Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 91

2005
‎Egiten ote du behar besteko ahaleginik gaurko beharrei erantzuteko? Idazlearen ustez ez, hainbat gaitan ezikusiarena egiten ei du Elizak, barruko arazoak estali eta kanpora begira konponbideak ekarriko dituzten erantzunak eman gabe.
2007
‎XVI. mendean Gasteiz elebidun zen: erromantzea gehiago egiten ei zen, baina euskara ere biztanleen hizkuntza arrunta zen. Aldi horretakoa dugu" Landuchioren hiztegia" deritzana (1562), hiriburuan orduan egiten zen euskararen lekuko.
‎" Jentilak" espirituak dirala esan deusku. Jentea hilten danean, espiritua, batzuetan, ez ei dala gorpuan geratzen eta urten egiten ei dau. Espirituak edozein gorputzen eitea hartu leikela.
‎Ugazabak arriskua ikusten dau herriak hartu dauen bideagaz. Gauza asko turismoari begira egiten ei dira, eta bisitariok urte gitxitan bizimodua aldatu deutsegu. Gringitoek be etxeak erosi dabez, baita jantokiak zabaldu be; baina ez daukie hartu emonik bertokoakaz.
‎Bildurra sartu ei jakon gorputzean, asmau ezinik ha zer ete zan. Argiorrek erakarri egiten ei eban. Zer zan inoz ez dauela jakin esan deusku, baina gogoratzen jakon bakotxean zirrara batek gorputza erdibitzen deutsala autortu deusku.
‎" egin behar dot" asko daukie," gura dodana" gitxi egiten dabe. Hotz egiten ei dau: zapatak, kaltzetinak, fraka luzeak, gonak eta galtzerdiak, alkondarak, nikiak, jerseak eta jakea.
2008
‎" Nipai" esatera ausartzen zanari, ez entzun egin eta paso egiten ei eban. Kontua da errondea merke merke ateraten jakola.
‎Ni jaio nintzanerako igaroa zan gerra zibila, baina oihartzunak niganaino ailegau ziran. Gerra aurretxoan mitinak egiten ei ziran auzoetan be. Asterrikan guardia zibilek galarazo ei eben holako bat.
‎Bat batean be egiten ei eban, tabernetan eta. Halantxe ezagutu ebazan Mattin bertsolari ospetsua eta hemendik alde egindako Errexil be.
‎Aitak kontetan ebanez, azken tragoa bertsorik txarrena botaten ebanak ordaintzen ei eban. Hori jakinda, entrenamentu gogorra egiten ei eben aurreko egunetan. Batez be asmetan trakets samarrak ziranek.
2009
‎Egun, San Lorentzo elizako goiko aldean ikus liteke berez Santa Kurtzeko ermitari zegokion harrizko mahaia. Aldeetan irakurtzeko sano gaitzak diren letrak ikus litezke, eta lekukoen esanetan, antzina batzarrak harrizko mahai horren inguruan egiten ei ziren.
‎Gerra Zibilera arte lurraren gainean egiten ei ziren probak Jatabe inguruko lekurik gehienetan. Geroago ipini izan dira karrajuak.
‎Eta pobrea hiltzen zenean, ostera, ahalik eta arinen egiten ei zen segizioa eta hileta. Eta abadearen esana:
‎Gauerdian, Natibittate eguna hasten zenean, oilar meza egoten zen, eta hara joaten zen jatabear ugari. Seriotasun handiko meza izaten zen, kantariak egoten ziren, eta eliza bete egiten ei zen.
‎Baina akorduan daukate zelan eurak baino arteragokoak errondan atera ohi ziren Gabon Zaharretan. Errondan irten eta bihurrikeriak egiten ei zituzten antzinako gazteek egun horretan.
‎Etxekoei entzundakoaren arabera mutilak neska eta neskak mutil janzten ziren. Batzuek arropa berriak ere egiten ei zituzten mozorrotzeko.
‎Oilo satsa asko erabiltzen ei zen aldi batean, baina arin utzi zioten erabiltzeari. Lekukoen esanean, oilo satsa sano indartsua da, eta neurria hartu ezik, luzera, lurra erre egiten ei du.
‎Belar meta gutxi egiten ei zen lehenago Jataben. Lekukoek diote giputzek egiten zituztela asko, baina eurek lastategian sartzen ez ziren belarrekin baino ez zituztela metak egiten.
‎Elizaz Lemoizi dagozkion Jatabeko aldea etxeetako biztanleek, Eguen Guren egunez, esandako herrian egiten zen prozesioan parte hartzen zuten. Prozesioa kantuan egiten ei zuten, elizatik frontoiraino egiten zuten ibilbidea eta elizan amaitzen zen gero.
‎Ugari agertzen ei ziren, egun horretan okelarik ezin jan zitekeela eta. Prozesioa ere egiten ei zen Bariku Guren egunez.
‎San Lorentzoko elizkizuna serioagoa izaten ei zen. Andre Marian, ostera, gazteek parrandatxoa egiten ei zuten meza ostean.
‎Gloriako mezan sua eta ura bedeinkatzen ziren. Sua bedeinkatzeko su txiki bat egiten ei zen elizpean, batzuetan. Besteetan, kandelekin egiten ei zen bedeinkapena.
‎Sua bedeinkatzeko su txiki bat egiten ei zen elizpean, batzuetan. Besteetan, kandelekin egiten ei zen bedeinkapena.
‎Gerra aurretik Jatabeko jolasa alaitzen soinulari ospetsua izan zen Rufino Arrola, Andrakako errementaria. Bere anaiak kobratzaile egiten ei zuen, mutilei kobratzen neskei oratuta dantzan egiten zutenean. Rufinorekin batera, Urdulizko Prudenek jotzen zuen panderoa hasieran eta Kepa Arrizabalaga plentziarrak beluago.
‎Pausu horiek guztiak eman ostean, egun batzuetara, gariak aldendu egiten ei ziren.
‎Azken garaian autobusez egiten ei dituzte jatabearrek Urkiolarako osterak. Eta irribarrez begiratzen ei diete adin batetik gora harriari bueltak ematen ibiltzen direnei, sasoia joan ostean akordatu direla eta.
‎Ikerketa jardunean jakitera eman zaigunez, seina ortuan hobiratzea sekretu handiz egiten ei zen. Ume horien gainean berba egitea tabua zen.
‎Antzina, andreak, erditu eta ostean askoz egun gehiago egiten ei zituen ohean gaur egun baino. Elikadura ere ez zen egunerokoa izaten, oilo salda hartzen zuten egun askotan, janari arrunta jaten hasi aurretik.
‎Jatabera etortzen ziren maisu maistrek arin alde egiten ei zuten. Irakasle gehienek euskara ez jakiteak izugarri jaitsi zuen heziketa maila.
‎Jaunartze sakramentua hartzeko egunean umeen janzkera aldatzen joan da XX. gizaldian zehar. Hasieran batzuk beltzik jantzita egiten ei zuten jaunartzea. Gerora, gerraostetik aurrera, neskatilek buruan belo edo mantelina zuri luzea eroateko ohitura zabalduz joan zen.
‎Sorginek kalte egiten ei zieten gauez etxerako bidean ibili eta eurekin gurutzatzen zirenei. Esaterako, Andrakako erromeriatik etxera bueltan zetorrela, sorginek bahitu eta bere burua Landatxuetan aurkitu zuen gizonaren kasua aitatu digute.
‎Lekuko batek, izekoari entzun zion zelan Anboton sorgina zegoela, eta gizonei bidean irten eta larrutan egiten ei zutela.
‎Erradura zaharra ipintzen zitzaien etxeko atarian elaiei, bertan habia egin zezaten. Izan ere, elaiak leku berean egiten ei du habia urtero. Habia handitu egiten dute urterik urtera, eta ohitura egon da elaiaren habia errespetatzeko elaiak alde egin eta gero ere.
‎Inori faltsu esateko zapo esaten zaio. Eta lekukoen esanetan, benenoa daukan piztia da, bere txuak kalte egiten ei dio aurrean daukanari. Apoa eta sugea dira, bide batez, sotzardea edo palu bat sartu eta bertatik eskegita hil ondoren ere eguzkitan sikatzen uzten diren pizti bakar biak.
‎Mungiako abadeak meza ematen zuen sasoian, goietarrek eta ibarrekoek haserre egiten ei zioten elkarri. Eta abadea tristatu egiten zen, jaiak bakean igaro behar zirela eta.
‎Baina lekukoen arabera, San Joseetarako heltzen da beti. Gero, San Pedrotxu egunean Laukiztxikerren alkatearen alabarekin aurreskua dantzatu eta ospa egiten ei du. Bagiletik aurrera ez da kukurik entzuten.
‎Eguzkia irtetearekin batera abesten zuen. Marti zozoak umeak garaitikoek baino arinago egiten ei ditu.
‎Bertan batzen ei ziren sorginak ere. Lehengo erromeriak bidegurutzeetan egiten ei ziren beti eta hemen ere domeketan erromeria egoten zen antzina, baina debekatu egin zuten. Lekuko baten aitari gonbitea egin ei zioten Txiboko Landara joateko.
‎Artzaina ez ei da parranda zalea. Baina behin irtenez gero, parranda luzeak egiten ei ditu.
‎Lekukoen gomutan agertzen dira oraindino ere inusturiek etxeetan eta etxe inguruetan egindako kalteak. Lehengo beheko suko laratzak, burdinazkoa zenez, erakarri egiten ei zuen inusturia. Goieta auzoko etxe batean tximiniatik sartu eta, txahal bat hil eta txerri erdia erre egin ei zuen.
‎Bedeinkatutako kandela piztu ostean otoitz egiten zuten etxekoek. Justuriaren babeserako Santa Barbarari eta trumoi amarra egiten ei zuen Santa Kurtzeri errezatzen zieten. Lekuko batek baino gehiagok adierazi digun moduan, otoitzak eragina izan dezan Santa Barbaraz ez da trumoia denean bakarrik gogoratu behar.
‎Eta horietariko asko egoteak ezbehar handiak ekarri ditu abereetan. Iturburu, errekatxo eta sitzuskiak dauden lekuetan egiten dira zulook, eta abereak ura edatera hurreratzen zirenean, leizeetara jausi eta askotan tragatu egiten ei ziren.
‎Arrosario ostean herriko etxe aurrean egiten zen Jatabeko dantzaldia edo jolasa. Kaminoan egiten zuten dantzaldia askotan, eta edadeko jatabearren esanetan, antzinako dantzaldi eta erromeriak bidegurutzeetan egiten ei ziren.
‎Etxeak egiteko materialei dagokienez, Jatatik ekarritako harriekin egiten ei ziren etxeak antzina. Landu bakoak erabiltzen zituzten hormak eraikitzeko, eta harlanduak ateburu, bentana marko eta horma ertzetan.
‎Bigarrena, aipatzen gabiltzan izakiei zehazki zegokiena. Libre egoten zirenean handiak eta indartsuak egiten ei ziren. Azkenik, San Juan ermita altxatzeko egunez egindako beharrak bedeinkatzen hasi ziren.
‎Agian horregatik pentsatzen da zubien azpian bizi direla. Argi handi batekin agertzen ziren, jendea itsutu egiten zuten eta ihes egiten ei zuten gero. Jendeak buelta ematen zuen argiak itsututakoan eta orduan galtzen ziren.
‎Iretargia da, horien ustez, jendeari norabidea galdu arazten diona. Iretargiak burua galdu arazi egiten ei du. Iretargin kanbiora zeozek on ber dau.
‎Gloriako meza amaitu ostean kanpai jotze itzela egiten ei zen, Kristo berpiztu zela ospatzeko.
‎Errogatiben kasuan, garrantzia berezia zeukan Marurizarraren ondoko mugarri handiak, eliza eta ortusantuaren bidean zegoenak. Lekukoen esanetan, Marurizarreko gurutzedun harri handiari bueltak emanda, zortzigarren egunerako edo egiten ei zuen euria. Harriari bueltak ematen zizkiotela esaterakoan, prozesioko ibilbidearen ardatza zela esaten dute lekukoek, harriari berari bueltak ematen zizkiotela baino.
‎Goldatzeko lur mota gogorra ei da siku dagoenean. Eskua sartzeko besteko arrakalak egiten ei dira, eta sats asko egin behar zaio, uzta ona emateko. Baina ondo areatuz gero, hobeto gordetzen ei du ura sikateetan.
‎Ahuntza daukate zuhaitzen areriorik handienetakotzat: ahuntzak zuhaitzari haginka eginez gero, ihartu egiten ei da.
‎Auzokoak eta senideak etorri ohi ziren hildakoaren etxera gaubela egitera. Txandak egiten ei zituzten, batzuk hamabiak arte geratzen ziren, beste batzuk ordu biak arte..., eta horretara hildakoaren inguruan beti egoten zen norbait. Arrosarioa errezatzeko ardura hartzen zuen batek, edadeko andreren batek gehienetan, eta garaitikoek erantzun egiten zuten.
‎Baina antxina antxina ez ei zan holan izaten. Abereak be alkarren artean berba, gizonari jagokozan beste gauza asko be egiten ei eben. Kontxo orduko abereak!
2011
‎Kobeari berari be bai baten batek. Axpeko koba honek Angiz baserri ondoan dagoan beste koba bategaz bat egiten ei dau, lekukoen esanean, ze koba horretara galtzua bota ezkero, Axpeko kobatik urteten ei eban eta.
‎Datu historikoek dinoskuenetik6, antxina monastegi izan ziran bai Madariaga torrea eta bai Etxebarriatze etxea be; bertan bizi diranen ustez, torre moztua izan leiteke etxe hori. Madariagan bizi izandakoek dinoenez, bigarren pisuan ei egoan bizilekua, eta horrek guztiz deseroso egiten ei ebazan hornikuntza beharrak. Aparteko nortasuna eransten deutso jauregi horri ondoan daukan erlojuak.
‎Laminak Osinbal tzagagoikoa edo Trastonera joaten ziran jateko eske. Eta ahora eroateko zeozer emon ezik, hasarratu be egiten ei ziran laminok. Inguruan dagoan Apraiz edo Aprexetako mutila Osinbaltzagakoen laguna ei zan.
‎Talde horrek, ikusiko dogunez, ardura zuzena euki eban gerraosteko mendeku eta heriotzetan. Ordukoen esanean, monarkizaleek euren batzarrak Axpeko konpiteridxa esaten jakon etxean egiten ei ebezan.
‎Baina egiari zor jakonez, esan behar da, beste hainbat andrak, edadekoak gehienak, etxean geratzea erabagi ebela, ondasunei ardurea hartzeko eta joan ziranak atzera etozenerako, bueltea errazteko asmoz. Andra gazteei ez eutsien geratzen itxi, entzutea zanez, marokoarrak eta italiarrak egiten ei ebezan lapurreta eta bortxaketen bildurrez.
‎Neskato gazteek eta umeek galarazota eukien italiarren kanpamentu ingurura hurreratzea. Baina halanda be joan egiten ei ziran. Jatekoa eskas eukan jente harentzat barritasuna ziran espagetidxek eta haxe jaten emoten eutsien.
‎Eta hara batzen ziran alboerri eta auzo guztietako gazteak. Erromeriaren hasieran neskatoek neskatoakaz eta mutilek mutilakaz egiten ei eben dantza. Gerotxoago, mutilek neskatoei dantzea eskatzen eutseen.
‎Gerra sasoian etxeetatik ostutako jaunartzerako erropen kasuak be batu doguz. Mutilak fraka laburtxuek eta mariñeru jantzitte eta neskatilak larrosa kolorez egiten ei eben jaunartzea batzuetan, baina gehienetan zuririk eta koroatxua buruan dabela. Batzuek eta besteek errosarioa eta liburutxua eroaten eben eskuetan.
‎Irudi polit bategaz ilustratu deusku lekuko batek orduko jatorduen gozoa: usiñegaz birikidxek be idi egiten ei jakezan. Eta hurrengo, okela gauzea:
‎Jente askok joten ei eban hagana azaleko gatxetarako nahi erredurak osatzeko. Txarri gantzagia eta hiru osabedar mueta nahastuta egiten ei ebazan plasteak. Hiru bedar horreetako biren akordua batu dogu Axpen:
‎Gure barriemoileak sats pilora botaten ebazan, baina beste leku batzuk be egokiak izan leitekezan; halan, teilatu hegaleko itogin edo itusuraren azpia. Behin irak usteldu ezkero, gari txak aldendu egiten ei dira.
‎bizkarrean asunakaz joten zan gaixoa, eta ondoren alkoholagaz igurdiak emon gorputzean, azala nasaitu zeiten. Ondoren ohera sartzen zan gaixoa, eta izara eta estalki askoren azpian batuta, hantxe igaroten eban izerditan egun bat osoa, eta osatu egiten ei zan. Fregazinoaz ganera, asun tronguak egosi eta hareen ura hartzen zan kostipadua kentzeko, lehenengo asun landarak garbi garbi egin ostean.
‎Urtean lehenengo biderrez kukuaren kantua entzuten danean poltsikoan diru txanponen bat daukanak ez ei dau urte osoan dirurik faltauko. Kukua joan, sanpedroetan egiten ei da, Fikan aurreskua dantzan egin eta gero. Herritarrek beste ohar hau be egin deuskue:
‎Elaiari eloie esaten deutsie Busturian. Ikutu be ez ei jako egin behar elaiari, txori sakratua ei da eta31 Axpeko lekuko batek adierazo euskunez, eloiek Garizumako barau eta bijiliak egiten ei ditu pertsonen moduan. Etxeetako atarteetan egin ohi dau habia eta behin betiko doazanean be, apurtu barik bertan ixten ei da habia, hurrengo urtean be lehengo lekuan aurkitu daian.
‎Jakiten ei dau habiaren bat apurtuko deutsiela eta badaezpadan beste batzuk eukiten ei ditu prest. Txepetxa arboletan erramarik errama dabilenean, erramak tentau egiten ei ditu, euren ganean seguru egon leiteken segurtetako edo behar adinako sendoak ete diran edo. Landarak guri guri dagozanean ebagiten ei ditu txepetxak.
‎Gure lekuko askok ezagutu dabe abere hori euren etxeko kortan. Aker Baltzaren sundeak gainerako ganaduak gaixoetatik babestu egiten ei ditu. Herriko albaitariak berak aholkatzen eutsen baserritarrei, Akar Baltza kortan eukitea.
‎Arrantzaleen andrek honetariko erregu bitxiak be egiten ei eutsiezan santuari: Bartolo!
‎Goierri eta Bareziko jenteak akorduan dauka, zelan euren umezaroan herribehidxek edo basobehidxek egoten ziran. Solte ibilten ziran basoetan eta Sollubeko Paradako landan ehizatu be egiten ei ziran antxina. Esnetarako behi holandesak euki izan dira aldi batetik aurrera, hareexek zirala esnetsuenak eta; mendi bizkarretako auzoetan, ostera, suizoak euki izan ditue sarri.
‎Eta artegi handiak ekarrezanean, herri diferenteetan banatu behar izaten ebezan; inoz ardi batzuk Busturian eta beste batzuk Mendatan euki izan ditue. Martxan etorten ziran artzainen ardiek bertako Busturikoek baino arinago egiten ei ebezan arkumeak, dinoskuenez. Honeek pastoreok Busturitik, apirilaren hamarretik aurrera hasten ziran joaten.
‎Eta hori dala ta, atzera eleizara joan baino lehen denporalditxo bat igaro behar eban etxetik urten barik. Lekuko batzuen ere txiz, lehenagoko denporan berrogei egun ei ziran, baina euren sasoian zortzigarren egunean egiten ei eben eleiz sartzea. Ama, ostera be sendatuta ikusten zanean, eleizaraino joaten ei zan kandela bat hartuta eta abadeak kanpoan itxaroten ei eutsan.
‎San Blas egunez prozesinoa be egiten zan antxina. Eta arratsaldean erromeria be egiten ei zan, gramoliegaz, neskatoen eskolea izan zan eraikinaren aurrean.
‎Bagilaren hamahiruan San Antonio Paduakoa ospatzen izan da Busturian. Lekukoen esanean, santua Euskal Herrira heldu aurretik, Mari Anbotokoari egiten ei jakozan eskeintzak egun horretan. Ganadu ermandadeak urtarrilaren 17ko San Antonio Abad egunean be batzartu ohi ziran.
‎Gure lekukoen sasoian ezkongai laguna nobiotan eroaten zan etxera gurasoai aurkeztera, gehiagoko protokolo barik. Baina aurreko belaunaldietan, batez be etxe onekoak edo dirudunak ziran familien artean, notario bidez egiten ei eben familien arteko ezagutza eta tratua. Notarioak idatziz on egiten eban, esaterako neskatileak zenbateko diru kopurua eroango eban mutilaren etxera.
‎Sorginek orraztokia, orroztokidxe, ei eukien, eta barruan orraztokikoak, orroztokikuek, ei egozan eta horreei esker beste inork egin ezin ebazan beharrak egiten ei ebezan. Esaterako, Busturian egon ei zan orroztokikuek herriko andra zahar bati erosi eutsazan koju bet.
‎Esaterako, Busturian egon ei zan orroztokikuek herriko andra zahar bati erosi eutsazan koju bet. Horreei esker Bilbora joan eta etorri denpora oso laburrean egiten ei eban, edozein lekutara agertzen ei zan koxoa izanda be.
‎Osaba Dionik behin eta barriro, neuk eskatuta," Peru eta Marixa" na azaltzen eustan. Marixak esaten eutsana, bestetara egiten ei eban Peruk beti. Egun baten, Marixak Peruri," Itxi atea, Peru", eta honek, bestetara egitearren, bertan itxi barik, lepoan hartu ei eban atea.
‎Gazte denporan atseginen eta errazen sartzen jatana, gerora zaila eta ia ezina egiten jat. Pelotariei jazoten jakena. Pelotan jokatzea bertan behera ixten dabenean, endekatu egiten ei jakez besoak, aparteko ariketak egin ezik. Hori berori uste dot jazoten jakola adimenari be, ariketa batzuk bertan behera ixten dituenean.
2012
‎Barriemoileek agertu dabenetik, plazea zapatutik barikura aldatzea kanpotik etozan erregateren eraginez izan ei zan. Orduan neberarik eta ez egoanez, zapatuan erosiriko jeneroa astelehenerako galdu edo zimeldu egiten ei zan; horregaitik eskatu eben plazea barikura aurreratzea, holan eurek barikuan erositakoa zapatuz saldu ahal izateko; horretara ez egoan ezer galtzeko arriskurik. Erregaterak astean zehar bere etorten ziran eta etxerik etxe ibilten ziran garia eta uruna erosten.
2013
‎Lehenengo eurekaz gariak igurdi, eta gero ostendu edo enterrau egiten ebezan. Osagaiok usteltzen ziranean berrugak jausi egiten ei ziran.
2015
‎Gero igurdi batzuk egin, eta listo. Juana Txantxinoenakoak egiten ei ebezan zantiratuak.
‎Hareek usteltzen ziranean, gariak desagertu egiten ziran. Ikoaren esneagaz be egiten ei jaken, eta erreta be kentzen ziran.
‎Umeei kutuna ipintea be ezaguna da, begizkoarentzat; San Felizisimotik ekarten ebezan. Bateren batek" Zer ume ederra daukazu!" esanda, begizkoena egiten ei jakon umeari; eta hori esan ezkero," Zer ume bedeinkatua!", erantzuten eutsan umearen amak.
‎Hilekoagaz egon ezkero, andrek ezin izaten eben txarri beharretan lagundu. Txarrikia ikutu ezkero, matantza guztia galdu egiten ei zan.
‎Inguruko jairik politenak futbol zelaian bertan egiten ei ziran. Txosnak ipini, eta bazkariak emoten ziran jokalarientzako diru apur bat aterateko.
2021
‎Arangurenen behera, euren atzetik, prozesinoa ekarten eben. Errekan sartu egiten ei eben. Itoteko?
‎Boxeolaria zan! Soldatutzan lehiaketak egiten ei ziran, eta Benitok txapeldun urten eban. Gero be, boxeoa (Muhammad Ali eta abar) eta beste kirol batzuk entzutea eta, batez be, telebisinoan ikustea asko gustetan jakon.
2023
‎Horretara, solomoa Gabonetan jateko moduan egoten zan. Gainera, etxerik gehienetan, txarria ilbeheran hilten izan da, urak behean dagozanean, ezpabere txorizo eta buzkantzak galdu egiten ei ziran. Eta hilekoagaz egozan andrek ez eben txarrikirik ikutzen, ustelduko ziralako ustean.
‎Ajangiztik, Mendatatik, Nabarniztik eta abarretatik hurreratzen zan jentetza Arratzuko eleizatera. Erromeria itzelak egiten ei ziran, eta herri kirolak be gustukoak ziran: idi probak, txokor batzea, palankabotatea, txinga eroatea, zaku karrerak...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia