2001
|
|
Festa nagusi honek helburu argiak ditu, hala nola,
|
euskal
eskola publikoa kalera atera eta bere irudi publikoa indartu, bere kalitatea aldarrikatu, guraso elkarte guztiak inplikatu eta eskolaren aldeko borroka indarberritu, leloak dioen bezala oztopatzen duten mugak gainditu asmoz.
|
|
Urte horretara arte zeuden hiru sareak (publikoa, pribatua eta ikastolen mugimendua) bi bihurtu ziren, ikastolei publikotasunaren edo sare pribatuan sartzearen alternatiben artean erabakiarazi zitzaienean. EAEko gaurko
|
euskal
eskola publikoa beraz, lege eta prozesu horien emaitza da, Ana Izagirre Euskal Herriko Gurasoen Elkarteko lehendakariak azaltzen digun bezala. Dena den, berak aitortzen du, oraindik gauza asko egiteke dagoela:
|
|
Gauzak horrela, antolatzaileek azpimarratzen duten moduan, milurteko berrian etorkizunari ateak ireki behar zaizkio, baina orain arte aldarrikatutako helmuga gogoan izanik, hau da, etorkizuneko irakaskuntza izatea, erronkei erantzuten diena, guztion artean eta guztiontzat eraikitakoa, norbanakoari zein kulturari moldatutakoa; handia edo txikia, herrikoa edo hirikoa, baina azken finean
|
euskal
eskola publikoa.
|
|
Baina, dioenez, ez zituzten begiak estalita ELA LABen arteko batasunak berekin zekartzan zenbait zailtasun ez ikusteko: " ELAk eta LABek irakaskuntzan, publikotasunarekiko orokorrean, eta
|
euskal
eskola publikoarekiko zehazki, duten ikuspegiak zer hobetu asko izan du betidanik, eta hala du oraindik ere"; sektore bakoitzaren bata bestearen aurkako irudia; subiranotasuna aurrerakoitasunez eta egoki erabiltzea ala ez; eta beste indar sindikal batzuen gai oso jakinak bazterrean uztea ala ez. Azken gai honi dagokionez, Lozanok gogora ekartzen du bere sindikatuak alderdikeriak alde batera utzi eta gai jakin bakoitzean CCOO eta UGTrekiko ahalik eta batasun mailarik handiena lortzen saiatzearen aldeko jarrera erakutsi duela.
|
2002
|
|
Sortzen Ikasbatuazek ekainaren 9an, Iruñeko Takonera parkean, egingo du Euskal Eskola Publikoaren VII. festa. " Eskola berria haundituz" lelopean egingo den jaian ereduko ikastetxe publikoetan ikasten duten ikasle, guraso, irakasle, ikastetxeetako langile eta, oro har,
|
euskal
eskola publikoaren alde dagoen edonork hartuko du parte. Izan ere, antolatzaileen esanetan, Takonera parkean egingo den festaren helburua," guztiok euskaraz egun atsegin eta jostagarria pasatzea da".
|
2005
|
|
Euskal Eskola Publikoaren Legearen 18 atalean, adibidez, hau dator: «Euskara eta gaztelania nahitaez sartuko dira
|
euskal
eskola publikoan gara daitezen programetan, bi hizkuntzen ahozko zein idatzizko ulermena eta adierazpena benetakoa izan eta gutxienez ohiko harremanetarako eta erabilerarako hizkuntza gisa erabili ahal izan daitezen». Nolabait ere, bi hizkuntzek derrigorrezko hezkuntza bukatzen denean garapen berdina izan dezatela.
|
2006
|
|
Hezkuntzaren helburuak erdiesteko[...]
|
euskal
eskola publikoak[...] ikastetxe bakoitzaren hezkuntza proiektuari egokitutako instalazioak eta hornidurak izango ditu.
|
2008
|
|
Asmoa, hain zuzen ere, urtero Iruñeako Takoneran egiten den Nazio Festara Gipuzkoatik zubi bat eraikitzea da. Beraz maiatzaren 18an Iruñean ospatuko den festa handirako motor beroketa izango da Aiakoa.Festa xumea izatetik kalitatezko
|
euskal
eskola publikoaren alde dauden guztien bilgune izatera pasa da Takonerako jaia eta Gipuzkoako ikasle, guraso eta langile talde batek bultzada eman nahi izan dio Aiako festa antolatuz.Eskola euskaldunaHain juxtu elkartearen helburu eta nahia balioetan oinarritutako Euskal Herri osorako eskola publiko euskalduna sortzea da eta horixe eskatuko da Aia eta Iruñeako jai egun horietan.... Gainera, elkarteak sortu nahi duen eskola ereduan ikasle, guraso eta langileek denek izan behar dute lekurik, denek bat egin eta parte hartu behar dute gogoko Eskola berria eraikitzeko, eta datorren igandean festan ere denek izango dute lekua.
|
|
Diktadurak ezarritako trabak desagertze bidean, eta itxaropen autonomistak berrirekita, hau izan zitekeen Euskaltzaindiaren unea, bere autoritatea modu eraginkor batean ezartzeko abagunea. Dena dela euskararen ofizializazio edo
|
euskal
eskola publikoak sortzeko aukera oraindik proiektu soil ziren. Momentuz Akademiak gizarte zibilean bilatu zuen bere autoritatearen onespena.
|
2009
|
|
Arizmendi Ikastolak eta Goieskolak, Debagoieneko
|
euskal
eskola publikoak dagoeneko antolatu dituzte ate irekien jardunaldiak. Hau da, ikastolaren zein eskola publikoaren eskaintza ezagutu gura duenak datorren astean hasita izango du hori egiteko aukera.
|
|
30.000 pertsonatik gora bildu ziren Iru, eko Takonera parkean, Sortzen Ikasbatuaz ek antolatutako
|
euskal
eskola publikoaren jaian
|
|
Orain arteko
|
euskal
eskola publikoaren aldeko jairik jendetsuena izan zen igandekoa. Jendez beteta zeuden Iru, eko Takonera parkea eta inguruak.
|
|
Bai, eta eskerrak eman nahi dizkiegu aurten etorri diren guztiei, eta zoriondu ere egin nahi ditugu, Takonera garbi garbi utzi zutelako. Eskertu, zoriondu eta animatu gaurtik hasita
|
euskal
eskola publiko baten alde egitera, eta hezkuntza sistema propioaren bila abiatzera.
|
|
Milaka pertsonak hartu zuen parte herenegun EHIGEk Bergaran antolatu zuen
|
euskal
eskola publikoaren jaian
|
|
Euskal Herriko Ikasleen Gurasoen Elkarteak (EHIGE) urtero antolatzen duen festak familia arteko giro onean iragan zen, eta EHIGEko arduradunak pozik agertu ziren atzo. Eredu publikoaren alde jaia antolatu duen 18 aldia zen herenegungoa, eta, aurrekoetan bezala, Bergaran ere
|
euskal
eskola publikoa bultzatzeko beharra aldarrikatu zuten antolatzaileek eta parte hartu zutenek, 16 urterekin ikasle guztiek euskara eta gaztelera jakin ditzaten.
|
2010
|
|
Arazo bat baino gehiago ikusten ditu STEE EILASek: Langile guztien eskubideen defentsa da erronka nagusia baina, guretzat, betidanik
|
euskal
eskola publikoa oinarria da. Hezkuntza sistemaren bizkarrezurra delako.
|
|
Honela dio, konkretuki, bere III. idazpuruan: . Euskara eta gaztelania nahitaez sartuko dira
|
euskal
eskola publikoan gara daitezen irakaskuntza programetan, bi hizkuntzen ahozko zein idatzizko ulermena eta adierazmena benetakoa izan eta gutxienez ohizko harremanetarako eta erabilerako hizkuntza gisa erabili ahal izan daitezen.. Milian i Massana irakaslearen esanean badago, halaz ere, alderik10/ 82 oinarri legearen eta 1/ 93 legearen artean.
|
|
Euskal hezkuntza sistema propioa eta, horren barruan,
|
euskal
eskola publiko berriaren proiektuei buruzko eztabaida bere mugarrietara heldua zegoen 1991 urteko hondarrean. Zirt edo zart egin behar zuen Eusko Jaurlaritzak.
|
2011
|
|
Getxoko Andra Mari Ikastetxearen Etorkizuna Ikasleen Guraso Elkarteak
|
euskal
eskola publikoko jantokietako langileen behin betiko grebaren deialdiaren aurrean bere haserrea eta nekea adierazi nahi du. Familiok 22 greba egun jasan behar izan ditugu, inolako konponbiderik ikusten ez bada ere.
|
2012
|
|
Bale! Bizi garen seinale lelopean
|
euskal
eskola publikoaren festa ospatu zuten herenegun, eta lanean jarraitzeko indarra badutela erakutsi zuten goiz goizetik jai giroan. Zarauzko lau ikastetxe publikok antolatu dute jaia aurten, haur eskolak, Orokietak, Monte Albertiak eta Lizardi institutuak.
|
2014
|
|
Uhartek (Nafarroa) hartuko du, datorren maiatzaren 18an, Sortzen ek antolatu
|
euskal
eskola publiko berriaren aldeko besta. Iaz, bertan behera utzi behar izan zuten Iruñeko Takonera parkean egitekoa zuten jaia, eguraldiagatik.
|
|
Txantrean hainbat ekitaldi ospatu zituzten egun handiaren bezperan, baina Takonera parkeko egitarau osoa bertan behera utzi behar izan zuten Sortzen eko kideek. 2012an ere, eguraldi txarrak zapuztu egin zituen, neurri handi batean, urte hartan
|
euskal
eskola publikoaren bestarako prestatutako ekitaldiak. Sortzen eko eta Uharteko Virgen Blanca ikastetxeko arduradunek agerraldia egin zuten atzo, maiatzaren 18ko besta aurkezteko.
|
|
Uharteko gurasoek ingelesezko programa ez dutela nahi argi utzi dute azken hilabeteotan herrian egin dituzten hamaika protestatan. Hiru gune herrian Uharteko
|
euskal
eskola publikoaren besta ospatzeko antolatu egitaraua hiru gunetan banatu dute Sortzen eko eta herriko ikastetxeko arduradunek. Haurrentzako propio prestatutako gunea izanen da horietako bat.
|
2015
|
|
Haien aldarrikapenekin uztartu nahi izan dute gaurko besta:
|
euskal
eskola publikoa ospatu nahi dute, eta, aldi berean, ikastetxe berria behar dutela nabarmendu. Nafarroako Gobernuari hainbat aldiz helarazi diote eskaera hori.
|
|
Milaka lagun Sarrigurenen
|
euskal
eskola publiko berriaren aldeko bestan
|
|
Arrakasta erabatekoa Sarrigurenen ospatu den
|
euskal
eskola publikoaren aldeko jai erraldoian.
|
2016
|
|
Eskola publikoa eta laikoa aldarrikatzen du EHIGEk. Geroz eta laikoagoa al da
|
euskal
eskola publikoa. Gero eta familia gutxiagok eskatzen dute Erlijioa; beraz, bai. Hala ere, orain kontuak aldatu egin dira Heziberrirekin.
|
2017
|
|
Hezkuntza burujabetza, azken finean. Balio horiekin bat egin dute
|
euskal
eskola publikoaren aldeko bestan parte hartu duten milaka lagunek.Aurtengo besta ezohikoa izan da. Alde batetik, antolaketa ez delako eskola bakar baten ardura izan.
|
|
Bere garaian Taconeran egiten zuten, baina, gero, besta antolatzen zuten eskolen ingurura eraman zuten. Aurten, Antoniutti izan da
|
euskal
eskola publikoaren plaza. «Ostegunetik lanean aritu gara, baina tokia oso ona da jaia egiteko», esan du Belokik.
|
|
hitzak erreferenteak dituela (alde objektibatua erakundetua):
|
euskal
eskola publikoa existitzen dela, eta baita Eusko Jaurlaritza, euskal sindikatuak, euskal enpresariak eta euskal mugimendu sozialak ere(, euskal, mihiztatze mota bat da:
|
|
Jakin badakit ez dela, hasiera honetan behintzat, Euskal Hirigune Elkargoaren eskuduntzetan, baina, nire ustez, lehenbailehen dira gauza batzuk argiki erran, hala nola Ikastolak behar duela, bihar ez bada etzi,
|
euskal
eskola publiko bilakatu, euskarari lehentasunezko ikasbide batekin, murgiltze sistema batekin, noski.
|
2018
|
|
Aldarria ozen entzun zen Andre Maria Zuriaren plazan egindako ekitaldian hainbat ikaslek irakurri zuten manifestuan: «Adreiluz adreilu eraiki dugu
|
euskal
eskola publikoa denon artean. Orain, eskola euskalduna, laikoa, demokratikoa eta koloretsua nahi dugu!
|
|
Orotara, 50 eragile baino gehiagok babestu zuten martxa.«Eraikuntza sinbolikoa»Eskola publikoaren «eraikuntza sinbolikoa» irudikatu zuten manifestazio amaieran, Andre Maria Zuriaren plazan egindako ekitaldian. Ikasleek ikastetxeetan atondutako kartoizko kaxak baliatu zituzten etorkizuneko
|
euskal
eskola publikoaren «adreiluak» irudikatzeko. Anitza, euskalduna, publikoa, denona eta antzeko hitzak irakur zitezkeen kaxetan.
|
|
" Denona eta denontzat,
|
euskal
eskola publikoaren alde" manifestazioa egingo dute ostiralean Gasteizen. Hona hemen Ruben Sanchez Bakaikoaren iritzi artikulua:
|
|
Errepublikako Gobernuak maistra tituloa aitortu eutsan eta urteak emon ebazan Bizkaiko antxinako eskoletan sasoi hareko umeei zelan irakurri eta zelan idatzi irakasten. Eskolarik eskola, batzutan astoz, Busturialdetik Enkarterrira.Nire bizitzearen 37 urteko ibilbidean beste ereduak kritikau barik
|
euskal
eskola publikoaren" groupie" sutsua nazela konturatu naz. Hori horrela izatearen lobby nagusietariko batzuk 80 hamarkadan Portugaleteko Kanpazar Ikastetxean ezagutu nebazan, Itziar Redondo eta Maria Angeles Zaitegi andereñoak izan ziran.
|
2019
|
|
Har dezagun adibide gisa"
|
euskal
eskola publikoa" ren kasua. Ni horren aldekoa naiz, noski.
|
|
Har dezagun adibide gisa
|
euskal
eskola publikoa ren kasua. Ni horren aldekoa naiz, noski.
|
|
Hori ez da oraindik gertatzen. Ez
|
euskal
eskola publikoa deitutakoan, ez eta ere ikastolan; Ziburun, Frantziak duelako oraindik hezkuntza kontrolatzen; eta Tuteran, Espainiak. Euskaraz egiten bada ere.
|
|
Gorputzaren gaineko burujabetza, pertsona izateko, ez merkatuko kontsumogai. Hezkuntza burujabetza, pertsona kritikoak sortzen dituen
|
euskal
eskola publiko, laiko eta eraldatzailea izateko. Teknologia burujabetza, gure egunerokoa kontrolatu nahi dutenen eskuetatik askatzeko.
|
2020
|
|
Testuak idazten hasi ginenetik kaleratu bitartean urte oso bat egon ginen biok bertsio ezberdinak elkartrukatzen, zuzentzen eta bateratzen. Ondorioz, liburuak, bi egile baditu ere, iritzi komun bat plazaratzen du, alegia, asmo eder bat
|
euskal
eskola publikoa gauzatzeko aukera nola zapuztu zen azaltzeko gure kontakizuna. Izan ere, hori guztia gertatuko zaigu Herri moduan behar bezalako burujabe maila nazio gisa lortzen ez dugun bitartean.
|
2021
|
|
Sortzen elkarteak antolatutako
|
euskal
eskola publikoaren jaia egin dute, Antsoainen. San Frantzisko, Sanduzelai eta Ezkaba eskoletako ikasleek parte hartu dute.
|
|
Sare horiek Euskal Eskola Publikoaz Harro Topagunearen sorreran gauzatu dira. Hor egin dugu bat familien tokiko plataforma ezberdinek, hezkuntza arloko sindikatu gehienek, Euskal Herriko ikasle eta gazte erakunde ezberdinek eta
|
euskal
eskola publikoko guraso elkarteen konfederazioak. Hortik plazaratu dugu unea iritsi dela euskal hezkuntza sistema birpentsatzeko eta ikasgeletan justizia soziala ahalbidetuko duen sistema bat aukeratzeko, haurren familien jatorria edo maila sozioekonomikoa edozein dela ere.
|
|
Adibidez, ratioak jaistearekiko «guztiz blindatuta» daudela iruditzen zaio. «Ez dugu ikusi errealitate honi aurre egiteko
|
euskal
eskola publikoaren etorkizuna babestuko duenik». Azaldu du nola baby boom garaian PSOEk ikastetxeak itundu zituen, ikastetxe publikoetan haur guztientzako lekurik ez zegoelako; orain, ikasle faltan, ikastetxe publikoak defendatzeko eskatu du:
|
|
OHARRA: Artikulu hau
|
euskal
eskola publikoaren aldeko Gasteizko, Amurrioko Zabaleko bizirik, Oarsoaldeko eta Santurtziko plataformen izenean dago idatzia.
|
|
publifikazio progresiboa. Besteak beste, Josean Bueno irakasle eta EAEko Eskola Kontseiluko kide ohiak eta Arantza Fernandez de Garaialde irakasle ohi eta Bilboko
|
euskal
eskola publikoaren aldeko plataformako kideak hartu zuten hitza.
|
|
Are gehiago, amarru edo arte horren zioa ikastolak mendean hartzea zela diote, ez baitzegoen sare bien konbergentziarik bilatzeko inolako asmorik. Eta horretan bat nator beraiekin, estatu aparatu espainiarrean geratu baitziren harrapaturik,
|
euskal
eskola publikoa sortzeko ahaleginak zapuztuz. Haatik, gobernuburuak ez ziren amarruaz baliatu ziren bakarrak, Ikastolen patronalak ere bere armak erabili baitzituen gurasoak eta irakasleak konbentzitzeko:
|
|
"[...] gertatuak gertatu, ezin da jarraitu
|
euskal
eskola publikoaren lege hori deitoragarria dela esanka, ezta ere, 1993ko eskolarteko gatazkak direla-eta, zipozkerian segitu bakoitza bere aldetik. Irtenbiderik gabeko jarrera antzuak dira horiek.
|
2022
|
|
Halaber, gogorarazi du"
|
euskal
eskola publikoaren aldeko parioa Jaurlaritzaren programan" dagoela. Testuinguru horretan, adierazi du ikasturte honetan" ikastetxe publikoak indartu" egin direla, aurreko ikasturtean baino 723 profesional gehiagorekin.
|
|
Gure bandokoei: ez nago ikastolen kontra, eta ez zait gustatzen
|
euskal
eskola publikoaren" defentsan" ikastolak iraintzea.
|
|
Eusko Jaurlaritzak eta beste erakunde batzuek diruz laguntzen dute aldaketa hori, baita eskola bideak ere. Hala ere,
|
euskal
eskola publikoko gurasoen elkarteak, Ehigek, adierazi du proiektu horietarako aurrekontu partida hain eskasa dela, ikastetxe asko kanpoan geratzen baitira. Ibilgailuetan ibiltzea saihestea, bide seguru, jasangarri eta osasungarrien alde eginez, komunitate guztiek egiten dute bat.
|
|
Ohartarazi dute egungo legea errotik aldatzen ez bada hezkuntza sistema «desorekatua eta diskriminatzailea» izango dela aurrerantzean ere. Are, gaineratu dute
|
euskal
eskola publikoa merkeagoa eta ekologikoagoa dela, eta gaur egun gizarteari ekarpen handiena egiten diona: «Euskal gizartearen kohesioari ekarpen handiena egiten diona eta baldintzarik zailenetan ere ikasle gehien euskalduntzen duena».
|
|
Urkulluk erantzun dio gobernu programan bertan hartua dutela konpromisoa: «Gure konpromisoa da bidezko eta kalitatezko hezkuntza zerbitzua indartzea,
|
euskal
eskola publikoaren funtsezko izaera aitortuz». Hori «eufemismo bat» dela leporatu dio Gorrotxategik, eta proposamen zehatzagoetara jo du:
|
|
Besteak beste, 6 zuzenketan paragrafo bat gehitzea adostu dute, hau esateko: «Sistema horretako protagonismoa
|
euskal
eskola publikoari dagokio, oinarrizko erreferentzia baita ikasle guztientzako sarbide unibertsala bermatzen duena eta inplikatutako gizarte sektore guztien parte hartzea sustatzen duena»
|
|
Bestalde, Jose Antonio Pastor PSE EEko legebiltzarkideak adierazi du testuak legebiltzarkideen %90en babesa izatea «mugarria» dela, eta pozik agertu da adostasun zabalarekin egingo duelako aurrera. Azpimarratu du akordioari esker
|
euskal
eskola publikoari garrantzi handiagoa emango zaiola eta eredu eleaniztuna sustatuko duela, euskara sistemaren ardatz bilakatuta.
|
|
Baina autotxaloketak, diskrezioa eta ate itxiak alde batera utzita, guri interesatzen zaigun galdera hau da: irabazi al du
|
euskal
eskola publikoak?
|
|
Langileak ordezkatzen ditugunok zeresan handia dugu horretan, legeak ateak itxita idazten dituztenek deslegitimatu nahi bagaituzte ere. Lehenik, lege honek zuzenean eragiten digulako; izan ere, antza, zehaztapenik nahi ez duen itun honetan, zuzendaritza karguen profila zehazten da, programa kontratuak ezartzen dira eta
|
euskal
eskola publikoaren etorkizuna epaitzen da (eta, ondorioz, bertako langileen etorkizuna ere bai). Baina, batez ere, euskal eskola publikoa leku komuna dela uste dugulako, gizarte kohesionatu bat bultza dezakeena.
|
|
Lehenik, lege honek zuzenean eragiten digulako; izan ere, antza, zehaztapenik nahi ez duen itun honetan, zuzendaritza karguen profila zehazten da, programa kontratuak ezartzen dira eta euskal eskola publikoaren etorkizuna epaitzen da (eta, ondorioz, bertako langileen etorkizuna ere bai). Baina, batez ere,
|
euskal
eskola publikoa leku komuna dela uste dugulako, gizarte kohesionatu bat bultza dezakeena. Horregatik borroka egitea merezi du.
|
|
Steilasen argi daukagu
|
euskal
eskola publikoaren alde borrokatzeko unea dela. Langileak ordezkatzen ditugunok zeresan handia dugu horretan, legeak ateak itxita idazten dituztenek deslegitimatu nahi bagaituzte ere.
|
|
Sindikatuaren iritziz, Euskal Hezkuntza zerbitzua sortzea eta ikastetxeei eskumen gehiago ematea «urrats bat» izango litzateke
|
euskal
eskola publiko komunitarioaren norabidean. Horrez gain, «balio handia» eman dio derrigorrezko eskolaldiaren amaieran B2 euskarazko maila eskuratzeko helburua lortzeari eta horretarako eskola guztietan euskara ardatz gisa finkatzeari.
|
|
Lezo Herri Eskolan musika irakaslea da Iñigo Salaberria (Hondarribia, Gipuzkoa, 1976); «urteetan» eskolako zuzendaria izan zen, eta egun Heize
|
euskal
eskola publikoaren zuzendaritza elkarteen federazioko zuzendaria da. Solasaldia hasi aurretik, artaz erakutsi du ikastetxea; txoko bakoitzaren antolaketaren zergatiari buruzko azalpenak aditu ostean, ezberdin ikusten da lekua.
|
|
Solasaldia hasi aurretik, artaz erakutsi du ikastetxea; txoko bakoitzaren antolaketaren zergatiari buruzko azalpenak aditu ostean, ezberdin ikusten da lekua. Hezkuntza Legea ontzeko prozesua hizpide hartuta,
|
euskal
eskola publikoa lehenesteko «ekintzak» espero dituztela esan du. «Esatetik egitera pasatzea tokatzen da».
|
|
Gure ustez, udalerri guztietan
|
euskal
eskola publikoko eskaintza kalitatezko bat bermatu behar da. Horrek dagoen eskariari erantzun ezin dionean, orduan dator bestelako zerbitzuak bideratzeko era.
|
|
Gureak, ordea, denak dira:
|
euskal
eskola publikoak lekua izan behar du euskal gizarteko ikasle ororentzat, eta ikasle bakoitzarentzako erantzunik egokiena eduki eta bermatu behar du. Horretarako udalekin egin behar den lanak koordinazioaren eta elkarlanaren bidetik etorri behar du, baina ez soilik halako edo bestelako ikasleen banaketa egitetik.
|
|
Aurrerabideak nabari ditu hezkuntza publikorako: «Akordioan gaude hobekuntzak izan badituelako
|
euskal
eskola publikorako, eta ikastetxeetan onura horiek bermatzea gure ardura delako nolabait». Sindikatuak «luze» borrokatutakoak dokumentuan isla duela dio, besteak beste ratioak jaistea hitzeman dutelako, baita «lanpostu asko» egiturazko bihurtuko dituztelako ere:
|
|
Jaia eta aldarrikapena batuko dituzte bihar
|
euskal
eskola publikoaren alde
|
|
Izan ere, sindikatuak ez du bat egiten aurreproiektuaren zirriborroarekin. Uste du legeak tresna izan behar duela lan baldintza duinak izango dituen
|
euskal
eskola publiko burujabea eta inklusiboa eraikitzeko.
|
|
Horregatik guztiagatik, zabalik dauden eztabaidagune guztietan gure ekarpena egiten jarraituko dugu, eta
|
euskal
eskola publikoaren defentsan deitutako mobilizazio guztiak babestuko ditugu, datorren larunbatean, azaroak 5, Bilboko kaleak beteko dituena kasurako. Han izango da Alternatibako ordezkaritza.
|
|
Hau da, denboran zehar, gure ohiturek, urtetako borrokari esker sorturiko giro politiko sozio-kulturalak, beraien jatorrizkoaz besteko herri batean bizi izatearen kontzientziazioak (futbol taldea, sagardotegiko giroa, folklorea, borroka nazionala, euskara eta hezkuntza... hor ikastolak eta, batez ere,
|
euskal
eskola publikoa), elementu horiek guztiek kanpotarrengan eragina izan dute, eta horietako asko abertzale bilakatu dira, edo, gutxienez, hemengo.
|
|
«Publikoa defendatzea ezinbestekoa dugu jendarte aske eta justua eraikitzeko bidean. Horregatik, Alternatibak gaurko greba eguna babestu du, eta mobilizazioetan parte hartzeko deia egiten du
|
euskal
eskola publikoaren alde; denona eta denontzat». Baita Elkarrekin Podemos IUk ere.
|
|
Pandemia garaia bat aldendu denean, ohartu gara jendea inoiz baino gogotsuago dagoela. Joan den asteburuan, Laguna de Dueron (Valladolid) izan ginen, baita Bastidan ere,
|
euskal
eskola publikoen aldeko jaian. Gosez etortzen da jendea kontzertuetara, egarriz, ondo pasatzeko gogoz.
|
|
" Joan den asteburuan, Laguna de Dueron (Valladolid) izan ginen, baita Bastidan ere,
|
euskal
eskola publikoen aldeko jaian. Gosez etortzen da jendea kontzertuetara, egarriz, ondo pasatzeko gogoz"
|
2023
|
|
Beren aldarriak kalera eramanen dituzte ekainaren 9an eginen dituzten manifestazioetan, Bilbon, Donostian eta Gasteizen. Haien erranetan, lege proiektu hori ez da
|
euskal
eskola publikoak behar duena, sendotzeko ordez, ahuldu egiten baitu. Lege proiektu berriak publiko pribatu sistema duala betikotu nahi duela, bi sareak berdinduz; beraz ez duela eskola publikoa sistemaren erdigunean kokatzen, ez eta lehenesten.
|
|
Dozena bat eragilek baino gehiagok babestu dute Euskal Eskola Publikoaz Harro ren dokumentua: Gasteizko, Oiongo, Bilboko, Santurtziko, Oarsoaldeako, Astigarragako, Donostialdeko eta Lasarte Oriako plataformek; Ordiziako
|
euskal
eskola publikoko komunitateak; Amurrioko hezkuntza publikoaren sareak; Debagoieneko Goieskolak; EHIGEk, Heizek; Ikasle Sindikatuak; Ikasle Abertzaleak taldeak; Ikamak; Ikasle Ekintzak; Gazte Komunistak; Steilasek; CCOO irakaskuntzak; eta ESK sindikatuak.
|
|
Zailtasun handiz, ia hogei urte igaro ondoren eta ikerketa anitzek horrela frogatu dutelako, Hezkuntza Sailak onartu behar izan du segregazioa hezkuntza sistema publiko pribatuaren ondorio zuzena dela. Behin arazoa identifikatuta, egiturazkoa den sistema segregatzailea amaitzea izango litzateke logikoena, haien eskumen zuzenekoa den
|
euskal
eskola publikoa sistemaren ardatz bilakatuz, ituntze unibertsa amaituz eta publifikazio bide erreal bat irekiz. Baina hori egin beharrean, Hezkuntza Sailak erabaki du hezkuntza sistema dual kohesionatzailea asmatzea.
|
|
Horri ikasle zaurgarriek euskararekiko izan dezaketen jatorrizko atxikipen falta gehitzen badiogu, non gelditzen da hezkuntzaren funtzioa euskalduntzearekiko? Ez dezagun ahaztu azken 30 urteotan
|
euskal
eskola publikoa izan dela gehien euskaldundu duena.
|
|
Zer zentzutan? Guk
|
euskal
eskola publiko komunitario baten beharra aldarrikatzen dugu, sare bakarrean antolatuko dena. Gaur egungo eredutik etorkizuneko hezkuntza eredu horretara trantsizio bat egin beharra dago, eta hezkuntza legea aukera bat izan daiteke pauso hori emateko.
|
|
Bilbon, Donostian eta Gasteizen izanen dira, 18:00etan. Haien erranetan, lege proiektu hori «ez da
|
euskal
eskola publikoak behar duena, hura sendotu ordez ahuldu egiten baitu».
|
|
Eta gehitu dute «herritar kritikoak» hazten dituela horregatik. Gainera, argi utzi dute
|
euskal
eskola publikoak euskara ardatz duela, eta azken hamarkadan sistema hori izan dela «ikasle gehien euskaldundu duen hezkuntza sarea». Hala, gertuko eskola dela gogorarazi dute, orokorrean garraiorik behar ez duena.
|
|
Lege berriaren aurrean,
|
euskal
eskola publikoaren aldeko dekalogo bat prestatu du plataformak. Hamar puntutan banatu dute, eta, funtsean, adierazi dute eskola publikoa «denona eta denontzat» dela.
|
|
Iritsi da jai giroa eta
|
euskal
eskola publikoaren aldeko aldarrikapena uztartzen dituen eguna. Lan eta esfortzu handiaren emaitza izan da, eta hori ongi daki Lurdes Imaz EHIGEko koordinatzaileak (Azkoitia, Gipuzkoa, 1973).
|
|
Gainera, nabarmendu dute laikoa dela, eta euskara duela ardatz: «Azken hamarkadetan
|
euskal
eskola publikoa izan da ikasle gehien euskaldundu duen hezkuntza sarea, eta, gaur egun, funtsezko eragile bilakatu da euskalduntze prozesuan». Laburbilduz:
|
|
Alabaina, uste dute proiektuak ez duela publikoa defendatzen: «Ez da
|
euskal
eskola publikoak behar duena; sendotu ordez, ahuldu egiten baitu». Izan ere, esan dutenez, «publiko pribatu sistema duala» betikotu egiten du, ez du eskola publikoa lehenesten, eta ez du euskalduntzea bermatzen, besteak beste.
|
|
Erantsi dutenez, eskola laikoa da eta gertukoa da. «Labur esanda,
|
euskal
eskola publikoa denona eta denontzat da».
|
|
Talde politikoei, berriz, zera eskatu diete: Hezkuntza Legeari ezezkoa eman diezaioten, eta
|
euskal
eskola publikoa lehenetsi dezaten.
|
|
Talde politikoei, berriz, zera eskatu diete: Hezkuntza Legeari ezezkoa eman diezaiotela, eta
|
euskal
eskola publikoa lehenetsi dezatela.
|