Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 47

2004
‎—Edozein modutara —jarraitu zuen La Vachek seriotuz—, zeozer grabea gertatuko da laster. Esan nizun lehengoan, oraindik tiroak entzungo ditugu gure haranean. Eztenas izugarri haserre dago.
2010
‎" Bertze nazione guziek beren gazetak badituzte eta gu hainbertze garelarik hedatuak Pazfikoko kostan, ez da justu baizik junta giten denak berriketari baten medioz. Gure intresak, hemen bederen, igualtsuak dira eta gure mintzo ederraren medioz bat bertzen berriak jakiten ahal ditugu gure lekutik higitu gabe[_].
‎nola egin liteke bestalde hizkuntzahuste hau uzkailtzeko? hauek ditugu gure buruei egin beharrezko galderak naski.
‎1117. Fatima Zohra Imalyene, Assia Djebar izenarekin ezagunagoa den idazle eta zinegilearen hitzak: " Gizonek lau emazte legezko izateko eskubidearekin jarraitzen duten artean, nire sasoiko neskatoek sorterria koloniaren uztarpetik libratu baino apur bat lehenagokoeklau hizkuntza izaten ditugu gure gogoa adierazteko, arnasestuka hasi orduko: frantsesa ezkutuan idazteko; arabiera Jainkoarentzako gure hasperenetarako; libiera berberea gure arbasoak topatzeko.
2011
‎Dakigun gauza da orobat, suge, barexka, har eta marmutxak, sagar zenbaitekin, direla sagarroiaren hazkurria. Baina, lehen hotzek hiltzen ohi dituzte barexkak eta marmutxak; harrak, hotzaren ihesi, sartzen ohi dira barna lurpean, edo arbolen barnean; orobat egiten ohi dute sugeek; sagarrak aldiz biltzen ditugu guk barnerat eta ematen sagarroiaren helmenetik urrun.
‎Arrainak ura nola, holaxe behar omen ditugu guk, gizakiok, endorfinak. Zoriontsu biziko bagara, barnean ditugun substantzia horiek dantzan jarriz askatu behar ditugu.
‎Beno, azkenean iritsi da abiatzeko momentua, eta bake santua! Han utzi ditugu gure atzean gurasoak eskuez agur egiten. Pare bat ama zeuden paineluarekin agurtzen, hori baino gauza erridikuluagorik ikusi al da inoiz?
2012
‎Ez ditugu gure eskubideak exigitu behar dioeuskaldunok ezberdinak garelako, baizik eta beste herriak bezalakoak garelako, besteen berdin berdinak. 93
2013
‎Oharkabean edo ohartuta, gizartegintza edo herrigintza zibil autonomo batean kiribilduta ikusi ditugu gure buruak. Bidean ohartu gara helburu euskalgilea bezain presente dagoela guretzat bide autoeratzailea.
2014
‎—Batzuetan, militarrok gehiegizko zuhurtziaz burutzen ditugu gure zereginak. Baina, uler ezazu, segurtasuna da aurren aurrenekoa.
‎Elizak gakotzen duen gizartean dena bekatu da: " hitz larriak, itsuskeria horiek ez ditugu guk erraiten, baina Satanek. Normal da, gaixtoak dira, apezak erakutsi digu".
‎Hor dira ezpain gorriak eta pantalonak, mutikoak bezala beztitzea. Hiriaren pozoia edanik ez dira hemen egonen ardura baina ikusten ditugu gure etxeko albumetan, belarren ondotik anaia, kusia eta auzoa besarkatzen haur denborako irriarekin, mutikoen artean ontsa, arkadia galdu horretan, galtzetan. Mendekoste gereziak eta beste liburuan deia aipatu zuen giro hori Jatsuko Etxeparek.
‎Ekintza situazioak treatralak dira biziki eta bi estaia badira. Herriko mutilaren kridak dekoratua eta azalpena behar gabetzen ditu, tenorea, lekua egokitzen ditugu gure herrikoari, ezagutzen dugun herriko mutila proiektatzen. Kasik erran nezake begiak hetsirik, atabala entzun orduko jendeak badakiela zer den.
2015
‎Halako iragarkiak maiz ikusten ditugu gure kaleetan. Lanerako bere burua eskaintzen diguten horiek bere burua aurkeztu nahi dute hitz gutxiko mezu labur baina erakargarrietan.
‎Horregatik, euskal Zera zer den praktiketan definitu eta praktiketan erregistratzen dugu; bai eta aparteko diskurtso eta eledun gisa agertzen diren beste praktika batzuetan. Zeinetan inbertitu behar ditugu gure ahaleginak. Nik ez dut baztertzen diskurtso edo signifikatze praktikak berariaz lantzea.
‎Izan ere, praktikak berariaz eta oharrez jarduteko moduak izan daitezkeen bezala, ondo gorpuztuta sentitzen ditugun jarduerak ere izan baitaitezke. Batetik, nonbait, bizi formetan ondo errotuta dauden jokaerak praktika dira (horietan gu praktikatzen gara gu garenez) baina bestetik, norberaren ekimenez hasi diren ekintza ildoak ere praktika dira (horiek praktikatzen ditugu gu hala edo honela izan nahian, hori edo hau lortu asmoz). Bistan da, praktiken zentzua oso bestelakoa izango da praktikaren helburua bizitzea baldin bada (eta haietan gu nolabait praktikatzen bagara esplizituki xede hori kalkulatu barik), edo bestela, praktiken helburua asmoz eta erabakiz ezarritako interes edota xede jakin bat baldin bada.
‎Jakina, praktika baten traiektoria beti izaten da behatzailearen posizioarekikoa, ez praktikaren baitatik zehaztu ahal den ibilera bat. Zein neurritan, ordea, hautatzen ditugu gure posizioak. Hori da, hain zuzen, tradizioaren izenean jende askori lapurtu nahi zaion eskumena, posizioak iraultzeko eskumena, eta horrela, beraz, proiektuak eraikitzeko erabakimena.
‎Inork ez, nik dakidala. Dema ez da, horrenbestez, iraganaldi bakar bati gerorik eman eta segurtatzea, aitzitik, iraganaldi ugari behar ditugu gure geroak eraikitzeko.
‎Gure aurrekoak zergatik isildu ziren ikertzen dugu, isiltasun hura zerk eragina eta zerez egina zen ulertu nahian. Aitona amonen edo gurasoen arropak jantzita, haien kokalekuak antzezlekuan hartzen ditugu gure aurreko haien pare sentitze aldera; era horretan beraien isiltasuna ulertuko dugulakoan. Bitartean, gure hurrengoak azalpen bila datozkigu eta isilik geratzen gara.
‎3. Nafarroako Forua zaigu, honenbestez, gure izatearen arrazoi politikoa. Haren geroko enkoadramenduan garatuko ditugu gure espiritua eta gure eginkizuna.
‎Heroeen eta epikaren garaiak pasatutxo ditugu gure inguruetan, eta epika suzedaneoak bilatu behar izaten dira askotan, hori gabe borondate ekintzaileari eustea zailagoa baita. Ziurrenik osasungarria da epikaren beharra apaltzea, eta lirika berrituetan bermatzea gehiago gure jarduna.
‎Nazioa ez da euskararekin nahastu behar, komunikazio espazioak indartu behar ditugu gure hiru hizkuntzetan. Esana dugu ja, nazioa komunikazio espazio bat baita batik bat.84
‎Nafarroako Gobernuko kideen sarien parte dira. Ez ditugu guk asmatu, ez dira aparteko sariak, beti izan da horrela". Gerora Mirandak berak hasierako adierazpen horiek zehaztu behar izan zituen, epailearen aurrean eseri zenerako ez zitzaiolako komeni azpimarratzea gobernuko sariekin zerikusia zutela diru haiek eta are gutxiago bere kargu publikoaren osagarri moduko ordainketak zirela.
2016
‎" Bazter horiek ezagutzen ditugu gure eskuko bost erhiak bezala, hamabost urthe mariñel egon baigira eta askotan gure untzia hiri horietako ur hegietan baitzagon, bereziki Boue de Lapeyrere amiralaren azpiko zen untzian ginelarik".
‎Aldiz, idatzi zaharragoak ere badaude, aurrekoaren orekagarri. Ditugun datu apurretatik eta horiekin osatzen ditugun usteetatik ateratzen ditugu gure esleipenak egiteko irizpideak, zenbaitetan sendoak eta beste batzuetan arintxeagoak.
2017
‎Pentsa liteke desagertu egin direla, orduko mundua akitu egin den bezalaxe. Baina hor ditugu gure begira, zain. Eta ez dago zertan txonbo egin etimologiaren ozeano prozelosoan, Florentzio Basalduak legez, igarri ahal izateko gosekil adjektibo hori goseak hil dela, hau da, miseria gorria —porca miserialexiko bihurtu zutela gure aurrekoek:
‎Gure irrika asetzetik gertu gertu dagoela, horra non danba din dan, danba din danhasten diren aldameneko lau kanpaiak bat batera jotzen, jo eta jo, zarata gorgarriak eginez. Hori aski ez eta, burrunbarekin bat etorriz, uso ale dezente hegan ikusten ditugu gure buruen arrasetik harat honat ziztuan pasatzen, ero moduan. Auskalo nondik irten diren hegaztiok, ziur, gure gaineko gangako zirrituetatik.
‎Beti esan digute euskarak ez duela senide ezagunik, ez bizirik eta ez hilik, eta honezkero ez zaiola aurkituko, eta horregatik ezin dela konparaketarik egin, eta antzinako euskara ezagutzeko bide bakarra berreraiketa dela. Ez ditugu guk gutxietsiko berreraiketa zentzuzkoen bertuteak, baina orain badugu zertxobait konparaketarako Mediterraneoko isla zoragarri batean. Hurbilago ere bai, baina hobe dugu deabruak ere dantzan jartzen dituen leku izena ez ahoskatzea.
2018
‎—Ez sentitu. Jekyll eta Hyde bizi ditugu gure gremiokoek. Batek telefono deiak erantzun eta denei" noski, egingo dut" esaten die.
2019
‎kota eta da adizkiarena: kota aukeratu ditugu gure azterketari amaiera emateko.
‎Taulako NOR NORK eskeman, orainekoen artean nahiko ongi egokitua aurkitzen ditugu gure oinarrizko adizkiak: dut/ ditut sailekoak.
‎Baina, guk bi abantaila izan ditugu: lehena, gure planteamenduari esker, esaldi motak kronologikoki sailkatzeko aukera izan dugu eta lan horretan elementu pilo bat aurkitu ditugu gurea aurrera eramateko; eta denen artean euskal aditza izan da emankorrena. Bigarrena, bazterketak egiteko ordena ezinbertzekoa delako, modu ordenatuan ibiltzerakoan, argia gure alde izan dugu.
‎Gure ikerketa egin ahala, hainbat ohar idatzi ditugu gure koadernoan:
‎Ikerketa amaituta izan dugunean, bi momentu desberdinetan aukera ezin hobeak izan ditugu guk egin duguna bertze ikertzaile batzuek erran dutenarekin konparatzeko:
‎Bada, Larramendiren arrazoiarekin eta gureekin ohar hauek jarri ditugu gure koadernoan:
‎Sailkapen horretan zehar galderak ere agertzen dira; baina, menderakuntza dela eta, mota hauetakoak dagoeneko baztertuak ditugu. Hori erran eta gero, gure ikuspuntutik banan banan aztertuko ditugu gure gaian sartu aitzin:
‎Aoristoaren erabilerari dagokionez, bere lerroa bertze mota batekoa da (bi lerro jarri ditugu gure grafikoan), hasiera eta amaiera duena: momentu batean indarrean jarri, denbora batean erabili eta bertze batean desagertu izana irudikatzeko.
2020
‎Istorio txiki hauek historia osatzen dute, familia baten historia, herri baten historia, garai baten historia. Denboraren poderioz haizeak eraman ez ditzan, ahanzturaren magalean gal ez daitezen, gordeko ditugu gure ondorengoentzat.
2021
‎Axola zaigun norbaiti eleberri edo poema liburu bat oparitzean, badakigu testuari buruz duen iritziak eragina izanen duela gugan. Lagun batek, maite dugun norbaitek edo maitale batek liburu bat paratzen badu gure eskuetan, bere gustu eta ideiak arakatzen ditugu testuan, berak azpimarratutako lerroek jakin mina pizten digute, ukituak sentitzen gara, hitz idatziekiko solasaldi pertsonal bat abiarazten dugu, indar handiagoz irekitzen uzten ditugu gure buru bihotzak haien misterioaren aurrean. Letra ozeano hartan, guretzat botilatutako mezu baten bila hasten gara.
‎Arrisku horrek orainean ere mehatxatzen gaitu. Baldin eta, joan den mendeko laurogeiko hamarkadan lehen ordenagailuak iritsi ondoren, gauza izan ez bagara gure memoria informatikoa birziklatzeko, lehenbizi floppy disk batetik 31/ 2ko disko batera, gero CD batera eta orain pen drive batera, mila aldiz galdu ditugu gure datuak, parte bat edo dena. Argi dago ordenagailu bakar batek ezin dituela irakurri informatikaren historiaurreko lehenbiziko diskete haiek.
‎Baina eginahal handiak egin dira literatura unibertsaleko oraingo eta lehengo liburu hoberenak gure hizkuntzara ekartzeko, eta, gure xumean, lan ederrak itzuli ditugu gurera, garrantzi handikoak gure hizkuntzaren eta kulturaren aberasgarri. Eskertzekoak dira editore eta itzultzaileen nekeak, ez baitzen hain erraza ondare kultural hori guztia euskaratzea, are gutxiago gure hizkuntza normalizatu gabe egonik, ez hizkuntzaren beraren corpusari dagokionez, ezta euskararen estatusari dagokionez ere, egoera diglosikoan bizi baikara oraindik.
2022
‎Te klase hauek ditugu gure artean:
‎Hauek ditugu gure artean fruta lehor ezagunak: mertxika eta melokotoi belarria, koko mamia, aran pasa edo melatua, gerezia (ginga eskartxatua), basaran gorria, kakia, piku melatua, datila, kiwi deshidratatua, sagarra, gaztaina, udarea, mangoa, papaia, anana, banana, tomatea, mahaspasa, zitrikoen azalak (limoi, kumkuat, lima, arabisagarra, laranja, mandarina), meloi mamia, etab. es:
‎XXI. mendeko gizakion histeria kronikoak eta somatizazio nahasmendu sintomak geroz eta agerikoagoak dira. Izan ere, minak ezabatu nahi ditugu gure bizitzatik. Egungo komunikabideen autolaguntza apur bat aski leloa da horren adierazle.
‎Batera agurtuko dugu gaur ilun ertzaeskutik hartuta, egunsenti guzti guztiak igarriko ditugu gure horretan esnatzen garenean eta batera, leihoan, goiz izarra izendatuko dugu helmugabatera pauso berean joatea bi eta hori barruetan igartzea, distantziak distantzia. edo aterpe.
‎Kantatu ditugu guk ere gure kanta batzuk, Txema, Manddi, Gexan eta lauron artean.
2023
‎Durangoko nobedadeekin osatutako otar kulturala. Inbidiak jota daude guztiak, liburu eta diskoak barra atzean daude, eskaparatean, eta denok ditugu gure preferentziak. Orain mailegu eske datozkit lagunak, eta listadespera osatu dut:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia