Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2000
‎Barne Eredu hauek etengabe birmoldatuak izaten dira, eta batzuetan, guztizeraldatuak ere; baina aldi berean esan daiteke sendoak direla jadanik adingoiztiarrean. Gehiago zehaztuz, bost urte dituztenerako (Bowlby, 1988) haurgehienek nahiko garatua dute amari edo ordezkoari buruzko Barne Eredua, etaeredu honek ahalbidetzen dio harekin harreman egokiagoak edukitzen, amarenjokabideak aurresaten laguntzen dion heinean.
2006
‎Ondorio gisa, euskal emakumeen esperientziak amatasunareninguruan askotarikoak direla berresten du: «Hainbat emakumek ez dute ama izangura, beste batzuk aspaldi izan ziren beste testuinguru batean, edo euren lehenesperientzia bizitzen ari dira. Hau dena aztertzeko, adina, egoera ekonomikoa etatestuinguru etnografikoa aztertu behar dira» (ibidem, 1995).
‎Bestalde, amatasun ereduek erabat idealizatzen dute amaren irudia eta, aldiberean, umearen erantzukizun osoa amarengan kokatzen dute. Lehen aipatu dugunamatasun eredu intentsiboa exijentea eta beteezina da:
2009
‎Gizonek eta emakumeek modu diferentean bizitzen dute ama edo aita bihurtzeko esperientzia, eta ondorio desberdinak ditu batzuentzat zein besteentzat. , ikerketek aditzera ematen dute amatasunak emakumeengan duen inpaktua, positiboa zein negatiboa, aitatasunak gizonengan sortzen duena baino handiagoaizaten dela.
2010
‎Izan ere, azkeneko hilabete eta urteetan gauzak egiteko gaitasuna polikipoliki galtzen joan da. Batetik, ez da gauza etxeko zereginak egiteko, besteakbeste, garbigailua erabiltzeko, janaria prestatzeko eta etxea txukun mantentzeko.Seme alabek adinarekin batera gertatzen diren aldaketak direla uste dute bainakasu batean, patata tortilla bat egiten ari zela tortilla sutan ahaztu eta erre eginzitzaion, ordutik hona ez dute ama bakarrik uzten. Bestetik, kalera irtetekolaguntza behar du, kalean sarritan noraezean ibiltzen baitzen.
2011
‎Gurasoen gehiegizko babesak haur hauen portaera pasiboa sustatu izan du. Sarritan, haur hauen ingurumeneko kinaden iturri bakarra ama izan da eta segurua ez den atxikimendu bat garatu dute amarenganako. Ondorioz, harengandik bereizteak barne herstura handia eragin du beraiengan.
‎Atxikimendu ziurra duten haurrek barne herstura gutxi sentitzen dute ama aldentzen denean; hori bai, hura itzultzean, haren hurbiltasuna bilatuko dute eta hurbiltasun horrek lasaitu egingo ditu. Aldiz, atxikimendu ez ziurra dutenek barne herstura handiagoa sentitzen dute amarengandik bereiztean, eta ez dira lasaitzen harengana itzultzean.
‎Atxikimendu ziurra duten haurrek barne herstura gutxi sentitzen dute ama aldentzen denean; hori bai, hura itzultzean, haren hurbiltasuna bilatuko dute eta hurbiltasun horrek lasaitu egingo ditu. Aldiz, atxikimendu ez ziurra dutenek barne herstura handiagoa sentitzen dute amarengandik bereiztean, eta ez dira lasaitzen harengana itzultzean. Atxikimenduaren izaera da, beraz, haurraren autonomiarako eta sozializaziorako garapenari bidea irekitzen diona.
‎Atxikimenduaren izaera da, beraz, haurraren autonomiarako eta sozializaziorako garapenari bidea irekitzen diona. Atxikimenduaren arabera, haur batzuek modu anbibalentean jokatzen dute amarengana itzultzean, eta ekidin egiten dute hura besarkatu eta laztantzea.
2014
‎Gorputz emeak emakumeen berdintasunerako etatranszendentziarako gaitasuna mugatzen du; gainditu beharreko eragozpen bat da, garaitu beharreko oztopo bat, berdintasuna erdietsiko bada. Kategoria horretakofeminista askok gatazka ikusten dute amaren rolaren eta izaki politikoaren edozibikoaren rolaren artean16 Emakumeak ama rola hartzen duen heinean, esferapubliko eta sozialerako sarrera zailagoa bilakatzen da, ezpada ezinezkoa, eta bi sexuenrolen berdintzea memelokeria bihurtzen da. Asko jota, sexuen arteko harremanenberdintzea posible da soilik eremu publikoan.
‎Ahoskatzeko soinurik ohikoenak dira b, p eta m kontsonanteak, eta ama eta aita hitzak, eta haurrentzat errazenak. Batzuek pentsatzen dute ama eta aita hitzak hitz komunak direla zenbait hizkuntzatan, umeek esaten dituzten lehen soinu sistematikoen artean daudelako.
2019
‎Emaitzen artean, aurrekarietan aipatutako joera baten kontrakoa aurkitu da gure gurasoetan: guraso gehienek gaztelania dute ama hizkuntza, eta hala ere, %70a euskara erabiltzen du haienseme alabekin.
‎LURO fundaziotik galdezkatuak izan diren profesionalek azpimarratu dute ama hizkuntzaren erabilpenak eragin positibo bat duela ADaz hunkituak diren pertsonen parte hartzean, motibazioan eta portaeran. Profesional hauek azaltzen dute pertsona bakoitzaren arabera akonpainamendua egokitzen dutelaeta ondorioz usu euskara erabiltzen dutela LURO fundazioko pertsonekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia