Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2008
‎Autore anitzek aipatu duten moduan, hizkuntza despolitizatzea ezinbesteko da, edozein ikuspuntu politiko defenditu baitaiteke edozein hizkuntzatan. Izan ere, egoera soziolinguistiko ideal batean, hizkuntzak eguneroko edozein erabilpen gunerako balio luke; eta, modu berean, edozein hiztunek aukera izan luke nahi duen hizkuntza erabiltzeko, entzule hartzaileak erabilera horrek pentsamendu politiko edo ideologia zehatz batekin lotzen duela pentsatu gabe. Aipatu bezala, ez du ematen giro politikoa egokia izango denik marko berri bat sorJakin 164 urtarrila otsaila tzeko.
2009
‎Arreta emailea publikoa ez bada, ordea, ezin da behartu hizkuntza bat edo beste erabiltzera. Behartu daiteke, eta behartu egiten da establezimendua, kontsumitzaileari nahi duen hizkuntza erabiltzeko aukera librea uztera eta" eskatzen" duena ulertzera, baina ezin da behartu, eta ez da behartzen, kontsumitzaileak erabilitako hizkuntzan erantzutera. Kontua da harreman pribatuetan gizabanakoaren hizkuntza askatasuna beti bermatu behar dela, kasu honetan bi norabideetan.
‎Ez zaio kontsumitzaileari hizkuntza ofizialetako baten erabilera inposatzen, kontsumitzaileari arreta eskaintzen dion establezimendu pribatuari ere ez zaio hizkuntza ofizial bat inposatzen, baina ez zaio ezta ere inori, ez kontsumitzaileari ezta establezimendu pribatuari ere? berak aukeraturiko hizkuntza erabiltzea eragozten, eta kasu guztietan bermatzen zaio kontsumitzaileari euskara edo gaztelania berak gogoko duen hizkuntza erabiltzea.
‎Alde pasiboa diogu, kontsumitzailearen solaskide den enpresa ez dagoelako behartuta kontsumitzaileari honek nahi duen hizkuntzan erantzutera, nahiz eta behartuta egon kontsumitzailea egoki artatzera edozein delarik ere honek erabiltzen duen hizkuntza ofiziala. Beraz, kontsumoko harreman pribatuen esparruan kontsumitzaileari bermatzen zaiona da nahi duen hizkuntza erabiltzeko eskubidea eta hizkuntzaz aldatu beharrik gabe artatua izatekoa, baina ez da bermatzen kontsumitzaileak aukeratutako hizkuntzan erantzungo zaionik. Edo beste modu batean esan nahi bada, establezimenduari ere bermatzen zaio nahi duen hizkuntza ofizialean erantzuteko eskubidea.
2010
‎Jakina da arrazoizkoena agian hizkuntza nagusia erabiltzea izango zela. errazagoa izango zitzaigun denoi, denok erdaraz hitz egingo bagenu. baina orduan ez ginateke geu izango, geu izan nahi dugu ordea eta ez beste zerbait. gutxiengotua den hizkuntza batek esplikatu beharra izaten du bere izanaren zergatia, zergatik den azaldu behar du, arrazoitu. baina hizkuntza nagusi baten kasuan ez da sekula galdera hori egiten: ...tz egiten duzu gaztelaniaz edo frantsesez?. hizkuntza nagusiak ez du justifikazio beharrik, hizkuntza hauen eguneroko erabilerak justifikatzen baitu bere erabilera. gutxiengotua denak berriz bai. izaten jarraitzeko arrazoiak eskatzen zaizkio hizkuntza nagusiak dituen bezala, logika, argumentu arrazionalak, erabilerak edo hizkuntza baten praktikak indartzen dituen arrazoiak. gizartean maila ahulena duen hizkuntza erabiltzen duen hiztunari motibazioak eragiten dio hizkuntza hori erabiltzen jarraitzea. ez du erabiltzen hizkuntza gehiengoak hitz egiten duen hizkuntza delako, berezkoa duen hizkuntza —edo berezko egin duena— gorde nahi duelako baizik. hizkuntza gutxituari edo hil zorian dagoenari, balio gutxiago aitortu ohi zaio gizartean eta bizirik mantentzeak pena merezi ote duen ere gal...
2011
‎Nahiz eta beste hizkuntza batzuk jakitea eta hizkuntzen arteko harremana aberasgarria izan, horrek ez du arriskuan jarri behar norberaren hizkuntzaren iraunkortasuna eta garapena. zer egin dezake pertsona batek hizkuntza iraunkortasunaren aldetik ekologikoagoa izateko? esate baterako, babes handiena behar duen hizkuntza erabil dezake beti. ekologikoa izateko, harremanetan eta argitalpenetan, norberaren hizkuntzari eman behar zaio lehentasuna. zer egin dezakete erakundeek eta udalek, ekologiaren ikuspuntua oinarri hartuta, lagundu beharreko komunitatearen hizkuntza erabili dute lehentasunez. hizkuntza iraunkortasunaren helburua da tirabirak sortzen dituzten paradigmak bateratzea eta behar bezala antolatzea. horrek esan nahi du ekitateak izan behar duela garapen sozialaren eta ekonomikoaren oinarria (gogora dezagun ekitateak ez duela esan nahi berdintasuna, baizik eta desorekatuta dagoena orekatzea). horretarako, hizkuntzapolitikaren gaietan, espazio batzuk legezkotu egin behar dira, espazio horietan euskara eta katalana lehentasunez erabil daitezen. hemen, zuen mankomunitatean, udalerri euskaldunen Mankomunitateak euskara gordetzeko beharrezkoa den habitata sor dezake. horrenbestez, kontua da ekonomia bizigaia eta bideragarria sortzea, eta hizkuntzari dagokionez, pertsonak erraztasunez jardutea.
2015
‎alde positiboa konpaktazioa da; eta negatiboa, gizabanako multzo txikien hizkuntza eskubidea gutxiturik geratzen dela hizkuntza ofizialak biltzen duen lehentasunaren aurrean. Argi utzi behar da, noski, pertsona bakar edo apur batzuek ez dutela talderik osatzen pertsona irtenbidean; eta lurralde irtenbidean, maila pribatuan edozein pertsonak daukala nahi duen hizkuntza erabiltzeko eskubidea.
‎Azpigarapenaren eta garapenaren artean dago euskal kultura, krisi gorrian, eta hizkuntzarenganako betiko engaiamendua berritu beharra dago: izan ere, bakoitzak nahi duen hizkuntza erabiltzeko printzipioa soilik itxuraz da liberala eta tolerantea. Nagusituko balitz, euskararenak egingo luke.
‎Gizartea elebiduntzea, hizkuntza ofizialen artean dauden desorekak orekatzeko nahikoa ezdela iruditzen zait, hizkuntza erabilpenean hainbat faktorek dutelako eragina. Hizkuntza politikarenhelburu gisa hizkuntza liberalismoa hartzea edo norbanako bakoitzak nahi duen hizkuntza erabil
‎Gizartea elebiduntzea, hizkuntza ofizialen artean dauden desorekak orekatzeko nahikoa ezdela iruditzen zait, hizkuntza erabilpenean hainbat faktorek dutelako eragina. Hizkuntza politikarenhelburu gisa hizkuntza liberalismoa hartzea edo norbanako bakoitzak nahi duen hizkuntza erabiltzeak niri zalantzak sortzen dizkit bi hizkuntzen arteko aldeak horren nabarmenak diren kasu honetan. Bata hizkuntza ez normalizatua da, euskararen kasua, eta bestea funtzionalki erabatekoa etaindartsua den kasua, gaztelaniarena.
‎Azpigarapenaren eta garapenaren artean dago euskal kultura, krisi gorrian, eta hizkuntzarenganako betiko engaiamendua berritu beharra dago. Bakoitzak nahi duen hizkuntza erabiltzeko printzipioa soilik itxuraz da liberala eta tolerantea. Nagusituko balitz, euskararenak egingo luke.
2017
‎— Hizkuntza aldatzetik aukeratzera. Etorkizunean ere gure herrian egoera eleanitza izango dugu eta lortu behar da norberak nahi duen hizkuntza erabiltzea, eta euskaraz egin nahi duenak ez aldatu behar izatea.
2018
‎Eta akats txiki batzuk gorabehera, sintaxia apur bat behartua bazen ere, arabiera nahiko balekoan idatzi zituela esango nuke. Baina ezin du ikasten duen hizkuntza erabili irakaslea laidotzeko. Beraz, arabieraren erabilera desegokiagatik jaitsi nion nota, amaitu zuen Tâlebek, doinuan eta eskuen keinuetan irmotasuna agertu guran.
2019
‎Etorkizuna eleanitza izango da. Lortu behar da norberak nahi duen hizkuntza erabiltzea eta euskaraz egin nahi duenak ez aldatu behar izatea. Alegia, ezagutzaren unibertsalizazioa (ulermena, gutxienez).
2022
‎Berrikusitako esanahi horiek sustatzen dira informatika aldizkarietako testu eta irudietan," boterea" nabarmentzen duten ekoizleen iragarkietan (Apple ordenagailuak" PowerBook" edo botere liburu izendatu du bere ordenagailu eramangarria), eta gorantza doan ordenagailu joko bortitzen industrian. Erdiko klaseko gizon gorputzak klase bereizketa zahar bati esker aldendu dira indar fisikotik, eta, orain, gorputz horiek beren botereak zeharo handituta aurkitzen dituzte zibernetika modernoaren gizon/ makina sistemetan (kasu honetan, generoa markatzen duen hizkuntza erabiltzea egokia da erabat).
2023
‎Beraz, euskaraz komunikatzeko baliabide nahikorik ez duen hiztunak bi bide hauetako bat aukeratu behar du: euskarari eutsi, komunikazioa (eta, ez ahaztu, gizarte harremanak) kaltetzeko arriskua onartuta, edo komunikazioaren eraginkortasunari lehentasuna eman, ongi menperatzen duen hizkuntza erabiliz eta euskara bazterrean utziz. Bigarren aukera horretan erabiltzen ez duen euskararekiko atxikimendua eta aldekotasuna apalduko ditu, egoera beste modu batez ezin ebazteak sortzen dion barne gatazka baretzeko.
‎Ziberjazarpenari buruzko belaunaldien arteko tailerra”, ikasleek berek presta dezaten beren familientzako sentsibilizazio saio bat, edo joko interaktibo hauek, sareko errespetuzko komunikazioari buruz hausnartzeko. — Interneten komunikazio kanalen erabilera modu positiboan sustatzea, kalterik egiten ez duen hizkuntza erabiliz eta giro osasungarria sustatuz. — Laguntza profesionalera jotzea.
‎Euskal Herri euskaldun bat amesten dugunok onartu dugu norberak nahi duen hizkuntza erabiliko duela, eta ez dela beti euskara izango denek hautatutakoa. Baina, politikak ahulenaren aldekoak izango badira batez ere, euskararen erabilerak gora egitea nahi dugulako da, era iraunkorrean, inori kalte egiteko asmorik gabe, geure buruari zor diogulako.
‎Baina gurean jarraituz, uste dut kontraesanez beteta dagoela bere artikulua. Bakoitzak nahi duen hizkuntza erabil dezala dio. Uste du gaurko baldintzetan bere tesi liberal horrek guztion eskubideak errespetatzera eramango gaituela?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia