2008
|
|
Oteizaren aburuz, testu horretan azaltzen zuen modura, hori erromantizismoan erortzea izango litzateke. Arteak mito horiei espresio eta forma gaurkotua eman behar zien, eta horrek
|
esan
nahi zuen artearen emaitzak beti etorkizunerantz zuzenduta zeudela, beti berrikuntza proposatu zutela:
|
|
Taulan proposatzen den molde eraldatzailean parte hartzea aldi berean da tresna eta helburu, kontua da tresna hori erabiltzeko modua desberdina dela 2 edo 4 kasuan. Azken horretan, herriaren parte hartzeak helburu gisa
|
esan
nahi du botere ekonomiko, politiko edo kulturala ez dagoela talde edo elite konkretu baten menpe (Kaufman, 1997). Bestalde, parte hartzea eraldaketarako tresna moduan, aurretiaz baztertuta egon direnen ahotsa eta antolaketarako gaitasunak garatzeko bidea da, gehiengoak beren beharrak eta nahiak identifikatu, adierazi eta ase ditzan, arazo sozialak konpontzeko zuzenki lagunduz.
|
|
Azkenik, eta testu honen lan esparrua den garapen lankidetzarako kasuari dagokionez, Parfitt ek (2004) dioenez, parte hartzea bitarteko moduan ikusten den heinean, objektu diren komunitateen eta agentzia emaileen arteko botere harremanak ez dira aldatzen. Parte hartzea helburutzat hartzeak, ordea, emaileen eta hartzaileen arteko botere harremanen aldaketa dagoela
|
esan
nahi du, zeren bigarrenek lehenengoekin dituzten bezerokeria harremanak aldatzen baitira.
|
|
Zer da izen hori? Zer
|
esan
nahi du. Nondik agertu da?
|
|
Zer
|
esan
nahi du Alaitz izenak. Horrelako galderak aski ezagunak ditu euskal izenik duen orok. Zenbat aldiz entzun dugu horrelakorik?
|
|
Euskal izenek, itzulpena? omen dute, azaldu behar ditugu, zer
|
esan
nahi duten azaldu. Gutxitan galdetuko da, ordea, zer esan nahi duten Jose, Maria edo Eustaquio erdal izenek.
|
|
omen dute, azaldu behar ditugu, zer esan nahi duten azaldu. Gutxitan galdetuko da, ordea, zer
|
esan
nahi duten Jose, Maria edo Eustaquio erdal izenek. Izenak dira, besterik ez.
|
|
Bestetik, esanahirik ez, erreferentzia baino ez dutela defendatzen duena. Deskriptibismoaren ustetan, izenek izendatzen dutenaren ezaugarriren bat deskribatzen dute, horixe ematen dute aditzera eta horixe
|
esan
nahi dute. Beste aldean, S. Kripke logiko ospetsuak izen propioak, izendatzaile zurrunak?
|
|
Baina erakutsi eta adierazi egiten du; eta horrela, gu geu gara izenari esanahia ematen diogunok: guk adierazten dugu zerbait, guk ematen dugu aditzera zer edo zer, guk
|
esan
nahi dugu zerbait... Eta beti, norbaiti eta noizbait.
|
|
Abstrakzio hori egin ahal izateko, adierazle tipo batera batu dira esakuneak, bada, adierazle hori ez da inoiz zentzu eta esanahirik gabea. Esakuneak adierazle tipo baten agerpen desberdinak direla adosten dugu, hau da, zerbait
|
esan
nahi duen zerbait(, hitza?, adibidez) agertzeko erak. Adierazleek esanahi bat edo beste har badezakete ere, ez daude esanahiz erabat hutsik. Hala ere, adierazle izateko gai den materia gordin bat topatu ahal dugu:
|
|
Izenek, hortaz, zerbait
|
esan
nahi dute: zerbait esaten digute izendunaz, zerbait izena hautatu duenaz, zerbait izen bat balioesten edo gaitzesten duenaz, zerbait jasotako izena eraldatu edo ostendu egin duenaz.
|
|
Erantzun diezaiogun, bada, hasieran egin dugun galderari: zer
|
esan
nahi du Alaitz izenak. Erraz esanda,. XXI. mendeko euskal gaztea naiz?.
|
|
Hemen Arkotxak bilatzen eta aurkitzen duen posizioaren berritasuna Ternuari etengabe egiten zaion erreferentziak baieztatuko luke, Ternuak iparra sinbolizatzeaz gain, lur berria?
|
esan
nahi baitu, literalki. Kenneth White poetak Septentrio ren atzesolasean doenez,, lur berrietara buruz?
|
|
Enpresei buruzko gaur egungo eredu gehienetan, enpresaren, antolaketak? hau
|
esan
nahi du: dena delakoa ere enpresaren sistema burokratikoari dagokion kontrol egitura hierarkikoan, sailkatzea?
|
|
10 Sistema burokratikoan,, antolatzeak?
|
esan
nahi du komunikaziorako bide eta moldeak zurrun zurrun kontrolatzea. Organigramako laukitxoek eta geziek zorrotz erakusten dute nor komunika litekeen norekin eta nola (zein ordena hierarkikori jarraituz).
|
|
Edozein produktu saltzea gero eta zailagoa da, baldin eta enpresak ez badauka kalitate ziurtagiriren bat edo beste. Horrek
|
esan
nahi du merkatuak enpresei lan egiteko prozedura edo jardunbide egoki eta egonkorra exijitzen diela. Baina era berean, gauza jakina da produktuen bizi zikloa eta berrikuntzen ustiatze aldia zeharo murrizten ari dela, eta, bistan denez, horrek adierazten du merkatuak sormena/ berrikuntza ere exijitzen duela.
|
|
Dena dela, guri dagokiguna, jasangarritasuna etxebizitza sistemari lotzea da, edo beste era batera esanda, jasangarritasunaren printzipioak etxebizitzaren gaian aplikatzea. Oro har, jasangarritasun printzipioak etxebizitza sisteman aplikatzeak hauxe
|
esan
nahi du: etxebizitza sistema aztertu behar dela ingurumen alderdiak, alderdi sozialak eta alderdi ekonomikoak kontuan hartuta.
|
|
–Urten, en laguntzaile horrek dituen bi aukerak azaltzen dira hiztun berarengan (iragangaitza vs iragankorra). Horrek
|
esan
nahi du, estandarrak eragina izan duela etxebarritarraren jardunean.
|
|
Datozen emakume askok norbaiten bidez datoz, erreferentziaren bat dute, maiz familiarra izan ohi dena. Horrek hauxe
|
esan
nahi du: harrera toki bat izatea, oinarrizko beharrak aseta edukitzea, oinarrizko informazioa eskuratzea eta, gainera, horrelako egoeran hain beharrezkoa den familiaren babesa eta laguntza jasotzea.
|
2009
|
|
Hori bai, ez dugu inoiz ahaztu behar, garai horretako jendearen jarrerak eta pentsamoldeak ezin ditugula gaur egungo parametroekin neurtu. Zera
|
esan
nahi dut honekin, dena ez zela zuria edo beltza izan garai horretan, gutxienez Euskal Erriako partaideen artean.
|
|
Ikuspuntu honen arabera, beharrezkoa izaten da lurralde zehatz batean dauden talde kulturalen eta elkarbizitza baketsu eta sortzailea bultzatuko duen giza aniztasunaren balorazio eraginkorra egitea. Aniztasuna baloratzeak
|
esan
nahi du instituzioek eta komunitateko kideek beren ezberdintasun eta berdintasunen onuren berri edukitzea, eta jatorri anitzeko pertsona eta taldeen arteko erlazio jasangarriak eraikitzea. Esparru honetan burutu diren ikerketek erakutsi dutenez, talde arteko harremanen hobekuntzara zuzenduriko programak (populazio emigrantea vs autoktonoa) gizarte esku hartzeen inplementaziorako erreferente onak dira.
|
|
q adierazpenak, p eta q?
|
esan
nahi du
|
|
Parrokia eta kontzejua: «Herriaz» ari garenean, zer
|
esan
nahi dugu?
|
|
9 Horrek
|
esan
nahi du nekazaritza eta abeltzaintzatik bizi zirenek bakarrik ordaintzen zituztela hamarrenak eta primiziak, hau da, batez ere nekazariek eta abeltzainek eutsi egin diotela historian zehar parrokiari.
|
|
Horrek
|
esan
nahi du Eliza Katolikoak, eta ez beste Elizek, baduela eskubidea immatrikulatzeko Estatuko instituzio bat balitz bezala!
|
2010
|
|
Gaitasun diskurtsiboak hauxe
|
esan
nahi du: esaldien arteko lotura egokia egin behar da testuaren esanahi orokorra ulertzeko.
|
|
Tradiziozko segurtasunak ez ezik, eskubideak ere aienatuz doaz. Enplegu malguak enplegu hauskorra eta baldintza eskasak
|
esan
nahi du. Guztiarekin ere, herritarrek desberdintasun temati horiek ez dituzte klase arazotzat jotzen, alegia, arazo komunitariotzat, historiografia partikular baten gaitzat baizik.
|
|
Honek guztionek
|
esan
nahi du KGNZ (bertsio luzea zein laburra) tresna sentikorra dela aldaketa ebolutiboak detektatzeko haur euskaldunen komunikazioan.
|
|
Testuinguru horretan zigor bitartekaritzaren eta honen emaitzaren ofizialtasunaz mintzatu gara, baliabide hau ofizialtasun printzipioak informatzen duela adierazi nahian. Zer
|
esan
nahi du horrek. Zigor bitartekaritza jurisdikzioaren tresna dela, epaileen gainbegirapean edo/ eta kontrolpean eman beharrekoa, Estatuaren ius puniendia eta herritarren eskubideak mugatu gabe.
|
|
Frantziako zigor bitartekaritzaren beste ezaugarri nagusi bat haren izaera instituzionala da. Zer
|
esan
nahi du horrek? «Eremu judizial batean, epaileen aginduz eta kontrolpean garatzen dela»41 Ildo horretatik, Code de Procédure Pénale delakoaren 40 artikuluak xedatzen du Fiskaltzari dagokiola, bere aukera ahalmenen egikaritzan, jazarpen prozesua hastea, kausa artxibatzea edo prozedura alternatibo bat aplikatzea erabakitzea.
|
2011
|
|
3 Honekin
|
esan
nahi dut Zaitegiri gehiago nabaritzen zaiola hizkuntza formalismoaren ajea aipatu ditudan beste biei baino, hots, gauzak esan beharrak baino gehiago euskara landu nahiak bultzaturik aritzea, eta horregatik maiz samar hiztegi jakintzaren erakustaldiak egitea, literatur sen gutxitxorekin.
|
|
Kodea, beraz, sinboloak egiteko lehengai gisa erabiltzen da, bestelako osagai «estetiko formalak» erabiltzen diren moduan. Hitz gutxitan, izen hura euskarazkoa dela jakiteak dakarren konnotazioak dira nagusi, berdin da zer
|
esan
nahi duen hitz horrek. Berez hori dena ez da txarra, izenen izaera da hizkuntza guztietan, baina testuinguru diglosikoan kaltea bistakoa da:
|
|
Autokia ulertzeko euskara jakin behar da auto, tokia delako, baina erdaldun batek autoki ikusiko du arazo barik, «» hori nondik agertu den galdetu barik ere. Kasu lazgarriagoak ditugu euskarazko hitzak edo esaldiak,
|
esan
nahi dutenari guztiz sor, hautsi egiten dituztenetan: Leioan «Euskal Etxeen Plaza» izeneko plaza bat dago, erdaraz oso arrunta da ikustea «Plaza Euskal Etxeen», berdin gertatzen zaio Basauriko «Gudarien Etorbideari», erdaraz Avenida Guradien ematen baita.
|
|
Baina gutxienez, arloari edo sektoreari dagokion esanahia dute. Aurrez aurre ditugu, hala ere, erdaraz pentsatu eta entzuten diren euskarazko izenak, zer
|
esan
nahi duten edo esanahi aldetik enpresa jarduerarekin ondo egokitzen diren aztertu barik hautatu eta erabilitako izenak. Bistan da, kasu horietan euskarak ez du barnerik.
|
|
Prozesu horiek guztiak hitz batera biltzeko, Scott Lash ek «informazionalizazioa» darabil (2002). Ekonomia, eta harekin mundua, informazionalizatzen ari dela dioenean, gutxi asko, produktu materialen hegemoniarenak egin duela
|
esan
nahi du; oraingo aberastasuna ez dago «berdina metatzean», ezberdina norberarentzat erregistratzean baizik. Edozer dela ere, kontua beti izango da zer edo zertan berezia izatea.
|
|
hasierako atalek 25 minutu inguruko iraupena zuten eta 15.000 euroko kostu totala; XVI. denboraldikoek, ostera, 28.000 euroko aurrekontua izan dute 35 minutuko atal bakoitzeko, edo 56.000 euro emisioko 70 minutuko atal bakoitzeko (Auzmendi, komunikazio pertsonala,). Horrek
|
esan
nahi du hasierako atal bakoitzeko minutuak 600 euroko kostu totala zuela, eta gaur egungoak, aldiz, 800 euro.
|
|
Ikusleari, aldiz, batez besteko 70 minutuko atalak eskaintzen zaizkio. Horrek
|
esan
nahi du 2010.eko uztailaren 5ean 3.000 atala emitituko zutela iragarri zuenean ETBk, atal horren zenbaketa produkzioari begirakoa zela, eta ez emisioari zegokiona.
|
|
6 Hamaikako zerrenda horretan, emisioaren araberako ordenari jarraituz zerrendatzen den lehena Goenkale da; jakina den bezala, Goenkale 1994 urtean hasi zen, baina oraindik ere ekoitzi eta emititzen denez, ezinbestekoa da XXI. mendeko sailkapenean ere sartzea. Dena den, horrek
|
esan
nahi du bi hamarkadetako euskarazko fikzio seriatuaren tituluak zenbatuz gero, 23 izango liratekeela, ez 24.
|
|
Askotan iritsi eta andreek salaketa eginda dute ordurako. Nik, jakina, salaketa berregiteko eskatzen diet, horrek
|
esan
nahi duen guztiarekin. Epaiketan soilik salaketan bildutakoa epaitzen da, eta gerta daiteke deklarazio horretan soilik eraso baten berri ematea, eta ez ohiko egoera batena.
|
2012
|
|
1 Norbere buruaren kontzientzia emozionala edo autokontzientzia emozionala. Norbere emozioez eta haien eraginez ohartzea
|
esan
nahi du; barneko seinaleei erreparatzean datza. Gainera, autokontzientziak enpatia ahalbidetzen du eta, hedaduraz, besteen emozioekin konektatzeko eta haiekiko harremanak kudeatzeko bidea irekitzen du.
|
|
3 Konfiantza norberarengan. Nork bere buruaz eta gaitasunez egiten duen balorazioan segurtasuna izatea
|
esan
nahi du. Norbere gaitasunen berri zehatza izanik, liderra bere indarguneetan oinarrituko da.
|
|
Gainerako generoen presentzia hutsaren hurrengoa da. Horrek
|
esan
nahi du merkatuak eragindako generoen hierarkia mantendu egiten duela irakaskuntza sistemak, nahiz eta hezkuntza literarioaren helburuak izan behar duen, besteak beste, ikasleak askotariko generoak irakurtzeko gaitzea. Horrek iradokitzen du merkatuko joerek indarra dutela literaturaren irakaskuntzan, eta kalitate irizpideei nahiz irizpide pedagogikoei gailentzen ari zaizkiela.
|
|
Denborazko epe batean (adibidez, egun batean) konfiantza tarte baten barruan (normalean% 95) galera probableen muga adierazten du. Adibidez, Repsolen akzioen VaR-a egun baterako eta% 95eko konfiantza tarterako 0,29 euro bada, horrek
|
esan
nahi du, kasuen% 95ean ez genukeela 0,29 euro baino gehiago galduko akzio bakoitzeko hurrengo 24 orduetan.
|
|
Agian ageriago islatzen du
|
esan
nahi dudana 2007an Espainiako Itsuen Erakundeak (ONCEk) ateratako iragarki batek, zeinaren bidez ezgaituak lan munduan sartzea sustatu nahi zuen ONCEk. Hauxe zioen lan jantzia zeraman gizon gazte batek:
|
|
...ekin ere, Foucault-ek esan bezala gizabanakoak benetan nor den ikertu eta aztertzeari uko egin behar badio ere errefuxatzeari ekiteko, lan honen helburu nagusia egun ekoizten den Gizaki mota benetan nor den ikertzea da; beste modu batean esanda, lan honen helburua Mendebaldeko kulturan gizaki berrien artean gertatzen diren botere harremanen inguruko analisia egitea da, non analisiak, gure analisia
|
esan
nahi duen?.
|
|
Sadomasokismoa, gauzak horrela, askoz gehiago da; plazera lortzeko zein emateko aukera berrien asmatzea eta ahalbidetzea da. Sadomasokismoak berrikuntza
|
esan
nahi du, beraz; antzezlana ere bada. Harreman sadomasokistaren batean paperak aldatzen ez badira ere, bakoitzak bereari tinko heltzen badio ere, harreman horren barneko parte hartzaile guztiek dakite, ederki ere, joko edo antzezlan bat baino ez dela.
|
|
Hain zuzen, lehenago adierazi denez, emakumeen parte hartzea rol tradizionalak betetzeari lotuta egon ohi da behin baino gehiagotan. Egia da tokiko partaidetzak etxeko hormetatik harago bizitzea
|
esan
nahi duela emakume askorentzat, autoestimu eta boteretze prozesuak eskuratzea ere badakarrela. Baina, parte hartzea ez dago anbibalentziatik gorderik.
|
|
Halatan, parte hartzea aldaketaren sinonimotzat erabili den arren askotan, parte hartzeak ez dakar berez erabakiguneetan eragina izatea, ezta lidergoa lortzea ere. Are gutxiago
|
esan
nahi du lidergo eraldatzailerik sortzen denik. Tokiko elkarteetan eta tokiko partaidetza instituzioetan dabiltzan emakume asko jakitun dira defizit handia dutela eragiteko gaitasunari dagokionez eta aitortza eza nozitzen dutela beren ekarpenei dagokienez.
|
2013
|
|
9). Gauzak horrela, Nietzsche jakin bati jarraitzeak aniztasunari jarraitzea
|
esan
nahi du, Nietzsche askori, bere irakurle eta ikertzaile askori eta, noski, geure buruari ere. Nietzsche-ri jarraitzeak zera esan nahi du, ondorioz, jarraitzea jarraitu barik, ezinezkoa da jakitea zer dagokion nori?; jarraitzea, askotan, hirugarren bati jarraituz, begirada zehiarra eginez (Batzuk, 2002:
|
|
Gauzak horrela, Nietzsche jakin bati jarraitzeak aniztasunari jarraitzea esan nahi du, Nietzsche askori, bere irakurle eta ikertzaile askori eta, noski, geure buruari ere. Nietzsche-ri jarraitzeak zera
|
esan
nahi du, ondorioz, jarraitzea jarraitu barik, ezinezkoa da jakitea zer dagokion nori?; jarraitzea, askotan, hirugarren bati jarraituz, begirada zehiarra eginez (Batzuk, 2002: 182); Nietzsche-ri jarraitzeak bere mamuak konjuratzea esan nahi du, eta ez bere espektroa, modu berdinean itzultzen den hori?, espektrologiaren bat egitea.
|
|
Nietzsche-ri jarraitzeak zera esan nahi du, ondorioz, jarraitzea jarraitu barik, ezinezkoa da jakitea zer dagokion nori?; jarraitzea, askotan, hirugarren bati jarraituz, begirada zehiarra eginez (Batzuk, 2002: 182); Nietzsche-ri jarraitzeak bere mamuak konjuratzea
|
esan
nahi du, eta ez bere espektroa, modu berdinean itzultzen den hori?, espektrologiaren bat egitea.
|
|
110). Zer
|
esan
nahi zuen horrekin guztiarekin. Zer adierazten zuen Jainkoaren heriotzak?
|
|
Ezeren gainetik, Jainkoaren heriotzak mundu supra sentikorrak bere indar guztiak galdu dituela
|
esan
nahi du, oinarritzat dituen balio gorenak suntsituak izan direla inguruan zuen metafisikak bere garrantzi guztia galdu duelarik. Ondorioz, heriotzak desertuaren etorreraren berri ere ematen digu nahitaez.
|
|
Irudi hutsa al da Nietzsche-ren pentsamendu guztia? Zaila da benetan jakitea Nietzsche-k
|
esan
nahi zuena eta, baliteke, zentzu horretan, horren zaila izatea betiereko itzuleraren nondik norakoa ulertzea non Nietzsche-k berak ere ez zuen guztiz ulertuko (Vattimo, 2002: 33).
|
|
(Nietzsche, 1997). Zer
|
esan
nahi du honek guztiak. Nietzsche ikuskari eta igerkizun banaz baliatzen da hau dena azaltzeko, azaldu barik?.
|
|
Zer
|
esan
nahi du gizakiak zendu beharra duela. Artxiespektroak desagertu behar duela, mamu handiak, Gizakiak (maiuskulaz), non Gizakia orokortasun abstraktua den, ondorioz, gizakiak mamu orokortasun horren mendekoak dira eta horren irudira baino ez dira; edo bestela esanda, elkarren aurrean mamu gisa agertzen dira, modu fantasmatikoan.
|
|
Gaingizakiak birnaturalizazioa ere
|
esan
nahi du, naturarekin loturak estutzea. Hau ez da, ordea, itzulera rousseautarra, gorputzaren benetako berreskurapena eta munduarekin benetako konexioa baizik; ez dauka zerikusirik basakerira edo animaltasunera, in amoraltasuna?
|
|
itzultzearekin. Naturara itzultzeak balio guztien aldaketa
|
esan
nahi du, suntsitzailea eta sortzailea izatea, balio sortzailea, sinbolo sortzailea (Vattimo, 2003b: 487)?.
|
|
Halaxe ETBn ere, batik bat, 1983tik hasi eta hurrengo hiruzpalau urteetan, emisioko ordu gehienak kanpoan erositako programekin osatzen ziren. Horrek
|
esan
nahi zuen euskarara itzuli, egokitu eta bikoiztu egin behar zirela aurretik. Eta horretan ez zeukan eskarmenturik inork Euskal Herrian; film bat euskarara aldatzeko prozesua nola egiten zen zekienik ez zegoen.
|
|
Erreferentziazko marko berariazkoa ere aintzat hartzen da (1). Ikasleek landuko duten sekuentziaren berri dutelako hasieratik 1.6 module booklet aren (liburuxkaren) bidez. Erreferentziazko marko berariazkoaren ebidentzia, egin beharreko ataza aipatzean egiten da, (5) helburu bera duen ataza mota modulu bakoitza lantzean aurrera eramaten dutelako summarize and synthesize, horrek
|
esan
nahi du bereganatuta dutela egin beharrekoa.
|
|
Remember that we speak which language. Wespeak which language??). «We» horren bidez, aldakuntza pronominalaren estrategia erabiltzen du irakasleak,
|
esan
nahi duen hori hurbiltzeko asmoz eta bera ere taldeko kide bezala inplikatuz. Atal berean arreta bereganatzekodiskurtsoa besoak zabaltzearen keinuaz laguntzen du.
|
|
ikasle baten zalantza orokortzean aditza singularretik pluralera aldatuz. Irakasleak
|
esan
nahi duenaren inguruan inplikazio kolektiboa sortzeko.
|
|
Bestalde, irakasleak, birformulazioaren estrategia erabiltzen duenean, aukera eskaintzen die ikasleei
|
esan
nahi duten hori zehazteko, haratago doazen azalpenak emateko, aldatzeko, ulertzen ez diren alderdiak eta ilun geratzen diren horiek txukuntzeko, edota elkarren artean negoziatzeko. Negoziazioa ulertzeko gaitasuna, Edwards eta Mercer ek (1988) plazaratzen dutenaren arabera, solaskide bakoitzak esaten edota egiten duena aztertzeko gaitasunean errotuta dago, eta horrek, ondorioz, diskurtsoa izaera interaktiboz janztea dakar.
|
|
Baina, bukatzeko,
|
esan
nahi dut, gai horien inguruan legeak egiteko ezinbesteko beharraz gain, eta, gure eskubideak errespeta daitezen exijitzeaz aparte, horietako asko legez aitortuak baitaude Espainiako estatuaren legedian (41/ 2002 Legea, azaroaren 14koa, Gaixoaren Autonomiaren eta Informazio eta Dokumentazio Klinikoaren Esparruan Eskubide eta Betebeharren Oinarrizko Lege Arautzailea), hiltzeko prozesuaren benetako ... Horrek guztiak hiltzeko prozesuaren eta eutanasiaren inguruko diskurtsoa eraikitzen eta berritzen lagunduko du, eta aldaketa soziala eragingo du eredu biografikoaren ezaugarri emergenteenak bultzatuta.
|
2014
|
|
Nazionala. Unibertsitate nazionala diogunean, Euskal Herri osoaren unibertsitatea
|
esan
nahi dugu. Geografiaren aldetik, zazpi probintziak bildu ez ezik, kultur politikaren aldetik, Iparralde eta Hegoaldearentzat bat bakarra eskatzen du Euskal Unibertsitate Nazionalak, alderdi biek osatzen baitute euskal nazioa.
|
|
Emaitzek argi adierazten dute hobekien doitzen den eredua eredua dela, hau da, Biggsek eta haren kolaboratzaileek proposatu eta egiaztatu zutena (2001), non, testaren faktore egituran bi faktore agertu ziren eta espero zitekeen bezala beraien arteko korrelazioa alderantzizkoa izan zen. Faktore bietako adierazleak estatistikoki esanguratsuak izan ziren (p< 0,05) eta koefiziente estandarizatuak 0,76 rangoan agertu ziren; horrek
|
esan
nahi du neurtu nahi diren konstruktuen adierazle onak izan direla (ikus 4 irudia).
|
|
(?) Eta gero bilera horiek egin ziren eta ez zen, noski, zuk ondo dakizun bezala, inolako lorpenik lortu edo akordiorik iritsi. (?) gogoratzen naiz bizkaitarrak askoz ere gogorragoak zirela instituzionalizazioak ezartzen zituen bide meharrei buruz,
|
esan
nahi dut, hipoteka bat, beraien ustez, herri mugimenduaren hipoteka zekarren instituzionalizazio horrek(?) (In Basterretxea et al., 1997: 120).
|
2015
|
|
Aterabide posibleen zerrenda eman zitzaien, 1etik 5era puntua zitzaten: 1 markatuz gero «inolako garrantzirik» ez ziotela ematen
|
esan
nahi zuen, eta 5 hautatuz gero, berriz, «garrantzi handia».
|
|
2014ko irailean, Hego Euskal Herriko enplegu bulegoetan 1.093 pertsonak emana zuten izena komunikazioarekin lotutako titulazioetan6 2008ko abenduan, titulazio berberetan, 486 pertsona zeuden langabeziaren zerrendetan izena emanda. Horrek
|
esan
nahi du sektorean% 124,9 hazi dela langabezia, krisialdiaren garaian; hots, bikoiztu baino gehiago egin da. Euskal Herri osorako proiekzioa eginez (Iparraldeko datu ofizialik ez dago), esan daiteke 2014ko amaieran 1.200 kazetari inguru zeudela langabezian.
|
|
Eztabaida handia sortu zen autonomiaren eta berdintasunaren artean. Horrela, berdintasunari dagokionez, minimo batzuetan eta ez era absolutu batean bateragarritasuna egotea
|
esan
nahi du. Auzitegi Konstituzionalak, 239/ 2002 epaian ondorengoa esan zuen:
|
|
Beraz, autonomia erkidegoak botere legegilea zein exekutiboa du, eta, ondorioz, Estatuak ezin du esku hartu Euskal Autonomia Erkidegoaren lurraldean. Horrek zera
|
esan
nahi du, Legebiltzarrak, Eusko Jaurlaritzak eta Lurralde Historikoetako erakundeek askatasuna dutela gai honetan jarduteko (Ayestarán et al., 1979: 81).
|
|
– Administrazio isiltasunak egindako eskaerak atzera bota direla
|
esan
nahi du, berariazko ebazpenik ezean. Hala ere, iruditzen zaigu positiboa izan behar lukeela edozein eskaera atzera botatzeko, erakundeari berariaz eskaera onartzearen edo uko egitearen berri ematen dion ebazpen bat eman behar izateak.
|
|
7a) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak
|
esan
nahi du ikasleakesanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko aukerak izango dituela.7b) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak, ikasleak esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko aukerak izango dituela esan nahi du.7c) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak esan nahi du ikasleak aukerak izango dituela esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko.... **
|
|
7a) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak esan nahi du ikasleakesanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko aukerak izango dituela.7b) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak, ikasleak esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko aukerak izango dituela esan nahi du.7c) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak
|
esan
nahi du ikasleak aukerak izango dituela esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko. **
|
|
13a) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak
|
esan
nahi du gai izatea alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko.13b) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak esan nahi du gai izatea behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko. ** 13c) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko gai izatea esan nahi du.
|
|
13a) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak esan nahi du gai izatea alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko.13b) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak
|
esan
nahi du gai izatea behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko. ** 13c) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko gai izatea esan nahi du.
|
|
13a) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak esan nahi du gai izatea alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko.13b) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak esan nahi du gai izatea behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko. ** 13c) Zeregin batean edo alor batean konpetente izateak, alor horretako egoera edo arazo batzuei aurre egiteko behar diren jakintzak aktibatzeko eta erabiltzeko gai izatea
|
esan
nahi du.
|
|
7c) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak
|
esan
nahi du ikasleak aukerak izango dituela esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko. **
|
|
7c) Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak
|
esan
nahi du ikasleak aukerak izango dituela esanahia eta hizkuntza forma negoziatzeko. **
|
2016
|
|
Hasteko, espazioei dagokienez, elkarrizketatu gehienek nahiko argiro hautematen dute emakumeentzat zentro gutxiago egoteak desabantaila handia ekartzen diela, euren ohiko inguruneetatik are gehiago urruntzea
|
esan
nahi duelako. Nagusiki, arazo handi moduan aipatzen dute Bizkaian emakumeentzako modulu arruntik ez egotea, gehienek bizilekua han dutela aintzat hartuta.
|
|
Alabaina, bestelako arazoak dituela dirudi; horietako bat preso onen eta gaiztoen arteko dikotomia sendotzea izanik. Errespetu Moduluan egoteak aparteko betebeharrak izatea
|
esan
nahi du, baina baita hainbat pribilegio edo abantaila izatea ere; baliabide gehiago, prestakuntza, lannahiz aisialdi aukera gehiago eta kalera lehenago ateratzen hasteko posibilitate gehiago ekartzen baititu bertan egoteak. Zalantzarik gabe, hierarkia handia sortzen du presoen artean (Salhaketa Nafarroa, 2011); zuzenean ez bada ere, inplizituki, ondorengo bereizketak eginda:
|
|
Oso zargaldurik sartzen diren gutxi batzuek behin behinean hobera egiten badute ere, giltzapean kalean ez dituzten osasun zerbitzuak dituztelako?, begi bistakoa da kasik denek okerrera egiten dutela eta hainbatek, gainera, osasun arazoekin jarraitzen dutela kalera irten eta gero. Hartara, medikazioa neurriz gain errezetatzen dela baieztatzean, osasun tratamenduek, baliabideek nahiz zerbitzuek gabezia aipagarriak dituztela
|
esan
nahi dugu. Elkarrizketatutako preso zein preso ohien artean esperientzia positiboak eta negatiboak egon arren, anitzek diote osasun arreta ez dela nahikoa, osasun taldeak langile gehiago behar dituela eta diagnostikoak hobetzeko premia dagoela.
|
|
ekoizpen maximoa 1787an lortu zen, 15.237 anegarekin, eta minimoa hurrengo urtean, 6.586 anegarekin. Gorabeheren presentzia iraunkorrak
|
esan
nahi du urte batzuetan soberakin handia lortzen zela, eta beste batzuetan, aldiz, buruaskitasun maila baino nabarmen gutxiago ekoizten zela.
|
|
109). Horrek
|
esan
nahi du ereindakoak hurrengo urteko uztaren% 10 eta% 25 bitarteko portzentaje bat suposatzen zuela. Eragiketa bera egin daiteke maileguan utzitakoa erabiliz.
|
|
1964). Interpretazioak abian jartzeak artelanaren bateratasunetik elementu solteak askatzea
|
esan
nahi du, eta zeregin horren akabuan itzulpenaren lana legoke. Baina zein kodigotan?
|
2017
|
|
Multzorik nabarmenena ikerketek betetzen dute, 67 direlako modu batera edo bestera atal horretan sailka daitezkeen lanak. Horrek
|
esan
nahi du gehiago edo gutxiago lehen mailako iturriak erabiltzen dituztela. Aldaketa esanguratsua nabarmentzen da, dena den, hasierako lanetatik azkenekoetara, gero eta gehiago azaltzen baita erabilitako metodologia, lortu nahi diren helburuak, arakatutako iturriak eta jarraitutako bidea artikulua gauzatu ahal izateko.
|
|
Izaten ikastea norberaren izaera garatzea da, eta autonomia, zentzu eta ardura pertsonal gehiagoz jokatzeko gaitasuna. Elkarrekin bizitzen ikasteak, bestalde,
|
esan
nahi du bestea ulertzea eta bestearekiko interdependentziaren estimua garatzea.
|
|
Bigarrenik, tesia euskaraz idatzia egon arren, zaila suerta daiteke legez EHUtik kanpoko Espainiako unibertsitateetako adituekin osatu behar den tribunalean gehiengo euskalduna ziurtatzea. Horrek
|
esan
nahi du euskaraz idatzitako tesiak itzuli behar direla defendatuak izan ahal izateko. EHUk itzulpen horretarako diru-laguntza eskaintzen duen arren, ez du derrigorrez itzultzailea eskaintzen, eta maiz doktoregaiaren esku geratzen da itzultzaile hori bilatu eta haren lana koordinatzea.
|
|
Inklusioa lortzeko beharrezkoa den balioa onarpenaren diferentzia da (Devine eta Dattillo, 2000), eta horrek, besteak beste, bakoitzak behar eta interes desberdinak dituela
|
esan
nahi du, desberdintasun horien garapenei aukera emanik. Hori oraingo gizarteko erronkarik garrantzitsuena da, gizaki aniztasuna ezagutzea, ulertzea eta baloratzea.
|
2018
|
|
Gure jendartea jatorri, kultura, ohitura eta abar ezberdinak biltzen dituen nukleo bat da, bertan kokatuta egoteak indar sozial zehatz batzuen elkargunean egotea
|
esan
nahi duelarik (Berger, 1998). Nukleo horretan dauden pertsona guztiak jendartearen eraldaketa prozesuaren barne daude, eta horrek dakarren egokitzapena pairatu dute.
|
2019
|
|
Ezaguna da askorentzat atsoa, ezkondu eta haurrik ezin izan zezakeen emakumea zela, antzua, alegia (betiere kontuan izanda garaiko pentsaeran ezkondu eta haurrak izatea eskutik zetozela). Beste batzuentzat, atsohitzak emakume zaharra
|
esan
nahi du, agure hitzaren parekoa, baina Euskaltzaindiak Hiztegi Batuan dioenez, «hitz markatua da, gutxiespen balioa du eskuarki, eta ezin erabil daiteke, adineko, ren sinonimo osoa balitz bezala». Beste askorentzat, ordea, eta Ereñotzu auzoan elkarrizketatuek hala diote, atsoa esaten zieten senarrek normalean beren emazteei.
|
|
Alorhitza ere tartean izan daitekeela pentsatzen duenik ere bada. Alor hitzak eremua, espazio mugatua
|
esan
nahi du eta atsolorraren kasuan, atsoentzat mugatutako espazio (fisikoa) izango litzateke; ez dirudi, hala ere, hori denik azalpenik egokiena.
|
|
Horrek
|
esan
nahi du burua osatzen duten bertso lerro horiek errefrau gisa ere ezagunak zirela XVI. mendean, eta, beraz, errefrauak poesian txertatzea edota haiek buru gisa hartu eta glosatzea ez zela ezohikoa. Lazarragaren garaiko (XV.
|
|
Nik Kristina [Mardaras] en erreferentzia ez nuen eduki umetan, gero izan dut, baina Arantzazu Loidi, Iratxe Ibarra ere gogoratzen naiz, Estitxu Arozena, bueno, momentu horretan tokatu ziren emakumek, ba beraien lorpena izan zela, ordu arte gizonena bakarrik zen munduan lortu zutela beraiek hor sartzea, ez?, zeintzuk sartu ziren, ez?, gizonena zen estandar horren barruan hainbeste txirriatuko ez zutenak, hainbeste?
|
esan
nahi dut momentu horretan ba zenbait emakume bertsolarik izugarri, disonantzi izugarria sortzen zuten, ez?, igual gaur aukera gehiago izango lituzkete iristeko, ez?, nahiko balukete, igual ez zuten izan nahi bertsolari baina,, baina hor sartu ziren ba terreno maskulino horretan kabida izan zezaketenak, ez?, osea onartzen ziren eszepzio bezala, baina zen hainbesteko disgresio sortzen ez zutenak.
|
|
Eta gaur egun, Maialenek egin duen bezala, eboluzioa ikusten dut, horrea sartzen ari diren emakumek hasi direla edo ari direla esaten, bueno baina nik orain hemen nola egin nahi dut bertsotan, ez?, nola sartu nahi dut, inkluso aipatzen da, ez?, ba Uxue Alberdi, Alaia Martin, hauekin ere ari da sortzen beste emakume estereotipo bateri ere utzi zaio tokia bertsolaritzan, o, sea, hori izan da, ba bueno, ate zirrikitua pixka bat gehiago irekitzen ari da, ez? eta espero dezagun gero eta emakume anitzagoak sartzea eta sartzen ari dira, baina
|
esan
nahi dut gaur egun beste emakume horiek ere ba ekarri dute estetika izugarri femeninoa, ez. Ba, igual, beste muturra ekarri dute, oso propio gainera eta, bueno, ekarri du beste zerbait plazetara, ez?
|
|
Beste gai askotan bezala, ikusezintasuna, debekatutako ahotsak, bueno, espazio publikoan ez zeuden emakumeak eta ezezagutza bat, ez dudana benetan gehiegi sakondu,
|
esan
nahi dut zer suposatzen duen isildu den mundu oso bat ehunka urteetan eta gero Historiaren bigarren parte bat bertso eskolak sortu zirenean[?] nik, egia esan, lehenbiziko zatiari buruz, ba bueno, ez dakit, ez dut feminismoak egin dezaken betiko Irakurketaz gain, ez dut, ez naiz gehiegi..., jarri[?] oso tristea, mingarria eta ez dakit, oso barrura iristen den gauza bat da (150109_ ET1_ E)...
|
|
Baina, normal hartzen dut nik barre egitea jendeak, ez dut gaizki hartzen, ez?
|
esan
nahi dut, onartu edo, bakoitzak nahi duena egin lezake, ez?
|
|
HESLO onartu zenetik gero eta ezagunago diren ACAB siglengatiko arau hausteak azterketa honetara ekartzea komeni zaigu. Agintariek, modu automatikoan, suposatzen dute ACAB horrek «All Cops Are Bastards»
|
esan
nahi duela. Kasu hauetan, errespetu falta horren barruan sartzea erabakitzen du poliziak, bere hausnarketa pertsonala izanik52 Contra reointerpretazioa egin ez ezik, jurispruden tziak askotan esan du mezu bat zalantzazkoa edo anbiguoa denean favor libertatisebatzi behar dela53, bai eta doktrinaren zati handi batek ere54 Jurisprudentziaren arabera favor libertatisedo pro libertate printzipio honek zuzenbide antolamendu osoaren oinarrian aurkitzen dugu55, eskubideen egikaritza librean eta zalantzazko kasuetan ezin da legearen administratuarentzat kaltegarria den interpretazio estentsiborik egin, horrek ekarriko lukeelako segurtasun juridikoaren suntsipena56.
|
|
Arau hauste honen azterketa egiteko HESLOren 16.2 artikuluarekin jarri behar dugu harremanetan, horrek ezartzen baitu identifikazioa, edozein bide erabiliz, ezinezkoa denean, agenteek identifikatu ezin den pertsonari eginbide hori egiteko baliabide egokiak dituen polizia instalazio hurbilenetara joateko eskatu ahal izango diote, identifikatzeko helburu soilarekin. Horrek
|
esan
nahi du dela zehapenik modu zuzenean ezarri identifikatzeari uko egiten zaionean, HESLOk neurri subsidiario bat ezartzen duelako, hots, pertsona polizia etxera eramatea eta bertan horren nortasuna eta horri lotutako beste datuak egiaztatzea. Identifikatzeari uko egiteak du ekarri, hortaz, zuzeneko zehapen bat, hori HESLOren aurkakoa litzatekeelako eta, halaber, proportzionaltasun printzipioa urratuko lukeelako69.
|
2020
|
|
6) Proportzionaltasun printzipioaren ezartze eraginkorrak ez du ekarriko ezarritako zehapena gutxitzea. Proportzionaltasunak
|
esan
nahi du izari, ponderazio, egokitze eta oreka. Hori dela-eta printzipio hori urratuko da egindako gehiegikeria mantentzen denean eta hori arrazoirik gabe behar baino gehiago gutxitzen denean.
|