2009
|
|
30.000 pertsonatik gora bildu ziren Iru, eko Takonera parkean, Sortzen Ikasbatuaz ek antolatutako
|
euskal
eskola publikoaren jaian
|
|
Orain arteko
|
euskal
eskola publikoaren aldeko jairik jendetsuena izan zen igandekoa. Jendez beteta zeuden Iru, eko Takonera parkea eta inguruak.
|
|
Bai, eta eskerrak eman nahi dizkiegu aurten etorri diren guztiei, eta zoriondu ere egin nahi ditugu, Takonera garbi garbi utzi zutelako. Eskertu, zoriondu eta animatu gaurtik hasita
|
euskal
eskola publiko baten alde egitera, eta hezkuntza sistema propioaren bila abiatzera.
|
|
Milaka pertsonak hartu zuen parte herenegun EHIGEk Bergaran antolatu zuen
|
euskal
eskola publikoaren jaian
|
|
Euskal Herriko Ikasleen Gurasoen Elkarteak (EHIGE) urtero antolatzen duen festak familia arteko giro onean iragan zen, eta EHIGEko arduradunak pozik agertu ziren atzo. Eredu publikoaren alde jaia antolatu duen 18 aldia zen herenegungoa, eta, aurrekoetan bezala, Bergaran ere
|
euskal
eskola publikoa bultzatzeko beharra aldarrikatu zuten antolatzaileek eta parte hartu zutenek, 16 urterekin ikasle guztiek euskara eta gaztelera jakin ditzaten.
|
2012
|
|
Bale! Bizi garen seinale lelopean
|
euskal
eskola publikoaren festa ospatu zuten herenegun, eta lanean jarraitzeko indarra badutela erakutsi zuten goiz goizetik jai giroan. Zarauzko lau ikastetxe publikok antolatu dute jaia aurten, haur eskolak, Orokietak, Monte Albertiak eta Lizardi institutuak.
|
2014
|
|
Uhartek (Nafarroa) hartuko du, datorren maiatzaren 18an, Sortzen ek antolatu
|
euskal
eskola publiko berriaren aldeko besta. Iaz, bertan behera utzi behar izan zuten Iruñeko Takonera parkean egitekoa zuten jaia, eguraldiagatik.
|
|
Txantrean hainbat ekitaldi ospatu zituzten egun handiaren bezperan, baina Takonera parkeko egitarau osoa bertan behera utzi behar izan zuten Sortzen eko kideek. 2012an ere, eguraldi txarrak zapuztu egin zituen, neurri handi batean, urte hartan
|
euskal
eskola publikoaren bestarako prestatutako ekitaldiak. Sortzen eko eta Uharteko Virgen Blanca ikastetxeko arduradunek agerraldia egin zuten atzo, maiatzaren 18ko besta aurkezteko.
|
|
Uharteko gurasoek ingelesezko programa ez dutela nahi argi utzi dute azken hilabeteotan herrian egin dituzten hamaika protestatan. Hiru gune herrian Uharteko
|
euskal
eskola publikoaren besta ospatzeko antolatu egitaraua hiru gunetan banatu dute Sortzen eko eta herriko ikastetxeko arduradunek. Haurrentzako propio prestatutako gunea izanen da horietako bat.
|
2017
|
|
Hezkuntza burujabetza, azken finean. Balio horiekin bat egin dute
|
euskal
eskola publikoaren aldeko bestan parte hartu duten milaka lagunek.Aurtengo besta ezohikoa izan da. Alde batetik, antolaketa ez delako eskola bakar baten ardura izan.
|
|
Bere garaian Taconeran egiten zuten, baina, gero, besta antolatzen zuten eskolen ingurura eraman zuten. Aurten, Antoniutti izan da
|
euskal
eskola publikoaren plaza. «Ostegunetik lanean aritu gara, baina tokia oso ona da jaia egiteko», esan du Belokik.
|
2018
|
|
Aldarria ozen entzun zen Andre Maria Zuriaren plazan egindako ekitaldian hainbat ikaslek irakurri zuten manifestuan: «Adreiluz adreilu eraiki dugu
|
euskal
eskola publikoa denon artean. Orain, eskola euskalduna, laikoa, demokratikoa eta koloretsua nahi dugu!
|
|
Orotara, 50 eragile baino gehiagok babestu zuten martxa.«Eraikuntza sinbolikoa»Eskola publikoaren «eraikuntza sinbolikoa» irudikatu zuten manifestazio amaieran, Andre Maria Zuriaren plazan egindako ekitaldian. Ikasleek ikastetxeetan atondutako kartoizko kaxak baliatu zituzten etorkizuneko
|
euskal
eskola publikoaren «adreiluak» irudikatzeko. Anitza, euskalduna, publikoa, denona eta antzeko hitzak irakur zitezkeen kaxetan.
|
2021
|
|
Sortzen elkarteak antolatutako
|
euskal
eskola publikoaren jaia egin dute, Antsoainen. San Frantzisko, Sanduzelai eta Ezkaba eskoletako ikasleek parte hartu dute.
|
|
Sare horiek Euskal Eskola Publikoaz Harro Topagunearen sorreran gauzatu dira. Hor egin dugu bat familien tokiko plataforma ezberdinek, hezkuntza arloko sindikatu gehienek, Euskal Herriko ikasle eta gazte erakunde ezberdinek eta
|
euskal
eskola publikoko guraso elkarteen konfederazioak. Hortik plazaratu dugu unea iritsi dela euskal hezkuntza sistema birpentsatzeko eta ikasgeletan justizia soziala ahalbidetuko duen sistema bat aukeratzeko, haurren familien jatorria edo maila sozioekonomikoa edozein dela ere.
|
|
Adibidez, ratioak jaistearekiko «guztiz blindatuta» daudela iruditzen zaio. «Ez dugu ikusi errealitate honi aurre egiteko
|
euskal
eskola publikoaren etorkizuna babestuko duenik». Azaldu du nola baby boom garaian PSOEk ikastetxeak itundu zituen, ikastetxe publikoetan haur guztientzako lekurik ez zegoelako; orain, ikasle faltan, ikastetxe publikoak defendatzeko eskatu du:
|
|
OHARRA: Artikulu hau
|
euskal
eskola publikoaren aldeko Gasteizko, Amurrioko Zabaleko bizirik, Oarsoaldeko eta Santurtziko plataformen izenean dago idatzia.
|
|
publifikazio progresiboa. Besteak beste, Josean Bueno irakasle eta EAEko Eskola Kontseiluko kide ohiak eta Arantza Fernandez de Garaialde irakasle ohi eta Bilboko
|
euskal
eskola publikoaren aldeko plataformako kideak hartu zuten hitza.
|
2022
|
|
Ohartarazi dute egungo legea errotik aldatzen ez bada hezkuntza sistema «desorekatua eta diskriminatzailea» izango dela aurrerantzean ere. Are, gaineratu dute
|
euskal
eskola publikoa merkeagoa eta ekologikoagoa dela, eta gaur egun gizarteari ekarpen handiena egiten diona: «Euskal gizartearen kohesioari ekarpen handiena egiten diona eta baldintzarik zailenetan ere ikasle gehien euskalduntzen duena».
|
|
Urkulluk erantzun dio gobernu programan bertan hartua dutela konpromisoa: «Gure konpromisoa da bidezko eta kalitatezko hezkuntza zerbitzua indartzea,
|
euskal
eskola publikoaren funtsezko izaera aitortuz». Hori «eufemismo bat» dela leporatu dio Gorrotxategik, eta proposamen zehatzagoetara jo du:
|
|
Besteak beste, 6 zuzenketan paragrafo bat gehitzea adostu dute, hau esateko: «Sistema horretako protagonismoa
|
euskal
eskola publikoari dagokio, oinarrizko erreferentzia baita ikasle guztientzako sarbide unibertsala bermatzen duena eta inplikatutako gizarte sektore guztien parte hartzea sustatzen duena»
|
|
Bestalde, Jose Antonio Pastor PSE EEko legebiltzarkideak adierazi du testuak legebiltzarkideen %90en babesa izatea «mugarria» dela, eta pozik agertu da adostasun zabalarekin egingo duelako aurrera. Azpimarratu du akordioari esker
|
euskal
eskola publikoari garrantzi handiagoa emango zaiola eta eredu eleaniztuna sustatuko duela, euskara sistemaren ardatz bilakatuta.
|
|
Baina autotxaloketak, diskrezioa eta ate itxiak alde batera utzita, guri interesatzen zaigun galdera hau da: irabazi al du
|
euskal
eskola publikoak?
|
|
Langileak ordezkatzen ditugunok zeresan handia dugu horretan, legeak ateak itxita idazten dituztenek deslegitimatu nahi bagaituzte ere. Lehenik, lege honek zuzenean eragiten digulako; izan ere, antza, zehaztapenik nahi ez duen itun honetan, zuzendaritza karguen profila zehazten da, programa kontratuak ezartzen dira eta
|
euskal
eskola publikoaren etorkizuna epaitzen da (eta, ondorioz, bertako langileen etorkizuna ere bai). Baina, batez ere, euskal eskola publikoa leku komuna dela uste dugulako, gizarte kohesionatu bat bultza dezakeena.
|
|
Lehenik, lege honek zuzenean eragiten digulako; izan ere, antza, zehaztapenik nahi ez duen itun honetan, zuzendaritza karguen profila zehazten da, programa kontratuak ezartzen dira eta euskal eskola publikoaren etorkizuna epaitzen da (eta, ondorioz, bertako langileen etorkizuna ere bai). Baina, batez ere,
|
euskal
eskola publikoa leku komuna dela uste dugulako, gizarte kohesionatu bat bultza dezakeena. Horregatik borroka egitea merezi du.
|
|
Steilasen argi daukagu
|
euskal
eskola publikoaren alde borrokatzeko unea dela. Langileak ordezkatzen ditugunok zeresan handia dugu horretan, legeak ateak itxita idazten dituztenek deslegitimatu nahi bagaituzte ere.
|
|
Sindikatuaren iritziz, Euskal Hezkuntza zerbitzua sortzea eta ikastetxeei eskumen gehiago ematea «urrats bat» izango litzateke
|
euskal
eskola publiko komunitarioaren norabidean. Horrez gain, «balio handia» eman dio derrigorrezko eskolaldiaren amaieran B2 euskarazko maila eskuratzeko helburua lortzeari eta horretarako eskola guztietan euskara ardatz gisa finkatzeari.
|
|
Lezo Herri Eskolan musika irakaslea da Iñigo Salaberria (Hondarribia, Gipuzkoa, 1976); «urteetan» eskolako zuzendaria izan zen, eta egun Heize
|
euskal
eskola publikoaren zuzendaritza elkarteen federazioko zuzendaria da. Solasaldia hasi aurretik, artaz erakutsi du ikastetxea; txoko bakoitzaren antolaketaren zergatiari buruzko azalpenak aditu ostean, ezberdin ikusten da lekua.
|
|
Solasaldia hasi aurretik, artaz erakutsi du ikastetxea; txoko bakoitzaren antolaketaren zergatiari buruzko azalpenak aditu ostean, ezberdin ikusten da lekua. Hezkuntza Legea ontzeko prozesua hizpide hartuta,
|
euskal
eskola publikoa lehenesteko «ekintzak» espero dituztela esan du. «Esatetik egitera pasatzea tokatzen da».
|
|
Gure ustez, udalerri guztietan
|
euskal
eskola publikoko eskaintza kalitatezko bat bermatu behar da. Horrek dagoen eskariari erantzun ezin dionean, orduan dator bestelako zerbitzuak bideratzeko era.
|
|
Gureak, ordea, denak dira:
|
euskal
eskola publikoak lekua izan behar du euskal gizarteko ikasle ororentzat, eta ikasle bakoitzarentzako erantzunik egokiena eduki eta bermatu behar du. Horretarako udalekin egin behar den lanak koordinazioaren eta elkarlanaren bidetik etorri behar du, baina ez soilik halako edo bestelako ikasleen banaketa egitetik.
|
|
Aurrerabideak nabari ditu hezkuntza publikorako: «Akordioan gaude hobekuntzak izan badituelako
|
euskal
eskola publikorako, eta ikastetxeetan onura horiek bermatzea gure ardura delako nolabait». Sindikatuak «luze» borrokatutakoak dokumentuan isla duela dio, besteak beste ratioak jaistea hitzeman dutelako, baita «lanpostu asko» egiturazko bihurtuko dituztelako ere:
|
|
Jaia eta aldarrikapena batuko dituzte bihar
|
euskal
eskola publikoaren alde
|
|
Izan ere, sindikatuak ez du bat egiten aurreproiektuaren zirriborroarekin. Uste du legeak tresna izan behar duela lan baldintza duinak izango dituen
|
euskal
eskola publiko burujabea eta inklusiboa eraikitzeko.
|
|
Horregatik guztiagatik, zabalik dauden eztabaidagune guztietan gure ekarpena egiten jarraituko dugu, eta
|
euskal
eskola publikoaren defentsan deitutako mobilizazio guztiak babestuko ditugu, datorren larunbatean, azaroak 5, Bilboko kaleak beteko dituena kasurako. Han izango da Alternatibako ordezkaritza.
|
|
Hau da, denboran zehar, gure ohiturek, urtetako borrokari esker sorturiko giro politiko sozio-kulturalak, beraien jatorrizkoaz besteko herri batean bizi izatearen kontzientziazioak (futbol taldea, sagardotegiko giroa, folklorea, borroka nazionala, euskara eta hezkuntza... hor ikastolak eta, batez ere,
|
euskal
eskola publikoa), elementu horiek guztiek kanpotarrengan eragina izan dute, eta horietako asko abertzale bilakatu dira, edo, gutxienez, hemengo.
|
|
«Publikoa defendatzea ezinbestekoa dugu jendarte aske eta justua eraikitzeko bidean. Horregatik, Alternatibak gaurko greba eguna babestu du, eta mobilizazioetan parte hartzeko deia egiten du
|
euskal
eskola publikoaren alde; denona eta denontzat». Baita Elkarrekin Podemos IUk ere.
|
2023
|
|
Dozena bat eragilek baino gehiagok babestu dute Euskal Eskola Publikoaz Harro ren dokumentua: Gasteizko, Oiongo, Bilboko, Santurtziko, Oarsoaldeako, Astigarragako, Donostialdeko eta Lasarte Oriako plataformek; Ordiziako
|
euskal
eskola publikoko komunitateak; Amurrioko hezkuntza publikoaren sareak; Debagoieneko Goieskolak; EHIGEk, Heizek; Ikasle Sindikatuak; Ikasle Abertzaleak taldeak; Ikamak; Ikasle Ekintzak; Gazte Komunistak; Steilasek; CCOO irakaskuntzak; eta ESK sindikatuak.
|
|
Zailtasun handiz, ia hogei urte igaro ondoren eta ikerketa anitzek horrela frogatu dutelako, Hezkuntza Sailak onartu behar izan du segregazioa hezkuntza sistema publiko pribatuaren ondorio zuzena dela. Behin arazoa identifikatuta, egiturazkoa den sistema segregatzailea amaitzea izango litzateke logikoena, haien eskumen zuzenekoa den
|
euskal
eskola publikoa sistemaren ardatz bilakatuz, ituntze unibertsa amaituz eta publifikazio bide erreal bat irekiz. Baina hori egin beharrean, Hezkuntza Sailak erabaki du hezkuntza sistema dual kohesionatzailea asmatzea.
|
|
Horri ikasle zaurgarriek euskararekiko izan dezaketen jatorrizko atxikipen falta gehitzen badiogu, non gelditzen da hezkuntzaren funtzioa euskalduntzearekiko? Ez dezagun ahaztu azken 30 urteotan
|
euskal
eskola publikoa izan dela gehien euskaldundu duena.
|
|
Zer zentzutan? Guk
|
euskal
eskola publiko komunitario baten beharra aldarrikatzen dugu, sare bakarrean antolatuko dena. Gaur egungo eredutik etorkizuneko hezkuntza eredu horretara trantsizio bat egin beharra dago, eta hezkuntza legea aukera bat izan daiteke pauso hori emateko.
|
|
Bilbon, Donostian eta Gasteizen izanen dira, 18:00etan. Haien erranetan, lege proiektu hori «ez da
|
euskal
eskola publikoak behar duena, hura sendotu ordez ahuldu egiten baitu».
|
|
Eta gehitu dute «herritar kritikoak» hazten dituela horregatik. Gainera, argi utzi dute
|
euskal
eskola publikoak euskara ardatz duela, eta azken hamarkadan sistema hori izan dela «ikasle gehien euskaldundu duen hezkuntza sarea». Hala, gertuko eskola dela gogorarazi dute, orokorrean garraiorik behar ez duena.
|
|
Lege berriaren aurrean,
|
euskal
eskola publikoaren aldeko dekalogo bat prestatu du plataformak. Hamar puntutan banatu dute, eta, funtsean, adierazi dute eskola publikoa «denona eta denontzat» dela.
|
|
Iritsi da jai giroa eta
|
euskal
eskola publikoaren aldeko aldarrikapena uztartzen dituen eguna. Lan eta esfortzu handiaren emaitza izan da, eta hori ongi daki Lurdes Imaz EHIGEko koordinatzaileak (Azkoitia, Gipuzkoa, 1973).
|
|
Gainera, nabarmendu dute laikoa dela, eta euskara duela ardatz: «Azken hamarkadetan
|
euskal
eskola publikoa izan da ikasle gehien euskaldundu duen hezkuntza sarea, eta, gaur egun, funtsezko eragile bilakatu da euskalduntze prozesuan». Laburbilduz:
|
|
Alabaina, uste dute proiektuak ez duela publikoa defendatzen: «Ez da
|
euskal
eskola publikoak behar duena; sendotu ordez, ahuldu egiten baitu». Izan ere, esan dutenez, «publiko pribatu sistema duala» betikotu egiten du, ez du eskola publikoa lehenesten, eta ez du euskalduntzea bermatzen, besteak beste.
|
|
Erantsi dutenez, eskola laikoa da eta gertukoa da. «Labur esanda,
|
euskal
eskola publikoa denona eta denontzat da».
|
|
Talde politikoei, berriz, zera eskatu diete: Hezkuntza Legeari ezezkoa eman diezaioten, eta
|
euskal
eskola publikoa lehenetsi dezaten.
|
|
Talde politikoei, berriz, zera eskatu diete: Hezkuntza Legeari ezezkoa eman diezaiotela, eta
|
euskal
eskola publikoa lehenetsi dezatela.
|