2004
|
|
Non ezarri euskarak behar duen hizkuntza politika eta alderdi politika hutsaren arteko marra iluna? Zein irizpideren arabera finkatuko
|
ditugu
euskarari dagozkion politika jardunak noiz diren zilegi eta mesedegarri. Zeren arabera adostu genituzke irizpide horiek?
|
|
lehenik, ezer askorik argitu ezin digutelako, eta, bigarrenik, neurriak hartzeko unean argibideak urri ditugulako. Pentsamendu dialektikoaren baliabideak, beraz, hil edo biziko lanabesak
|
ditugu
euskararen biziberritze asmoak diseinatzerakoan. Euskararen etorkizuna hemen bi erdarek duten etorkizunaren araberakoa izango da.
|
|
Leku horretan, bistan denez, goi mailako euskal jakintzak eta kulturak ez lukete zeresan nabarmenik izango, euskaldunon mintzairak ez baitu horretarako berezko gaitasun komunikatibo eta diskurtsiborik. Gogoan
|
ditugu
euskara kultura hizkuntzen mundutik kanpo, berezko keriak dituela-eta, ezarri duten gizaseme ohoretsuen izenak. Ez dugu hemen horien zerrendarik ipiniko.
|
|
Eta arkaismo zer dan erabakitzean, gogora gaitezen beti Nafarroa’z, Lapurdi’z, Baxenabarre’z eta Zuberoa’z. Eta orrela guk uste baño askoz ere biziago arkituko
|
ditugu
euskeraren berezitasuna eta jenioa, ezen ez Gipuzkoa eta Bizkaia bakarrik aztertzen ba ditugu.
|
|
Jendearekin mintzatzeko, esate baterako, ba
|
ditugu
euskeraz modu batzuk: hika, nola, zuka eta berorika.
|
2008
|
|
Kontuak kontu, noiz edo noiz aditzen
|
ditugu
euskaraz hezurmamitutako nazioaren aldeko deiadar sutsuak mundu abertzalean. Balio juzgu labur eta zehatzak dira, ez gogoeta teorikoaren uzta.
|
2015
|
|
Enbatan argitara emanikoek, batez beste 1,93; Eginekoek, 2,00; Ekaitzakoek, 2,12; Garakoek, 2,16; Deiakoek, 2,17, eta Le Journalekoek, 2, 37.164 Eskalan zenbat eta gorago joan, orduan eta euskarazko artikulu gutxiago ageri dira. Oro har, garrantzi handia (4 puntu) edo erabatekoa (5 puntu) duten artikulu gutxi topatu
|
ditugu
euskaraz.
|
|
Gaur egun, ordea, maileguak jatorrizko hizkuntzan jasotzen
|
ditugu
euskarara. Jakingo al zenuke
|
2016
|
|
Kontuak kontu, noiz edo noiz aditzen
|
ditugu
euskaraz hezurmamitutako nazioaren aldeko deiadar sutsuak mundu abertzalean. Balio juzgu labur eta zehatzak dira, ez gogoeta teorikoaren uzta.
|
2017
|
|
Hiztunak ez dauka berezko autonomiarik, ez da beregaina, hizkuntzaren gaineko gaitasun eta identitate auziotan. Sistema sozial elebidunaren kontraesanak atzeman behar
|
ditugu
euskararen komunitate nazionala zertan den jakiteko. Euskararen bilakaera soziala zerk baldintzatzen duen jakiteko.
|
|
Guk, erdaraz pentsatu eta euskaraz esan egiten ez dugunean ere, askotan, erdaraz ere balio lezaketen formulazioak bilatzen
|
ditugu
euskaraz. Baina euskaldun/ basko/ vasco kontzeptu (et) an barruti semantikoak ez dira balioberdinak, bata bestearen itzulpen doiak ez dira, esanahiek irrist egiten dute.
|
2019
|
|
Goizeko ihintzak belazeak nola, umorez busti behar
|
ditugu
euskararen inguruko diskurtsoak, euskararen irakaskuntza edo erabilera sustatzeko edo hizkera bizi eta adierazkorra indartzeko antolaturiko egitasmoak. Bizitza bera eta hizkuntzaren lanketa umore gehiagoz zipriztindu genituzke, eta euskal umorea sozializatzeko eta, publiko?
|
|
Hizkuntza normalizazioaren ikuspegitik ere, euskaldunok ahalik eta burujabetza mailarik handiena eta eremu administratibo desberdinen arteko harreman ahalik eta estuenak lortzen saiatu genuke, beraz, Europako bazter honetan. Zenbat eta botere politiko gehiago izan, orduan eta aukera gehiago izango
|
ditugu
euskararen eta euskal hizkuntza komunitatearen geroa bermatzeko. Zentzu honetan, euskal estatu batek kanpo injerentziarik gabeko hizkuntza politikak blindatzea eta bideratzea erraztuko luke.
|
|
Mucoa, Inma (2002). . Zergatik eta zertarako erabiltzen
|
ditugu
Euskara eta Gaztelera solasaldi berean. Kode aldaketaren funtzio pragmatikoak?.
|
|
Hizkuntza kalitatea txostenean adierazitako bidetik, euskararen irakaskuntza egokitasunaren parametrotik bideratu litzateke eta ez zuzentasunarenetik. Alegia, komunikazioa, ahozkotasuna eta erabilera bera jarri behar
|
ditugu
euskararen irakasketaren erdigunean. Ikuspegi hau, eskoletako normalkuntza plangintzetan txertatu behar da eta hezkuntza komunitate osoaren inplikazioa lortu.
|
|
Muñoa, Inma (2002). . Zergatik eta zertarako erabiltzen
|
ditugu
Euskara eta Gaztelera solasaldi berean. Kode aldaketaren funtzio pragmatikoak?.
|
|
Su horrek mantendu gaitu bizirik, eta su hori gabe nekez egingo dugu aurrera. Minoria horrek bultzatu zuen Pizkundea XX. mende hasieran, minoria hori izan da XX. mendeko berreskuratze prozesuaren eta kultur loraldiaren eragilea, eta minoria aktibo horri esker
|
ditugu
euskara batua, Berria eta euskal hedabideak, euskaltegiak, euskarazko irakaskuntza, euskaldundutako administrazio atalak, estatu hizkuntza batzuek baino Wikipedia osatuagoa, edo Twitter euskaraz.
|
2021
|
|
Mila tontakeria esaten
|
ditugu
euskararen inguruan eta mila mistifikazio errepikatzen ditugu. Euskaldun bakoitzari dagokio bere hizkuntza maitatzeko libertatea, berak nahi duen modura, bere eskubidea delako, bere gogoak agintzen diolako, egin dezake bere borondatea delako, motiborik ez du behar, besteen motiboak beretzat onak izan daitezke eta izan dezake berea baino ez den motibo bat edo batzuk.
|
|
Artearen eta literaturaren funtzioaren gaineko eztabaida amaigabean ere sartu zen, eta oso ezaguna da Henry James-ekin izan zuen diatriba (egile horren itzulpen apartak
|
ditugu
euskaraz: Koxka bat estuago, Joseba Urteaga Uria, Igela 1993; Europarrak, Irene Aldasoro Iturbe, Ibaizabal 1997; eta Aspernen paperak, Juan Garzia Garmendia, Igela 2000).
|