2004
|
|
gauzak gaizki nahiz ondo egin. Horixe baita ezerezera amildu
|
duten
hizkuntza komunitatearen atarramentu hitsa. Ez dela ezer, bere mintzairak ez duela balio sozialik, hizkuntza gailenduaren bidez egiten direla egin beharreko gauza guztiak.
|
2008
|
|
Erakunde pribatu eta publiko askotan ordezkaritza izatea eta nolabait ere era autonomoan beren burua kontrolatu ahal izatea lortu
|
duten
hizkuntza komunitateek bizindar instituzional handiagoa dute, garrantzi gutxiko esparru instituzional gutxi batzuetan edo izaera ahuleko esparru informaletan soilik ordezkaritza duten hizkuntza gutxiengoekin alderatuz gero. Kapituluaren 2 atalean aurkezten den kultura autonomiaren ereduak sakonago aztertzen du zer eratako komunitate mobilizazio informal behar duten hizkuntza gutxiengoek babes instituzional formal handiagoa lortzeko bizindarrerako berebiziko garrantzia duten gaietan.
|
|
Orain arte, ikusi ahal izan dugu erakunde publiko eta pribatuetan kontrol instituzional sendoa lortu duten hizkuntza taldeek aukera gehiago dituztela beren hizkuntza kolektiboa eta kapital kulturala babesteko eta handitzeko, talde bizindarraren esparru horietan kontrol instituzionalik ez
|
duten
hizkuntza komunitateek baino. Hala ere, estatu demokratikoetan, hizkuntza gutxiengoei babes instituzionala ematen jarraitu ahal izateko, gutxiengoaren hizkuntzak hiztun nahikoa dituela legitimatu behar da.
|
|
Bestalde, babes instituzionalaren faktoreetan gora egin
|
duten
hizkuntza komunitateek estatu eleaniztunen barruan estatus sozial handia lor dezakete eragin gutxiago duten beste talde batzuekin alderatuta. Estatus aldagaiak lotuta daude hizkuntza komunitate batek estatuaren barruan duen gizarte— eta historia estatusarekin (adibidez, fundatzaileak), kulturalki eta ekonomikoki bizirik dagoen komunitate dinamiko gisa egun duen estatusarekin, eta bere hizkuntzak eta kulturak lekuan bertan, nazioan eta nazioartean duen prestigioarekin.
|
|
Kasu horretan, hizkuntza talde horren bizindarra erdi mailako posizioan dago hiru dimentsioetan ahula den beste hizkuntza gutxiengo batekin alderatuz gero. Bizindar orokor sendoa
|
duten
hizkuntza komunitateek aukera gehiago dituzte kolektibo berezitu gisa bizirik irauteko bizindar ahula dutenek baino. Esparru eleaniztun jakin batzuen barruko hizkuntzakomunitateen bizindar erlatiboa neurtzeko, erroldan eta bestelako iturrietan, esaterako, errolda ondorengo ikerketetan, oinarritutako datu demolinguistiko eta soziografikoak erabiltzen dira (Bourhis, 2003a).
|
|
Zenbat eta bizindar handiagoa izan hizkuntza komunitate batek, orduan eta aukera gehiago bizirik irauteko eta entitate kolektibo gisa garatzeko zenbait taldez osatutako testuinguru jakin batean. Bizindar gutxi
|
duten
hizkuntza komunitateekin, berriz, alderantziz gertatzen da: hau da, aukera gehiago dituzte zenbait taldez osatutako eremu jakin baten barruan hizkuntza talde berezitu gisa desagertzeko azkenean.
|
2009
|
|
4)"" Hizkuntza ez da gramatika bat: Deklinazioa, Aditza, Sintaxia, hiztunek osatzen
|
duten
Hizkuntza Komunitate bat baizik", idatzi berri du Iñaki Larrañagak. Edonolako komunitatek bezala, bitariko dimentsioa du hizkuntzazkoak:
|
2012
|
|
4)" ‘hizkuntza ez da gramatika bat: deklinazioa, Aditza, Sintaxia, hiztunek osatzen
|
duten
hizkuntza komunitate bat baizik’, idatzi berri du Iñaki Larrañagak. edonolako komunitate bezala, bitariko dimentsioa du hizkuntzazkoak: barrurakoa eta kanporakoa.
|
|
Itzulpenaren epistemologia postmodernoak, aldiz, agerian jarriko du egiteko horren ezinezkotasuna, eta edozein itzulpenetan nahitaez gauzatzen den sorkuntza lana azpimarratuko du. Ikuspegi modernoan, jakintza transmititzea da itzulpenaren zeregin bakarra, elkar ulertzen ez
|
duten
hizkuntza komunitateak harremanetan jartzea. Proiektu humanista horretan, beraz, jakintza itzulpenaren aurretik dator beti.
|
2013
|
|
Hegemonia erabatekoa ziurtatua
|
duten
hizkuntza komunitate hedatuetan, jasangarria da eleaniztasuna, multikulturalismoa, kulturartekotasuna eta horrelako teorizazioak produzitzen uztea talde akademikoei. Horretarako daude akademikoak, argitaratzeko, kongresuak egiteko, eta gizarteaz gauzak esateko.
|
2021
|
|
Horretaz gain, oraindik estatu nazio askotako hizkuntza ideologia zuzentzen duen" Nazio bat, Kultura bat, Hizkuntza bat" leloa hemen sortu zen eta munduko zirrikitu gehienetara zabaldu da ordutik hona. Bestalde, hamaika berezko hizkuntza gutxituren eremua ere bada Europa, hizkuntza hedatzaile horien ondoan bizirik irautea lortu
|
duten
hizkuntza komunitate ugari baitaude. Oraintxe aipatu dugun ideologia homogeneizatzaile horren aurka hizkuntza gutxituak sustatu eta biziberritzeko testuinguru egokia ere izan daiteke Europa, gizarteko sektore batzuek aldarrikapen horiek bere egin dituztelako eta hizkuntza gutxituen sustapenean eragiteko politikek nolabaiteko tradizioa eta garrantzia dutelako.
|
2023
|
|
Euskararen erabilpena gizarteereduaren parte izatea: Euskararen etorkizuna eraiki behar duen faktore garrantzitsuenetakoa da euskara erabiltzen
|
duten
hizkuntza komunitateen konpromisoa. Euskara* gizarte ereduaren parte izan behar du, hizkuntza horren erabilera osoa sustatuz, adibidez, komunikazioan, hezkuntzan, administrazioan eta kultuHala ere, euskararen etorkizunaren inguruan lehenetsitako faktoreak nahastu eta aldatu daitezke, eta hori dela eta ezin dugu egiazki zehaztu zer gertatuko den...
|