari garenon interes falta egiten dugunaren arrazoiketa zabaltzeko, periferiek zientzietan aritzeko izandako zailtasunak, zientzien transmisio okerra arlo formal eta ez formaletan, zientziak aspergarriak omen direla, berehalakotasunaren gizartean denbora eta energia ez izatea arnas luzeko hausnarketentzat, edota gure erakundeak eta agintariak ez direla eredugarriak ebidentzietan oinarritutako erabakiak hartzerako orduan. Horietako batzuk zuzentzeko neurriak hartu badira ere, oraindik bide luzea dugu zientziak behar bezala ulertzeko.
‎Aurretik zegoen taldea deseginda, neska gazteen artean elkar hobeto ezagutzeko eta babes sarea sortzeko beharra zegoen Markina Xemeinen. «Gazte askoren ahotik entzuten zen hezkuntza formal zein ez formalean neskei eraso egiten zietela. Espazio seguruak falta ziren», azaldu dute June Pagaldaik eta Malen Arratek.
‎Ideia horretan jarri dute azpimarra agerraldian: «Eremu ez formaletan ematen den sozializazioa euskaraz izatea kohesio elementu indartsua da, ikasleen aniztasuna aintzat hartuz». Gainera, uste dute Gasteizko egoera soziolinguistikoari erreparatuta, «koherentea» dela aisialdia euskaraz bermatzea; izan ere, Gasteizko Lehen Hezkuntzako ikasleen %94, 1 daude D eta ereduetan matrikulatuta.
‎Gainera, uste dute Gasteizko egoera soziolinguistikoari erreparatuta, «koherentea» dela aisialdia euskaraz bermatzea; izan ere, Gasteizko Lehen Hezkuntzako ikasleen %94, 1 daude D eta ereduetan matrikulatuta. «Euskarazko aisiak ardatza izan behar du esparru ez formaletan euskararen erabilera bermatzeko», ondorioztatu dute.
‎Izan ere, uste du hori garatu ezean ikasleak «bigarren mailan» geratuko direla, eta, gainera, arriskuak har ditzaketela: «Uzten badugu teknologiaren ikaskuntza eta irakaskuntza eredu ez formalaren esku bakarrik, askok bakarrik ikasiko dute, eta bakarrik ikasteak berekin dakar askoz arrisku gehiago izatea aurrean».
‎Euskara ardatz hartuta, bi hizkuntza ofizialen eta gutxienez atzerriko hizkuntza baten gainean egituratuko da sistema. Era berean, euskara testuinguru formaletan eta ez formaletan erabiltzea bultzatuko du». Ereduak ere izan ditu aipagai:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia