2008
|
|
batetik, erabaki pertsonala hartzera behartuta daude, ez dabil hor lehengo erakundeen irizpide itxirik, baina, bestetik, erakundeek hainbat muga jartzen dute, kasu gehienetan, gainera, jendeak ez du muga horien berririk. Hau den hau egiaztatu
|
dugu
gure ikerketan: gizarteko habitusaren eragina argi erakusten duten irizpide zenbaiten arabera izena hautatu ondoren, gurasoek erabaki psikologizatu hori defendatuko dute erakunde araugileen kontra, horrela ere, erakunde haiei izendatzeko eskubidea arautzeko legitimitatea ukatuko diete.
|
|
Bigarren aldikotz biltzen gare Donibaneko kantoinamendu huntan primen emaiteko eta atsegin handirekin ikhusten
|
dugu
gure herritar laborariek onhesten dituztela egiten ditugun entseiuak hekien onetan hunat agertzen direlarik joanden urthean baino nombre handiagoan.
|
|
Guk bereziki, Eskualdunek, maithatu behar
|
dugu
gure sor lekhua nihon ez baita hobeagokorik eta ederragokorik. Atchiki gure usaieri, gure garbitasunari eta gure hitzkuntza ederrari.
|
|
Ez othe
|
dugu
gure mintzaia eder eta zaharraren atchikitzeko harenbertze dretchu nola kaskoinek eta biarnesek; zoin ikhusten baititugu ardura elgarretara bilduak direnean ez frantseses bainan kaskoinez elgarrekin mintzatzen.
|
2009
|
|
Zaharra berria da, zaharrena modernoena da. Berriro aurkitu
|
dugu
gure aurrekoek, edo guk geuk, botatakoa. Eta berreskuratu egiten ditugu; ez bakarrik iraganaren nostalgiagatik, baizik eta objektu biziak direlako, eta, geure buruaren, zibilizazioaren eta kulturaren zati direlako.
|
2010
|
|
Kondentsazioa, sinboloak, gauzak eta ekimenak irudikatzeko duen gaitasunak ezaugarritzen du, eta polarizazioa, diskurtsoaren zentzu ideologikoan da atzemangarria. Halatsu uste
|
dugu
guk, legatu horretan balio kultural erantsiak ekintza sinbolikoaren bidez atxikitzen direla, behin komunitatearen esku eraldatu ahal izango direnak kolektibo baten gogoa asebete eta sentimendu biziberrituen jomugan denbora aurrerago berriz ere jarri ahal izateko.
|
2011
|
|
Inposatzen duen pentsamendu eskema nagusia subordinatuaren erabilgarritasunarena baita: erdal munduan eroso bizi gara halabeharrez, ezinbestean, nahi eta nahi ez... hala ere, euskara dugu geure geurea eta horrela erakutsiko
|
dugu
gure diferentzia komuna nabarmendu behar dugun guztietan. Ezagun denez, nazionalismoaren barrutik jokaera eta pentsamendu eskema horri aurre egiten saiatu da jende asko, hau da, endokolonialismoari aurre egin dio euskal identitatearen eta euskararen bizitasun, osotasun eta beregaintasunaren alde eginez.
|
|
Jakina, balioa eta erabiltze tasa ezin dira guztiz berdindu, baina asko hedatzen den produktuari onartu ohi diogu merkatu balioa. Berdin egin
|
dugu
guk kasu honetan. Non neurtu euskarazko izendapenen balioa?
|
2012
|
|
Lider horrek lankideari laguntzen dio indarguneak eta ahuleziak identifikatzen, eta horiek lankidearen xede pertsonal eta profesionaletan integratzen, epe luzeko erronkak zehaztuz eta haiek gainditzeko plan bat eginez. Izan ere, pertsonok joera
|
dugu
gure lanari dagozkion zereginetarik gustukoenetan zentratzekoa, hots, gure amets, identitate eta xedeekin lotura gehien duten zereginei buru belarri lotzekoa. Coach liderrak lankidearen eguneroko zereginak eta haren epe luzeko helburuak konektatzen ditu eta, horregatik, biziki motibagarria da.
|
|
Hartara, lanerako gure gaitasuna eta eraginkortasuna gure egoera emozionalaren araberakoak dira hein handi batean; emozioek ez diote soilik gure pozari edo asetasun mailari eragiten; emozioek gure lanarekin berarekin eta gainerako pertsonekin zer nolako harremana dugun ere zeharo baldintzatzen dute. Dena dela, oro har gehienok uste
|
dugu
gure egoera emozionala faktore exogenoen araberakoa dela (umore aldaketak, hormona gorabeherak, kanpoko gertakariak, etab.). Era horretan, uste dugu gure bizitza emozionala gure kontrolpetik at dauden kanpo zurrunbiloen menpekoa dela erabat. Baina paradigma emozional berriak ikuspegi eta jokabide zahar hori aldatu nahi du.
|
|
Hartara, lanerako gure gaitasuna eta eraginkortasuna gure egoera emozionalaren araberakoak dira hein handi batean; emozioek ez diote soilik gure pozari edo asetasun mailari eragiten; emozioek gure lanarekin berarekin eta gainerako pertsonekin zer nolako harremana dugun ere zeharo baldintzatzen dute. Dena dela, oro har gehienok uste dugu gure egoera emozionala faktore exogenoen araberakoa dela (umore aldaketak, hormona gorabeherak, kanpoko gertakariak, etab.). Era horretan, uste
|
dugu
gure bizitza emozionala gure kontrolpetik at dauden kanpo zurrunbiloen menpekoa dela erabat. Baina paradigma emozional berriak ikuspegi eta jokabide zahar hori aldatu nahi du.
|
|
Programa honek ariketa estatistiko asko egiteko aukera ematen du, eta aukera horietatik zati ttiki bat bakarra baliatu
|
dugu
gure lanerako. Zehatz esateko, aztergai ditugun hizkuntza aldagaiak gizarte aldagaien arabera kodetu ditugunean, programari eskatu diogu hizkuntza aldagai horiek gizarte aldagaien arabera zer banaketa zuten erakusteko.
|
|
Lan hau bukatzen ari ginela eskuratu dugun Amaia Apalauzaren tesian (2010: 134) topatu
|
dugu
gure «paradoxentzat» azalpen on bat: «Caminoren hitzak hartuz,, berritzaile izatea ez dagokio norberaren generoari, pertsona bakoitzak duen jokabideari, rolari eta izaerari baizik, irekia edo irekizale izateari, bizi izan den egoerari eta errealitateari?
|
|
Gure kasuan, kontuan hartuko
|
dugu
gure akzioek historikoki% 8ko batez besteko errentagarritasuna daukatela eta aldakortasuna% 18 dela. Hurrengo pausoa milaka proiekzio egitea litzateke ausazko zenbakien bitartez, zeinek distribuzio normal bati jarraitu lioketen.
|
|
Aurrekari diren bi liburu hauetatik hasiko
|
dugu
gure azterketa:
|
2013
|
|
Epe motzeko errentagarritasuna bilatu eta lehenetsi da eta horrek kooperatibismoaren filosofia eta balioen aurkako praktikak burutzea ekarri du. EAEn bazkideen lan erregimenak badu heldutasun juridiko nahikoa eta arrazoi horregatik proposatzen
|
dugu
gure ereduari jarraitzea, baita Brasilen ere. Lan erregimen egoki baterako oinarriak ezarri genituzke, baina betiere kooperatibaren autonomia zainduz.
|
|
Gauza bera al dira hemiplegia edo tetraplegia? Iritsiko zaigula uste dugun mendekotasun egoeraren arabera (alzheimer hasi berria, kasu) aurreikusi behar al
|
dugu
gure hiltzeko nahia; alegia, adituagoek suizidioa eta eutanasia prebentiboa (HE) deitzen dutenaren arabera?
|
|
Heriotzaren atarikoa eta heriotza bera aztertzean, ardatz hartzen
|
dugu
gure gizartean, oro har, pertsonak zahardadez hiltzen direla sarrien, urte askorekin, eta gaixotasun prozesuen ondorioz. Dena den, beti ez da hori gertatzen, eta ezin dugu baztertu beste asko gazterik hiltzen direla, mendekotasun aldia bizi izan gabe; edota, badaudela beste pertsona batzuk, mendekotasunean bizi nahi ez dutenak edo mendeko izaten hasi orduko hiltzea erabakitzen dutenak, ez baitute jarraitu nahi zentzurik ez duen bizitza batean.
|
2015
|
|
Ez dago esan beharrik egia aurresuposizioak ez daudela bakar bakarrik lokailuen eta antzerako osagai «periferikoen» mende. Hain zuzen ere, lan honen ekarpen nagusi modura ondorioztatuko
|
dugu
gure beheranzko irakurketa hori estuki lotuta doala hainbat predikatu motarekin ere. Polaritatetik urrun bada ere, luze sakon aztertuta daude osagarri modura perpaus bat hartzen duten predikatuen inguruko egia aurresuposizioak, gutxienez Karttunen (1971a, 1971b, 1971c, 1973), Demonteren (1982:
|
|
Guk geuk ikuspegi hauek guztiak irizpide bakar batera bildu nahi ditugu. Egia aurresuposizioez mintzatuko gara, baina hori ozenki aldarrikatu baino lehen, esan
|
dugu
guk geuk zeri esaten diogun egia aurresuposizioa. Horretarako, geure egingo dugu Fasold eta Connor Lintonek (2006) egindako liburuaren euskarazko itzulpenean azaldutakoa:
|
|
Saioa emakume eta gizonentzat pentsatu eta egindakoa izan zela azaldu zuen: «Ez gatoz inori lekua kentzera, baina guk ere nahi
|
dugu
gure espazioa». Nolanahi ere, Bertso Egunak ikusmina eta eztabaida eragin zuen, saioaren aurretik eta ostean ere.
|
2016
|
|
Lan honetan ikasketen hizkuntza aztertu da. Horretarako, ikasleek metodologia aktiboekiko izan dezaketen beldurra, ziurgabetasuna eta erreparoa aztertzeko, hizkuntzaren aldagaiarekin zerikusia duten galderan finkatu
|
dugu
gure arreta. Lortutako emaitzak 2 taulan agertzen dira.
|
|
Sorkuntza arteen praxi praktikari atxikitzen diogu; arte hezkuntzan, aldiz, bideak, norabideak, gurutzatzeak eta direkzioak askotarikoak lirateke; badaude bidezidorrak eta saihesbideak ere. Arte ikerketa ostera oraindik orain bitxiagoa da (bitxia hitzari kasu honetan «arraro» izatearen zentzua edo kasik «kiratsa» dariola), eta, beraz, molde horien egokitzapenean isuri diren apustu teoriko metodologiko batzuek ardazturiko bizkarrezurretan txertatuko
|
dugu
gure gogoeta arnasa.
|
2017
|
|
Ez da erraza 100 artikulu sailkatzea arlo tematikoen arabera eta nahiago izan
|
dugu
gure lana lau multzo nagusitara mugatzea, lan askok eremu bat baino gehiago jorratzen dituztela jakin arren.
|
|
Euskaraz argitaratuta dagoen haur literaturan zentratuko gara. Badakigu ume euskaldunek beste hizkuntza batzuetan ere irakurtzen dutela, baina erabaki
|
dugu
gure ikerketarako corpusa euskarazkoa izatea. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako adin tartea hartu dugu kontuan:
|
|
Euskarazkoen arazoak, Sánchez Carrión «Txepetx»ek (1987: 91) ezin hobeto azaldu zuen bezala, euskara, hizkuntza orekatu eta parekide batek bete ditzakeen zazpi funtzioetatik urrun egotetik datozkiola uste
|
dugu
guk.
|
|
Euskaraz iker badaiteke, euskarazko aldizkariak beharrezkoak dira. Euskarazko aldizkari zientifikoen ekarpena eskutada arrazoien baitan egon daitekeela uste
|
dugu
guk, bat: euskal zientzialarien berariazko ekoizpenen kalitateen eta euskaraz argitaratzeko gogoaren baitan; bi:
|
|
30 urtetan zehar, unibertsitateko hezkuntza tituluen irakaskuntza eta ikerketa inguruetatik ehundu
|
dugu
guk Pedagogia zientziarekiko dugun esperientzia, euskara oinarrian hartuta beti. 1994an irakurri genuen tesia euskaraz.
|
|
«Leialtasun osoa espero dut zuengandik. Atzo arte etsaiak ginenok, egun elkartuta lan egiteko aukera
|
dugu
gure Espainia maitearen gorespenaren alde aritzeko»18 Baita Mussolini-k ere errenditutako gudariak «berreskuratzeko» apustua agertu zuen Francori 1937ko uztailaren 6an igorritako gutun batean.
|
2018
|
|
Bestalde, «Ezker Abertzalea» eta «ENAM» kontzeptuak sarritan nahastuta agertzen dira, zaila da bien kontzeptuen arteko muga edo definizio zehatzak identifikatu eta markatzea. Kasu honetan, ENAM terminoa erabili
|
dugu
gure ikerketaren objektuari erreferentzia egiteko, euskal nazionalismoaren eremu zabal bati erreferentzia egiten diolako eta euskal nazionalismoaren mugimendu izaerarekin hobeto lotzen delako. Egia da erabilitako dokumentuak Ezker Abertzaleko antolakundeek argitaratutakoak direla, baina bertan ezarritako ildoek ENAM osoan eragin izan dute.
|
2019
|
|
Azkenik, portugesezko F poeman ezkontzaren mehatxua egin arren neskak, gure ustez ez dago hain argi sakramentuaz ari den: maite duenarekin ezkontzea beste ezkontzarik ez duela onartuko dio, eta, beraz, sexu hutsa baino gehiago ikusten
|
dugu
guk hor, hots, maitasunezko harreman iraunkor bat.
|
|
Antolatuta dagoen herriak bere bilakaera egiteko gaitasuna du, bere etorkizuna gidatzeko ahalmena. Herritarren autoantolakuntza funtsezkoa
|
dugu
gure historien subjektu izateko. Gaur egun, aldiz, merkatu kapitalistak eta administrazio publikoek euren logika merkantilistak eta normatibistak ezartzen dituzte eta ondorioz, gure bizimoduak gero eta merkantilizatuago eta normatibizatuago daude.
|
2020
|
|
Garbiketa bat behar
|
dugu
gure buruan esateko, horrela bidali digute baino hau da azala, honek ez du ezer esaten pertsona horri buruz, gurasoei buruz, hain zuzen ere baino klaro, horretarako ariketa bat behar da klaro ikusten duzu bonboitxo hori, eta hemen duzu bonboitxo eta hemen duzu rambomari eta hori gainditzeko behar duzu ariketa pertsonal bat, eh. Esateko hauek aukera berberak merezi dituzte ez?
|
|
Guk egiten duguna urtero da, oinarri teoriko bat eman alor bateko, orain ematen ari gara zaintzen inguruan. zaintzen inguruko marko teoriko potolo bat elkarbanatu, hori prestatzen
|
dugu
guk aldez aurretik eta gero behaketa edo ikerketa agian. gure burua behatzen dugu bideo grabaketa sistemen bidez eta gero amaiera aldera uztartzen dugu marko teorikoa. atera praktika kontziente bat, gurean, bale, ba hauek ditugu, gauza hauek ditugu aldatzeko ba berriz, behatu, behaketa sistema bat da eh. Ez da behaketa bakarra egiten eta. eta. amaiera aldera, talde adostasuna bilatu.
|
|
batetik, postestrukturalismo feministatik (Piller eta Pavlenko, 2004) hizkuntza kapital sinboliko gisa ulertu eta, modu horretara, testuinguru jakin batean bakoitzak bere nortasuna eraikitzeko hizkuntza modu batean edo bestean erabili behar izateak lotura izan dezakeela gure testuinguruan hitanoa erabiltzeko ohiturekin; eta, bestetik, ikuspuntu soziokonstruktibista batetik Ochs ek (1992) proposatutako ideiak gurera ekarri eta, Echeverriak (2003) esaten duen moduan, hitanoa gizartean esangura jakin batzuekin lotu eta ezaugarri horiek gizontasunari hobeto lotzen zaizkiola uste izatea. Bi ideia horiekin lotuta ikusten
|
dugu
gure ikerketako emaitzetan azaleratu den ideia bat: nokak ukitu femeninoa izan dezakeen ustea eta gizonezkoek horregatik forma horiek arbuiatu izana.
|
2021
|
|
Giza eta gizarte zientzietatik ere beste ikuspegi bat gehitu nahi nioke nire gogoetari: ikerlariok ezin
|
dugu
gure ikerketen fidagarritasuna ziurtatu, hiru osagai konbinatuz ez bada: emaitzak, frogak eta teoriak konbinatuz, alegia.
|
2022
|
|
Azken batez, umiltasunez aitortzea: ez
|
dugu
guk sortuko euskal unibertsitatea. Egin, euskal unibertsitate sistemak egingo gaitu gu, zaintzen badugu12.
|
|
Emakumeok egunero jasaten
|
dugu
gure gain erabiltzen den indarkeria. Egiturazko indarkeriaren adierazpen guztien aurrean —everyday violence (Stanko, 1993) edo everyday terrorism (Pain, 2014) —, ez ditugu gure desioak eta helburuak baztertzen, debekatu zaizkigun espazioak hartu nahiari eusten diogu, bidezko tratua edo, sinpleki, tratu on bat eskatzen dugu.
|
|
Hezkuntza curriculuma aintzat hartuta eginiko sarrerak izaki, iturri bera erabili
|
dugu
guk ere sarrera bakoitza Lehen Hezkuntzako zer mailatako ikasleekin baliozkotu jakiteko:
|