2002
|
|
Sinboloa baita garrantzizkoa, ez azpian dagoena, eta hortaz, kuota betetzearekin aski baita. Batek erdaraz aldarrikatzen
|
duenean
euskararen garrantzia, inoiz ere ahaleginik txikiena egin gabe berak edo bere seme alabek euskara ikas dezaten, sinbolo gisa erabiltzen du euskara. Produktuek, herri honetan, elebiko azala behar dute.
|
2008
|
|
Emaitza orokorrak eskaintzen dira: gurasoen" adinean behera egin ahala lehen hizkuntza euskara duten seme alaben portzentaia handitu egiten da";" hazkunde ikusgarrienak euskaraz egiten duen bikotekidea edo bikotekideak euskaldun berriak direnean izaten da", edo" gurasoetako batek ere ez
|
duenean
euskaraz ondo hitz egiten, balio handienek adin talde gazteenean bakarrik gainditzen dute %10" nahiz eta horrek hazkunde erritmo handia dakarren. Familia bidezko euskararen lehen transmisioa ezagutzea oso garrantzitsua da, izan ere, soziolinguistika arloko adituen artean —bertako zein kanpokoen artean— adostasun maila nahikoa dago gai honen inguruan, hau da, hizkuntza gutxiengo, gutxiagotu edo menderatu baten errekuperazioa, normalizazioa eta iraupen itxaropena neurtzeko adierazle nagusienetakoa familia bidezko hizkuntza transmisioa dela esaterako orduan.
|
|
Azkenik, biek euskaraz ondo hitz egiten dutenean, baina bietako inork ez
|
duenean
euskara lehen hizkuntza esan dezakegu euskarazko hizkuntza gaitasun egoki batek ez duela besterik gabe hizkuntza transmisioa bermatzen. Alegia, bi gurasoak euskaldun berriak direnean (B), ehunekoak askoz txikiagoak dira, lehen hizkuntza gisa euskara jasotzen duten seme alaben ehuneko osoak (bakarrik nahiz gaztelaniarekin batera) ez baitu %50 gainditzen (%32, 2k euskara eta %18, 9k euskara eta gaztelania).
|
|
Azkenik, guraso batek ere ez
|
duenean
euskaraz hitz egiten, lehen hizkuntza gaztelania duten seme alaben portzentajea %85etik gorakoa da adin talde guztietan; hala ere, A motako gurasoen igoerarekin bat datorren nolabaiteko beherakada bat nabaritzen da adin talde gazteenetan.
|
|
Azkenik, gurasoetako batek ere ez
|
duenean
euskaraz ondo hitz egiten (X mota), balio handienek adin talde gazteenean bakarrik gainditzen dute %10a (%13); baina azpimarratu behar da portzentaje hori 25 eta 29 urte bitartekoen taldekoarena (%2, 3) baino ia 7 aldiz handiagoa dela, eta horrek hazkunde erritmo handia islatzen du.
|
2009
|
|
Hori zen abantailarik handiena. Norberak oldozten eta pentsatzen
|
duenean
euskaraz, ez da horren zaila, nahiz eta ortografia aldetik edo ebakera aldetik eragozpen batzuk izan.
|
2016
|
|
Euskararen etorkizuna argiagoa eta baikorragoa da bere eremu geografiko eta soziofuntzionaletan euskara transmititzen, ikasten eta erabiltzen denean, alegia eremu horietan indartzen denean. Portugaleteko gazte batek eskolan euskara (pixka bat) ikasten
|
duenean
euskararen egoera baikorragoa da ere bai, baina ez du neurri bereko garrantzirik. Aipatutako bi kasuak baikorrak dira baina beste kasu batzuetan, aldiz, indar batek itzali, ezkutatu egiten du bestea eta horretan datza ondorio okerrak ateratzeko arriskua.
|
|
Guraso biak euskaldunak direnean:? Batek bakarrik
|
duenean
euskara lehen hizkuntza:? % 95ek transmititzen dute euskara?
|
2017
|
|
337. Nafarroako euskararen historia talde euskaldunaren historia da. Talde horrek egituraturik iraun
|
duenean
euskarak ere iraun egin du eta hizkuntza komunitatea desegituratu den lekuetan, euskara desagertu egin da?. Xabier Erize Etxegarai, Nafarroako euskararen historia soziolinguistikoa(), Nafarroako Gobernua, 1997, 79.
|
2019
|
|
...u euskararen gaitasuna igotzeak euskal herrian, oinordetutako euskarari esker, edota igoera berreskuratutako euskarari esker gertatzea. euskararen etorkizuna argiagoa eta baikorragoa da bera nagusi den eremu geografiko eta soziofuntzionaletan euskara transmititzen, ikasten eta erabiltzen denean, batez ere arnasguneetan indartzen denean. portugaleteko gazte batek eskolan euskara (pixka bat) ikasten
|
duenean
euskararen egoerak hobera egiten du zerbait, baina irabazi horrek ez du neurri bereko garrantzirik. aipatutako bi kasuok baikorrak dira. Beste kasu batzuetan aldiz, datu demografikoak aztertzerakoan indar batek ezkutatu egiten du bestea; horrek dakar, hain zuzen, ondorio okerrak ateratzeko arriskua. demagun, batetik, azken hamar urtean Barakaldon, portugaleten eta Sestaon 30.000 gaztek euskara ikasi duela hein batez, ikasgelatik kanpora osooso bakan erabiliz halere. demagun, bestetik, orain puntura arte arnasgune izandako, edota orain bertan arnasgune den, zenbait ingurumenetan (Bermeon, ean, Lekeition, ondarroan eta markinan adibidez) 1.000 gaztek euskaraz egiteari uzten diola, eguneroko mintzajardun arruntean (etxean eta auzoan, kalean eta herri giro zabalean ez zaielako transmititzen ari edo ez dutelako erabiltzen), aldi berean. kuantitatiboki, aski egoera baikorra izango genuke begien aurrean:
|
2020
|
|
Eskolaz kanpoko jarduera antolatuetan euskaraz emandako denborak gorantz egiten
|
duenean
euskarazko erabilera orokorrak ere bai, ikasleria osoarentzat zein eredukoarentzat. Joera hori nabarmenagoa da DBH2n LH4n baino.
|
2021
|
|
Aitzitik, Jausororekin, ematen du euskal identitatea ez dutela euskaraz bizitzearekin lotzen egun, euskara jakitearekin baizik. Harago doa Jausoro, ordea, baieztatzen
|
duenean
euskara mundua ez dutela ezagutzen eta, are, bost axola zaiela, euskara ez baitute kultura jakin batekin lotzen. Haatik, Odriozolarekin bat nator esaten duenean baietz, kultura jakin batekin lotzen dutela; edo, zehazkiago, kultura jakin baten folklorekeriarekin lotzen dutela (Olentzero, Korrika, txalaparta, bertsolaritza, herri kirolak.) nagusiki, beraien erreferente sozialak hizkuntz hegemonikoetakoak baitira.
|