Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2002
‎ASDV aldrakoak diñoenez, joan dan mendeko dotriñea, zimeldu egin ei da. Naziño dotriñak, erraza, odol, berbeta ta abar, amaituurren ei dira.
‎Baina astero, edo hamabostero dirua eskuan hartzen eben. Dinoenez, dirugaitik, txakurrak ere, dantzan egin ei eban.
2003
‎Ideia horrekin joan ei zen Basterretxea Marseillara. Eta han, itsas portu askotan itsasgizon euskaldunak egoten zirela zekienez aitari sarri entzuna zion, antza, nonahi zela ere itsas portu guztietan topatzen zituela euskaldunak, han ere bilatuko zituelako ustea zuen eta, haietariko batzuekin topo egin ei zuen. Markinako euskaran edo markinartzat zeukan berbakeran berbetan entzun ei zituen batzuk, eta haiekin berba eginez, atzeratu eragin ei zioten bere asmo arriskutsu horretatik, erokeria garbia zela ta.
‎arteeta idaz zaletasuna. Arana Martijak dioskunez, 1926an, oraindino 14 urteko zela, Don Kixote Mantxakoren lehen edizioaren azalaren irudi bat egin ei zuen eta aldizkarian atera; eta hurrengo urtean, 15 urtegaz, honako izenburudun idazlantxoa argitara omen zioten: " Caso de conciencia.
‎Ikusitakoa ikusi eta gero, hobeto jabetzen gara non eta zelako bizimodu gogorraz aurrera egin daben gure artetik hara joandako euskaldun" artzainak". Gaur gehienak polito baten bizi badira be, han inok ez ei deutse ezer erregalau, egin dabena euren nekez eta izerdiz egin ei dabe.
‎berau dogu, hain zuzen be, gehien landua, eskola zabal bat sortu dauana, Axular handiaren inguruan, batez be. Beranduago eta apalago agertzen jakuz literatura idatziaren plazara beste euskalkiak; baina, astiro astiro, Baxenafarroako idazleen eraginez, lapurtera klasikoa nahastu egin ei da, eta, P. Lafitte jakintsuaren ustez, beste euskalki barri bat nausitu ei da hango liburuetan: " navarro labourdin littéraire" deritxona.
‎zerrenda horretan euskerazko eleizlibururik banakaren bat baino ez zala agertzen. Hutsune hori zergaitik ete zan jakin gurean, eskutitz bat egin ei eutsan San Martin adiskideari, eta baita honek erantzun garbia emon be: berak ez zituala holako liburuak bere listan sartzen, baina ez aintzat hartzen ez zitualako, horren ardurea beste norbaitek hartu ebalako baino...
‎Behin baino gehiagotan entzun izan dot, eta noizbait irakurri be bai, lehenengo euskal mezea Bilbon emon zala, San Antongo parrokian, eta meza emoilea Don Klaudio ospetsua izan zala. Erroman Kontzilio ostean meza liburu barria erabilteko baimena emon aurretxuan egin ei eban hori gure elorriotarrak, bere herritar batek euskeraturiko meza liburua erabiliz, Kerexetaren Eguneroko Meza hain zuzen be. Ez dakit ziur zein urtetan izango zan hori, baina argi dago azken Kontzilioa amaitu eta gero izango zala, ez lehenago.
‎bizkaitar bat (Txomin Artetxe, gaur Ibarruriko parrokoa dana) eta kiputx bi (Patxi Epelde eta Xanti Garmendia). Euren etxeko euskerea landu ta sakontzeko egin ei eben liburu hau, Gasteizko Seminarioan ikaskide zirala. Behin Manuel Lekuonari erakutsi eutsoen, beronen eretxia jakin gurean.
‎Lantegi horretan euskaldunak asko ziran, baina erdaldunak be ez gitxi; eta gure aita zanak erderaz be polito ikasi eban, bere anaiarik gehienak baino hobeto. Soldadutza Bilbon egin ei eban, San Frantzisko kaleko kuartelean, eta horrek be emon eutsan erderea ikasteko erea.
‎Durangogaz bat eginda bagengozan, hori legez holan zan, baina ez geure borondatez: Durangok iruntsi egin ei eban Iurreta, ni jaio baino urte gitxi batzuk lehenago. Nekez esango eban iurretar batek bera Durangokoa zanik...
‎Altuberen liburu hau laburtu be egin ei zenduan zeure ikasleentzat...
‎· Sinismena galtzea: geure errua; ez harrokeria, zoritxarrik txarrena baino (Gaurko gazte askok galdu egin ei dabe fedea: sekula euki ete dabe fede" heldu" bat?)
‎cfr. Auspoa, 68 zk.). Beste batzuetan, bertsolaria bera ezjakina bazan, besteren batek semeak, emazteak... idazten eutsozan berak asmaturiko bertsoak (horrelantxe, Juan K. Zapirainek, emazteak gauero gauero irakurten eban liburutik entzundakoak, gogoan hartu, hausnartu ohean, ta hurrengo goizean bertsoetan emoten zituzan, ta emazteak paperean jarri: holan egin ei eban Bravanteko Genobebaren poema luzea bertsoko 163 ahapaldi! cfr. Lekuona, o.c., 56 or.); Pello Errotari beronen alaba Mikelak laguntzen eutsan horretan.
‎Euskerazaleak horretan eskolak emonaz ganera, beste lanen batzuk be egin ei zenduzan.
‎Dakianak dinoanez, ez ei dira atzo goizekoak idazleen antologiak. Holan, gerkeraz ezagutzen dan lehenengoa, Kristo jaioko zan baino ia berrehun urte lehenago egin ei eban Meleagro eritxon siriar batek. Harrezkero, munduko hizkuntzarik gehienetan egindako antologiak asko be asko dira, zenbatu ezin beste, eta, jakina, era askotakoak:
‎Txo, ondo egin ei dozu. Bejondeizula.
‎Joxek horrezaz guztiaz esango zituen apurren artean, jipoiaren kontua gezurtatzea egon arren, furgoian sartu eta handik ateratzeko bultzakada zakar batzuk edota mehatxu eta irainak ez baziren, artean ibiliko zen baten bat, esaten zuena gorputzean sarturiko beldurraren emaitza zela guztiz sinisturik, eta disimuluz kolpeen zantzuren baten bila, alperrik (benetan ondo lan egin ei zuten erietxean holako gauzak ostentzeko, alajaina). Bazirudien kartel batzuetan ikusitako benetako torturatuen irudien morboa bilatzen zutela batzuek.
2008
‎Karreretan be ibilten zan mutil hori, kontizu, eta haren goraipamenak egiten hasi ziran tabernan egozanak. Matiasek be bat egin ei eban alabantza horreekin guztiokin, lagun arteko konfiantzak emoten dauan berezkotasunaz, min egiteko asmo txikienik barik:
‎Bigarren arreba nagusia, lehenengo ezkontzakoa hau be, Maria Dominga izan zan. Baserrian bertan egin ei ziran bi arreba nagusien eztegu bazkariak, lehengo ohitura zaharrean.
2009
‎Etxeren batera zazpi biderrez joan behar izan zuten, jabeak erakusten zuen aurkako jarrera zela eta. Antzina egin ei zuten Larrauritik Jataberako bidea. Galipotaren aurretik, auzolanean, erreketako harriak hartzen zituzten bidegintzarako.
‎Bidegintzaren beste atal bat izaten zen etxe egin berrietan, edo zaharrak izanda ere etxerako kaminorik ez zeukatenetan, bidea egitea. Ibarrean era horretako beharrak auzolanean egin ei ziren. Marutxeaga auzoan, ostera, familia bakoitzak bere etxe aterainoko bidea egin izan du, auzokoen laguntza handi barik.
‎Uraren bidez kutsatu ziren biztanleak eta Ergoien izan zen kalte gehien jasan zuen auzoa. Gerrako alderdi galtzaileko hildakoak edozein lekutan eta edozein modutara lurperatzen ziren, eta lur azpiko urak kutsatu egin ei zituen, batzuek diotenez. Gero, ur kutsatu hori edanaren ondorioz gaixotu ei zen jendea.
‎Beste alde batetik, morgar uztargileen berri eman digute lekukoek. Garai batean, Valleren aurretik, Morgako uztargile batek egin ei zituen jatabearrentzako hainbat uztarri. Morgako Ola auzoko Jose Orue Jose Arotz izan zen uztargile ospetsua.
‎Agertu zenean txakurra askatu zuen, eta sasi aingeruaren izara zuria zati zati egin zuen. Azpian ostentzen zen gizonak justu justu egin ei zuen ospa.
‎Ipuin horrek txori bakoitzak daukan sinbolismoaren zergatia azaltzen du, antza denez. Txepetxak kaka egin ei zion Jesukristori, zozoak garbitzeko ura eroan zuen eta txindorrak kaka garbitu zion.
‎Lehengo erromeriak bidegurutzeetan egiten ei ziren beti eta hemen ere domeketan erromeria egoten zen antzina, baina debekatu egin zuten. Lekuko baten aitari gonbitea egin ei zioten Txiboko Landara joateko. Baina bertan traizioren bat jazo zen, lekukoak ez daki esaten zer pasatu zen, baina argi dio traizioren bat pasatu zela han.
‎Lehengo beheko suko laratzak, burdinazkoa zenez, erakarri egiten ei zuen inusturia. Goieta auzoko etxe batean tximiniatik sartu eta, txahal bat hil eta txerri erdia erre egin ei zuen.
‎Bigarren hori estutxoagoa zen, berriemaileen esanetan. Billelabasoetarako galtzada, esaterako, 1950 urte inguruan egin ei zuten; eta geroago bihurtu zen kamino, galipotaz bete zutenean. Egungo kamino nagusiko beste adarrak Urondora doana, esaterako beluagokoak dira.
‎Atso barregarria izan behar eban, inor izatekotan, aititari entzun neutsanez. Hamaika barre egin ei eban berak Nikolasaren lepotik! Urteetan hirurogei eta hamarretik gora eukiko ebazan, ardura barik; itxuraz behintzat gehiago be emoten eban eta.
2011
‎Lekukoen eretxian, auzo dotorea izan da Axpe, kapitaien eta jauntxuen etxeak egon dira bertan, harrizko etxeak. Lekuko askoren esanetan, afrikarren esklabu tratuan egin ei eben diru asko Axpeko hainbat aberatsek. Santa Mariako eleizeaz ganera, Kurtzio ermitea be han dago.
‎Egun euritsuetan arlo txarra izaten zan hori, lehenagoko estratzak zirala eta. Behin, gotzaina Busturira etortea suertau zan baten, ume bardingo batek eskatu ei eutsan Altamirako ermitea parrokia bihurtu egiala, eta gotzainak aintzat hartu eskari hori eta halantxe egin ei zan.
‎Apraiz zalako hori Mexikora joan ei zan, eta han diamanteminak euki zituala esaten dabe. Dirua egin ei eban, baina beharginak kontra jarri ei jakozan eta alde egin behar izan ei eban, eta atzera Busturira etorri zan.
‎Esaten danez, gizon bat iretargi beteko gau baten joan ei zan ota bila basora, sardea hartuta, eta horretan ziharduala lainoa sartu eta iretargia estaldu. Orduan gizonorrek egin ei eban: Hori iretargi barrabasori dxuen de!, eta horixe esateagaitik etorri ei jakon zigor hori gizon hari.
‎Beste baten, marokoar batek bakarrik bizi zan andra baten etxeko atea behera bota ei eban barrura sartzeko. Andraorrek auzokoarenera iges egin ei eban eta ez ei zan ezer txarrik jazo. Marokoarrak etxe inguruan ebilzanean, umeek zelatari beharra egiten eben.
‎Orain artean itsaso ondoko pozu batetik zuzentzen izan ditu ira arrak dinogun andra busturiar honek. Azken aldian, ostera, eurok topetea inoiz baino gatxago egin ei jako.
‎Ezaguna da txepetxa, eloia eta txindorra aitatzen dituan esaunda bat. Txepetxak korotza egin ei eutsan burutik behera Jesukristori; txindorrak ura ekarri ebala eta eloiek garbitu eutsala zikina.
‎Etxekoek Apraizetako mutilak esandako moduan egin ei eben. Asmo hori emon eutsen mutilari, etxerako bidean bueltan joiala, laminak agertu ei jakozan Birjinaristin.
‎Berak, hori agindu eutsenean, ez ekian berbaldia euskeraz izango zanik, eta erderaz gertauta ekarri eban. Aurreko gau guztia egin ei eben lan hori euskeratzen Antonio Zavalagaz batera beste jesuita bik edo, bata Gaizka Barandiaran zala; baina ezin izan eben lan hori burutu.
‎Txonpolonean ekiten eutsen ikasten, txistulari Iñaki Sopelana ebela. Ni abade egin nintzan egunean egin ei eben lehenengoz dantzan, San Migel aurreko egunean, 1958ko irailean hain zuzen be, oraintsu jakin dodanez.
‎Ni ez naz ondo gogoratzen, baina neure kontra consejo de guerra izateko merituak egin ei nebazan ia. Umeak bizkorrak izaten diranez, laster ikasi neutsen gorriei, beste batzuen artean, arerioen aurka kantetan eben eta," Jóvenes antifazistas..." hasten zan abesti bat.
2017
‎Azkenean, besteak atzera egin ei eban eta postura hori ez zan jokatu. Ipinitako seinalea, ogerleko bat edo, kobrau ei eban eta kito.
2021
‎Horrentzako ona badok, neutzako be ixingo" k. Eta Martinari, Blazidogaz barik, beragaz ezkontzeko eskaria egin ei eutsan. Halantxe ezkondu ei ziran.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia