2007
|
|
Beste batzuetan, nagusiki erdalduna den gizarte batean, euskaraz egiteko dauden zailtasun edota muga objektibo mikro edo makrosozialak izango dira erabilera oztopatuko dutenak. Elebidun askorengan, halaber, gaitasun mugatua eta, aldi berean, gizarte baldintza mikro zein makrodesegokiak izango dira
|
euskaraz
ez egiteko duten arrazoien pilaketa (mekanismo horien azalpenak hurrengo puntuetan aurkituko dira).
|
2008
|
|
Euskaldunaren hautua da
|
euskaraz
ez egitea. Jakina, erdaldunak ere ez du egiten, baina ezinbestean.
|
2010
|
|
• Besteen ohitura falta edo erdaraz egiteko ohitura eta euskaraz ez dakien jendea egotea
|
euskaraz
ez egiteko arrazoi nagusiak (5.3 atala, 64 or.)
|
|
Erdaraz egiteko ohitura eta euskaraz ez dakien jendea egotea
|
euskaraz
ez egiteko arrazoi nagusiak.
|
|
• gazteen erabilera urriak frustrazioa eragiten die alde batetik, heldu erdaldunek, eta batez ere bi munduko egoeran bizi direnek, eta horrexegatik hain zuzen, elebitasun egoeraren irakurketa sinplista eta naïve egiten dute sarri askotan, gazte denak euskaldunak direla, hau da, euskaraz normaltasun eta naturaltasunez berba egiteko gaitasun nahikoa dutela, onartuz. irakurketa sinplista horren ondorioz, gazteen erabilera urria dela-eta, harridura erakusten dute, ez dute ulertzen nola euskaraz primeran(" perfectamente") jakinda ez duten askotan hizkuntza horretan hitz egiten. harridura erakusten dutenen artean euskaraz ikasi ez izanagatik frustrazio sentimenduak egoten dira eta frustrazio hori haien pertzepzioetan proiektatzen dute: ...men dituzte, ikasi dute baina ez dute erabiltzen. beste alde batetik, heldu euskaldunek, egoeraren zailtasunaz jabeturik, ez dute harridura erakusten, irakurketa errealistagoa egiten dute. inguru elebidunetan (hau da, nahikoa euskaldunak direnetan) ere gazteek euskara erabiltzeari uzten omen diote eta aro hori euskararentzat oso txarra dela baieztatu da. hauexek dira heldu euskaldunek gazteek beti
|
euskaraz
ez egiteko aipatu dituzten arrazoiak:
|
2012
|
|
Txepetxek atzemandako hizkuntza egoerak mintzaira ordezkapena gertatzen ari zela pentsatzeko bide ematen zuten alderdi anitz zeuden: ...ra artio euskarak zuen lekua hartu izana (karrikan ez ezik, baita etxeetan ere), gazteen artean euskara ez erabiltzea, gaztelaniak egoera formaletako eta prestigiodunetako komunikazio funtzioak hartuak izatea eta euskaraz egiten zuten hiztunak gutxiestea ohikoa izatea... egoera soziolinguistikoaren alderdi adierazgarri horiek guztiak aski argiak izanik ere, Sánchez Carrionendako guraso elebidunek
|
euskaraz
ez egitea izanen zen, segur aski, elementurik salagarriena Iruritako euskara ordezkapen prozesuaren azken urratsetan zegoela ondorioztatzeko: " No se les enseña a los niños en el hogar".
|
2014
|
|
Bukatzeko, askok azpimarratu dute, nahiz eta ikastetxetik kanpo
|
euskaraz
ez egin edo gutxi egin, beharrizan bat izan dutenetan euskaraz egin dutela; esaterako: entrenamenduetan, dentistarenean, udalekuetan, musikan...
|
|
– Ez dot ikusten
|
euskaraz
ez eitteko arrazoirik (ez erabili)
|
2018
|
|
Gidoi jakin bat jarraitu da elkarrizketa bideratzeko, unean unean moldatzeko aukera zabalik utzita. Bermeon begirada
|
euskaraz
ez egiteko arrazoietan jarri da, batik bat; eta, Ondarroan, arrakastarako gakoetan.
|
2021
|
|
" Natural" egiten dute gazteek euskaraz Gernikan eta Zumaian, eta kanpotik ere antzematen da natural aritze hori. Amorebieta Etxanon edo Pasai Donibanen, aldiz, naturala izan daiteke
|
euskaraz
ez egitea, edo familia euskalduna izanda euskaraz aritzea. " Natural" ateratzen zaie batzuei euskaraz aritzea; beste batzuei, gaztelaniaz.
|