Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2000
‎Eztabaidagarri den horretan irakurleak du hitza. Azketsi, arren, gainerako errakuntza eta akatsak.
2001
‎Akaso Homerok gai batzuei buruz hitz egiten du gainerako olerkariek beste gai batzuei buruz hitz egiten duten bitartean? Ez al du hitz egin xehetasun handiaz gerrateari buruz eta gizakien arteko harremanei buruz. Eta baita onak eta gaiztoak direnei buruz ere?
‎Akaso Homerok gai batzuei buruz hitz egiten du gainerako olerkariek beste gai batzuei buruz hitz egiten duten bitartean? Ez al du hitz egin xehetasun handiaz gerrateari buruz eta gizakien arteko harremanei buruz. Eta baita onak eta gaiztoak direnei buruz ere?
‎14 Platon aipatzen du hitzaren aukeraketa legeztatzeko. Gainera, ideiek Platonengan duten zentzua aldarrikatzen du, funtsean praktikaren nagusigoa adierazten baitute.
2003
‎Horren ondorioz oratoriak izugarrizko garrantzia hartu zuen boterea lortzeko, eta oratoria irakasleak oso ezagunak eta preziatuak bihurtu ziren. Sofistek(" jakintsu" esan nahi du hitz horrek grezieraz) irakasten zuten oratoriaren teknika, eta jendearen aurrean hitz egiten erakusten zuten. Sofistek erakutsitako hizlari teknikei buruzko kritika agertzen da Sinposioa elkarrizketa honetan, Gorgias sofistaren oratoria teoriei buruz hitz egiterakoan.
2004
‎Aristotelesen ustez gauzen ordez izenez ikur gisa (hos symbolois) baliatzen gara. Wittgensteinek irudi adigaia hobetsiko du hitzen eginkizuna definitzerakoan, izenen eta perpausen arteko eginkizun bereizketa funtsezko bezain erabakigarri bat egingo duelarik, geroxeago ikusiko dugunez.
‎Eta zer esan gogoetaren objektu ez direnei dagozkien perpaus zeinuaren elementuez? Wittgensteinek ez du hitzik esaten elementu horietaz, gure harrigarri, ez eta izenen artean dauden diferentzia adierazgarriez. Demagun, esaterako, ‘izurde’ eta ‘maitasun’ izenak.
2005
‎Printzipio horiek, bestalde, ez dute inoiz hutsik egiten, zentzumenek ere inoiz hutsik egiten ez duten bezalaxe, ondo eratutako organoak dituztelako eta sentitzeko behar den oro dutelako. Oinarri hori hartuta, Euripidesek Polinizes jartzen du hitz egiten, Feniziarrak deituriko lanean, eta horren inguruan argi eta garbi adierazten du arrazoi zuzena izan zuela:
‎hitz egiten eta entzuten dutenen arteko elkartzea" ez da inolaz ere puntu zatiezin batean gertatzen deneko errepresentazio formen topaketa bat, baizik eta pentsamendu esferen arteko topaketa bat" 98 Erabilitako hitza ez da inoiz guztiz neutrala edo arras objektiboa, ez emailearentzat ez hartzailearentzat, ze bakoitzak beti atxikitzen dio haren esanahiari bere esperientziarekin loturiko ezaugarriren bat. " Ulertze oro, beti eta aldi berean, ez ulertze bat da; ideien eta sentimenduen bat egite oro, aldi berean, desadostasun bat da" 99 Hizkuntza, azken finean, ez du hitz egiten duenak bakarrik zehazten edo finkatzen baizik eta baita entzuten duenak ere, eta honengatik aitortzen dio Humboldtek hainbesteko garrantzia elkarrizketari, alegia, beti eta bakarrik hizkuntzari esker ematen den elkarrizketari. Azken hau beharrezkoa da, batetik," pentsamenduen ekoizpen ekintzarako" 100, ze elkarrekin hitz eginez ikasten du batek gogoeta egiten:
2006
‎Horregatik urrikaldu dira Hektorrez jainko andere zoriontsuak, Akilesek haren gorpua zalgurdira lotu eta Patrokloren tumuluaren bueltan arrastaka erabili duenean. Apolok hartu du hitza jainkoen Biltzarrean eta salatu ezin dela onartu hain ankerkeria handia jainko andereen omenez idiak eta ahuntzak sarri erre dituenarekin37, ezin daitekeela babestu zentzua galdu duen errege akeo gupidagabea38 Azkenean, batailarik heroikoena irabazita daukan Akiles indartsuaren aurka jarriko dira jainko andereak, jaramon egingo diote Apolori eta Iliosera itzuliko da Hektorren gorpu gaizkind...
‎Bestalde, Kojeveren esanetan, jakintza osoaren baitan, zientziaren baitan, bat dira objektua eta subjektua; zientzian, gizakiak ez du hitz egingo bere buruaz baizik; autokontzientzia bat izango baita gizakia, ez kanpokoaren kontzientzia soila. Zientziaren garaian gizakia ez da Gegen Stand batekin erlazionatuko, ez du ezer izango aurrez aurre; gainera ez du ukatu eta ezabatu beharrik izango existentzian iraun eta bere izateari eustearren.
2010
‎Jarduteko bi modu horiek borondateari dagozkio duda izpirik gabe, horrek agintzen baititu helbururako bideak, helburu hori bilatu, bideak aukeratu eta horiek gauzatzeko agintzen duenean. Gisa bertsuan, borondateak agintzen du hitz egiteko, eta Jainkoaren edo gizaki gorpuzgabearen gain ere, borondateak ematen du agindu hori. Horrenbestez, lege agintzea, hots, zuzendu edo hitz egiten duen nagusiaren lege agintzea, borondateari dagokio, betiere.
‎legea" lokuzioa" da, eta lokuzio hori nolabaiteko jakituria eta adimenetik dator, eta behartzeko indarra du. Egia esateko, Aristotelesek giza legeaz baino ez du hitz egiten, baina haren berbek hori baino eragin handiagoa dute, eta, ondorenez, lege positiboa ere giza legea baino zabalagoa da.
‎Linguistikak berak, baina, biraketa esanguratsua ezagutu du, zeinen ondorioz orain garrantzi gehiago ematen dion hizkuntzaren dimentsio dinamikoari estatikoari baino, modu horretan hizketa ekintza elementu zentral bihurtzen delarik. Horregatik, bada, egungo hizkuntzalaritzak geroz eta gehiago aldarrikatzen du hitz egitearen beraren linguistika integrala, alegia, ekintza linguistikoaren dimentsio komunikatiboa eta gizakiaren errealitate kulturala bere osotasunean eta elkarreraginean aintzat hartuko dituen linguistika. 2.
‎" Hitz egitea", bestela," beti da indibiduala", alegia," banakoak gauzatzen du situazio jakin batean" eta, beraz, bada halaber" egokitasun" diskurtsiboaren araberakoa42 Kontua da, aurrerago ikusiko dugun bezala, hitz egitearen hiru maila horietaz jarduteak, egiaz, gaitasun linguistikoaren beste hainbeste dimentsio kontsideratzera eramango gaituela. Gure autoreak, bestetik, ezinbestekoa ikusten du hitz egitearen jarduera kulturala ere" hiru ikuspuntu" ezberdinetatik atzematea," energeia, ergon eta dinamis" kontzeptuekin ezaugarritzen dituenak43 Lehen biak, jakina, Humboldti hartutakoak dira, eta, egiaz, hitz egitea bera" jardueraren" (energeia) edota" produktuaren" (ergon) perspektibatik behatzeko moduen adierazle dira. Horietaz gain, baina, Coseriuk beharrezkoa ikusten du oinarrizko" konpetentzia edo jakite linguistikoa" bera erreferentziatzat hartzen duen" dinamis" izeneko ikuspuntua eranstea.
2011
‎Eta sentimenduak oso bereak direnez, poema aditzera ematen duenean sentimenduak jada ez dira bereak, eta hor bestea, zu, zuek, azaltzen dira. Kontraesana badirudi ere, poetak hitzaren bitartez errealitatea atzeman nahi du, errealitateari erantzun, eta hor ezinbestekoa du hitzen bidez erantzutea. Errealitateari erantzuteko, beraz, poetak hitza du tresna, hitza da errealitatearen eta bion arteko zubia.
2012
‎Ezta esanahi historiko hutsa duen hitza ere; beharrezko prozedura politiko eraginkorrik gabe, historia ez baita sinbolismo soila besterik. Horrez gain," komunismoak" ezin du hitz subjektibo edo ideologiko hutsa ere izan. Ezen, subjektibazioak politika eta historiaren" artean" dihardu, singulartasunaren eta singulartasun horrek osotasun sinboliko batean duen proiekzioaren artean; eta, beraz, materialitate horiek gabe, sinbolizazio horiek gabe, subjektibazioak ezin du erabaki baten mailara heldu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia