Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 61

2000
‎Eta, nola Eguzkia sistema planetario berriaren zentroa den, hala, adimenduaren bertze argi hori diagu —eta gizona bera, azken finean— mundu berriaren zentro eta erdigune. Eta, gizonak bere baitarik kanpoan zuèn zentroa bere baitarat ekartzen duela, ikuspuntu berri batez etsamina zezakek bere burua, baita buruz buru duen mundua ere. Eta naturan gertatuaren argibideak naturan aurki zitzakek, eta historiarenak historian.
2001
‎Galde egiozu, Zertarako kolekzionatu ura, zertarako laburbildu nahi dituen itsasoak, ibaiak,, iturriak ur ontzitan. Esaiozu ea arrakasta izan duen mundu errepikaezina atzemateko ahalegin horretan.
2003
‎Bere betiko euskara egoki, samur eta sen ikaragarrizko hori darabil hemen ere, noski. Baina eskutitz hauetan mundu berri bat deskubritu duela iruditzen zait, eta harrigarria da zer nolako ausardiaz jokatu duen, eta zeinen ondo asmatu duen mundu berri hori eraikitzen.
2004
‎Nola begiratzen zaio euskaltzaleen esparrutik askotariko izaera duen mundu ñabarra bere baitara erakarri nahi omen duen fenomeno honi. Hasteko, Paulo Agirrebaltzategik auzi honen inguruan egindako iruzkin bat aurkeztu nahi nioke irakurleari, aipu horretan ageri den xehetasun bat dela kausa.
‎Bete betean asmatu zuelakoan bainago aipuan isuri zuen iritzi horrekin: nago, bai, euskal izaerazko mundutxoa, unibertso izaririk ez duen mundua, halakoxe esparru hesituaren mugapean bizi den bitartean, espainolen hegemonia doilorra auzitan ezertarako jarri gabe, onartzeko moduko hizkuntza estrategia iruditzen zaiola ideologia totalitarioari. Kontuak, hesiak hausten diren egunean izango dira, egun hori noizbait heltzen bada behintzat.
‎Wartburg’ek berdintsu dio: " Hizkuntzak agerrerazten du pertsonak nola ikusten duen mundua, eta nola daramakien bere barruan". Eta J. Trier’ek, hildo beretik:
2006
‎Ama non ote dagoen galdetu dio hamaikagarren aldiz bere buruari, aurrean duen pantaila urdinari begira dagoela. Eta pentsatu du Izagirre jatetxeko sukaldean egon daitekeela, patatak zuritzen; edo bihurgunez betetako errepide batean, aitak gidatzen duen auto baten barruan; edo neskato baten kokotsari eskuekin heltzen, altxakozu burua, Nerea esanez; edo berak ezagutzen ez duen mundu batean, German izeneko gizon ezezagun bati deika, adibidez.
2007
‎honek batez ere historiarako balio du) 510 Naturan ez bezala (hor nahitaezkotasun itsua da lege), giza historian bere burua garatzen duen arrazoi edo izpiritua askatasunaren kontzientzia da (berdin giza autokontzientzia) 511, hori da historia unibertsalaren zeregina eta jomuga, dio Hegel-ek; h. d., bere burutik arras bestelakotuz, alienatuz, estreina natura materiazkoan kanpotiartu eta gauzatu den Izpiritua (unibertsoaren lehen arrazoia), historian bere burura itzuliz doa, naturaren menpekotzatik deslotuz (izpiritua berez eta bere baitan askatasuna, autokausa? da), bere burua berak eraikia duen mundu etiko eta zuzenbidezko batean gauzatuz (oro har kulturan), berriro osoki bere burura, baina orain, burutua?, itzuli bidean. Bakarrik, Hegel-entzat izpirituaren tresna behinena askatasunaren gauzapen objektiboan, historian, Estatua da (gizarte bizitzaren arauketa via, lege izpiritualak?, hots, gizakiak bere buruari emanak) 512 Filosofikoki interesatzen den historia Estatuena da ondorioz513 Hau euskaldun irakurleari xokagarria begitanduko zaio.
2008
‎Pentsa lezake norbaitek Altxor Uharteak aurkezten duen munduak, bere pirata maltzur, ezkutuko altxor eta paraje exotikoekin, ez duela zerikusi handirik ez gure, ez egilearen, ez inoren errealitatearekin. Bere modura, ordea, nobela honek giza esperientziaren berri ematen du, zeren eta, Stevensonek zioen bezala, ametsak eta desirak ez al dira errealitatearen atal?
2009
‎Bata zein bestea zientziak dominatzen duen mundu batean aurkituko dira. Zientziak ez dut uste zentzuaren beharra duenik ezertarako (bere efikaziarena gutxienez badauka; zentzu, sakonki erlijiosoa?
‎Malebranche, Spinoza, Leibnizek funtsezko pentsamendu hau garatu, korrijitu, osatuko dute. Hau da, beraz, modernitatea inauguratu duen mundua eta gizakia pentsatzeko eskema.
‎Kontuak kontu, XVIII. eta XIX. mendeetan, zientzia eta erlijioaren antzera, zientziak eta poesiak ere elkarren aurka borrokan bezala dihardute. Zientziak kontenplaziorik gabe bere bide suntsikorra aurrera segitzen duen bitartean, literatura eta artea, hark hilozten duen mundua atzera janzten eta berriro biziarazten saiatzen dira, Naturari eta espazio/ denborari giza zentzu bat ematen, aurrien erromantizismoz, mitologia greko edo antzinate zeltar germaniarreko irudiz poesia blaituz, edo pintura nazaretar eta preraffaelitaz, eraikin neorromaniko eta neogotikoz, hots, zientziek erdeinatu dituzten munduak eta aroak errebindikatuz. Gaur nobelak, zientzia fikzioak, zinemak, National Geographicek jarraitzen dute Natura poetizatzen eta giza zentzu maiz sentimentalez janzten.
‎Indar horien talka ikusten du fenomeno natural guztietan. Emozio kutsu horrek beteta dago mitoak duen mundua hautemateko modua. Ikusten edo sentitzen duen oro atmosfera bereziak inguratuta dauka beti:
‎Bonbetatik, sutan dauden hirietatik. Pazientziarik ez duen mundutik eta itsutasunean galdutako gizonetatik.
2010
‎Zola, izan ere, bizitzaren zentzuarekin obsesionatuta zegoen, baina naturan ez dago lekurik zentzuarentzat, kausa efektuen arteko lege zurrun zirrikiturik gabeak gailen; naturaren legea da espezierik kementsuenek aurrera egiten dutela, beste espezieen aurkako gerran; naturaren legea da bizi sena, geurekoiak izatera bultzatzen gaituena, baita elkar ehizatzera eta elkar txikitzera ere; biziak ez du, beraz, ez jomugarik ez helbururik, ez ongirik ez gaizkirik, bizi senak eragindako bizi borroka itsu horretan baitatza errealitatearen funtsa; adimena zoritxarreko zoritxarra da, eta zoriona bizi senaren fruitu ustela? biziak, biziago sentitzeko, atseginago, alegia?, behar duen gezurra, autoengainua; zentzurik ez duen mundua zentzugabea da, eroetxe bat da, eta kontsolamendu bakarra eroetxetik ihes egitea da?
‎Zolaren ideiekin konparatuta, askoz hurbilagokoak egiten zitzaizkidan Schopenhaurrenak, gizakion benetako errealitateari lotuagoak. ...n gaituena, baita elkar ehizatzera eta elkar txikitzera ere; biziak ez du, beraz, ez jomugarik ez helbururik, ez ongirik ez gaizkirik, bizi senak eragindako bizi borroka itsu horretan baitatza errealitatearen funtsa; adimena zoritxarreko zoritxarra da, eta zoriona bizi senaren fruitu ustela... biziak, biziago sentitzeko —atseginago, alegia—, behar duen gezurra, autoengainua; zentzurik ez duen mundua zentzugabea da, eroetxe bat da, eta kontsolamendu bakarra eroetxetik ihes egitea da...
2011
‎Urte askotako lana da. Artista bat ondo imitatzeko bere baitan sartu behar duzu, bere nortasuna xurgatu, berak duen mundu ikuskera zeureganatu. Egunak eman ditzaket bere baitatik atera gabe, eta ateratzen naizenean heldulekurik gabe sentitu ohi naiz, nor naizen ez baneki bezala.
‎. Utopia batek, esan dugu lehen ere? habia egiten duenean pertsonen buruan, gauzagarri bihurtzen da, utopien gauzatzeak inoiz ez bezalako garrantzia duen mundu batean.
‎7.000 kilometrok eta belaunaldi oso batek bereizten ditu, baina, halaz guztiz, bidaia horretan elkarrekin daude. ikasturte honetan, hamabortzean behin batak bertzeari igorri gutunok erabili dituzte bakoitzak pertsonifikatzen duen munduaren lotura atxikitzeko: Josuk, mundu librearen?
‎Eta ni, trenaren kulunka gozoan harrapatuta, eguneroko ditudan aurpegi ezagun haiek bigarrenez errepasatzeari ekin diot, banan banan bakoitzaren historia, egoera, bizipen eta ametsak imajinatuz. Eta egunero bezala, aukeraz jositako bizitza bat izateaz duten zortean pentsatzen aritu naiz, forma biribila duen mundu batean mapetan baino agertzen ez den gezurrezko paralelo baten gainaldean jaio izanak ematen duen aukera.
‎Hizkuntza nagusi bakan batzuen nagusikeriak ez du ez neurririk ez zentzurik. Ordainetan, herri mintzaira gehienen etorkizunari ez dario itxaropen zantzurik. Horra nazionalismo inperialistaren politikak nolako egoeran utzi duen munduko hizkuntzen zoria.
‎–Hona zer egin nahi duen Munduko Bankuak Indian: sortu nahi duen sistema ekonomikoaren arabera jatorrizko herritarrek ez lukete inolako eskubiderik edukiko.
‎Hori gauza jakina da, baina gainerako mundutarrentzat, hamarretik bederatzirentzat, ingelesak ezin du funtzio hori bete, eta arriskutsua litzateke gainera hala gertatzea, baldin eta, jakina, pertsona deszentratuak, erdi galduak eta nortasun desorekatukoak sortu nahi ez baditugu. Gaurko munduan pertsona batek eroso sentitu nahi baldin badu, oinarri oinarrizko baldintza da gustuko duen munduan bizitzeko bere nortasunaren helduleku den hizkuntza bertan behera utzi behar ez izatea. Inor ez litzateke behartu behar mentalki, atzerriratzera?
‎–Balitete beren ahotsa unibertsalki entzungo duten nazioarteko erakundeak sortzea izatea aukera bakarra hizkuntza talde gutxituentzat. Horien laguntzarekin ekonomia eta kultura garapena beren hizkuntza eta kulturen iraupen eguneratuarekin lotuko duten testuinguru aldaketak egingo dituzte, eta ez dira hizkuntza eta kultura nagusien asimilazioa lehenesten duen mundu garaikide honen jokoan sartuko?. Albert Bastardas,. Soziolinguistika eta hizkuntzaniztasuna ekologia konplexutik abiatutako hurbilketa?, erabili.com,, 2 or.
2013
‎–Jaiotzea hiltzea baino gogorragoa da inondik ere. Bortxa gehiago dago unibertsoaren sorrerako Big Bang edo materiaren eztanda beldurgarri hartan, entropiak ekarriko duen munduaren akabera geldoan baino. Sorkuntza oro da kataklismo txiki bat.
2014
‎Lurra, edo (lurra eta) klima, nazioaren aiurria taxutzen duena: berak diktatzen du, jende nazionalaren nolakoa ez ezik, erregimen politikoak zein izaera behar duen ere, eta errege frantsesak zergatik izan behar duen munduko hoberena (Frantziako klima ez da egokia demokraziarentzat, etab.) 2082 Frantses jendearen bikaintasun paregabea ere bai eiki; espainol, italiar edo ingeles txaldan horien oso gainetik2083.
‎Belzten duen mundu hau?
2015
‎Gauzak larritzen eta okertzen joan zitzaizkion Damianori morroia hitz egiten hasi zenean (hitz egiten baino gehiago, garrasi eta oihuka). Zeru azulak estaltzen duen munduan hari ez ziola inork inoiz esan gezurtia zenik, are gutxiago hura bezalako azti txatxu batek. Bazekiela bai, ongi jakin ere, nola deabruarekin harremanetan ohitua zegoen, gauza txit ezaguna baitzen Nafarroa osoan nola aritzen zen, deabruak aginduta, igartze lan zikinetan eta Erromako Aita Sainduak esana zuela, garbi asko esan ere, zer egin behar zen deabrukerietan zebilen jendilajearekin.
‎Beharraren ondorioz, herriak ikasi zuen bere baliabide naturalak eta humanoak askoz ere modu orekatuago batean erabiltzen?. Ildo horretan, iaz Munduko Naturaren Funts WWF erakundeak plazaratu zuen txostenaren arabera, Kuba da ingurumenarekiko ustiatze sistema iraunkorra duen munduko herrialde bakarra.
2016
‎Kaleetan, errepideetan, bulegoetan nagusi den giza zurrunbilotik aparte, goizetako bizimodu aktiboa eta dinamikoa urruneko mundu galdu batekoa bezain arrotz zaio. Saltzaileen, langileen, enkargatuen eta zuzendarien erreinua da eguna, energiaz betetako jende dinamikoarena, zaintzaileak inoiz ere ulertu ez duen mundu bat, ezagutu ere egiten ez duen lurralde bat.
‎Gaur ez du, ordea, besteetan bezala, ondo betetako lanaren poztasuna sentitu. Orain, une batetik bestera, dena arrotza iruditu zaio, inguratzen duen guztia bat batean beste mundu batekoa balitz bezala, bera erruki izpirik gabe kanporatu duen mundu batekoa, egun horretatik aurrera berarekin deus ikustekorik ez duen mundu batekoa. Bat batean urruntasun sentimendu bat gailendu zaio, inguruan duen guztia konstelazioak baino urrutiagokoa balitz bezala.
‎Gaur ez du, ordea, besteetan bezala, ondo betetako lanaren poztasuna sentitu. Orain, une batetik bestera, dena arrotza iruditu zaio, inguratzen duen guztia bat batean beste mundu batekoa balitz bezala, bera erruki izpirik gabe kanporatu duen mundu batekoa, egun horretatik aurrera berarekin deus ikustekorik ez duen mundu batekoa. Bat batean urruntasun sentimendu bat gailendu zaio, inguruan duen guztia konstelazioak baino urrutiagokoa balitz bezala.
‎Antzokian non esertzen zinen, halakoa izango zen zure bizimodua. Eta hori ere bada Kixotek bere zaldian gurutzatzen duen mundua.
‎Izan al daiteke, inoiz defendatu izan den bezala, europar literaturari egin diezaiokegun ekarpenik behinena? Kontuan hartuta euskal literaturaren zein lanek eskuratu duten nazioarteko arrakasta minimo bat, eta baita gure arazoa are txikituago utzi duen mundu mailako terrorismoaren bilakaera ere, ez dirudi hala gertatuko denik.
‎eta jendeak elkarlanean jarduten duen mundu batean.
2017
‎zorionarena (plazerraren edozein formatan), baina zorion gosearen eite sublimatuena ere bai, ideal erlijiosoena, etiko estetikoena, edo utopia politiko sozialena. Makina bat jendek ematen dio bere burua osoki arteari (musikari, etab.) eta, zaila dela aparte izpiritu horretan irautea soilik merkaduriak agintzen duen mundu batean, artistaren atsegin betetasun propioak ere definizioz eskuraezina dirudi, gehiago bat posible beti izango baita. Frustrazioak, ofizio batzuetan, ofizioaren parte egiten du.
2018
‎Patriarkatua egiaz bada unibertsala, orduan kapitalismoa baino lehenagokoa behar du izan; beraz, patriarkatua erlikia feudal baten gisan ager daiteke, edo estatusaren mundu zaharraren arrasto gisa: eremu familiar, aitazko, natural, pribatua kontratuaren eta kapitalismoaren mundu konbentzional, zibil, publikotik bereizi duen mundu baten arrasto gisa, alegia.
‎Feminista anitzek 1980ko hamarkadan ontzat hartzen zuten lesbianismoak feminismoarekin bat egiten zuela feminismo lesbikoan; alta, Genero nahasmenduak ezeztatu egin nahi zuen jardun lesbikoak teoria feminista gauzatzen duela zioen ideia, eta bi kontzeptuen artean lotura korapilatsuagoak ezarri nahi zituen. Testuan, lesbianismoak ez dakar itzulera bat emakume izatean datzan garrantzizkoena den horretara; ez du feminismoa sagaratzen ez eta emakumea ardatz duen mundua erakusten ere. Lesbianismoa ez da sinesmen politiko batzuen burutze erotikoa (sexualitatea eta sinesmena molde askoz konplexuagoan lotzen dira, eta maiz ez datoz bat).
‎Beauvoirren teorian, esaterako, badago bere generoa egiten duen «ni» bat, bere genero bihurtzen den «ni» bat, baina «ni» hori, betiere bere generoari lotua egon arren, ezin da inoiz guztiz identifikatu bere generoarekin, hortik aparteko agentzia gune bat da. Cogitoa ez da inoiz erabat horkoa, alegia, kudeatzen duen mundu kulturalekoa, zein ere txikia den subjektuaren eta bere predikatu kulturalen arteko tarte ontologikoa. Identitate feministaren teoriek kolore, sexualitate, etnizitate, klase eta gorputz gaitasunaren gaineko predikatuak egiten dituztenean beti amaitzen dute zerrenda «eta abar» lotsatu batekin.
‎Basoaren erdian etxe bat dago. Jendea sartu irtenean dabil, eta PKKko fundatzaile bat, Ali Haytar Kaytan, jada zahartuta eta makuluarekin dabilela, topatzen duen mundu guztia besarkatzen ari da. Aurpegi batzuk ezagunak egiten zaizkit, baina ez dakit nondik; eskua irmoki ematen didan emakumearena adibidez; gero hurbildu, eta belarrira esaten dit:
‎–Hau da gure belaunaldiak neke eta sakrifizio handiz eraiki duen mundua, laztana, lehen gauza gehiegi ezkutatzen ziren pribatutasunaren aitzakiarekin. Justiziak biluztu egin behar ditu pertsonak, diren legez, sentimenduen errezelak kenduta, erakutsi behar dizkigu.
2019
‎Horixe erakusten du Sastrek Izatea eta Ezereza liburuan; horixe esaten du Bachelardek ere Lurrari, Aireari, Urari buruzko lanetan: psikoanalistek uste dute gizonaren aurreneko egia zera dela, bere gorputzarekin eta gizartean kideen gorputzarekin duen harremana; gizonak, ordea, badu oinarrizko interes bat inguratzen duen mundu naturalaren funtsaren inguruan, eta saiatzen da funts hori ezagutzen lanean, jokoan,, irudimen dinamikoaren, esperientzia guztietan; gizonak bat egiten du modu konkretuan existentziarekin, mundu guztiaren bitartez, zeina ahal den modu guztietan hautemana baita.
‎Gizonak guztiz ahaztua du berak ere guruinak dituela, barrabilak dituela. Gizonarentzat, bere gorputzak harreman zuzenekoa eta normala du munduarekin, objektibotasunez hauteman uste duen mundu horrekin?, eta emakumearen gorputza, berriz, espezifiko egiten duen guztiaz zamatua iruditzen zaio: oztopo, presondegi.
‎Nahiago izan du bere gurtzan aterpetu. Ernaltzen jakin ez duen mundu horri lotu ordez, mundu horretan bere buruari begiraturik kontentatu da, eta bere begiek bakarrik ikusten zuten ispilukeria horren interesaren arabera moldatu du bere bizitza. –Printzeak eroso sentitzen dira zernahi egoeratan, baita porrotean ere?, idatzi du; porrotean laketzen denez, errege izan uste du.
‎Samur gidatzen ditu gizonak beren egiazko kondizioaren kontzientzia apal baterantz, eta horrexek ematen dio haien gaineko boterea; horixe da emakumearen jakinduria etsi, mindu, ironiko eta maitekorraren sekretua. Fribolitatea ere, kapritxoa, ezjakintasuna bertute xarmagarriak dira emakumearengan, zeren kanpoan loratzen baitira, gizonak bizitzeko aukeratu duen baina presondegi gisa sentitu nahi ez duen mundutik kanpo. Esanahi ezarrien gainetik, helburu baliagarrietarako egokituriko tresnen gainetik, emakumeak gauza ukigabeen misterioa goratzen du; poesiaren hatsa eramaten du hirietako kaleetara, lursail landuetara.
‎Hain zuzen ere gizasemeen kastak nagusitasuna daukalako, gizonak izan diezaieke estimu goxo bat emakume singular askori: emakume bat erraz da maitatzen; hasteko, emakumeak beste mundu batean sar dezake maitalea, haren munduaz bestelako batean, hark emakumearekin esploratu gogo duen mundu batean; emakumeak jakin mina piztu eta ondo pasarazten dio, bolada batez behintzat; eta, gainera, egoera mugatu eta azpiratu batean dagoenez, emakumearen bertute guztiek lorpenak dirudite, eta hutsegiteak, berriz, barkatzekoak dira; Stendhalek mira egiten die Madame de Rénali eta Madame de Chastellerri, haien aurreiritzi gorrotagarriak gorabehera; emakume batek ideia okerrak baldin baditu,... pentsatzen du, askotan arrazoiz?
‎askotan eta askotan, arrakasta profesionalak berak ere hala eskatzen dio. Gizonarentzat, naturala da konformismoa, hark norbanako autonomo eta aktibo gisa dituen premien arabera ezartzen baita usadioa; emakumeak, berriz, hura ere subjektu eta jarduera baita?, moldatu egin du pasibotasunera kondenatu duen mundu horretara. Mendekotasun handiagoa da hori, zeren emakumeek, eremu femeninoan zokoraturik, hipertrofiatua baitute eremu horren garrantzia:
‎porrot egitera kondenatua dago, irudimenezkoan bakarrik berreskura baitezake bere izatea. Bere burua adierazi beharra dauka, zeren, bestela, ezerezean hondoratuko baitzaio baliorik gabeko barne bizitza hori, ez baitu bere burua berretsiko pairatzen dituen zirkunstantzien kontra matxinatuz, ez baitu beste mundu bat sortuko bere burua ezin aurkitu duen munduaz bestelakoa. Jakina da, orobat, emakumea berritsua dela eta gogoko duela orriak nolabait betetzea; barrena husten du solasaldietan, gutunetan, eguneroko intimoetan.
‎–Inork oraindik sortu ez duen munduaren alde! Mundu hori gure erraietatik baino ezin da sortu.
‎Automobilak gora eta behera doaz, tranbiek karranka hotsak ateratzen dituzte Magdalenako bihurgunean, hogeita zortzi lerrokoak dira, zine zuzendariek bereziki maite dituztenak, hor aurrean, Katedralaren aurrean bira eginez, turistez leporaino dagoen beste autobus bat badabil, Espainian daudela uste duten frantziarrak izango dira. Txakurra kalea igaro ez igaro dago, hobekien ezagutzen duen mundu hurbila goiko karriketakoa da, eta gizonak Rua da Padariatik behera doan bitartean atzera begiratzen duela ikusten duen arren, ez du erabakia hartzen, gizona orain mende batzuk Rua da Padariatik Rua dos Bacalhoeiroseraino iritsiko zen harresizatia izango zenaren ondoan doa, txakurra ez da aurrera egiten ausartzen, beldurra jasanezina egin zaio, behialako izu bat etorri zaio, katu galdarrazt... Txakurra S. Crispimeko eskaileretara itzultzen da, inor noiz agertuko zain.
2020
‎Muturreko gertakari meteorologiko, hidrologiko eta klimatologikoak gero eta gehiago dira munduan, eta inoizko bortitzenak, gainera. Munich Re konpainiaren NatCatService muturreko fenomenoen ikerketa eta jarraipena egiten duen munduko datu baserik osoen eta fidagarrienetako bat da. Haren datuen arabera, 1980an 200 inguru izan ziren halako gertakariak munduan.
‎Igogailuan sartu da Izaskun. Beste bi trajedun gizon daude elkarrekin hitz egiten, nahiz hain den ozena ahots tonua eta nabarmenak esku keinuak non ematen duen mundu osoa kabitzen den harmaila batzuei ari zaizkiela argibideak ematen. Izaskunek bestela bezala begiratu die, lastima doi batekin.
2021
‎Baina elkarrizketen jonkiak bazarete, apuntatu horrekin batera edo horren ordez –baina batera– La hermana pequeña/ The Little Sister. Gidoilari moduan Hollywooden pasatako urteen ostean, epilogo komiko erdi lisergiko hau idatzi zuen Chandlerrek, zirkuko zeremoniak gogora ekartzen dituen desfile haluzinatorio moduko bat, pertsonaia estrafalarioen galeria bizarro gogoangarria eta sinesgaitza bada ere, sinesgarritasuna mantentzen duen mundu magiko baten fresko bizia, autentikoa, interesgarria eta oso oso dibertigarria.
‎Euria hasi baino lehen agertzea espero dut, babeslekua garaiz aurkitzeko aukera izan dezagun. Nire kontaktua Eugenio Sánchez Martín da, azken hilabeteetan Uretamendin cicerone izan dudana, Uretamendik osatu duen munduaren barruan gidari eta bidaide izan dudana. Eugenio haur bat zela heldu zen Uretamendira, etxoletara.
2022
‎Arrotzak barik, irrealak. Berak jada habitatzen ez duen mundu bateko erlikiak. Hein batean, hori dira:
‎Zertxobait puztu ere bai, medikuaren idurikoz, gizona arrastoan sartu duelako usteak egoa eta koipea gehitu bailion. Baliteke kartzelatzat duen mundu honetan bista oneko ziega bat habitatzen duela ohartzeak eman izana distira. Irribarre egiten du Etxanoz medikuak burutapenon harira.
‎Lur jota dago, bakarrik eta traizionatuta sentitzen da. Bizitza osoan ezagutu duen mundua gainbehera doakio.
‎Maskulinitatea eraikitzen duten praktikak ontoformatiboak dira zentzu horretan. Praktika gorputz bihurkari diren heinean, gorputz dimentsioa izan baina biologiak determinatzen ez duen mundu bat eratzen dute. Gorputzaren logika fisikoaren arabera finkatu gabe, mundu egin berri hori arrotza suerta dakioke gorputzen ongizate fisikoari.
‎Ezin ditu begiak apartatu, hain da ederra kolore more hori. Zenbat edertasun ekartzen duen mundura argi hutsak. Baina bultza egiten diote, aurrera egin beharra dago, ez daude hemen argia miresteko.
‎–Bezeroen artean poliziarik ez duen munduko putetxe bakarrean gaudek, orduan.
2023
‎Telebistari so egon da, batere kasurik egin gabe. Funanbulu baten pare dago, segurtasun eremua gibelean utzi eta betidanik arbuiatu duen munduarekin kidetzera bidean, oreka galtzeko beldurrez. Nork erran behar zion bere adinean piztuko zitzaiola halako argi bat?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia