2003
|
|
Arrazoiaren argiak, beraz, agerian jartzen ditu egia horiek guztiak, baita lehen printzipioak ez dakitenentzat ere. Alabaina, arrazoiaren argiak ez
|
du
modu berean jokatzen gizaki guztiongan, eta, horregatik, guztiontzat ez du jokatzeko arau bera ezartzen. Hori gorabehera, arrazoiaren argiak badu behar besteko indarrik, bidegabe jokatzen dutenek ere justiziaren berri izan dezaten, eta justiziaren aurkako egintzak kondenatuak eta gorrotatuak izan daitezen.
|
|
Gainerako oinarriekin alderatuta, beste oinarri horiek ezagunak dira alderdi guztietan; egiazko erlijioa, aldiz, estatu batzuek bakarrik bereganatu eta jaso dute. Eta, are gehiago, estatu horietan ere, erlijioaren espirituak ez
|
du
modu berean agintzen, guztiek haren erregelak betetzen dituztela baieztatzeko. Nolanahi den ere, egiazko erlijioa betetzen den tokietan, gizarteak egoerarik berezkoena bizi du, eta, ondorenez, ordena onari eusteko egoerarik onena du.
|
2004
|
|
Ez da ahaztu behar, hasteko, Jainkoari buruz orain arte kontuan hartu duen hipotesi bakarrean bera iruzurtitzat jotzen zuela eta ikuspegi hau ez datorrela larregi bat berak buruan duen Jainkoaren ideiarekin. Are gehiago, Descartesek beharrezkoa
|
du
modu batean edo bestean Jainko iruzurtiaren hipotesi hori baliogabetzea, gero Jainkoaz hausnarketa egin ahal izateko. Gainera, Jainkoaren ideia ez da orain burura datorkion ideiarik bakunena, Jainkoaren ideiatik abiatuko balitz Nia Jainkoaren atal eta luzapena bihurtu luke-eta.
|
2006
|
|
Mandevilleren ustetan, gizakiak beti jokatzen
|
du
modu berekoi batean, grina berekoiek bultzatuta, hau da, lehiakortasunak, bekaizkeriak eta antzeko grinek bultzatuta. Horregatik, eta Hobbesen goiko argudioa edo antzekoren bat erabiliz, bereizketa moralen funtsa ezin da giza naturan kokatu.
|
|
Teoria horren bi ezaugarri azpimarratuko ditugu. Batetik, gorago deskribatu dugun razionalismoarekin talka egiten
|
du
modu garbi batean. Bestetik, zentzumen moralaren teoriak Hobbesen eta Mandevilleren egoismoari ere aurre egiten dio.
|
2007
|
|
• Tales Miletokoak —eklipseentzat esplikazio fisikoagoa eskaintzearekin batera— ohiko ikuspegi mitologiko zaharra baztertzen
|
du
modu oso ikusgarrian: Poseidonen haserreak ezin du lurrikara esplikatu, aitzitik, uraren gainean dagoen barkuak zanbulu egiten duen bezala dardararazten du azpiko urak gaineko lurra402; bizidunen eta hildakoen munduak bereizirik, bestalde, lurra inguratzen duen Ozeano mitologikoa ez da berak gogoan daukan ura:
|
2011
|
|
Honela bada, modu batean edo bestean, gerra osteko euskal eleberrigintzan pertsonaiak arazoa ez
|
du
modu arazotsuan bizi izan. la eleberri guztiak pertsonaia jasankorrez elikatu direlako eta, hala izan ez denean, arazoari modu arazotsuan aurre egiten dion pertsonaia mamitzeari uko egin diolako kontalariak. Bestela esanda, pertsonaia ez problematikoa —eroapenez jasaten dituztenak bizi beharra suertatu zaizkien zailtasunak— ala kasuren batean problematikoa (Joanak joan eko Piarres) aurkez dezakete Leturiaren egunkari ezkutua baino lehen idatzitako eleberriek.
|