Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2004
‎Gainera, 14 urtetik beherako 800.000 adingabek telebista ikusten dute gaueko 10en ondoren, eta 6 urtetik beherakoen %10 telebistaren aurrean dago 21:00ak eta gero. CEACCUk deigarri egiten du 10 familiatik 4k ez dutela mugarik jartzen haurrek telebista ikusteko duten denboran, eta% 30 inguruk ez dutela seme alabekin ikusten dutenari buruz hitz egiten, edo ikusten badute ez diotela kasurik egiten. Bien bitartean, 6 eta 12 urte bitarteko haurren gurasoen %40k ez du kanalez aldatu edo telebista itzali egiten du adin txikikoarentzat egokia ez den programa bat ikusten ari badira.
2008
‎Zaintza partekaturik gabe, aita haur gabekotzat hartzen da babes ofizialeko etxebizitza edo laguntzaren bat eskatzeko garaian. " Legeak dio urtean 126 egun inguru egon behar dutela seme alabek aitarekin, gainera mantenua pasatzen du, baina gizarte zerbitzuetara joan eta laguntza bat eskatuz gero, ez dauka lehentasunik, haurrik izango ez balu bezala", azaldu du Saenzek. Are gehiago, etxebizitza salduz gero, berau okupatzen duenak (amak) ez du Ogasunean zergarik ordaindu behar, bere etxebizitza saldu du, baina beste zatiak, alokairuan edo gurasoen etxean egon arren, Ogasunari %30eko zerga ordaindu behar dio," bigarren etxebizitza" duelako, ez baita bertan bizi.
2010
‎Hitz bat esan? Guraso askok uste dute beti portaera garbia izan behar dutela seme alaben aurrean. Conderen aburuz, behaketaren bidezko ikaskuntzak emaitza onak izateak ez du esan nahi helduen egintza guztiak kopiatzen direnik.
‎Eta, nola ez, gurasoek hitz egin dute, eta begi bistan zegoena esan dute: bere seme alabentzat eredua nahi dutela seme alabekiko maitasuna eta begiruneagatik, noski. Giza eskubideez asko mintzatzen gara, baina, haurren eskubideez ez gara oroitzen.
2011
‎2 Botere publikoek segurtatzen dute, halaber, babes osoa izango dutela seme alabek, berdinak izanik legearen aurrean, edozein dela haien filiazioa, eta orobat amek, edozein dela haien egoera zibila. Legeak aukera emango du aitatasuna ikertzeko.
‎39 artikuluak honela dio: . Botere publikoek segurtatzen dute, halaber, babes osoa izango dutela seme alabek, berdinak izanik legearen aurrean, edozein dela haien filiazioa, eta orobat amek, edozein dela haien egoera zibila?. Horrek esan nahi du seme alabak ezin direla diskriminatu jaiotzagatik.
‎Ogasunak aurreko edo ondorengo ahaide bakoitzeko hobaria sartu duen eta hiru urtetik beheitikoengatik handitzen den berrikustea gomendatzen da. Eta gogoratu, nahiz eta seme alabek 18 urte bete, eskubidea ematen dutela seme alaba bakoitzeko gutxienekoa aplikatzeko, gehieneko adina 25 urtekoa baita. Bilobek eta bisbilobek aukera ematen dute Zerga Agentziarekin fakturan hobekuntza horiek egiteko.
‎homeschooling delakoa, hau da, etxeko hezkuntza. Modalitate hori beste herrialde batzuetan ere erabiltzen da, hala nola Estatu Batuetan edo Erresuma Batuan, eta horrek esan nahi du gurasoek modu integralean hartzen dutela seme alaben hezkuntza, eta ez dutela inolako funtziorik eskuordetzen eskola instituzioetan.
2012
‎Azterlanak haurren euskarazko sozializazioa bermatzeko gurasoen gaitasuna elementu erabakigarria ez dela izan iradoki du. Badirudi hiztunen nahiak eta portaerak gaitasun hutsak baino gehiago jokatu dutela seme alaben euskarazko sozializazioaren alde. Ildo horretatik, bi alderdi eragingarri agertu zaizkit:
‎Familia barruko otorduek, astean hiru aldiz gutxienez, %32 murrizten dute haurren elikadura nahasteak izateko arriskua, eta %15 gizentasuna izateko arriskua, Espainiako Endokrinologia eta Nutrizio Elkarteko (SEEN) Nutrizio arloko koordinatzaileak, Pilar Gómez Ehoríak, Oviedon egindako Elkartearen 54 Biltzarraren esparruan. Datorren astelehenean, maiatzak 28, Nutrizioaren Egun Nazionala ospatzen dela eta, Lurperiak nabarmendu du gurasoek lan handia egiten dutela seme alabak elikaduran hezteko, eta esan du txikienei eman diezaieketen aholkurik onena dela “barazkia sartu egiten duela” esatea. Hori dela eta, Ehorzketak jakinarazi du zenbait esaldiren arabera “bakarrik” balio duela elikagai jakin batzuk “demonizatzeko”; esate baterako, “barazkiak jaten badituzu, postre izoztua emango dizut”.
‎Mari Terek esaten dio bera ikusita ikasi dutela seme alabek fruta jaten, irakatsi beharrik gabe. Probetxuzko zerbait, beraz, helarazi die haiei ere.
2014
‎Danik bere gurasoek ez dutela seme alabarik esaten du; hortaz, ez dut galdetzen. Herri batean bizi direla badakit, Dani joan egin zela, hona etorri zela.
2015
‎Horren arabera, Jauregi irakasleak planteatzen duen kezka honakoa da, besteak beste: " ezin da berez, automatikoki edo inertziaz espero oraingo gazteek, guraso bihurtzerakoan, euskara hizkuntza nagusitzat hartuko dutela seme alabekin hitz egiteko". Jauregiren ustez, ezin da ziurtatu euskaldunen dentsitatea handituta, euskara erabiltzeko joera proportzio berean igoko denik, alde batetik, euskaraz oso ongi egiten ez dutenek (galdetegian" nahiko ongi" erantzuten dutenek) hizkuntza portaera euskararen aldetik ez dutelako hain aktiboa, eta, beraz, ez dagoelako jakiterik zer egingo duten guraso izango direnean.
‎4) Ezin da berez, automatikoki edo inertziaz espero oraingo gazteek, guraso bihurtzerakoan, euskara hizkuntza nagusitzat hartuko dutela seme alabekin hitz egiteko.
‎Ezin da berez, automatikoki edo inertziaz espero oraingo gazteek, guraso bihurtzerakoan, euskara hizkuntza nagusitzat hartuko dutela seme alabekin hitz egiteko.
2016
‎Era berean, kanpokoekiko hartu emanen hausteaz hitz egiterakoan, kontuan izan behar dugu emakumeek gizonek baino gehiagotan galtzen dutela seme alaben tutoretza (Juliano, 2009: 90); gizonek zaintza lanez arduratuko diren emakumeak izan ohi dituztelako inguruan eta emakumeek, ostera, maizago, ez dutelako ardura hori hartu nahi duen edo ahal duen inor27 Ezbairik gabe, tutoretza galtzen denean, zinez mingarria izaten da emakumeentzat; eta berreskuratze saialdiak ere ez dira nolanahikoak, eman beharreko urratsak luzeak bezain zailak direnez gero.
‎Beste batzuen aurretik doa, hala nola elikagaien eskuragarritasuna, maila sozioekonomikoa, lotura emozionalak edo bizi den gizarte taldearen kulturaren inguruko ohiturak. Hori gertatzen bada, argi dago helduek –batez ere gurasoek eta gurasoek– berebiziko garrantzia dutela seme alaben dietan. Artikulu honetan aipatzen den bezala, gurasoek osasuntsu jan nahi badugu, erosten ditugun elikagaiak eta ematen dizkiegun aholkuak garrantzitsuak dira, baina, egiten duguna eta haurren aurrean jaten duguna erabakigarria da.
2017
‎Jendea gazta nola egiten den ikustera etortzen da, eta askok erosten dute modu horretan ere. Guraso batzuek esan izan didate hemengo bisitaren ostean ikasi dutela seme alabek gazta jaten, eta horrek sekulako poza ematen dit.
2020
‎Hamaiketatik hamarrek erabiltzen dute lehen hizkuntza gurasoekin komunikatzeko orduan. Parte hartzaileetariko batek dio gurasoek arabieraz egiten dutela seme alabekin, nahiz eta haien hizkuntza amazigera izan. Lehen hizkuntza transmititzeaz arduratzen dira gurasoak.
2021
‎Nabarmentzekoa da pertsona helduek euren iritzia modalizatzen dutela seme alabei erreferentzia eginez gero. Kasu horretan, ia salbuespenik gabe adierazten dute etorkizunean lan munduan aukera hobeak eskainiko dietela seme alabei euskaraz hitz egiten jakiteak.
‎Noizean behin esku hartzea Anai arreben arteko borroka edo gatazka baten aurrean, guraso batzuk beren artean esku hartzea eta bitartekaritza egitea hobe den edo beren kabuz arazoa konpontzen uztea. Zenbait espezialistak gomendatzen dute gurasoak ez inplikatzea eta haurrei aukera ematea beren desberdintasunak erabiltzen ikas dezaten eta etorkizunean baliagarriak izango zaizkien trebetasunak gara ditzaten. Beste batzuek, ordea, esan dute gurasoek oso zeregin garrantzitsua dutela seme alaben arteko gatazken bitartekari gisa. Laurie Kramer psikologo estatubatuarrarentzat, Illinoiseko Unibertsitatean «Anai arrebekin dibertimendu handiagoa» izeneko esku hartze programa baten arduraduna, bi jarrerak eraginkorrak izan daitezke.
2022
‎Euskara txikitatik jaso dugunoi arrotzak egiten zaizkigu euskaldun berriek bizi dituzten trabak, eta horregatik garrantzitsuak dira Dailobit bezalako saioak. Igandean, gurasoak ziren euskaldun berriek adierazi zuten euskaraz hitz egiten dutela seme alabekin. Beren egunerokoa aldatzeaz gain, etorkizuna lantzen ari dira.
2023
‎Gaur egun, familia psikologiako irakaslea da EHU Euskal Herriko Unibertsitatean. «Gurasotasunaz» asko aztertu du, eta argi dauka dibortzio kasuek ez dutela seme alaben garapen emozionala eten behar. «Haurrak gatazka suntsitzailearen eraginpean egotea garapen psikologiko osasungarrirako arrisku faktoretzat hartzen da, emozionalki eragiten baitie».
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia