2001
|
|
1 ► 0, 125 km luze diren 12 tren, bata bestearen ondoan ezarri
|
dituzte
, ikuskatzeko.
|
|
7 ► Lau artzainek beren artaldeak konparatzen
|
dituzte
. Ximunek Lukasek baino 8 ardi gutiago du; Xanek Mirenek baino 2 aldiz ardi gutiago.
|
2002
|
|
[! I 2 bildumaren batzeari doakion berdintza egin. 44 orrialdean ez bezala, hemen zenbakiak emaiten dira; ikasleek zenbaki horiei doazkien bildumak asmatu behar
|
dituzte
.
|
|
65 orrialdean bezalako ariketak. B rentzat, zenbaki hitzak ez ditzakete zuzenean kopia ikasleek (ereduzko zerrenda orri bestaldean baita); gogoan atxiki behar
|
dituzte
65 orrialdean" gogoan hartu" dituztenetik orrialde honetan eman arte. Gisa horretan, memoria lantzen dute.
|
|
[El Klik klak kartoiak (ikus 13 or.): hemen aurkezten diren kartoiek 3 puntu multzo erakusten
|
dituzte
, multzo bakoitza 1, 2 edo 3 puntukoa, adibidez:
|
|
{ 7S. orrialdean bezala). baliatzen dutela ohartu. Diruaren taula erabil daiteke (fitxategiaren bukaeran ikus). lkasleek 10 euroko billeteak baizik ez baitituzte, egoera honetan ere deskonposaketak 10ekin egin
|
dituzte
. C eta D jardueretan, ikasleek billeteak eta txanponak eskematikoki marrazten dituzte, 104 orrialdeko A jardueran bezala.
|
|
Diruaren taula erabil daiteke (fitxategiaren bukaeran ikus). lkasleek 10 euroko billeteak baizik ez baitituzte, egoera honetan ere deskonposaketak 10ekin egin dituzte. C eta D jardueretan, ikasleek billeteak eta txanponak eskematikoki marrazten
|
dituzte
, 104 orrialdeko A jardueran bezala.
|
|
Konta eta marra. t> Baina menturaz, haur batzuek lehenik puntuak kokatuko
|
dituzte
eta ondotik aldeak eginen. Orduan Zirrimarrak irudi bakoitzean bi huts egin dituela, aldi guziz bi puntu gaizki kokatu baititu, pentsa dezakete.
|
|
• kutxak eta kanikak marrazten
|
dituzte
(adibidez, marra handiak 10eko kutxen irudikatzeko eta Dedek bezala antolatu ttittak kanika bakarrentzat}.
|
|
Buruketa: gauza zenbaiten prezio orokorra haien prezioen batura dela ulertu (ikasleek 2 zifrako 2 zenbakiren baturen kalkuluaz dituzten ezagutzak erabili
|
dituzte
).
|
|
5 puntu+ 3 puntu 10 irudikatzen duen" Kanikarren k•utx•an*)}_ • emaiten
|
dituzte
zenbakien ikasketetan berriki egin ikerketen emaitzek.
|
|
Jarduera batek CP mailan ezinbestekoak diren jakingai eta jokamoldeak galdatzen dituelarik, usu proposatzen dugu (lehenbizikorik kolorezko laukian agertzen dugu). Ko/ ore gri� seko laukietan berriz erakusten ditugularik, haur gehienek trebatzeko baliatzen
|
dituzte
baina beste batzuentzat ikas� teko parada gehiago gertatzen da. Gisa horretan, ikasteko epe" normala" luzatua da.
|
|
• Gidaliburuan, behartuak diren haurrendako beste jarduera zenbait ere aurkituko
|
dituzte
irakasleek. e an aiseago abia
|
2005
|
|
Argitaratzaileek jende eta erakunde hauek eskertzen
|
dituzte
: edukiaren lantzen lagundu duten irakasleak, Antton Kurutxarri historia irakaslea eta Marko Armspach marrazkilaria irudiak edota testuak eskaini dituzten idazleak, argazkilariak, argitaletxeak eta erakundeak, eta bereziki:
|
2008
|
|
• Eta horregatik
|
dituzte
soldaduek arrastatzen, galdatu zuen Pedrok.
|
2012
|
|
• Testuan nola deitzen
|
dituzte
itsasoan ibiltzen diren itsasontziak. Zergatik zaie ontziei neke porturatzea?
|
|
• Zein jantzik eta zein muntadurak
|
dituzte
hiru ordenak ontsa irudikatzen?
|
|
• Non dira frantses soldaduak? Zein arma baliatzen
|
dituzte
–Zer jarrera dute?
|
|
Mano Curutcharry idazleak eta IKAS argitaletxeak jende hauek eskertzen
|
dituzte
:
|
|
Bestalde, erakunde hauek eskertzen
|
dituzte
: Baionako euskal museoa, Pirinio Atlantiketako Kontseilu nagusiko Ondare kontserbazio zerbitzua eta artxibategia, Baionako mediateka, bai eta Euskaltzaindia.
|
|
• Nolako jantziak
|
dituzte
–Armatuak ote dira?
|
|
• Soldaduek eta zibil katolikoek nola sarraskitzen
|
dituzte
protestanteak. Zer armarekin?
|
|
Ongi horniturik diren Espainiako beste eskualdetatik etortzen dira. Hemen mahastien ordez sagarrondoak landatzen
|
dituzte
(...). Jende xumeak," sagarno" deitu sagarrez egindako arnoa edaten du.
|
|
Hor dute gizonek denbora pasatzen, pilotan, birla jokoan eta beste joko frankotan. Baionan arkabuz arras onak ekoizten
|
dituzte
."(...)
|
|
Astearte inauteri da, eskolako haurren eta gazteriaren besta. Parisen hotz egiten du; emazteek eskuak eta besoak mahuka erdi beroen barnean begiratzen
|
dituzte
. Jende helduak bezala jantzirik, haurrak jostatzen dira, jukutriak eginez edo jendeak enganatu nahiz.
|
|
• Haurrek bixkotxak erosten edo ebasten
|
dituzte
.
|
|
◦ Nafarroako Estatuek 1787ko eta 1788ko urte hezeak aipatzen
|
dituzte
, bai eta haien ondorio latzak ere: arno guti edo kalitate txarrekoa, gari guti, arto bihiak selauruetan usteltzen, uholdeak alorretan...
|
|
Buru gainean ematen dituzten otarreetan garraiatzen
|
dituzte
. Oihal zuri batez estalirik, otarre bakoitzean milako bat arrain kokatzen da.
|
2013
|
|
(2 eta 3 argazkiak, 5 or.) f) Euriak, haizeak, ur bideek eta itsasoak higadura diferentziala eragiten dute, hots, harriak, duten beraztasunaren (samurtasunaren) arabera, ezberdinki desegiten
|
dituzte
.
|
|
2 eta 3 Flyscharen geruzek malda ezberdinak
|
dituzte
.
|
|
Malda handiaren, haizearen, eta itsasoaren erasoengatik, lurzorua mehea da. Gainera, uhinek itsasoko ur ziliporta erregarriak igortzen
|
dituzte
gelditu gabe. Ondorioz, itsas ezpondetako landaredia baldintza horiei buru egiteko gai izan behar da.
|
|
Alabaina, artaldeek pentze zabalak gelditu gabe artatzen
|
dituzte
. Artzainek peza batetik bestera eramaten dituzte, ondorioz, berroek ez dezakete gaina har, eta, bestalde, gehiegizko larratzetik begiratzen dituzte.
|
|
Alabaina, artaldeek pentze zabalak gelditu gabe artatzen dituzte. Artzainek peza batetik bestera eramaten
|
dituzte
, ondorioz, berroek ez dezakete gaina har, eta, bestalde, gehiegizko larratzetik begiratzen dituzte. Pentzeek eremu handia estaltzen baitute, denak molde ezberdinetan baliatzen ahal dira.
|
|
Alabaina, artaldeek pentze zabalak gelditu gabe artatzen dituzte. Artzainek peza batetik bestera eramaten dituzte, ondorioz, berroek ez dezakete gaina har, eta, bestalde, gehiegizko larratzetik begiratzen
|
dituzte
. Pentzeek eremu handia estaltzen baitute, denak molde ezberdinetan baliatzen ahal dira.
|
2015
|
|
• Zizelkadurek harrapatu
|
dituzte
–galdegin zuen Eloik, kezkaturik.
|
2016
|
|
• Haurrek eginbeharrak ahoz adierazi behar
|
dituzte
.
|
|
Azeriek untxien buztana harrapatu behar dute. Untxiek azeriak saihestu behar
|
dituzte
.
|
|
programa berrietan zehaztu gaitasun bereziez jabe daitezen. Ondotik kolegioan barnatuko
|
dituzte
.
|
|
Proposatu material motak eta igeriguneen antolamenduak haurren mugimenduak baldintzatzen
|
dituzte
. ekintzak eta sentsazioak errazten ditu irudimena eta jokoa bultzatzen ditu segurtamena ematen du
|
|
• Zamaketariek objektuak 1 etxetik 2 etxera eramaten
|
dituzte
.
|
|
Borobileko haurrak lekualdatzen dira, objektua proposatu bezala erabiliz. Aldizka, haurrek objektua erabiltzeko proposamenak egiten
|
dituzte
, haren funtzioa aldatzeko.
|
|
◦ Binaka: bi pertsonaiek elkarrenganako sentimenduak
|
dituzte
.
|
|
Binaka, bi makila atxikitzen
|
dituzte
, muturretatik, esku ahurraz. Ariketa hori isiltasunean egin behar da (giro musika ezti eta lasaia ezartzen ahal da).
|
|
Objektuak mugiarazten ote
|
dituzte
–
|
|
Eszenatokiaren mugak kontuan hartzen ote
|
dituzte
–
|
|
Postura ezberdinak eta harrigarriak atzematen ote
|
dituzte
–
|
|
◦ Ikastaldearen erdi batek besteari bere dantza aurkezten dio; dantzaren osatzeko, bi arau bete behar
|
dituzte
: bi aldiz gunez aldatzea eta argazki posturak hartzea dantzaren hastapenean eta bukaeran.
|
|
Gorputzaz aritzea eta nork bere burua adieraztea Motrizitate jarduerek eta gorputz esperientziek haurren mugimenduak, zentzumenak, afektuak eta adimen ahalmenak garatzen
|
dituzte
. Esploratzeko, nork bere burua adierazteko eta aritzeko parada ematen dute, lehenik ingurumen ezagunean, eta gero eta berriagoetan.
|
|
Haurrek beren gorputzaren ahalmenak ezagutzen
|
dituzte
; segurtasun osoz aritzen ikasten dute, arrisku neurtuak hartzea onartuz; gisa berean, energia kontrolatuz indarrak egiten ikasten dute. Sentitzen dutena adierazten dute, jarduerak eta erabili edo eskukatu objektuak izendatzen dituzte, zer egin nahi duten erraten dute.
|
|
Haurrek beren gorputzaren ahalmenak ezagutzen dituzte; segurtasun osoz aritzen ikasten dute, arrisku neurtuak hartzea onartuz; gisa berean, energia kontrolatuz indarrak egiten ikasten dute. Sentitzen dutena adierazten dute, jarduerak eta erabili edo eskukatu objektuak izendatzen
|
dituzte
, zer egin nahi duten erraten dute.
|
|
Jarduera fisiko libre edo gidatuak ingurumen mota desberdinetan praktikatuz, haurrek mugimendu gaitasunak garatzen dituzte, lekualdatuz (laster eginez, herrestan ibiliz, jauzi eginez, itzulipurdiak eginez, lerratuz, eskalatuz, igeri eginez...), oreka landuz, eskukatuz (mugiaraziz, tiratuz, pusatuz) edo objektuak aurtikiz eta harrapatuz. Jarduera horiek osatzeko, pilota jokoak, aurkarien arteko jokoak, trebetasun jokoak egiten
|
dituzte
. Haurrek ekintzak koordinatzen eta lotzen dituzte.
|
|
Badakite zer dagoen aitzinean, gibelean, gainean, azpian, eta eskuin, ezker, urrun eta hurbil. Irakasleek sortu edo haurrek proposatu ibilbideen segitzen ikasten dute; lekualdaketak hitzez deskribatzen eta irudikatzen
|
dituzte
.
|
|
Hori, 1 zikloko irakasleak laguntzeko haurren berezko jokamoldeak aberasten. Emeki emeki, jarduera horiek haurrak ikaskuntza bereziagoetara bideratuko
|
dituzte
, 1 zikloan landu ekintza aditzak erabiliz.
|
|
Haurrek usaiaz kanpoko gauzak egiten
|
dituzte
.
|
|
Haurrek jokamolde egokiagoak eraikitzen
|
dituzte
.
|
|
Haurrek jestu egokiagoak egiten
|
dituzte
, jardueraren osagaien arabera.
|
|
Marrek jokamoldeak bideratzen
|
dituzte
eta antolamendua eta taldeen elkartzea errazten dute.
|
|
Bi eskolako bi ikastaldek kirol jarduera bera eginen dute. Ondotik bi eskoletarik batean jarduerak eginen
|
dituzte
kirol elkarretaratze baten karietara.
|
|
Irakasleek eta buraso laguntzaileek jarduerak ongi iragaten direla zaintzen dute, ikasleak eginbeharretan laguntzen
|
dituzte
, segurtasuna zaintzen dute, jardueren denbora doitzen dute, puntuak biltzen dituzte.
|
|
Irakasleek eta buraso laguntzaileek jarduerak ongi iragaten direla zaintzen dute, ikasleak eginbeharretan laguntzen dituzte, segurtasuna zaintzen dute, jardueren denbora doitzen dute, puntuak biltzen
|
dituzte
.
|
|
Irakasleek eta buraso laguntzaileek jarduerak ongi iragaten direla zaintzen dute, ikasleak eginbeharretan laguntzen
|
dituzte
, segurtasuna zaintzen dute, jardueren denbora doitzen dute, puntuak biltzen dituzte.
|
|
Irakasleek eta buraso laguntzaileek jarduerak ongi iragaten direla zaintzen dute, ikasleak eginbeharretan laguntzen dituzte, segurtasuna zaintzen dute, jardueren denbora doitzen dute, puntuak biltzen
|
dituzte
.
|
|
Irakasleek jarduerak eta egoerak urte guziez berritu behar
|
dituzte
, eta gero eta konplexuagoak izan behar dira. Jarduera horiek, haurrek anitz praktikatzeko gisan antolatu behar dira, hobetzeko parada izan dezaten; eta menderatu dituzten gaitasun berriak azpimarratu behar zaizkie.
|
|
Jarduera fisiko libre edo gidatuak ingurumen mota desberdinetan praktikatuz, haurrek mugimendu gaitasunak garatzen
|
dituzte
, lekualdatuz (laster eginez, herrestan ibiliz, jauzi eginez, itzulipurdiak eginez, lerratuz, eskalatuz, igeri eginez...), oreka landuz, eskukatuz (mugiaraziz, tiratuz, pusatuz) edo objektuak aurtikiz eta harrapatuz. Jarduera horiek osatzeko, pilota jokoak, aurkarien arteko jokoak, trebetasun jokoak egiten dituzte.
|
|
Jarduera horiek osatzeko, pilota jokoak, aurkarien arteko jokoak, trebetasun jokoak egiten dituzte. Haurrek ekintzak koordinatzen eta lotzen
|
dituzte
. Motrizitate mugimenduak egokitzen dituzte, jestu eraginkorrak eta zehatzak egiteko gisan.
|
|
Haurrek ekintzak koordinatzen eta lotzen dituzte. Motrizitate mugimenduak egokitzen
|
dituzte
, jestu eraginkorrak eta zehatzak egiteko gisan.
|
|
Jarduera arautuak eginez, egokitzapen eta lankidetza gaitasunak lantzen
|
dituzte
, eta talde egoerek sortzen dituzten oztopoak ulertzen eta onartzen dituzte.
|
|
Jarduera arautuak eginez, egokitzapen eta lankidetza gaitasunak lantzen dituzte, eta talde egoerek sortzen dituzten oztopoak ulertzen eta onartzen
|
dituzte
.
|
|
Arte adierazpeneko jarduerek, hots, ingurutxoek, dantza jokoek, mimoak eta dantzak bi arlo garatzen
|
dituzte
aldi berean: jestu kontrolatu baten bidez adieraztea eta irudimena lantzea.
|
|
Beste 200 metroren buruan, hasiberrien taldea biltzen dute. Azken 400 metroak 3 taldeek elkarrekin egiten
|
dituzte
.
|
|
Gorputz heziketaren bidez, haurrei indarraren eta jarraikitasunaren zentzua irakasten zaie. Horrela nozioez jabetzen dira (adibidez, denboraren eta espazioaren arteko loturaz), eta egun guzietako bizian baliagarri izanen zaizkien gaitasunak eraikitzen
|
dituzte
(nork bere burua toki batean ematea, arrisku egoera batez ohartzea...). kirol eta gorputz heziketak arauaren nozioa erabilarazten die, nozio hori hobeki ulertzeko, biziarazteko, eta, beraz, balio sozial eta moralen berenganatzeko.
|
|
2 zikloan proposatzen diren gorputz jardueren bidez, haurrek gorputz esperientziak bizi behar
|
dituzte
.
|
|
Gorputz eta kirol heziketako jarduera zenbaitek zaintza sendoagoa eta segurtasun neurri bereziak behar
|
dituzte
(banakako eta talde segurtasun hornidurak, zaintza dispositibo bereziak...). Jarduera horiek plantan ezarri behar dira kasu eginez eta indarrean diren arauei jarraikiz.
|
|
Taldeek gauzatzen
|
dituzte
irakasleak plantan ezarri antolamenduaren egoera guziak: joko librea edota gidatuak eta jarduera guneak.
|
|
Biltzaileek baloi galduak jokozainaren biltegira eramanen
|
dituzte
. Baloiak aurkarien guneko zola behin bederen hunkitu behar du.
|
|
Jokalariek ez
|
dituzte
lekuan berean jartzen da. jartzen da. Egoera berezirik ez.
|
|
Jokalariek aterpeak erabiliko
|
dituzte
sorginek ez ditzaten hunki.
|
|
Jokalariak ahal bezain kopuru handian izan dira jokoaren bukaera seinalean. Bi sorginek ahal bezainbat jokalari hunki
|
dituzte
.
|
|
Jokalariek ez dute beren burua utzi behar sorgin batek hunkitzera. Sorginek jokalariak harrapatu behar
|
dituzte
ahal bezain zalu.
|
|
Biziki baloi guti ezartzen
|
dituzte
.
|
|
Jokalari zenbaitek ez
|
dituzte
joko eremuaren mugak errespetatzen. ikasleek ez dituzte arauak errespetatzen.
|
|
Jokalari zenbaitek ez dituzte joko eremuaren mugak errespetatzen. ikasleek ez
|
dituzte
arauak errespetatzen.
|
|
Untxiek objektuak mugituko
|
dituzte
kutxa batetik bestera.
|
|
Biltzaileek baloi galduak jokozainaren biltegira eramaten
|
dituzte
.
|
|
• Biltzaileek biltzen
|
dituzte
ateratzen diren baloiak eta jokozainaren ondoko kutxan ezartzen.
|
|
Bi kapitainak kolore desberdinek bereizten
|
dituzte
.
|
|
• Taldeek eginkizunak trukatzen
|
dituzte
joko denbora bukatu orduko.
|
|
• Biltzaileek baloi galduak jokozainaren biltegira eramaten
|
dituzte
.
|
|
▪ Eremu libreak erabiltzen ote
|
dituzte
–
|
|
▪ Aurkariak harrapatzen ote
|
dituzte
–
|
|
Bi pertsonaiek batak bestearen aldera sentimentuak sentitzen
|
dituzte
.
|
|
Retro efektuak egiten? Uztaiak birarazten ote
|
dituzte
–itzulikarazten?
|
|
Xingola kulunkarazten eta biribilkatzen ote dute? zirkuluak egiten ote
|
dituzte
–
|
|
Helburua: programa berrietan zehaztu gaitasun bereziez jabe daitezen. ondotik kolegioan barnatuko
|
dituzte
. Jarduera hori hautatzea, beste jarduerentzat bezala, eskolako pedagogia taldearen hautua da.
|
|
Igerilekuaren eta hango materialaren antolamendua igerilekuko material motak eta igerigunearen antolamenduak haurren mugimenduak baldintzatzen
|
dituzte
. irudimena eta jokoa sustatzen ditu.
|
|
• ile luzeak dituzten neskek ileak lotu
|
dituzte
.
|
|
berinak haurren begien arteko tarteari egokiak, kalitatezko ekaiez eginak... Gomendatzen da ikasgelan behar den denbora hartzea, erakusteko betaurrekoak nola ezartzen diren, haurrak ez duelako sekula bere baitarik egiten:" berinak" begi gainean ezar, elastikoa burezurraren gainaldera tira, puntu gorenean ezar (haurrek naturalki lepo gibelean ezartzen
|
dituzte
, betaurrekoen eraginkortasun hermetikoa ezeztatuz), behar bezala ezarri ondoan," berinen" gainean zapatu aire soberakina aterarazteko, elastikoaren tentsioa egokia dela segurtatu (ez tinkiegi, ez laxoegi).
|
|
Bildu ezagutzak deskubritzen
|
dituzte
, entseatzen, berriz bizitzen.
|
|
Haur guziak elkarrekin, eginbehar berarekin. Bildu ezagutzak berriz bizitzen
|
dituzte
.
|
|
Haur guziak elkarrekin, eginbehar berarekin. Bildu ezagutzak berriz bizitzen
|
dituzte
.
|