2009
|
|
Mugak aipatu ditugunez, esan dezagun askotarikoak direla euskara indarberritzeko prozesuaren luze zabalera eta abiadura mugatzen duten faktoreak. Horietariko batzuek egoera soziolinguistikoarekin dute zerikusia,
|
euskarak
gizartean duen presentziarekin, alegia. Beste batzuek faktore politikoekin dute lotura.
|
2010
|
|
Euskaltzaindia aitzindaria izan da euskararen egoera soziolinguistikoa aztertzean, eta Euskal Herriko egoera analizatu ez ezik, soziolinguistika teorikoari buruzko ekarpen anitz egin du. 1922tik,
|
euskarak
gizartean duen lekuaz interesatu da Euskaltzaindia; 1978an Euskararen liburu zuria argitaratu zuen Akademiak, eta etengabe argitaratu ditu lan soziolinguistikoak. Azkena Miquel Gros i Lladosen El euskera en la Comunidad Autonoma Vasca (2009) da.
|
2013
|
|
Bestela esanda,
|
euskarak
gizartean duen egoera kezkatzat duten ikerlanak nagusi dira eremu akademiko zein aplikatuko euskal ikerkuntza soziolinguistikoan.
|
2015
|
|
Behin hori esanda, datuok xehekiago aztertzen ditu: . Aurreko bi erabilera maila horiek batuz gero [euskaraz erdaraz baino gehiago+ euskaraz erdaraz hainbat]
|
euskarak
gizartean duen presentzia ia osoaren neurria izango dugu, aipagai ditugun hiru urte horietarako [1991, 1996 eta 2001; datuak ere hurrenkera horretan ematen ditu]: %15, 7, %20, 4 eta %18, 7, EAEn; %6, %7, 2 eta %6, 1, Nafarroan; eta %15, 4, %15 eta %10, 1, Iparraldean.
|
2016
|
|
Beste 2 ikerlanek ez dute aurreko multzotan kokatze garbirik izan. Bistan da ikerketak aplikatuak izan edo akademikoak izan, gehienek Hizkuntzaren Statusari erreparatzen diotela[...] Bestela esanda,
|
euskarak
gizartean duen egoera kezkatzat duten ikerlanak nagusi dira eremu akademiko zein aplikatuko euskal ikerkuntza soziolinguistikoan. (Mart� nez de Luna et al., 2013:
|
|
– Eta zuri zer gustatuko litzaizuke,
|
euskarak
gizartean duen presentzia handitzea, orain bezala mantentzea edo gutxitzea?,
|
2017
|
|
" Bai (aurrekoaren erantzunari baiezkoa emanez)" (H1, H2, H3, H5, H6, H7) hortaz gain, aipatu dute
|
euskarak
gizartean duen presentzia urria eta, egun, euskal herriko hizkuntzen diglosia egoerari erreferentzia eginez, eguneroko jardunean euskara beharrezkoa ez dela baieztatu dute sei ikaslek, batek ez baitu erantzun:
|
|
Haurrek, ikastetxeetan, dagokien adinerako ezagutzak eta gaitasunak jasotzen eta garatzen dituzte, baina
|
euskarak
gizartean duen presentzia desorekatua da. Hori kontuan hartuta, ezagutza eta gaitasun horiek eskolaz kanpo ere indartzea komeni da, erraterako, etxean, kultur jardueretan edo eskolaz kanpoko jardueretan.
|
2018
|
|
Ahozko
|
euskarak
gizartean duen presentziak gora egin du lehenengo(+ 1,8 puntu), bigarren(+ 4,6) eta hirugarren gune soziolinguistikoetan(+ 8,5).
|
|
Hala ere, euskararen erabilerak, hau da, ahozko
|
euskarak
gizartean duen presentziak gora egin du lehenengo(+ 1,8 puntu), bigarren(+ 4,6) eta hirugarren gune soziolinguistikoetan(+ 8,5). Laugarrenean, esan bezala, euskaldunek pisua galdu dute, eta horrek eragina izan du euskararen erabileran:
|