2001
|
|
Adibidetarako kontatuko dizuet, lehendabiziko sari entzutetsua irabazi nuenean, beste
|
emakume
idazle batek, epaimahaian zegoen bera, esan zidala«Animo!
|
|
esan zidala«Animo! Euskal Herrian
|
emakume
idazleak behar ditugu», eta erabat deskolokatuta utzi ninduela. Nik jakin banekielako emakumea nintzela, eta Euskal Herrikoaere bai; baina ipuina, idazle bezala egin nuelako, emakumea noski?
|
|
Nik ez dut arazo horietatik bakar bat ere bizi, emakumea naizen arren.Alderantziz, nago, emakumea naizelako erabili egiten nautela zentzu batean: politikoki zuzena da emakumeren bat tartean izatea, dela argitaratzeko orduan, dela mahai inguru bat antolatzeko orduan, dela hitzaldi sorta batean... eta beti, osoondo tratatua sentitu naiz. Ondoegi... moskeatzeraino ia ia, ze, nik idaztendudanean, ez dut nahi
|
emakume
idazlea naizela gogoratzerik. Emakumea naiz, harro nago, ez dut aldatu nahi, baina idazten dudanean idazlea naiz.
|
|
Emakumea naiz, harro nago, ez dut aldatu nahi, baina idazten dudanean idazlea naiz. Etakokoteraino nago,
|
emakume
idazlea naizela entzuteaz. Benetan.
|
|
Zentzu horretan, gizonezkoak eta emakumezkoak nahiko parean gaudela uste dut. Hortik aurrera, merkatuan sartzea lortzen duen emakumeak baditu hainbat erraztasun, besterik ezbada ere?
|
emakume
idazleen kuota, mantentzea oso ondo geratzen delako.
|
2014
|
|
Urte horretan bertan Euskadi saria irabazi zuen Lourdes Oñederrak, «Emakumeen literaturaren boom»ari buruz hitz egiten zen eta euskal emakumeenlantaldea biltzen zen noizean behin. Haiek Gutiziak (2000) antologia atera zutenorduko euskal
|
emakume
idazleen lanaren erakusgarri, ipuin bilduma bat osatuz.Eako poesia egunen VI. edizioaren izenburua eta gaia Erotismoa eta intimitatea izanzen 2009 urtean. Bertan egin zen eguerdiko «Sexua eta ideologia» mahai inguruanhurrengoa esan zuen Laura Mintegi idazleak:
|
|
Ikus dezagun azken aldiko euskal
|
emakume
idazleek nola hitz egin diguten sexueta sexualitateari buruz euren lanetan. Goazen orain narrazio lanetara eta har dezagunkatemearen irudia, Uxue Alberdiren Aulki bat elurretan (2007), Eider RodriguezenKatu jendea (2010) eta Irati Jimenezen Atsekabe zaitut (2010) lanei begiratuz5.Euskal nazionalismoak ematen zigun/ digun ama etxekoandre abertzaletik katemekaletarrerako bidea egingo dugu.
|
|
Begirada zigortzailetik urrun,
|
emakume
idazleak ez du sinesten esaten dena etabere kabuz hasten da egiazko bere izaera idazten. Gorputzaren edota hizkuntzarenbidez hitza hartzea ezinbestekoa da subjektu izateko.
|
|
Literatur pertsonaia hauek lehen pertsonan hitz egiten dute eta barru barrukosentimenduak adierazteko beharra dute. Landak,
|
emakume
idazle garaikide askorenantzera, memoria darabilkigu hari narratibo modura emakumeei ukatutako iragana berreraikitzeko. Horrela, intimismoa eta memoria hondar teknika ditu Landakegunerokotasunaren esanahia txertatzeko literatur pertsonaien identitateeneraikuntzan.
|
|
Kapitulu honi hasiera ematean mapa bat egitea pentsatu nuen. XX. mendetik honaeuskal literaturan parte hartu duten
|
emakume
idazleek egindako ekarpenak ekarrinahi nituen, nolabaiteko panoramika bat eskainiz, hots, euskal literatura modernoeta garaikidean emakume idazleek sexu/ genero sistemari muzin egiteko asmoarekinproposatutako diskurtso eta irudikapen berriak ekarri, eta zaharren berrirakurketakegin nahi nituen. Literatur lan ugari egin dira norabide horretan, eta horregatik, aukeraketa bat egiten hasi nintzen:
|
|
Kapitulu honi hasiera ematean mapa bat egitea pentsatu nuen. XX. mendetik honaeuskal literaturan parte hartu duten emakume idazleek egindako ekarpenak ekarrinahi nituen, nolabaiteko panoramika bat eskainiz, hots, euskal literatura modernoeta garaikidean
|
emakume
idazleek sexu/ genero sistemari muzin egiteko asmoarekinproposatutako diskurtso eta irudikapen berriak ekarri, eta zaharren berrirakurketakegin nahi nituen. Literatur lan ugari egin dira norabide horretan, eta horregatik, aukeraketa bat egiten hasi nintzen:
|
|
Olaziregik ere euskal nazionalismoaren ordena zaharraren eraginaz dihardu.XX. mendearen hasierako
|
emakume
idazleek hizkuntzaren eta fede katolikoarentransmisioaren ardura zutela gogorarazten digu, bi horien defentsa elkarrekin loturikzegoela. Maria amabirjinaren irudia eta amaren rola, familiaren eta euskaltasunarenzaindariaren rola nagusitu ziren ideal gisa eta gaur egunera arte iraun dute horrelaharen hitzetan.
|
2019
|
|
Alvarez, A., 2005, «Euskal
|
emakume
idazleen lekua literaturaren historian. Dorrearen arrakalakagerian uzten», in Jakin aldizkaria, 148 zk.
|