Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2000
‎Orain arteko gure politikariak gehiegi nahastu izan dira elkarren arteko taldekerietan, beharrezkoena geroko bazterturik. Izan ere, herri nortasunez, zer dugu gure hizkuntza gutxitua baino baliagarriagorik. Orokorki, denok gara Europaren osagarri, hemen ez da inor sobera eta arrazoia ez dago gehiengoen edo indarraren baitan, elkar errespetatzean eta errespetaraztean baizik.
2002
‎Entzuten den hizkerak, anitzetan, ez du ez gatzik ez piperrik, indargabea da eta ñabardurak falta zaizkio. Moteldua eta ahuldua dugu gure hizkuntza. Baina horrekin bat eginik ere, baditut beste gogoeta batzuk gai honen inguruan.
2003
‎Ez dago erdaldun eta euskaldunen arteko gatazkarik, ez dago ingelesaren eta euskararen arteko gatazkarik. Euskaldunon hizkuntz eskubideak ez dira bermatzen, gure eskubideak zapalduta daude eta guk bakarrik aurkitzen dugu gure hizkuntzaz bizitzeko ezintasuna, horixe da arazoa. Errealitate hori gizarteratu beharra dago eta horrekin batera egoera gainditzeko alternatiba:
2006
‎Gainera, nehork ez daki zehatz euskera batua inoiz bermatuko ote den esparru akademikoez aparte. Elebidunak izaten jarraitu ote dugu gure hizkuntzan ere?
‎Bertan, txostenaren datuekin batera tartekatzen dira hainbat ikerlari eta adituren artikulu laburrak, tartean J. A. Fishman-ek idatzitako bat: " Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean?" izenekoa. Hona hemen bertako pasarte bat:
‎Hortaz, zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzen denean. Norberaren nahiz taldearen bizitzan moldatzeko erraztasuna eta segurtasuna galtzen dugu.
2008
‎8 Izan ere, erabilpen kurba eta bi indizeak erabiliz findu egingo dugu gure hizkuntza politika galdera hauei erantzunez: inbertsio jakin bat egiteko moduan baldin bagaude, zein politika garatuko dugu, erabilpena sustatzekoa ala ezagutza sustatzekoa?
‎Gaur gaurkoz, euskaldunok, ez dugu gure hizkuntzaren etorkizuna erabakitzeko eskubiderik Euskal Herrian; hau da, euskaldunok ez gara euskarak behar duen aldaketa libreki eta inongo eskusartzerik gabe erabakitzearen jabe. Burujabetza linguistikoa behar dugu euskaldunok, ezin gara espainiar eta frantziar legedi eta erabakien, zein botere autonomikoen aldetik datozen neurrien menpe egon, modu honetan gure herriak eta hizkuntzak ez baitute etorkizunik, modu honetan euskaldunok gure herrian bigarren mailako herritarrak izaten jarraituko baitugu.
2009
‎Behin materialak prestatuta, gurasoentzako lehen tailerrari ekin zitzaion. Bertan, alderdi emozionalari eman diogu lehentasuna eta bizipen horretan garraiatu dugu gure hizkuntza helburua. Honela, alfabetatze emozionalean janzten ari diren gurasoei, hizkuntza portaerei erreparatzea proposatu diegu.
‎Artemisia adaxka bat, Lake Tahoe ko harri bat, belatz luma bat daude barruan. Ezin dugu gure hizkuntza aukeratu, gure familia aukeratu ezin dugun bezala. Kutxatila horren ildotik, hainbat objekturen eta haien jabeen zerrenda egingo dut.
‎Euskarak eta kalitateak besotik joan behar dute. Zenbat eta kalitate handiago ikusi gure hizkuntzan, zenbat eta zerbitzu hobeak eskaini, orduan eta beharrezkoago ikusiko dugu gure hizkuntza. Eta bide hau hartu dudanez gero aritaldi honetan, ozenki esan nahi nuke hemen zentzugabekeria dela, ezjakintasun hutsa ez bada, kalitatea eta euskara kontrajartzea, aurrez aurre paratzea, batzuek maizkara egiten duten gisan.
‎Bizitasunaren seinalea da hori, poza emateko modukoa, eta seinale ona. Hor ikusi nahi dugu gure hizkuntza, aurrera egin dezan. Vianako Printzea Saria jasotzerakoan, Leiren esan nuen bezala," gure hizkuntzak kezkatzen nau, euskarak, lingua navarrorum den horrek.
‎bide batetik eta herritarren gogoa bestetik joan ahal balira bezala. Geuk aurkitu behar dugu gure tokia, geuk aurkitu behar dugu gure hizkuntzarentzako tokia, ez baitigu beste inork aurkituko. Hori, ordea, ez da nolanahi egin ahal:
2011
‎Gaztelera nonahi dago, eta horrek nagusitasuna ematen dio. Guk ez dugu gure hizkuntzarekin Irlandan gaelikoarekin gertatu dena gertatzea nahi. Gazteek badakite, eskolan ikasten dutelako, baina ia inork ez du erabiltzen.
‎Ahozko jarduna zeharo lehentasunezkoa izanik ere, idatzizkoa ez dago XXI. mendean bazter batera uzterik. Munduko eskualde modernizatuetan hiztun herriek (euskaldunok, adibidez) behar beharrezkoa dugu gure hizkuntza, hitzez ezezik, idatziz ere erabiltzen jakitea. hitzez eta lumaz jarduten jakite horrek aukera erosoa ematen digu gure arteko harreman sare" berriak", supralokalak eta birtualak, eratzeko eta probetxuz erabiltzeko. euskal eskola eta euskaltegiak beharrezkoak dira, hortaz, azken bi puntuon ildotik. hiztun herri txikion etorkizuna, ia beti, eleanitza eta kulturanitza izango...
‎Guztioi kalte egiten digun gaitza da, eta herri zibilizatuek eta etikarako sentiberatasuna dutenek aurre egin behar diote, nahiz beren inguruan nahiz munduko beste muturrean gertatu?. . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean?, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 335 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua, munduko hizkuntzen txostena, EHU, 2005, 335 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 336 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 337 or.
‎Kultur sistemaren baitan kokatzen dugu guk hizkuntzaren zerizana, eta sistema horretan hainbat osagarri bereizgarri daudenez, hizkuntzaren eta gainerako elementuen esanahi balioa ebaluatzeko galbahe lana ez da beti modu zorrotzean egiten. Etxera etorrita, jatorrizko hizkuntza galtzeak herri kulturaren sisteman eragin lezakeenaz mintzatu nahi genuke.
2012
‎Zer egiten dugu alta, euskara biziarazteko? Parisen beha egon behar dugu gure hizkuntza ikasi eta mintzatzeko. Uste dut aurtengoa lehen kanpaina izan dela non ez den hitzik ere erran herri hizkuntzei buruz.
‎Erdal elebakarra da espainolizatzearen helburua duten horien ezinbesteko tresna. Elebakarrak dauden bitartean ezin izango dugu gure hizkuntza erabat berreskuratu. Horregatik goraipatu du Wertek EAEko hezkuntza sistema, eta Kataluniako sistemari eraso egiten dio, zer eta gurea erabiliz.
‎" Nazio bat gara eta gure hizkuntza euskara da. Eta konplexurik lagundu behar dugu gure hizkuntza, Ingalaterran beren hizkuntza laguntzen duten moduan, edo Irlandan, edo Alemanian. Komunikabideen garrantzia gero eta handiagoa denez, euskarazko komunikabideak hizkuntz normalizazioaren arlo estrategikotzat jo behar ditu administrazioak".
2013
‎Euskaraz errealismoaren aginpidea ezarri da eta normak errespetua eskatuko du. Oso berandu lortu dugu gure hizkuntza batzea, gure nazionalismo linguistiko atzeratuarekin, frantsesa eta gaztelera baino askozaz beranduago, baina badaukagu ja estandarizatuta.Normatik kanpora ibiltzea ez da debekuekin zentsuratua izango espazio literario horretan, baina bai bestela, merkatu txikiaren esku anonimoa medio. Badaude kasuak.
2014
‎Bilbaok oroitarazi du Hizkuntz Eskubideen Adierazpen Unibertsalak hizkuntzen kudeaketa dagokion komunitateari aitortzen diola. «Eskubidea dugu gure hizkuntz eredua bultzatzeko, kanpo esku hartzerik gabe». «Susmopean» dauden udalek ez dute hitzetan geratzeko asmorik; oraingoz, honako udalerri hauetan prestatu dituzte protestak:
‎" Denek behar dugu gure hizkuntza ongi ahozkatu, eta bertsulari batek bietan". 62
‎Euskara ikasto laren hizkuntza izaiteaz gain, oroitu behar gira zein inportantea den ere etxean erabiltzea, familian, baita ere herrian auzoekin, lagunekin. Hola dugu gure hizkuntza biziaraziko, 365 egunez, aurtengo lemak zion bezala. Donapaleuko ikastolan," euskara ren zuhaitza" egin dugu.
2016
‎Behin, horixe erran nuen Iruñean, eta hizkuntz eskolako irakasle bat solasean etorri eta erran zidan: " Bai, anitzetan kanbiatu behar dugu gure hizkuntzatik bertzera, baina, ordainetan, badakigu zein tabernatara joan, zein okindegitara, euskaraz solasteko". Niri izugarria iruditu zitzaidan, horrek bi komunitate sortzera eramanen baikaitu ezinbertzez.
‎hautetsien heziketa falta. «Ez dugu gure hizkuntzaren oraina eta geroa erakundeetan soilik bermatzen ahal, batez ere gure hautetsiak ez direlarik horretarako formatuak. HELEPak burujabetza emanen digu euskararen arloan, hizkuntza politikan formakuntza zabal eta jarraiki bat bermatzen laguntzen badu».
‎–Lan askotarako, zuen laguntza eta babesa izan dugu adierazi du Ollok, eta sinatzen dugun hitzarmenak babes hori berresten du, euskal hizkuntza ikasteko eta garatzeko, Akademiak orain arte egiten duen lana egiten jarrai dezan?. . Ez dugu nahi kultur altxor gisa uler daitekeen hizkuntza bat, laborategi filologikoetan ikasten den altxor bat, eta, horregatik, aurrerantzean ere zainduko dugu gure hizkuntzaren estatusa?. Kontseilariak gaineratu du Euskaltzaindia bezalako erakundeekin kolaborazioa mantendu eta normalizatzeko konpromisoa duela Nafarroako Gobernuak: –Hitzarmen honek normalizaziorako eta lankidetzarako dugun konpromisoari erantzuten dio, hain zuzen, euskara garatzeko eta aztertzeko konpromisoari?. Bere aldetik, Andres Urrutia euskaltzainburuak akordio berriaren garrantzia eta pisua azpimarratu du:
2018
‎Azken finean, euskaldunok geure burua antolatzeko hartu dugun bideak dira euskara elkarteak. Guk hartu dugu gure hizkuntza aurrera eramateko hautua, hautu kontzientea, inori itxaron barik, inori zer egin behar dugun esaten utzi barik. Hau da, guk egin dugu behar izan duguna.
‎Kontseiluko idazkari nagusiak aurkezpenean azaldu duen gisan, bide batek ekarri gaitu gaur egungo egoerara. “Urtetan, euskaldunok pairatu behar izan dugu gure hizkuntza eskubideen urraketa sistematikoa, eta euskaraz bizitzeko proiektuetan buru belarri aritzeaz gain, euskararen garapenaren aurkako politikei aurre egin beharrean izan gara gehienetan”.
2019
‎gaztelania, frantsesa eta ingelesa. Gu baino askoz ere indartsuagoak diren hizkuntzez inguratuta gaude, eta guk ez dugu gure hizkuntza bakarrik hitz egiten den lurralderik edo estaturik. Desagertze arriskua oso gertu sentitu izan du gure hizkuntza komunitateak, eta oso barneratua du sentimendu hori.
‎Kapitulu honetan ikusiko dugu gure hizkuntzan baldintzazko esaldiak azaldu baino lehen, oinarriak, izan, bazirela eta agertu zirenetik gure mendera arte, beharrak akuilu, gure arbasoek, mailaz maila, emeki emeki, mota guztietako baldintzazko esaldiak osatu zituztela, bai indikatibozko adizkiak erabiliz, bai subjuntibozkoak.
2020
‎Euskaltzaleen Topagunea osatzen dugunok, beraz, modu aktiboan eta eraikitzailean jarraituko dugu gure hizkuntza eta kultura indartzeko lanean, krisiak gehien kolpatuko dituen sektoreekiko elkartasunetik eta enpatiatik, inor bazterrera utzi gabe. Prozesu honetan, elkarlana eta ilusioa ezinbestekoak izango dira, komunitatea trinkotzea funtsezkoa, eta euskarak, ardatz, lotura eta balioen transmisore izan du.
2021
‎Eskola publikoetan eta giristinoetan ere murgiltzea lizeoraino gara daiteke. Denen beharra dugu gure hizkuntzaren atxikitzeko, gauden baikor!
‎Horrez gain, hizkuntzaren egoeraren ezagutzeak euskalduntzen laguntzen du. Gogoan atxiki behar dugu gure hizkuntzak haur eta gazteen hezkuntzaren mamia egiten duela.
‎Arrazoien artean, egongo dira gure konplexuekin zerikusia dutenak (ez gaudelako munduko plazan edota ez dugulako gure burua hor ikusten) eta egongo dira menpekotasunezko gure asimetria nazionalari lotuak, euskaldunoi eta euskarari buruz transmititu zaizkigun gaitzespen guztiekin lotura dutenak. Historian zehar sarriegi entzun dugu gure hizkuntzak ez duela balio gauza askotarako; horrek ze zauri utzi digun ez dakit, baina baten bat bai, derrigor.
‎Euskal kulturaren alor anitzetan lanean ari garen neurrian sentipen berezia dugu gure hizkuntza eta kulturarekiko, eta garbi ikusten dugu adierazpen honen beharra. Izan ere, Iruñeko hilketak eta euskarak ez dute inola ere elkarrekin deus ikustekorik.
2022
‎Guk sentitzen dugu bide horretan laguntzen dugula, batez ere euskararekiko maitasun hori senti dezaten. Bihotzetik, alaitasunetik sentitzen dugu gure hizkuntza eta transmisioa ere hala egiten dugu. Eta hain zuzen ere horregatik iristen gara haurrengana iristen garen moduan, ideologia, kolore eta pentsatzeko modu guztietako pertsona eta familiengana.
‎" Euskal Errepublika behar dugu gizarte justuagoa eta demokratikoagoa eskuratzeko. Eta Euskal Errepublika behar dugu gure hizkuntzari, gure kulturari eta gure identitate kolektiboari eusteko, eta herri bezala bizirik irauteko frantziar eta espainiar asmo asimilazionista aseezinen aurrean". Hortaz, maiatzaren 7an hitzordua jarri dute Azpeitian, herrien autodeterminazioaren aldeko katea ez dela eten adierazteko.
‎Euskal Errepublika behar dugu gizarte justuagoa eta demokratikoagoa eskuratzeko. Eta Euskal Errepublika behar dugu gure hizkuntzari, gure kulturari eta gure identitate kolektiboari eusteko, eta Herri bezala bizirik irauteko frantziar eta espainiar asmo asimilazionista aseezinen aurrean. Txillardegik zioenez, «estatu batekin, agian, euskara ez da salbatuko; gabe, ziur ezetz».
‎Bistan dena, hazi nau sistema ekonomikoaren analisi materialistak. Borroka horretan usu ahantzi dugu gure hizkuntza, maloya kultura hori, Reunion uharteko arima. Alderdi komunistak ere ez zuen postura arras doitua hizkuntzaren alde; alta, maloya sostengatu du.
‎EHGAMen barruan euskararen presentzia handia izan da beti. Azkenean, bazterrean gaudenok bazterreko gauzak zaindu behar ditugu, eta guk ikusten dugu gure hizkuntzak zer trataera izan duen.
‎Ingelesa ikastea ez da inposatzea, euskara ikastea, aldiz, inposatzea da. Bertzeek ez dute inposatzen, euskaldunok bakarrik inposatzen dugu gure hizkuntza". Gaiak ukitu eta hunkitu egiten du.
2023
‎«Erreforma hori gure hizkuntzak lizeoetatik desagerrarazten ari da. Zure laguntza behar dugu gure hizkuntzak aitortzeko prozesuan, haien garapenerako beharrezkoak diren bitartekoak lortzeko». Hizkuntza gutxituak aintzat hartzeko eskatu dute, atzerriko hizkuntzekin lehian ezarri gabe.
‎Nabarmendu du euskararen normalizazioaren aurkako epaiek «zuzenean» eragiten dietela udal eta foru langileei; bereziki, hizkuntza eskakizunen alorrean. «Guk, langile bezala, ikusten dugu gure hizkuntza eskubideak ez daudela bermatuta, ez zaigulako zeharo inguru euskaldun bat sortzeko aukerarik ematen. Gainera, herritarrek administrazioarekiko izan dezaketen harremana eta arreta ez daukate bermatuta», gaitzetsi du.
‎Nabarmendu zuen euskararen normalizazioaren aurkako epaiek «zuzenean» eragiten dietela udal eta foru langileei; bereziki, hizkuntza eskakizunen alorrean. «Guk, langile bezala, ikusten dugu gure hizkuntza eskubideak ez daudela bermatuta, ez zaigulako aukerarik ematen zeharo inguru euskaldun bat sortzeko. Gainera, herritarrek administrazioarekin izan dezaketen harremana eta arreta ez daukate bermatuta», gaitzetsi zuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia