Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 266

2000
‎Gizarte zibilaren kemen erakusgarrietakoa izan da Bertsozale Elkartea, ez dena bertsolari kofradia bat, bertsozale mugimendu sozio-kultural bat baizik. Elkarteak bide bat egin du eta estilo bat markatu du administrazioarekiko harremanetan. Intuitiboki elkartzen gaituen horren gainean (bertsolaritza geroratzearen gogoak), pluralak gara politikoki eta hala izan gara, gure zuzendaritzan hemengo auzi nagusiarekiko oso jarrera ezberdinetako jendea dago.
2001
‎UPNk oraingo egoera baliatu du administrazioan euskara arautzeko dekretu berria egiteko, baina ez dirudi horretan geratzeko asmoa duenik, irakaskuntzarako eta osasun eremurako ere beste bi dekretu kaleratuko dituztela iragarri baitute. Ikusi behar iragarpena zertan geratzen den; Nafarroako indar sozial eta politikoek dekretu honi erantzuteko bideratzen ari diren ekimen andanaren arabera ere egongo da neurri handi batean.
2002
‎1999ko lan publiko deialdiari buruz Nafarroako auzitegi Gorenak hartutako erabakia salatu du Administrazioa Euskaraz taldeak. Deialdi hartan turismo alorreko zazpi lanpostu eskaini ziren eta euskara jakitea ez zen kontuan hartu nahiz eta haietako hiru eremu euskalduneko Bertiz, Lekunberri eta Orreaga herrietarako izan.
‎Auzitegiak Foru Dekretuarekin bat datorrela ebatsi du. Orduan indarrean zegoen 1994ko Foru Dekretuko 21 artikuluak euskara meritu moduan puntuatzekotan, puntuazio orokorreko %10 baino gutxiago ezin izango dela izan zioela argudiatu du Administrazioan Euskaraz taldeak.
‎Espainiako Elektronika eta Komunikazio Enpresen Sektore Anitzeko Elkarteak (Asimelec) sektoreko hamalau enpresak osatutako batzorde bat sortu du, erabiltzaileek, Administrazioak eta iritzi publikoak informazioaren teknologien segurtasunean duten konfiantza kontzientziatu, informatu eta sustatzeko. Batzordeak erreferentzia espezializatua eta solaskidea izan nahi du Administrazioaren aurrean, Interneteko konfiantzaren eta segurtasunaren sektoreari eragiten dioten lege ekimenetan. Asimelec eko zuzendari nagusiak, José Pérez Garcíak, azaldu zuen batzordeak hilabete batzuk daramala “taldearen joko arauak” lantzen, eta “ziur” agertu zen hurrengo asteetan segurtasunarekin zerikusia duten “askoz enpresa gehiagok” osatuko dutela.
‎23.839 euro Maiatzaren 7ko epai batean, Auzitegi Nazionaleko Administrazioarekiko Auzien Salak Administrazioak zazpi erabiltzaileri (horietako bat ere ez) kalte ordaina ematera zigortu zuen Administrazioa, 23.839 eurorekin (4 milioi pezeta). Epaiak adierazten duenez, kontsumitzaileen elkarteek «interes legitimoa dute, ez kalte ordain bat lortzeko, baizik eta Espainiako Estatuaren erantzukizunaren aitorpena eta kondena», eta adierazi du Administrazioak ez duela bete 1994ko urriaren EE/ 44/ EE Zuzentaraua epe barruan betetzeko betebeharra. Arau horren arabera, jabetza anitzeko erabiltzaileak dokumentu informatibo bat jaso behar du erosi aurretik, eta hamar eguneko epea eman dezake kontratua bertan behera uzteko arrazoirik eman gabe, eta debekatuta dago hamar egun horietan «seinaleak» edo «aurrerakinak» eskatzea.
‎Araua autonomia erkidegoetako agintari eskudunek aplikatzen dute, produktuak fabrikatzeari eta merkaturatzeari dagokionez; eta Estatuko agintariek, produktuak inportatzeari eta esportatzeari dagokionez. Merkatuan horrelako produktu bat egoteak behartu egiten du Administrazioa irmotasunez jokatzera, erretiratuz, eta, hala badagokio, organo judizialei horren berri ematera, portaera delitutzat jotzen bada. Gaiaren konplexutasuna, administrazioek aurre egin behar diotena, honako hau da:
‎Datu horiek gorabehera, Zientzia eta Teknologia Ministerioaren mendeko zentrorako lanegun handiena joan den uztailaren 16an izan zen, ‘Frethem’ mezua ehun ‘posta elektronikotik’ zazpi agertu zenean. Hain zuzen, urteko hirugarren birus hedatuena da(% 4,5), eta garrantzi berezia du administrazioaren sistemetan. Gabonetako birusei dagokienez, zorion mezu elektronikoetan kamuflatzen direnei dagokienez, haien maila asko jaitsi da aurten.
2003
‎Iaz, 1,15 milioi errenta aitorpen tramitatu ziren Sarearen bidez, hau da, 2001eko zifra (496.381) bikoiztu eta duela bi urtekoa (115.244) bider hamar egin zen. Alta Ganberan agertu zenean, Segarrak zehaztu zuen PFEZren aitorpen gehienak bulegoarenak ez diren ordutegietan aurkezten direla, eta horrek erakusten du Administrazioa herritarren zerbitzura egon behar dela 24 orduz. Hala, iazko aitorpenen erdiak baino gehiago “arratsaldez edo gauez” aurkeztu ziren, eta hamarren bat asteburuetan.
‎Euskararen erabilera gomendatzen ez duen giroa hedatu du Gobernuak, neurri disuasorio ezberdinak erabiliz (diru laguntzak...), eguneroko jokoan euskararen erabilera, elebitasuna bera, gomendatzen ez dutenak. Euskara gero eta arrotzago egin nahi du Administrazioak, eta horrek euskara hurbil ez duen eta praktikan euskararekiko nahikoa axolagabea den nafar erdaldun arruntaren (nafarren gehiengoaren) pertzeptzioan eragina du.
2004
‎Inazio Agirrek elebitasunaren izenean zilegi bilakatu ohi den euskararen erabilera eragozteko estrategia sumatzen du administrazioa euskalduntzeko Dekretuan. Zertan datza ordea zehatz mehatz amarrua?
‎Hala ere, Xosé Manuel Barreiro Ingurumen sailburuak berak eta Xuntako bigarren lehendakariordeak onartu zutenez, 2005 urtean kopuru hori bikoiztea da helburua. Barreiroa bera izango da erakunde berriaren buru, eta ordezkaritza instituzional zabala izango du administrazio autonomikoaren, lokalaren eta Galiziako unibertsitate egoitzen aldetik. Galiziako Oihan Kontalaria, gainera, honako hauek osatuko dute:
2005
‎Azken 25 urtetan gizartearen gain utzi da euskararekiko eta euskal kulturarekiko izan behar den sentsibilitatea. Giza mugimenduak behar du administrazio eraginkorra, administrazioak behar du giza mugimendua eta eskola administrazioaren zati bat da. Eskolak behar du giza mugimendua arrakasta izateko, eskolak behar du gizartearen lana.
‎Hala ere, bi erakunde publiko hauen jarrera onartezintzat eta lotsagarritzatjotzea besterik ez dago; izan ere, botere publikoek, beste inork baino gehiago, legalitatea eta bereziki funtsezko eskubideak errespetatzeko betebeharra edoobligazioa baitute. Erakunde publikoek, udalek gure kasuan, legalitatea errespetatzeko obligazio edo agindu indartua eta singularra dute, eta obligazio orokorhorrek Konstituzio espainiarreko (hemendik aurrera KE) 103 artikuluan (egintzaadministratiboen legalitate printzipioa aldarrikatzen du), 9 artikuluan (berdintasuneskubidearen egikaritza efektiboa bermatzeko beharrezkoak diren bitarteko guztiakjartzera behartzen du Administrazio Publikoa) eta 53 artikuluan (askatasun eta eskubideen babesaz dihardu) zehaztuta ditu bere oinarriak; hau da, txertatze juridikopositiboa duen obligazio edo agindu batez ari gara hitz egiten. Legean espresukijasoa, idatzia, dagoen aginduaz ari gara hitz egiten eta inolaz ere inolako funtslegalik ez duten betebeharrez.
‎Lehendakaritzaordeak sindikatuekin bilera gogorra egingo du administrazioko langileen soldatak negoziatzeko. Albistea bilera amaitu aurretik emango da telebistan, berandu hasi delako bien arteko bilkura.
‎Banku arteko Lankidetza Zentroak (JEK), banku, kutxa eta kooperatibek sortutako elkarteak, Ordaindu gabeko Onarpenen Erregistroa (RAI) kudeatzen duenak, iragarri du Auzitegi Nazionalean helegitea jarriko duela Lehiaren Defentsarako Auzitegiaren (TDC) ebazpenak, eta sistema horrek 15 eguneko epea izango duela bere jarduerak bertan behera uzteko. Zehazki, JBEk errekurtso bat jarriko du administrazioarekiko auzibidearen bidez, Auzitegiaren ebazpenaren betearazpena geldiarazteko eta RAIk funtzionatzen jarrai dezan lortzeko, erakundearen eskakizunei erantzun beharrik gabe. LDAk erabaki du ez berritzea RAIren funtzionamendurako baimena; izan ere, haren iritziz, ez du uzten kaudimeneko informazio enpresen sektoreko beste operadore batzuk bere fitxategietara sartzen.
‎Egungo NANaren modernizazioak bi helburu ditu. Lehenengoa Estatuarekiko administrazio izapideak azkartzea da, eta horrek erabat aldatuko du Administrazioa “administrazio prozedura guztiak Internet bidez egin ahal izateko”, esan zuen Montillak. Bigarren asmoa da sarearen segurtasuna hobetzea, merkataritza elektronikoa eta “online” transakzioak bultzatzeko, sinadura elektronikoari esker.
‎2005 urtetik 2010 urtera bitartean, araudi honen aurreko errege dekretuak batera aplikatzeko epea dago. Era berean, legeriak bermatzen du Administrazioaren esku dagoen ingurumenari buruzko informazioa eskuragarri egongo dela. Hori dela eta, adibidez, autonomia erkidegoek airearen kalitateari buruzko datuak ematen dituzte beren web orrietan denbora errealean.
2006
‎Gobernuak eztabaida publikoa ireki du Administrazio Elektronikoaren etorkizuneko Legeari buruz
‎Administrazio Publikoen Ministerioak herritarren iritzia bilatu nahi du Administrazio Elektronikoari buruzko etorkizuneko Legeari buruz. Hori dela eta, eztabaida publikoa sortu du herritarrek eta enpresek administrazioekiko harreman telematikoetan dituzten eskubideak eta administrazioek esparru horretan dituzten betebeharrak arautuko dituen araudiari buruz.
‎Espainian, 734/ 1988 Errege Dekretuak ezartzen ditu Bainatzeko Uren Kalitate Arauak. Testuak behartzen du Administrazioa ohartaraztera urak gutxieneko kalitate parametro galdagarriak betetzen ez dituenean, eta informazio eguneratua ematera bainatzeko eremu eta uren higiene eta osasun baldintzei buruz. Gainera, Europako Batasuneko zuzentarau berri batek (2006/ 7/ EE) bainatzeko uren sailkapen berri bat ezartzen du, haien osasungarritasuna ziurtatzeko, EB osoan ikur eta zeinu komun batzuekin.
‎Internauten Elkarteak salatu du Administrazioaren web gune asko nabigatzaile jakin batekin baino ezin direla eskuratu.
‎Hori gaixotasunaren beraren kalterako da, eta, horregatik, Fundazioa, egiten dituen kanpainetan, mezu hori gizarteari helarazten saiatzen da, E.M. zer den eta, gutxienez, interes handiagoa dagoela azaltzen. Gizarteak zenbat eta interes handiagoa izan, orduan eta interes handiagoa izango du Administrazioak, eta gehiago ikertuko da. Eta sendabide hori iristen den bitartean, hura jasaten duten pertsonen bizi kalitatea hobea izango da.
2007
‎Pirinioez goitian probentzala eta honen aldaerak gaskoia eta biarnesa barne indarrean izan ziren XVI. mende ingurura arte. Handik aurrera frantsesak hartuko du administrazioan eta kulturan nagusitasuna.
‎h) Transferentzia beharrezkoa denean, edo legeak hori ezarri duenean, interes publikoa babesteko. Transferentziak izaera hori izango du administrazio fiskalak edo aduana administrazioak halakoa eskatu duenean, bere eskumenak betetzeko.
‎Kasuan kasuko administrazio publikoak ez badu betetzen egin zaion agindeia, Datuak Babesteko Agentziaren zuzendariak aurkaratu ahal izango du administrazio horrek emandako ebazpena.
‎Lege honen 5.7 artikuluko asilo eskabidea berraztertzeko eskaria zein egintzak erabaki eta egintza horren aurka, asilo eskatzaileak administrazioarekiko auzibide errekurtsoa jartzen duenean, errekurtso horrek eten egingo du administrazio egintza, errekurtso jartzaileak hala eskatu badu, eta Errefuxiatuentzako Nazio Batuen Goi Komisioak Espainian duen ordezkaritzak asilo eskabidearen izapidetza onartzearen alde egin badu.
‎Konstituzioaren 22.3 artikuluaren edukiak ondorioztatzen du Administrazioak ez duela ahalmenik, elkarteak legeztatzearen edo aitortzearen inguruko kontrol materialik gauzatzeko, erregistroak kudeatzen dituenean.
‎Esangura horretan, elkarteek herritarren interesak ordezkatzen dituzte botere publikoen aurrean, eta funtsezko eta nahitaezko eginkizuna dute, besteak beste, garapen politiketan, ingurumenean, giza eskubideak garatzeko, gazterian, osasun publikoan, kulturan, enplegua sortzeko eta antzeko izaerako beste gai batzuetan. Horretarako, legeak ezarri du administrazio desberdinek laguntzak eta diru-laguntzak eman behar dituztela. Laguntza horiek bat etorriko dira laguntzak ezarri dituen lege nahiz erregelamendu esparru orokorrarekin, eta bihar etzi legeak gai horren inguruan arautuko duen esparru bereziarekin.
‎3 Batzordeak eskumena izango du administrazio publiko eskudunek gauzatzen dituzten jardunen gainean, lege honen 7, 8, 9 eta 11 artikuluek aipatu lan arriskuen prebentzioa sustatzeari, aholkularitza teknikoari, eta ikuskatze eta kontrolari dagokienez. Berebat, Batzordeak jardun horien inguruko informazioa eman eta proposamenak egin ditzake, berariaz, honako hauek aintzat hartuta:
‎Itun hori baliozkoa izan dadin, idatziz agertu da, eta kontratuaren datan gastu horien urteko zenbatekoa zehaztu da. Zergei buruzko itunak ez du Administrazioan eraginik izango.
‎Errentapeko gauza erabat galdu delako eta nahitaezko jabetza kentzea gertatu delako, erabatekoa baldin bada kentze hori; zati bat soilik galtzen bada, errentariak errentamenduan irauteko aukera du, baita nahitaezko jabetza kentzearen kasuan ere, eta errenta proportzioz murriztuko da. Azken kasu horretan, gainera, errentariak eskubidea du Administrazioak finkatutako kalte ordaina jasotzeko.
‎Legeak, hertsi hertsian esparru zibilekoa baita, ez du administrazio zehapenik ezarri, arauak betetzen ez diren kasurako. Baina argi dago autonomia erkidegoek jarduera turismo jarduera gisa kalifikatzen badute, edo kontsumitzaileak eta erabiltzaileak babesteko autonomia arauketa garatuta, ez betetze horiek kasuan kasuko legeriaren arabera zehatzeko moduko arau hauste administratibo moduan har daitezkeela, legeak txandakako aprobetxamendu eskubideen titularrei aitortutako eskubideei kalterik egin gabe.
‎Auzitegien eskumenari dagokionez, zigor arloko auzitegiek eskumena izango dute elkarte ez zilegiak eten edo desegiteko (ZKren 129 eta 520 art.). Bestalde, administrazioarekiko jurisdikzio ordenak eskumena izango du administrazio prozedurako auzi guztietan (EOLOren 39 art.). Azkenik, arlo zibileko jurisdikzio ordenak eskumena izango du elkarteen trafiko juridiko pribatuaren eta elkarteen jardunbidearen ondoriozko uzien gainean (akordioak aurkaratzea, antolamendu juridikoaren, elkarteko estatutuen, eta abarren aurkakoak diren elkarteen jardunak), EOLOren 40 artikuluan ezarritakoaren arabera.
‎Legean ezarritakoa betetzen dela bermatzeko, alegia, goian aipatu eskubideak babestu, arauan ezarritako baimenak eman, datuen tratamenduak lege honen printzipioetara egokitzeko jarraibideak eman, eskabideei eta erreklamazioei erantzun, eta zehatzeko ahalmena egikaritzen dela, DBLOk Datuak Babesteko Espainiako Agentzia sortu du. Zuzenbide publikoko erakundea da, eta bere eginkizunak gauzatzean independentzia osoz jarduten du administrazio publikoei dagokienez. Horrez gain, Datuak Babesteko Autonomia Erkidegoetako Agentziak sortzea aurreikusita dago, horiek sortu edo horiek kudeatutako datuen fitxategiak kontrolatzeko.
‎Sustapen Ministerioko Abiazio Zibileko Zuzendaritza Nagusiak Sociedad Servicios y Estudios para la Navegación Avión y la Seguridad Aeronáutica, S.A. (Senasa) enpresa publikoari agindu dio presako programa bat egiteko, Air Madriden antzeko krisiei aurre egiteko. Magdalena Álvarezek zuzentzen duen sailak onartzen du Administrazioak ez duela beharrezko baliabiderik bidaiariak konpentsatzeko eta haiei laguntzeko Europar Batasuneko betebeharrei aurre egiteko, ontziratzea ukatu eta hegaldiak bertan behera utzi edo asko atzeratzen badira. Air Madriden jarduera bertan behera uzteak larrialdi gailu bat inprobisatzera behartu zuen Sustapena.
‎Izan ere, Espainian 4.600 lurzoru potentzialki kutsatu baino gehiago daude, 107 jarduera desberdin dituztenak, besteak beste, kontrolik gabeko zabortegiak, industria kimikoak, hidrokarburoak kudeatzeko eremuak, lantegiak, portuak edo base militarrak. Errege Dekretuak poluitutako lurzoruak zer diren eta deskontaminatzeko neurriak identifikatu zituen; gida honek, berriz, horien aplikazioa erraztu eta homogeneizatu nahi du administrazioen, enpresen eta herritarren artean, Jaime Alejandre Ingurumen Kalitatearen eta Ebaluazioaren zuzendari nagusiak adierazi zuenez. Espainian 1995ean Lurzoru Poluituak Berreskuratzeko Plan Nazionala garatzen hasi zirenetik, 260 gune birsortu dira, Administrazio Orokorraren eta autonomikoen artean %50eko kofinantzazio sistema baten bidez, eta, kasu batzuetan, Europako kohesio funtsak erabili dira.
‎Zehazki, gutxienez bi helikopterok eta horiei dagozkien baso brigadek irautea eskatzen du, eta horiek, alarma gutxien dagoen urteko garaietan, prebentzio eta entrenamendu lanetan arituko lirateke. Gainera, Kanarietako Gobernuak nahi du Administrazio zentralak plan bana egin dezala suak eragindako kalteak arintzeko: bata lurzoruaren higaduraren aurka, mendian eta nekazaritza lurretan ondorioak larriagotzea saihesteko, eta bestea, dinamizazio ekonomikorako.
‎Testuan, bide batez, ez dute inolako aipamenik egiten koaliziokidea den Aralarri buruz. EBk gogoratzen du administrazio publikoek elkarlan eta garapen proiektuetan egindako lana eta Getxoko Udalari" beste urrats bat gehiago" ematen dio bidezko merkataritza eta etikan oinarritutako erosketa publikoa direla medio. Izan ere, alderdi horren aburuz, nazioarteko merkataritza sareek erabiltzen duten Hegoko ekoizleen aurkako diskriminazioak saihesten dute horiek beren kabuz bizi ahal izatea laguntzen menpe egon beharrean.
‎M. sigla hutsez idatzi izana filosofoaren izena zenbaki osoan ez zen seguruenik editoreen aldetiko nahiko autozentsura izan. Jakin aldizkariaren 21 zenbakiko (1981)" Historia" artikulu luzean idatzita dagoenez," Autozentsura ez da aski izan, hizkuntza ‘eliptikoak’ ez du Administrazioa engainatu, Marcuse bere izenez aipatu ordez zenbaki osoan ‘M.’ jartzeak ere ez".
2008
‎Sozietatearen eskritura edo estatutuak lege honi egokitzeko erabakiak baliozkoak izan daitezen, horren aldeko botoa eman behar du sozietate kapitalaren gehiengoak, eskritura zein estatutu horietan ezarritako eraketa araubidea edo boto gehiengoa kontuan hartu gabe. Bazkide nahiz administratzaileetarik edozeinek legitimazioa izango du administrazio organoari batza orokorrerako deialdia egin dezan eskatzeko; eskaera egin denetik bi hilabete igarotakoan deialdia ez bada argitaratu, bazkide edo administratzaileak sozietatearen egoitzako lehen auzialdiko epaileari eska diezaioke deialdia egin dezan, eta horrek, administratzaileei entzun ostean, bidezko deritzona erabakiko du, bileraren buru izango den pertsona izendatuz, hala dene...
‎Aurrekontua betearazteak esan nahi du Administrazioak bere eginkizunak betetzeko erabili ahal dituela Parlamentuak baimendu dizkion gastuak. Edonondik begira dakiola ere, gastuen betearazpenean bi fase bereiz daitezke:
‎«Estatuaren Administrazio zibil edo militarraren egintza, agiri nahiz espedienteek eskubide eta betebehar ekonomikoak eratortzen dituztenean, haien gaineko kontu hartzailetza egin behar da, Lege honetan eta beraren xedapen osagarrietan ezarritakoaren arabera». Kontu hartze horrek esan nahi du administrazio jardueraren legezkotasuna kontrolatu behar dela, alegia, Herri Ogasunaren ekintza kasuan kasuan aplikatu beharreko xedapenekin bat datorrela.
‎Helburu horretarako ere, abenduaren 28ko 2/ 2007 Legegintzako Errege Dekretua (Aurrekontuen Egonkortasunari buruzko Lege Orokorraren testu bategina jaso duena) eta abenduaren 13ko 5/ 2001 Lege Organikoa (osagarria) onetsi ziren. Bietan, Ekonomia eta Ogasun Ministerioak bere gain hartu du Administrazio guztien defizitaren muga jartzeko ahalmena (autonomia erkidegoena, Aldundiena eta udalena). Gorte Nagusiek oniritzia eman behar diote Ministroak ezarritako mugari.
‎Hortaz, autonomia erkidego eskudunak tributua bidegabe kobratu duen administrazioari eskatu behar dio ordaindutako kuota. Izan ere, tributua ordaintzearekin, administratuak bete du Administrazioari laguntzeko beharra.
‎Berandutza korrituak Administrazioak likidatu behar ditu. Kasu batzuetan, aurretiaz likidatzen ditu, hain zuzen ere, korrituak sortzeko epealdia Administrazioak dakienean (esate baterako, gerorapenetan); epealdiak iraupen zehaztugabea duenean, ostera, epealdi hori amaitu arte itxaron behar du Administrazioak (berbarako, errekurtsoagatik egintza eteten denean).
‎Tributu zorra zati batean bakarrik desegokia izango balitz, zergadunak emaniko bermea lainean txikituko litzateke, eta zati horretan izandako kostua bakarrik ordaindu lioke Administrazioak. Aurrekoaz gain, bermea izan den bitartean berandutza korrituak ere ordaindu behar du Administrazioak, interesatuak halakorik eskatu ez badu ere. Lurralde erkidean, berandutza korrituok legezko korrituak izango dira kasu honetan.
‎Biztanle ugariko udalerriek ekonomia administrazio bidea ezar dezakete euren mugartean eta ekonomia administraziozko erreklamazioak arautu ere. Halakoetan, birjartze errekurtsoa borondatezkoa izango da eta ekonomia administraziozko erreklamazioaren ebazpenak agortuko du administrazio bidea. Erreklamazio horiek Ekonomia administraziozko udal organoak ebatziko ditu, hiru kidez, gutxienez, osatuta.
‎Eta berdin, osasuna, hirigintza, kirola, turismoa, irakaskuntza, EITB. Esparru horiek guztiak kudeatzeko paper mordoa sortzen du Administrazioak, egungo egunean euskarazko testu gehienak, dudarik gabe, eta idazki horietako asko eta asko ez dira, teknikoak?, oso, arruntak, baizik:
‎Historiak erakutsi digu zein bide hartu behar izan zuen azkenean Elizak: Jaungoikoa tokian tokiko hizkuntza mintzatzen jarri; eta halaxe egin du Administrazioak ere, hori guzti hori, orain nagusi den gehiegizko teknifikazioa saihesteko. Izan ere, ez al da errazagoa testu, txikiak?
‎Idazki asko ez dira lehengo paper beldurgarriak (gogoratu instantziak), ordenagailuaren bidezko galdera erantzunak baizik. Herritarrak blokeka ematen du Administrazioak eskatzen dion informazioa, beti gidatuta, beti zainduta. Horrelako aplikazio informatikoetan diru dezente gastatzen ari da Administrazioa, baita herri langileak prestatzen ere, beren hizkuntza kalitateak hobera egin dezan.
‎Funtzionario berriak gazteak izango dira, kultura demokratikoan jaioak, eta kezkatu egingo dira herritarren arazoekin; beren garaiko seme alabak izango dira, eroso jardungo dute teknologia berriekin eta arrotz egingo zaie administrazioko oraingo hizkera mordoiloa. Horrek, zer esanik ez dago, erraztu baino bultzatu egingo du administrazioko hizkeraren iraultza.
‎Aipatu gabeko agente horietako bat da, nire iritziz, Administrazio Publikoa; izan ere, zenbait ingurunetan, eta gurean, zalantzarik gabe, hala da? modu aktiboan sortzen, sustatzen eta zabaltzen du Administrazioak enpresen kudeaketa eta zuzendaritzaren alorreko jakintza berritzailea.
‎Fernando Encinarren iritziz, alokairuen prezioak igotzen jarraitzen badu, etxebizitza partekatzeko joerak zuzeneko hazkuntza proportzionala izango du. Hala ere, argitu du administrazio publikoak alokairua sustatzeko gauzatzen ari diren neurriek —alokairuko sozietate publikoa, hileko 210 euroko laguntza, zerga arinketak, jabearentzako laguntzak edo segurtasun juridiko handiagoa— funtzionatzen dutela, agian inflexio puntu bat ikusi ahal izango dela merkatuan, eta partekatutako etxebizitzak, berriz ere, ikasleen aukera izango direla.
‎Kalitatezko kudeaketak ez du administrazioaren utzikeriarik onartzen gizabanakoen eskubideen lorpenean. Lan praktikorako baldintzak erraztu lituzke, talde profesionalek behar dutena egin dezaten; eta premia berrien aurrean baliabide, esperientzia eta ardura handiagoz erantzun luke.
‎Diskriminazio ikaragarria pairatzen dugu, bertze zinegotziei ez zaielako horrelakorik eskatzen». Egoera ikusi eta Iruñeko ANVk salaketa jarri du Administrazioarekiko Auzitegian.
‎Kalapiek uste du administrazioek, mugikortasunari buruzko planak egiten dituztenean, ez dutela kontuan hartzen errepideetan gero eta txirrindulari gehiago dabilela. Txirrindulariak, ondorioz, «babesik gabe» eta «ahazturik» ikusten ditu bizikletaren defentsarako elkarteak.
‎Hizkuntza Eskubideen Behatokiko zuzendari Paul Bilbaoren ustez, Nafarroako Gobernuak «aurpegia garbitzeko» egin du administrazioan euskararen erabilera erregulatzeko arau berria. Euskarabideko arduradunak ez bezala, aski kritikoa da zirriborro horretan proposatu dituzten aldaketekin:
‎«Ezin da onartu, euren pribilegio egoerarekin jarraitzeko, kudeaketa zuzena duten ikastetxeetako kalitatea zalantzan jartzea». Gogoratu du administrazioak ikastetxe publikoetako jangelak zuzenean kudeatzeko agindua 2000 urtekoa dela. «Sukaldeko langileen baldintzak arautzeko hartu diren neurriak bat datoz horrekin.
‎Behatokiak kezka handiz argitaratu du 2007ko urteko txostena, bi elementu azpimarratuz: progresibotasun eza eta milaka urraketa izatea; eta gainera, beste behin agerian jartzen du administrazio guztiek urratzen dituztela hizkuntza eskubideak.
2009
‎Merke lortutako produktuagatik, zergatik garestiago ordaindu? Gainera, Alberto Alonso sindikalistak azpimarratu du administrazioa ez dela lagungarri. Mezu kontraesankorra duela dio, merkataritza txikia sustatu behar dela esanez eta aldi berean erostetxe handiak ahalbidetuz eta bultzatuz:
‎Zer egin du Administrazioak segurtasun zeldak itxi ondoren azaldu den HCHarekin. Kutsatutako lurrak Andaluzia, Palentzia eta Galiziara eraman izan dira bai eta Murtziara ere.
‎Hartzekodunen konkurtsoan den konpainia ordainketei aurre egiteko gai dela uste du administrazio konkurtsalak.
‎EITBko zuzendari kargua hartu duenetik egin duen lehen elkarrizketan, Radio Euskadin, Suriok azpimarratu duenez, hedabide publiko bat ezin da erabili legez kanpo dauden alderdien bozgorailu bezala eta nabarmendu du Administrazio Kontseiluak zehaztuko duela ildo editorialaren bitartez legez kanpo dagoen ezker abertzaleak EITBn izango duen tartea.
‎guretzat, hiriarentzat eta Arabako Foru Aldundiarentzat berri pozgarria da hau, eraikin honen aldeko apustu handia egin baitu Aldundiak. Sari honek agerian uzten du administrazioak arkitekturaren alde egiten duenean etekin onak lortzen dituela.
‎Gainera, jarraitzen zuten ildo editorial bakarra estilo liburuak ezartzen zuena zela ziurtatu du. Kontseilari delegatu ohiak azaldu du Administrazio kontseiluak izendatu zuela.
‎Mitrofanek berak izendatu zuen Dorcas epaitegietan. Izan ere, Mitrofanek beti pentsatu izan du administrazio batek hiru burukoa izan behar duela. Harrezkero, beraz, eta Liburu Brodatuaren garaia amaitu baino apur bat lehenagora arte, duela hamabost urtera arte, Mitrofan, Dorcas eta Tadeuz izan ziren Ikazkin Nagusiak.
‎Arreta berezia merezi du telebista lokalen kasuak. Izan ere, seinale analogikoaren itzalaldia baliatu du Administrazioak artean arautu barik zegoen sektore bat arautzeko. EAEri dagokionez, 15 barrutitan banatu zen mapa, barruti bakoitzarentzako multiplex bana (lau katerentzako lekua, beraz) gordeta.
‎Esaterako, lan baldintzetan inbertitzen duten enpresak saritu, ez soilik diru-laguntza gehiago jasotzeko, ez bada zerga gutxiago ordaintzeko. Arlo publikoan, berriz, komunikabide publikoetarako lanean ari diren azpikontratetako langileen egoera aztertzea eta lan baldintza duinak exijitzea ezinbestekoa du administrazioak. Lan bera egitearren soldata kopuru erdiak ordaintzea ez baita bidezkoa, are gutxiago arlo publikotik politika hori bultzatzen denean.
‎Kontsumo txikiko bonbillak Bestalde, ministroak kontsumo txikiko bonbillak doan banatzea defendatu zuen, bere sailaren ekimena. 2009ko entregak 50 milioi euroko kostua izango du administrazioarentzat, eta, horri esker, etxe bakoitzak gutxienez zortzi euro aurreztuko ditu, 20 milioi etxerekin biderkatuta, guztira 160 milioi euro gutxiago, hau da, %220 gutxiago. Bonbilla bakoitzak zortzi urteko iraupena duenez, 1.280 milioi aurreztu zituen, eta %2.500 irabazi.
‎ETEak Bestalde, Espainiako Enpresa Txiki eta Ertainen Konfederazioko (CEPYME) lehendakari Jesús Bárcenasek dio administrazio publikoek 33.000 milioi euro zor dizkietela enpresa txiki eta ertainei, eta ordainketa zortzi hilabete atzeratuko dela. Barcenasek azaltzen du administrazioen berankortasuna ez dela gauza berria, baina krisi ekonomikoarekin areagotu da, eta horren ondorioak negatiboagoak dira orain, kredituak lortzeko zailtasunak direla eta. Konpainia handiak ere atzeratzen ari dira txikien ordainketan, CEPYMEko lehendakariak dioenez.
‎Euskal Herrian, berriz, azterketak euskaraz egin ahal izateko oztopoak eta zigorrak pairatu dituzte euskaldunek. LABeko zerbitzu publikoetako federazioko kide Arantza Sarasolak salatu du Administrazio Publikoak euskaldunak erabiltzaile eta langile gisa diskriminazioa pairatzen dutela.
‎LABek ezinbestekotzat jo du Administrazioa euskalduntzea, eta eskubide urratzeak publikoki eta juridikoki salatzeko dei egin die herritarrei. Kalitatezko zerbitzua eskaintzeko, herri langileak euskal herritar guztiak bere hizkuntzan tratatu behar ditu.
‎Espainiako Estatuko Administrazioak euskaldunokiko daukan jokaera salatu nahi du Administrazioan Euskaraz Taldeak.
‎Beasaingo kasuan, Dekretu horren arabera eskola publikoa gutxienez lau modu desberdinetan antolatzeko aukera dago. Zer irizpide jarraitu behar du administrazioak antolaketa bat edo bestea ezartzeko orduan. Irizpide ekonomizistak, irizpide pedagogikoak, irizpide demokratikoak, edo bestelako irizpideak?
‎Zergatik ez du administrazioak dirurik ematen musikarien profesionalizazioa sustatzeko?, itaundu zuen Osinagak. Beste arlo batzuetan ematen ditu laguntzak, esan zuen; esaterako, duela gutxi arte indarrean izan da programa bat, zeinen bitartez enpresa txikiei laguntza eman dien langile finko bat kontratatzeko.
‎Aceronix (%0, 25) baikor dabil: 2010ean ere akzioko 0,45 euroko dibidendua mantentzeko deliberoa hartu du Administrazio Kontseiluak. Aurten 112 milioi banatu dizkie akziodunei, 4 milioi akzio amortizatu ditu eta 200 milioiren inbertsioak egin.
2010
‎Alizia Etxarte konbentzituta dago jantokiari eutsiko diotela, eta hobetzen jarraituko dutela. Baina aldarrikatu du administrazioak bertako sukaldea duten jantokiak onartu egin behar dituela, eta eredu hau bultzatu behar duela: " Hau eraman daiteke jangela guztietara eta errebindikatu behar dugu janaria berton prestatzea.
‎Obren kontratazioa sortatan egitea erabaki du administrazio kontseiluak, eta banan banan lizitatuko dituzte enpresa ezberdinen eskuetan jartzeko, Tabakalerak komunikatu baten bidez jakinarazi duenez. Alboko eraikuntzak eraistea izango da lehen pausoa eta ondoren zimendatzea indartuko dute, nahiz eta egoera onean izan etorkizunean arazoak ekiditeko beharrezkoa baita, inguruan egin daitezkeen lanengatik.
‎Alberto Surio EITBko zuzendari nagusiak astearte honetan, urtarrilaren 26an, ETBko programazio berria aurkeztu du Administrazio Kontseiluaren aurrean. Bestalde, Patxi Arratibel EITBko Estrategia zuzendariak 2009ko audientzien berri ere eman du bilera horretan.
‎Bestalde, Patxi Arratibel EITBko Estrategia zuzendariak 2009 audientzien berri ere eman du Administrazio Kontseiluko bileran. Telebistari dagokionez, ETBk% 16,9ko audientzia zatiarekin itxi du urtea.
‎Alberto Surio EITBko zuzendari nagusiak EITBren 2010 Estrategia Planaren aurrerapena aurkeztu du Administrazio Kontseiluaren aurrean. Helburu estrategikoen artean honako hauek agertzen dira plan berrian:
‎Alberto Surio EITBko zuzendari nagusiak estilo liburua lantzeko prozesua abian jarri dela berri eman du Administrazio Kontseiluan. Estilo liburu honek kazetaritza hizkuntzaren jarraibideak, trataera editoriala eta taldeko hedabide ezberdinetan emititzeko modua bateratuko du.
‎Garatu nahi badugu, azpiegitura onenak behar dira. Hegaldi merkeen aldeko apostua egin du administrazioari laguntza eskatuz: estratejikoa dela pentsatzen badute, diru lagundu lukete.
‎Euskarazko ikasmaterialgintza arautu egin du Sailak, batetik, eta diruz lagundu bestetik. Edukiz eta kalitate teknikoz onargarria, hizkuntza aldetik egokia eta prezioz erdarazkoaren parekoa izango zen materialgintza bultzatu du administrazioak. Aurrerago zehaztuko den EIMA programaren bidez egin du hori, batez ere.
‎Bada, Auzmendi jaunak inoiz ez du presentzia horretaz ezer esan, ez ta protestarik egin ere. Alegia, bere portaerak garbi azalarazten du Administrazio Kontseiluaren bilera haiek antzespen hutsa zirela, onartu egiten baitzu (t) en komisarioaren presentzia eta, horrenbestez, Kontseilua bera ETAren zerbitzuan zegoela?. Gezur borobila!
‎Adibidez, udalak plan partziala edo plan orokorra onartuaurretik, erkidegoko edo lurralde historikoko iritzia jaso behar du. Prozeduranematen du administrazio haiek planei baimena eman behar dietela.
‎– Zein informazio argitaratu behar du administrazioak?
‎– Arau edo planen proiektua argitaratu behar du administrazioak.
‎lehen urtean %6ko deskontua aplikatzen du etxeko ordainagirietan, eta bezero berrientzat bakarrik, hilean 42 eurorainoko hobaria aurreikusten du. Ez du administrazio eta mantentze komisiorik. VISA Classic eta 4B MasterCard txartelak doan lor daitezke.
‎Fakturazio elektronikoak garrantzia hartzen du administrazio eta kontabilitate sektorean. Paperaren ordez dokumentu informatikoak erabiltzeak arindu egiten ditu kobratzeko kudeaketak, eta nabarmen merkatzen ditu kostuak.
‎zehhhra Hezkuntzarako eskubidea berdintasun printzipioaren araberakoa da. Horretarako, Hezkuntzari buruzko Lege Organikoak (LOE 2006) ezartzen du administrazio publikoek konpentsaziozko ekintzak garatu behar dituztela egoera ahuletan dauden pertsonei, taldeei eta lurralde eremuei laguntzeko. Neurri horietako bat eskola egoitza publikoak dira, egunero ikastetxe batera joan ezin diren ikasleentzat pentsatutako zerbitzua, etxetik urrun egoteagatik, garraio faltagatik edo beste familia egoera batzuengatik.
‎GKEak salatu du administrazioek lehentasuna ematen diotela suteak itzaltzeko inbertsioari, prebentzioaren kaltetan
‎Onuradunak etxetresna elektrikoak bere erabilerarako erabili eta ohiko bizileku iraunkorrean instalatu behar ditu. Gainera, banku kontu bat izan behar du Administrazioak diru-laguntzari dagokion dirua sartzeko. Onuradunak diru-laguntza jaso dezakeen etxetresna elektriko bakoitzeko laguntza bat jaso dezake.
‎Administrazio publikoen erdiak baino gehiagok (ministerioak, udalak eta autonomia erkidegoak), %59, 8k, ez dute faktura elektronikoa erabiltzen eta ez dute horretarako planik. Aurtengo abuztura arte aztertutako 286 administrazio erakundeen %40k bakarrik adierazi zuen faktura elektronikoa erabili zuela edo egiteko asmoa zuela; horrek esan nahi du Administrazioaren erdiak baino gehiagok ez duela sistema hori ezartzeko epea beteko (legeak urriaren 30erako ezartzen du epe hori). Administrazio motei dagokienez, autonomia erkidegoak dira aurreratuenak, %60 prestatuta dago edo laster egongo dira faktura elektronikoak jasotzeko.
‎Inkestatutakoen hiru laurdenek baino gehiagok (%78, 3k) uste du zergak ez direla modu bidezkoan kobratzen, hau da, gehien dutenek ez dutela gehiago ordaintzen. Gainera, espainiarren %84, 8k uste du iruzur fiskal handia edo nahikoa dagoela, eta erdiak baino gehiagok (%56, 4) uste du Administrazioak ahalegin gutxi edo oso gutxi egiten duela horri aurre egiteko. Herritarren %56, 4k onartzen du zergak beharrezkoak direla Estatuak zerbitzu publikoak eman ahal izateko, nahiz eta nahiko kritikoak diren zerbitzu horiekin, eta soilik osasuna eta azpiegiturak salbatzen dira, uztailean egindako azterlan honen arabera.
2011
‎Gastu publikoaren bilakaera barne produktu gordin nominalarekin, alegia, ekonomiaren hazkundearekin lotzea nahi du. Hala, hazkunde aurreikuspenak betetzen dituen heinean, diru gehiago edo gutxiago gastatu ahal izango du Administrazioak. Estatuei eta udalei eragingo lieke aldaketak; ez, ordea, autonomia erkidegoei, legeak haien finantza askatasuna babesten duelako.
‎«Tarte honetan etorkinen eskubideak garatu gabe egon dira».Etorkinen babes faltaImmigrazioaren inguruko eskumenak estatuarenak diren arren, Espainiako Polizia ez den beste segurtasun indarrek kontrol neurrietan gero eta zeresan handiagoa hartzen hasi direla ohartarazi dute. Batez ere udaltzaingoen jarrera nabarmendu nahi izan dute; Donostian eta Bilbon azken aldian izandako istiluak gogorarazi dituzte.De la Fuentek modu honetan laburbildu du administrazioen jarduna: «Albistea argia da:
‎«Horrek dena erraztu zien». Hartara, elkarteak uste du administrazio publikoen erantzukizuna hor dagoela, ez zutelako kontrolatu dokumentazio «irregular, eragingabe eta iruzurrezkoa».Eskumenetatik kanpoLegebiltzarrean ordezkatuta dauden alderdi guztien elkartasuna jaso dute SOS Haur Lapurtuak elkarteko kideek. «Deigarria da orain arte izan duzuen bakardadea, zuek hartu behar izatea ikerketen eta bilaketen gidaritza.
‎Euskaldundu nahi dutenek zailtasun gehiago izango dituzte».Bilbaok azaldu du hitzarmen bidezko jarduera ere nabarmen jaitsi dela. «Horrek esan nahi du administrazioak helduen euskalduntzera bideratzen dituen langileak gero eta gutxiago direla. Hizkuntz eskubideen urraketaren ikuspegitik oso berri kezkagarria da hori».Horrekin batera, euskarazko hedabideetarako diru laguntzak jaitsi izana salatu du Bilbaok.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 198 (1,30)
ukan 68 (0,45)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia