2008
|
|
Sailkapen probak erabili ondoren, ikasleak elkarren artean konparatu ahal izateko asmoz, eta ereduko hizkuntza helburuak aintzat harturik, proba berdinak erabili
|
ditugu
euskarazko nahiz gaztelaniazko komunikazio gaitasuna neurtzeko. Hauek dira horiek:
|
2009
|
|
Euskaraz ere noski. Horretan kontuan hartu behar
|
ditugu
euskarazko ortografia eta fonetika, maileguak egokitzeko orduan bereziki, gainerako hizkuntzetan egiten den antzera.
|
2011
|
|
Autokia ulertzeko euskara jakin behar da auto, tokia delako, baina erdaldun batek autoki ikusiko du arazo barik, «» hori nondik agertu den galdetu barik ere. Kasu lazgarriagoak
|
ditugu
euskarazko hitzak edo esaldiak, esan nahi dutenari guztiz sor, hautsi egiten dituztenetan: Leioan «Euskal Etxeen Plaza» izeneko plaza bat dago, erdaraz oso arrunta da ikustea «Plaza Euskal Etxeen», berdin gertatzen zaio Basauriko «Gudarien Etorbideari», erdaraz Avenida Guradien ematen baita.
|
|
Horiekin batera hizkuntza gaitasuna ere kontuan hartu behar dugu. Baina harrera egoeren tipologian zuzeneko eragile barik, bai ingurunearen definizioan, nola aldeko edo kontrako jarreretan zeharkako eragile gisa ari denez, aurrerago aztertuko
|
ditugu
euskara jakiteak eta ez jakiteak izan ditzakeen ondorioak.
|
|
Gogora ditzagun: (1) ez
|
ditugu
euskararentzat «eroso» diren sektoreak hautatu (dendak, tabernak, euskalgintzako enpresak?), (2) kanpoan utzi ditugu erakunde publikoak eta, oro har, merkatuaren logiketatik kanpo aritzen diren fundazioak eta elkarteak (oro har, irabazte xederik ez dutenak), (3) horrez gain, baztertu ditugu leku izenak, abizenak edo kokapenari erreferentzia zuzena egiten diotenak (toponimoekin kasu bereziak iza... nafar erriberan Azkoien euskal pitxi bat izan daiteke, baina ez Bizkaian Zornotza edo Gorbeia izenak), (4) eta azkenik, kontuan hartu ditugu goian ikusitako izena/ zehaztapena egiturako alde batean edo bietan euskarazko hitzik dutenak (adibidez:
|
|
Horrenbestez, nola sortzen dira enpresa izenak euskaraz? Edo, bestela esan, zer nolako izendatze praktikak
|
ditugu
euskara tresna gisa erabiltzen denean. Erraz laburbilduko ditugu:
|
2015
|
|
Geroagoko atal bakar batean, bi ekarpen nagusi egingo
|
ditugu
euskararen eta giza hizkuntzen deskripzioan: hitz errazak erabilita, badira beheranzko irakurketa lortzeko eta inongo bezalakoak zilegitzeko ageriko ezeztapen osagai bat behar duten testuinguruak(? §2.1), eta badira ageriko ezeztapenik gabe inongo bezalakoak onartzen dituztenak(? §2.2).
|
2017
|
|
Horretan aritu da eta arituko da, ziur asko, UZTARO. Horretarako behar da, behar
|
ditugu
euskarazko Zuzenbidearen komunitatean bizi eta horren aldeko apustu nabarmena egiten dugunok, aldez eta moldez, giza eta gizarte zientziak, Zuzenbidea barne; egunero, hilero, urtero, gero eta euskaldunago, gero eta aurreratuagoak izan daitezen euskal gizartean.
|
|
Gainera, argitaratzeke dagoen RIEVeko azken zenbakian Ismael Manterolak eta Haizea Barcenillak euskarazko kritikaren gainbegiratua jorratu dute, eta artikulu horretan beste hau osa dezakeen informazioa topatuko da erraz. Hala eta guztiz ere, aipatuko
|
ditugu
euskarazko kalitatezko katalogoak sortu dituzten hainbat zentro.
|
|
Euskal Herrian leku batetik bestera eta garai batetik bestera modu, forma edota egitura desberdinak erabili izan
|
ditugu
euskaraz gauza berdinak adierazteko. Adibidez, gaur egun, Euskal Herriko leku batzuetan Jon artzaina da esaten da; beste batzuetan, Jean artzain da (garai batean, artikulurik gabeko forma hori hedatuagoa zen gaur egun baino).
|
2021
|
|
Askotan irudikatu izan
|
ditugu
euskararen inguruan horrelako hiru tipologia eta askotan amestu izan dugu erdian daudenak, euskararekiko jarrera ona erakusten dutenak, euskaraz bizi direnen aldera erakarriko genituela. Baina, ikerlan honetan antzeman duguna da Ele Pa taldea edo euskararekiko jarrera ona duen baina hizkuntza portaera gaztelaniaren aldekoa den taldea, Erd Ele taldetik gertuago dagoela Eus Ele taldetik baino.
|
|
Azpi atal honetara ekarri
|
ditugu
euskara batua eta euskalkien inguruko aipuak:
|
|
Ele Pa eta Erd Ele taldeetako ikasleek, euskara, eskolako jardun akademikoarekin soilik lotzen dute. Eskolari egotzi zaio hiztun kopurua handitzeko ardura, haur eta gazte gehienek badakite euskaraz, baina horrek ez du lagunarteko erabilera bermatzen eta beste estrategia batzuk
|
ditugu
euskara eskolako eta eskolarako hizkuntza den ustea gainditzeko (Ortega, Amorrortu, Goirigolzarri eta Urla, 2016; Dobaran, 2017).
|