Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 53

2010
‎lasaitasuna eta poza hemen ere pertsona batekin mintzatzeko eta bere begiei so egiteko aukera nuelako, era guztiz normalean. Zein egun zen galdetzean, berak niri?, igandea (23a) zela erantzun nion. Berak ezetz, 22a, larunbata zela, berak egunero etorri beharra zuela eta egun bakar bat saltatzerik ez zuela.
‎Hura bukatzen ari zenaren 1 seinalea! Baina aurrean beste egun t, erdi gelditzen zitzaidan!
‎Esker ona ateratzen zitzaidan azaleko zulotxo guztietatik Jaunaren Espiritua nirekin, nire ondoan, nigan sumatu bainuen infernu hartan egondako egun guztietan: bai barne poza eta kontsolazioa sentitzen nituelako (denbora guztian kikilduta egon arren), bai hitz zuzen eta egokiak esateko ahalmena izan nuelako, bai deklaratzeari uko egiteko balentria izan nuelako, bai X.O. eta beste lagunak, gaizki zeudela jakinda ere?
‎–Herrietako jaietatik aparte, hauteskunde garaian, ez nintzan gelditu ere egiten. Behin, egun berean, sei mitinetan parte hartu beharra izan neban. Aita, Uriarte eta ni izaten ginan gehienetan bertsolari, eta Agirre, Lauaxeta... etab. hizlari?.
‎Mezua hartu genuenetik sentitzen genuen, bai, egun hau iristeko gogoa edo ilusioa. Alde batetik, karmel Ordenako bere anaiek urteetan euskararen alde egindako lan oparoaren aitorpena ikusten zuten, bereziki Markina eta Larreako komentuetan isil isilik lanean aritu diren hainbat karmeldarrek egindakoaren aitorpena.
‎Dargaitzen arabera, Matxin arratsaldean heldu zenSarako lehiaketara, Bidart herrian kantatu eta gero. Ikusten dugunez, leku bitan kantatu zuen Matxinek egun berean. Horrek argi erakusten du Matxinek garai hartan zeukan sona eta ezagutza.
‎Programazio oso trinkoa izan genuen. Behar bada egun bakar batean emateko trinkoegia. Ordu erdiko hitzaldiak bi saiotan banatuta eskaini zitzaizkigunez, hemen ere, bi multzotan aurkeztuko dizkizut.
‎Orduan nire lagunak inguruan biltzen zitzaizkidan adi adi, eta batzuetan zenbait ikasle nagusik ere bat egiten zuten entzule taldearekin. Istorio berak egun batzuetako iraupena izaten zuen, gogoko bainuen, geroago eta interesgarriago egitea, sortzen zituzten zirrarak eta nire lagunen aurpegietan ageri zirenak ikusi ahala. Baina laster nire irakasleak debekatu egin zidan neure hizlari lanari ekitea, jolasten eta arineketan ikusi nahi baigintuen, eta ez pentsatzen??
2011
‎Gerra zuzena 1937ko apirilaren 27an bukatu zen Markinako eta Xemeingo lurretan, militar matxinatuek miliziarren eta gudarien erresistentzia apurtu, eta herria hartu zutenean. Bonbardaketak eta erasoak egun horretan bukatu ziren, baina, ostean, frontea Markinako eta Xemeingo lurretan geldirik egon zen hileetan baino samin eta bortizkeria handiagoa ezagutu zuten herritarrek; batez ere, abertzale, ezkertiar eta errepublikazaleek. FET JONS eko kideen eta militar matxinatuen errepresioaren beldurrez, 135 bat pertsonak ihes egin zuten; 115 bat herritar atxilotu zituzten; lau markinar eta xemeindar fusilatu zituzten; eta 11 emakumeri ilea moztu zieten.
‎Izpiliku basatiak baizik ez ziren. Bere zabaltasun haundienean zeharkatzen nuen herri hori eta, hiru egun ondoren, adibiderik gabeko triskantzan nengoen. Herri abandonatu baten hezurtzaren ondoan nintzen kanpatzen.
‎Donostian zala, euskaltzale eta idazle askorekin izan zituan hartu emonak, baina badakit Nemesio Etxanizekin ia egunero izaten zala; honek, Karmeldarretako kapera baten meza emon ondoren, euskal kulturako mundutxua Aita Linorekin polito astindu barik ez eban handik alde egiten eta. Markina Xemeinen zala, Jesus Gaztañaga etortzen jakon sarri eta astebete eta hamar egun igarotzen zituan komentuan, ikastoletarako testuak prestatzen ziharduala. Markina Xemeingo urte hareetariko baten, nor eta Jokin Zaitegi bera izan genduan bisitan.
‎Eta hiru egun aurretik, apirilaren 4an, bilera aipagarri bat gertatu zen, euskal kulturarentzat egun aipagarria: Bilboko Erzilla Hotelean 9 liburukiko. Diccionario de Autoridades?
‎Karmeldar lekaime bat bere Senarraren antzera sufritzeko dago munduan.Medikua: Berak egun bat besterik ez eban sufridu.Priorea: Mundua amaitu arteraino hilzorian daukagu.
‎Amultsuki, bai ni eta bai Iratiko lehen ikastaldi hartan ezagututako hainbat lagun gonbidaturik ginela zigun erran. Eman zizkigun azalpenen bidez, egun berean bere sartze hitzaldia eta Maulen antolatu nahi zuten lehen Eüskararen Egüna izanen zirela jakinarazi zigun. Handik zenbait egunetara, Andres Urrutia euskaltzainburuaren eta Mauleko Mixel Etxebest jaun meraren izenean igorritako gonbitea etxeko gutunontzian jaso nuen.
‎Bazkaltiar aunitz altxatu eta dantzari lotu gintzaizkion. Gero gerokoa, eta geroko hori Zuberoan beti kanta eta dantza izaten denez gero, egun horretakoa ere horrelakoa izan zen.
‎Nik ere harrapatu nuen garai hori. Plaiarako zubia pasatzea txori tiki bat kostatzen zen, eta ez egoan udako egun guztietan horrenbeste dirurik?.
‎Hara ekarri zuten Periko Solabarria ere. Han hiru egun egin eta aske utzi ninduten. Eta gau bertan Ameriketara airean.
‎Aita Migel Marik, bazkalondoan jaurtitako bertsoak grabatu egin ebazan, eta Basarriri bialdu eutsozan, gonbidatuz hurrengo urtean bera be etortzeko. Horrela hasi zan Basarri gugaz egun horretan alkartzen. Pentsatu genduan bazkaria urtero, beti egun bardinean mantentzea, eta Pilarika eguna ipini genduan.
‎–Buztarri, k maite eban egun hau. Izan be, egun horren sortzailetzat hartu geinke bera A. Migel Mariagaz batera eta berak be halan agertzen dau bere burua, goiko lerroetan ikusi dogunez.
2012
‎Albaitariaren kontua luzeagoa zen, batez ere, duela bi egun hara joan zeneko bizipena buruan grabatuta zuelako. Etxean egongelako sofaren bazter batean egoten zen Misisipi katua, eskualde berean bizi zen Lulu Lanuit katuaren lagun mina zena.
‎Pertsianak muturren aitzinean ere askotan itxi zizkioten (lekuetara beti belu heltzeko joera izaten baitzuen). Baina, bestaldetik, jakin bazekien bera etxetik ateratzen zenean, argia argiagoa zela edota ekaitzen osteko ostarteak erabatekoagoak izaten zirela.Eta egun hura horrelakoxea izan zen.
‎Gure herriko lurretan, 1936ko irailaren 29an lehertu ziren lehen obusak, eta 1937ko apirilaren 25era arte( egun horretan izan zen azken bonbardaketa), tropa frankistek hainbat leherkari tona bota zituzten markinarren eta xemeindarren gainera. Hegazkinen bitartez, zein Arnoaten, Urkaregin edo Madalenako ermitaren inguruan (Berriatu) zeuden kanoi baterien bidez, erreketeek askotan bonbardatu zituzten Xemein eta Markina.
‎ahotsak, hitzak eta oihuak. Eta azkenean, beste egun batzuetako isilune luzeak. Bitxia da, baina bizi izatea etorkizuneko oroipenak eraikitzea da.
‎Aurtengo urriaren 11n hasi da. Gogoan izan dau Benedikto XVI.ak egun berean bete dirala 50 urte Vatikanoko II. Kontzilioa hasi zala eta baita 20 urte Eleiza Katolikoaren Katixima argitaratu zala ere. Eta datorren urtean, azaroaren 24an, Kristo Erregearen egunean, amaituko da. Fedearen Urtea?.
‎Hango kantuak! Irisarri prest zegoen egun gogoangarri bat iragaiteko.
‎Zapatu gauean Iatamendiko jagonlekuetara igan eben. Bakioko udalak zortzi egun lehenago egin eban hanka herritik, Zalla herrian barrian udala eratuteko. Herri funtzionario guztiak bertara eroan ebezan.
‎Zortzi egun lehenago, udal separatistea erbestera joan zan, Bilbon ha barrian eratuteko. Herri funtzionarioak beragaz eroan ebazan.
2013
‎Gasteizko. El Pensamiento Alavés? egunkariak argitaratu zuen egun haietan, A. Roman, Zornotzako ikastetxeko Nagusia, Gorri Separatistek hil zutela, nazionalen tropak Zornotzan sartu zirenean Bilborantz ez zuelako erretiratu nahi izan.
‎izenburupean idatzi zuen artikuluan (Argia, 1925 alea). Bere ustez, ezin da horrenbeste liburu saldu, kontuan hartuta azokak bost egun irauten duela eta saltzaileek horrenbeste saltzeko hainbat muga dituztela.
‎Herriak Betti Beteluren fandangoa deitzen dio. 1979an Iparraldeko Dantzarien Biltzarrak Lehen Mutxikoaren Eguna antolatu zuen Bidarten, eta bera hor ibili zen gaur horren ospetsua den egun horren antolakuntzan. Orduz geroztik, ekitaldi hau urtero antolatu da, urriaren bigarren igandean, baina Arrangoitzen, hau da, Beteluren herrian.
‎–Euzko Ikaslien Batzarra? eta Liburu Erakusketa egun berean amaitu ziren.
2014
‎–Bertsolari eguna? deitzen genion karmeldarretan egiten zen egun honi,, isilpeko bertsolari eguna, esango genuke hobeki, Francoren diktadurapean halako jai eta bilerak agerian egitea debekatua baitzen.
‎Hark hartu ninduen lagun goian aipaturiko bi final haietara joateko. Biak ere ospetsuak izan ziren eta euskaltzaleek nekez ahaztuko dute Durangon jokatu zen Bizkaiko final hura, baina ez hainbeste Bizkaiko Bertsolari Txapelketako finalagatik, Durangoko Euskal Liburu eta Diskoen Azoka ospetsuak egun hartan (1966ko urriaren 30ean) estreinaldia izan zuelako baizik. Horrez gainera,. Ez dok Hamahiru?
‎Horrez gainera,. Ez dok Hamahiru? kantari taldearen plazaratzea ere egun hartan izan zen Durangoko Andra Mari elizpean. Hurrengo urtean, 1967ko ekainaren 11n, jokatu zen Donostiako Anoetan Euskal Herriko Bertsolari Txapelketa Nagusiaren final gogoangarria.
‎–Hainbeste egun dira aurrekoa idatzi nuela hartara itzultzeko abagunerik izan gabe, non, berriro irakurri ezik, ez bainuke jakingo zer nioen. Astirik ez galtzearren, aurrera joan da irteten dena irteten dela, zehaztasun handirik gabe?.
2015
‎1936ko urriaren hasierako borroken ondorioz, alde bateko eta besteko mutil gazteak hil, eta herritarrak guztiz beldurtu ziren. Berriatuarrek momentu latz asko bizi izan zituzten gerratean, baina urriaren hasierako egun horiek erabat garratzak izan ziren, bereziki Asterrikako eta Erriberako bizilagunentzat. Alde bateko zein besteko soldaduek tiro egiten zuten aurkarien aldean mugimenduren bat somatzen zutenean, eta balak gutxien uste zenean sartzen ziren etxeetan.
‎Nolanahi ere, urriaren lehen egun horien osteko asteak nahiko lasaiak izan omen ziren.
‎2015.ngo urtarrilaren 10ean, 25 urte geroago, Ijorretako Eleizatea Durangogandik desanexionatu eta lehen Udal batzarra Eleizpean egin genuela 1990.ko egun berean, gogora ekarri genuen toki berean.
‎Bere deskribapena benetan bildurgarria: . Andre Mari Abuztuko gau hartan paroxismo batek jo ninduen, koman zentzurik batere gabe lau egun edo eduki ninduena. Hala nengoela, Oliaduraren Sakramentua eman zidaten eta une batetik bestera hilko nintzela uste zuten eta Kredoa esan besterik ez zidaten egiten, zerbait ulertuko banu bezala.
‎–Paroxismoko lau egun hauen ondoren, Jaunak soilik jakin dezakeen ezin sufrituzko oinazeak sentitzen nituela geratu nin tzen: mihia hozka eta hozka txikiturik; eztarria ura ere ezin harturik, ezer irentsi gabe egoteagatik eta ito larria eragiten zidan ahultasun handiagatik; guztiz lokaturik nengoela neritzon; buruan nahasmen handi handia nuen; guztiz uzkur, haril bat egina, honetan geratu baitzen egun haietako oinazea:
‎–Paroxismoko lau egun hauen ondoren, Jaunak soilik jakin dezakeen ezin sufrituzko oinazeak sentitzen nituela geratu nin tzen: mihia hozka eta hozka txikiturik; eztarria ura ere ezin harturik, ezer irentsi gabe egoteagatik eta ito larria eragiten zidan ahultasun handiagatik; guztiz lokaturik nengoela neritzon; buruan nahasmen handi handia nuen; guztiz uzkur, haril bat egina, honetan geratu baitzen egun haietako oinazea: ezin mugitu gorputza, ez beso, ez oin, ez esku eta ez buru, hilda bezala, beste norbaitek mugitu ezean; uste dut eskuineko hatz bat mugitu ahal nuela soilik.
‎Gaurik ez duen argia da, beti argi dagoenez gero, ezerk asaldatzen ez duena. Laburbilduz, pertsona batek adimenik argiena balu ere, bere bizitzako egun guztietan nolakoa den ezin asmatu duen erakoa da. Eta Jainkoak hain bat batean jartzen du begien aurrean, non ez bailitzateke begiak irekitzerik ere izango, haiek ireki beharra balego; baina berdin da irekirik nahiz itxirik edukitzea, Jaunak nahi duenean; nahi ez badugu ere, ikusi egiten baita.
‎Santa Ana monasterioan jaitsi ginen, eta oinez joan ginen etxera. Jainkoaren erruki handia izan zen, ordu hartan zezenak sartzen zituela itxituran beste egun batean zezenketa egiteko, eta guk haietako batekin ere topo ez egitea. Gu geure baitan murgildurik gindoazen eta ez ginen ezertaz gogoratu; baina Jaunak, beraren zerbitzuan jardun nahi dutenak beti gogoan dituenak, gorde gintuen; egia esan, han ez zen beste xederik Jaunaren zerbitzua baino.
‎Zortzi egun igaro ondoren, merkatari batek (etxe oso onean bizi zenak) premia ikusirik, etxe haren goiko solairura joan gintezela esan zigun; geure etxean bezala egon gintezkeela21 Areto oso handia eta urre kolorekoa zuen, elizatzat eman ziguna. Eta erosi genuen etxearen ondoan bizi zen andre batek, Elena Quiroga zeritzanak22, Jainkoaren mirabe handia zenak, esan zidan Sakramentu guztiz Santua egongo den kapera eraikitzen lagunduko zidala eta baita itxituran egoteko eran koka gaitezen ere.
‎3 Goiz abiatu baginen ere, bidea ez genuen ezagutzen eta, oker hartu genuen; eta lekua gutxi entzuna zenez gero, ezin aurkitu zitekeen haren berri askorik30 Horrela ibili ginen neke handiz egun hartan, eguzkiak gogor jotzen zuelako. Hurbil geundela uste genuenean, oraindik beste hainbesteko bidea egin behar zen.
‎(161 gut., 1 zenb.). Aita Graciáni egindako gutunean diotso, zoramena izan dela hainbeste gutun jaso baititu: . Bi egun hauetan ezin kontatuzkoak izan dira etorri zaizkidanak eta nahasirik naukate? (125 gut., 6 zenb.). Eta azkenik, hau ere Maria San Joserenari idatzia:
2016
‎Frantzisko dohatsuak biziki maite zuen, zeren eta, noblea eta bere herrialdean txit agurgarria izanik, odoleko nobletasuna arbuiatuz espiritukoa aukeratu baitzuen. Deiarazi zuen, bada, Frantzisko dohatsuak, beste hainbatetan bezala, Jesusen jaiotza baino hamabost bat egun lehenago, eta esan zion: –Aurtengo Jaunaren festa Greccion elkarrekin ospatzea nahi baduzu, zoaz hara bizkor eta prestatu arretaz esango dizkizudanak.
‎Hain zuzen ere, Amorotoko idazle karmeldarraren ondoan ezagutu nuen nik Olerti egun haietako batean. Balendin Aurre Apraiz Ajangizko olerkariari buruz idaztean honela gogoratzen nuen Martin Ugarte:
‎2016ko martxoaren 16ko data, letra handiz idatzia agertuko zaigu etorkizunetako kroniketan, egun horretan egin baitzen Aita Luis Baraiazarrak itzulitako Santa Teresa Jesusenaren Idaz lan Guztiak liburu bikainaren aurkezpena, Bizkaiko Foru Liburutegiko areto eder batean.
‎Hortik etor daitezke halako izenak. Noizbehinka, egun izendatuetan, teatro lan hauek babesleen jauregietan antzezten ziren. Esaterako, The King' s Men antzerki taldeak, Jakobo I.a erregeak bere babespean hartu zuenez geroztik, gortean izaten zuen ekitaldia hilean behin.
‎Damaso Intza, 510). Izan ere, egun horren inguruan elurra izaten da (San Martin, elurra gertu din. Zavala, 2589).
‎Damaso Intzak dioen bezala: . Iru Santu oiek asteko egun berean dire: Azaroan, San Martin 11 n, San Roman 18 an, Santa Katalina 25 ean?.
‎Damaso Intza, 81 eta 770). Beraz, egun hau baino aurretik erein behar da garia (San Klemente pasatu da, ez du balio ogiaren ereitea. Zavala, 2580).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia