2000
|
|
Legeak hedapen nazionalekohiru zerbitzu aurreikusi zituen, eta hamar urtetarako emakidak zehaztu zituen, iraupenbereko epeetarako luzagarriak38 Zonal dekako deskonexioak ere agintzen zituen, etanabarmentzea merezi du Plan teknikoan finkatutakoak ez zirela egokitzen ez lurraldekultural ez politikoetara ere. Alabaina, errealitatean, deskontzentrazioa gertatu denean, (A3 eta T5ren deskonexioak, alegia) de facto zuzendu
|
dute
telebistek berek banaketageografiko hori. Legeak ez die Autonomia Erkidegoei, edota, orokorrean, tokian tokiko aginteei?
|
2002
|
|
Langileak dira, gaur egun ere, gizarteko gizatalderik ugariena. Hala ere, gutxitan protagonizatzen
|
dute
telebista. Kutxa magikoan, batez ere, beste lanbide garrantzitsuago batzuetako pertsonaiak dira pantaila betetzen dutenak:
|
2006
|
|
Halako batez, The Beatlesen Hard Day' s Night botatzen
|
dute
telebista frankistan. Hori irekiera ideologikoaren ondorioa dela ikasiko dut urte batzuk geroago.Horregatik zegoen diktaduraren telebista hartan euskarazko saiotxo bat,. Pinpilinpauxa?
|
2007
|
|
Horretan gabiltza orain, horizontaltasuna lantzen, eta tresnak sendotzen. Esaterako, irratian euren erara egiten dute lana, eta lan hori edo informaziohori partekatu egin behar
|
dute
telebistako eta Interneteko jendearekin. Komunikazio hori bultzatu behar dugu, beraz; hori da gure beste helburuetariko bat.
|
|
Ildo beretik, Torres-ek, Conde-k eta Ruiz-ek (1999) azpimarratzen dutetelebistak gutxienez bi ondorio garrantzitsu dituela. Batetik, bat datoz Winn ekineta uste
|
dute
telebista ikusteagatik haurrek alde batera uzten dituztela gizagarapenerako beharrezkoak diren beste jarduera indibidual zein sozial batzuk; besteak beste, jolastea, hitz egitea, musika entzutea edo irakurtzea. Bestetik, jarduera partekatuak direlakoak aipatzen dituzte; hau da, jatea, etxeko lanakegitea, jolastea eta antzeko jarduerak, telebistaren aurrean egitea.
|
|
Beraz, telebistak eragin kaltegarria izan dezake garapenean. Hala ere, horrekez du esan nahi eragin positiborik izan ez dezakeenik; izan ere, ikerketekadierazten
|
dute
telebistaren bitartez haurrek, oso informazio baliagarria eskuratu ezezik (Anderson eta Collins, 1988 in Shaffer, 2002), portaera prosozialak ere garaditzaketela (Mares eta Woodward, 2001). Gizarte ezagutzari dagokionez, telebistari esker, haurrek asko ikas dezakete beste pertsonei, pertsonartekoharremanei, gizarte erakundeen funtzionamenduari, gizarte rolei, talde nazionalei, arau konbentzionalei, arau moralei eta antzeko gaiei buruz.
|
|
Bestalde, transmisioaren teorialarien ustez, telebistako indarkeriaren eragina gai oso kezkagarria daguraso, psikologo eta pedagogoentzat (ikus VII. kapitulua; Gradow eta Sprafkin, 1993). Ildo horretatik, estatistikak erabatekoak dira.Haurrek denbora gehiago ematen
|
dute
telebista ikusten? 2 ordu egunean, beste edozein jarduera egiten baino, loa alde batera utzita. Horren arabera, 21 urtebetetzen dituztenerako, 8.000 hilketa ikusi dituzte batez beste.
|
2011
|
|
Izan ere, nerabe askok telebista propioa dauka logelan; beraz, zer ikusteko desadostasuna dagoenean, badute aukera telebista ikusteko edo gero eta hedatuago dagoen Interneten bidez ia edozein eduki eskuratzeko. Oro har, edukiaren arabera aukeratzen
|
dute
telebista bakarrik edo gurasoekin ikustea; normalean, lagunekin ikustea da gehien gustatzen zaiena, hala telebista nola zinema.
|
|
Hasieratik erabat argi geratu da esperientzia handiko ikusleak direla guztiak, eta horri esker tipikoak edo ikonoklastak diren ikus entzunezko produktuak ondo bereizten dituztela, intuizioa, ohitura eta guztiz kontzienteak ez diren irizpideak erabilita. Hala ere, ez
|
dute
telebistatik edo zinematik jasotako erreferente berri askorik.
|
|
Gurean telebista bakarra dago. Aitona amonen etxean gehiago ikusten
|
dute
telebista. Han nahi duten guztia ikusten dute, batik bat asteburuetan.
|
|
Internet egongelan daukagu. (?) Ikusten dituzten programak niri gustatzen zaizkit; orain, gutxi ikusten
|
dute
telebista. Hala ere, nire ustez, [bideo] jolasen mugida gehiago gustatzen zaie telebista bera baino.
|
2014
|
|
Ikertzaileek giza garapenari loturiko korrelazio ugari finkatu dituzte psikologian. Adibidez, ikerketa batzuek korrelazio positiboa aurkitu
|
dute
telebistako biolentziaren eta agresibitatearen artean; hau da, telebistan indarkeria gehiago ikusten duten haurrek liskarrerako joera handiagoa dute telebistan indarkeria gutxiago ikusten dutenek baino. Era berean, azterlan batzuek korrelazio negatiboa aurkitu dute eskolatze mailaren eta Alzheimer gaitza edo bestelako narriadura kognitiboak jasateko arriskuaren artean.
|
|
Ikertzaileek giza garapenari loturiko korrelazio ugari finkatu dituzte psikologian. Adibidez, ikerketa batzuek korrelazio positiboa aurkitu dute telebistako biolentziaren eta agresibitatearen artean; hau da, telebistan indarkeria gehiago ikusten duten haurrek liskarrerako joera handiagoa
|
dute
telebistan indarkeria gutxiago ikusten dutenek baino. Era berean, azterlan batzuek korrelazio negatiboa aurkitu dute eskolatze mailaren eta Alzheimer gaitza edo bestelako narriadura kognitiboak jasateko arriskuaren artean.
|
2015
|
|
Eta maila makrosozialeko faktoreen artean input mediatikoaren (bereziki, telebistaren) eragina izanda gehien nabarmendu den faktorea. Pitkanen Huhta eta Nikula k (2013) Finlandiako nerabeekinegindako ikerketan ere hizkuntzaren aukeraketan eta erabileran eragiten duen faktore garrantzitsutzathartzen
|
dute
telebista eta gure kasuan ere baieztapen hori berresten dugu. Beraz, testuingurusoziolinguistikoa eta etxeko input a bezalako faktoreak alde batetara utzita, telebistak daukan eraginazjabetzea komenigarria dela frogatu dugu.
|
|
Eta filmak ere gaztelaniaz ikusi ohi dituztela esan dute. Gainera, ikasle talde bat bainogehiagotan esan
|
dute
telebistan entzuten dituzten esapideak beren eguneroko jardunean txertatu ohidituztela.
|
|
14 urtetik gorako herritarren artean, erdira iristen da egunkarietako irakurleen portzentajea, hirutik bik irratia entzuten du eta ehuneko bera Internetera konektatzen da. Hamar herritarretik 8 baino gehiagok ikus entzuten
|
dute
telebista.
|
|
audientzia gonbidatzen du irratitik webgunera eta sakelako aplikazioetara mugi dadin, irrati programen eta istorioen esperientzia osoagoa eta aberatsagoa izan dezan. Alderantziz ere, sarerako sortu diren materialek edo material horien egileek protagonismo handia hartu
|
dute
telebista eta irratsaioetan. Gazteak gaur egun transmediatoki diseinatzen du bere media produkzioa.
|
|
Kazetaritzako narratiban aplikatzen den teknologia berri bat da Scrollytelling. Azken batean, multimedia kazetaritza egiteko era berri bat da, eta sarean erreportajeak egiteko ere erabiltzen
|
dute
telebistek. Saguaren mugimendu arrunt baten bitartez, erabiltzaileak hainbat material eta formatuz goza dezake, eta kazetaritza esperientzia bikain eta emankor bat bizi.
|
2017
|
|
Bestetik, eta audio hizkuntzari begira, legeak berak dio (5 artikulua), kultura eta hizkuntza aniztasuna bermatzeko, emisioaren %51 Europako ekoizpenak izango direla eta horren %50 Espainiako edozein hizkuntzatan ekoitziak. Egindako neurketek erakusten
|
dute
telebista nagusienek emititzen dituzten edukiek gaztelania dutela hizkuntza nagusi, eta bigarren audio kanalean ingelesa dela bigarren hizkuntza erabiliena (%13). Hizkuntza koofizialen presentzia erabat hondarrekoa da telebista jeneralistetan.
|