Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2013
‎Zer gertatuko litzateke herri honen funtsezko zuntzetan? Epe laburrean gauza batzuk, epe luzera, ziurrenik igarriko lioke euskal hiztun komunitatearen erreprodukzioak. Gauza asko dago kultura politikan.
‎Gauza asko dago kultura politikan. Gauza horietako batzuk, ordea, euskal hiztun komunitatearen desafio existentzialari lotuta daude, herri honen izan edo ez izanari, nolabait."
‎Kulturgintzaren analisi instituzionala edo eragile analisia egiterakoan, kontuan hartu behar da euskal hiztun komunitatearen konfigurazioan gizarte ehunak duen garrantzia.
‎Nori dagokio euskal hiztun komunitatearen gidaritza sinbolikoa. Norengan jar dezake hiztunak norabideak marrazteko konfiantza?
‎Lehen arrazoiak dio EGE hauek direla euskararen komunitateak bere hizkuntza beharrak, ametsak eta arloak lantzeko, berariaz sortu dituen mota guztietako erakunde eta eragileak. Ehunka mila partaide, dozenaka mila bazkide, milaka langile eta ehunka erakunde horiek mamitzen dute euskal hiztun komunitatearen berariazko izate ahalegin antolatua. Horrez gain, hizkuntzaren garabidearen adar zehatzetan espezializatutako erakundeak ere badira berauek.
‎Eta esparru administratibo bakar bat izango bagenu euskararen lurralde osoan? Hala ere, estatu botere horrek (euskal hiztun oso ez den gehiengo batek hautatuak) euskararen gizarte erakundeekin partekatu luke euskal hiztun komunitatearen gidaritza sinbolikoa.
‎Hanka sartze handiak gertatzen dira gizarte erakundeetatik funtzio horiek lehiatu nahi zaizkionean. Esaten ari naizen ildoan, euskal hiztun komunitatearen gidaritza sinbolikoa nire ustez ez dagokio administrazioari nagusiki, eta partekatu egin behar du gidaritza hori, gizarte erakunde horietan hiztun komunitatearen geruza antolatua dagoela onartuz. Baina beste funtzio batzuk, bai, botere publikoarenak izatea logikoagoa da.
‎Gure idiosinkrasia politikoa eta gure historia ezaguturik, hori susmatzeko arrazoiak badira. Lehia horrek sortutako markajeak eta sakoneko deskonfiantzak, euskal hiztun komunitateak behar dituen apustu berri batzuk blokeatuko dituela susma liteke.
‎Frogatzen ez duen bitartean, zaila izango da arlo batzuetan apustu estrategikoak lotzea. Ez litzateke harritzekoa berriro ere euskal hiztun komunitateak behar dituen apustu batzuk bide erdian geratzea.
‎EGEen bilguneak ahotsa artikulatzen asmatuko balu, euskal hiztun komunitateko geruza antolatuaren ahotsa litzateke. Gosaltzeko arrazoi on bat.
‎Ikastolen ahalegin zikloan segitzeaz gain, beste tresna bat sortzeko aroa datorke: tokiko euskal hiztun komunitatea egituratuko duen tresna. Euskaraz bizitzeko hautu minoritarioa bisualizatu, saretu, zentro sinbolikoa eskaini, gozarazi, ikuspegi beregain batean bermatu eta tokiko ametsa egikarituko duten elkarteak, horretan guztian epe luzeko estrategia marrazteko gaitasuna ere landuz.
‎Oro har, bost hamarraldiotan euskararen inguruan egindako ahalegin kuantitatibo bipilak (euskaldunak eta euskarako zerbitzuak kopuruz gehitzeko ahaleginak) alde kualitatibotik egin du huts: kale egiten hasi da edo ez du espero izandako emaitza guztia eman euskal hiztun komunitatearen garapenean. Euskaraz bizitzeko hautua egitera garamatzaten elementu motibazional eta praktikoek herren egiten dute neurri batean, ez gara gai izan motibazioa, ezagutza eta erabilera elkar elikatuz orekatzen dituen garapen bat sortzeko.
‎Euskarazko irrati espazioa sortzearen helburu publikora bideratutako dirua ere etorkizunean modu konbinatu batean banatu behar litzateke, arlo honetan ere a) diru publikoari etekin handiagoa ateraz, b) entzuleari aukera gehiago eta menu zabalagoa eskainiz, c) gizarte ekimeneko enpresak euskarazko irratigintzan aktibatuz, d) euskal hiztun komunitatearen dinamika onenetatik gertuago dauden bideak irekiz eta e) euskal irrati esparru txiki baina askotarikoagoa eta sustraituagoa sortuz.
‎Internetek euskal hiztun komunitatearentzat irekitzen dituen ahalbideak ez ditut azalduko eta goretsiko horretan ari direnek baino hobeto. Sen onekoa iruditzen zait sarearen aukerak lantzeko deia.
‎Gauza askotarako da komenigarria gizartearen egitura instituzionala logika desberdineko eraketa eta ahalmen guneen ikuspegi horretatik ikustea. Eta, bereziki, euskal hiztun komunitatearen politikaz eta garabideaz jarduterakoan ezin saihestuzko ikuspegia da, gure errealitatearen egituragatik.
‎Laugarrenik, estatuaren boteregune handian jauzi handirik gertatzen ez bada, edota estatuaren boteregunean jauzia gertatuta ere balizko gobernu berri horretan herritar gehienen interes linguistiko objektiboak nagusitzen badira (eta hauek ez dira euskal hiztun komunitatearen interesak derrigor), orduan ere euskal hiztun komunitateak gizarte antolatuko bere sarean izango duelako bere erakundetze egiturarik propio eta behinena, azken 50 urteotan izan duen bidetik.
‎Erakunde publikoen bilakaera kontuan hartuta eta euskal hiztun komunitatearen potentzial, erakundetze eta kapital sozialean oinarrituta birpentsatu da esparru honen etorkizuna. Irrati espazioan zenbat irrati eta nolakoak irudikatzen ditugun, prentsa idatzian ze apustu egin behar diren, eta telebistaren alorra nola egituratu behar dugun, ekimen sozialeko eta ekimen publikoko enpresen arteko paper banaketari dagokionez, esparru osoari eta tokian tokikoari dagokionez eta beste hainbat kontutan.
‎Honetan Euskal Herria, eta bereziki euskararen komunitatea, puntako errealitatea dela esan dugu aurreko kapitulu batean: euskal hiztun komunitateak gizarte kapitala deitutakoaren aldetik indargune bereziak ditu eta bertako gizarte antolatuak duen energia edo pisu espezifikoa nahiko berezia da. Hauxe da gure gizartearen ezaugarri nabarmenetako bat ikuspegi unibertsal batetik.
‎Errealitate hau funtsezkoa izan da, besteak beste, euskararen berreskurapenaren arloan azken bost hamarraldiotan. Baina bestetik, euskal hiztun komunitatea politikoki zatitu duen pitzadura sakonak distortsionatu du egitate hori. Alor estrategikoak gizarte ekimeneko sareen esku, enpresa publiko administratiboen esku ala bien arteko banaketaren esku uztearen gaia, neurri handian baldintzatu du lehia politikoak, kontrol nahiak eta kontrol susmoak.
‎Hiztun komunitate honek indikadore soziologiko askotan profil propioak ditu (nahiz eta bitxia den honen inguruko ikerketarik ez egitea edo datuak ez gizarteratzea). Bada joera bat gizarte osoaren parametroak aplikatzeko euskal hiztun komunitatearen erdiko geruzei, automatikoki eta ikerketa berariazkoen faltan. Esan gabe doa euskal komunitatearen erdiko geruzak horietako ezaugarri asko konpartitzen dituela, baina gauza askotan perfil propio eta ezaugarri estatistiko bereziak ematen dituela ere bai.
‎Beste eztabaida bat da dirutza horrek gehiago izan behar duen, eta banaketaren ondoren entitate publikoa ere indartzen segitu behar den. Hemen planteatzen dena da euskarazko telebista espazioa sortzearen helburu publikora bideratutako dirua etorkizunean modu konbinatu batean banatu behar litzatekeela, hala a) diru publikoari etekin handiagoa ateraz, b) ikusleari aukera gehiago eta menu zabalagoa eskainiz, c) gizarte ekimeneko enpresak telebistagintzan aktibatuz, d) euskal hiztun komunitatearen dinamika onenetatik gertuago dauden bideak irekiz eta e) euskal telebista esparru txiki eta mugatu baina askotarikoagoa eta sustraituagoa sortuz. Ez dut honekin zalantzan jartzen esparru berri honetan ETBk izango duen eta izan behar duen funtzio ordezkaezina.
‎Arrazoiak badira pentsatzeko euskararen hegemonia gune edo dentsitate gune moduan funtzionatuko lukeen unibertsitate bat edukitzeak funtzio interesgarriak beteko lituzkeela euskal hiztun komunitatearentzat datorren hamarraldian.
‎Balio handikoak. Horiez gain euskararen dentsitate gune moduan garatuko litzatekeen unibertsitate bat sortzea beste pauso kualitatibo bat litzateke, eta funtzio kualitatibo gehiago beteko lituzke, euskal hiztun komunitatearen egungo koiuntura honetan. Bata ez doa bestearen kontra printzipioz, osagarriak izan litezke.
‎Laugarrenik, estatuaren boteregune handian jauzi handirik gertatzen ez bada, edota estatuaren boteregunean jauzia gertatuta ere balizko gobernu berri horretan herritar gehienen interes linguistiko objektiboak nagusitzen badira (eta hauek ez dira euskal hiztun komunitatearen interesak derrigor), orduan ere euskal hiztun komunitateak gizarte antolatuko bere sarean izango duelako bere erakundetze egiturarik propio eta behinena, azken 50 urteotan izan duen bidetik.
‎Mende honetako debate ideologikoen muinetako bat hor dagoela esango nuke. Gure kasuan, euskal hiztun komunitatearen inguruko erakunde egituran berebiziko lekua dute gizarte antolatuaren oinarria duten erakundeek.
‎Eta euskal hiztun komunitatearentzat, katastrofe txiki bat da.
2015
‎Baina iruditzen zait politika kulturalak bakarrik ez lukeela emaitzarik lortuko edo emaitzak lortzekotan beharrezkoa dela eragile politiko, tekniko eta sozialek elkarlanean jardutea. Hau da, kultur sistemako kideak (sortzaileak, hedatzaileak, kontsumitzaileak, programatzaileak.) elkarrizketan jartzea, sektorearen etorkizunaz elkarrekin pentsatzea eta adostea zeintzuk diren euskal hiztun komunitateari begira kulturgintzaren etorkizuneko erronkak eta horiek lortzeko estrategiak. Epe luzeko kultur plangintzan herriaren taupadak funtsezko aldagaia behar luke izan." (GO)
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia