2000
|
|
ETBk informaziozko saio ezberdinak eskaini izan
|
ditu
guk aztertutako garaian, zenbait irizpideren arabera bereiz daitezkeenak:
|
|
Euskararen aurrekontuak behera doazela ikustean, argi gorria piztu nahi du:. Olatz Osaren aurrekontuen azterketa zehatzak, beste ikuspuntu batetik, argitasunederraz argitzen
|
ditu
gure gorabehera batzuk. Isil isilik, instituzioetatik datorkigunlaguntza murrizten ari da alor asko eta askotan.
|
|
Adibidez, siglei, laburdurei, edo komatxoen artean dagoen esaldi batiatzizkiak gehitzean, bai gidoiarekin bai gidoi barik aurki daitezke. Nahiz etaEuskaltzaindiak kasu honetan gidoia ez erabiltzea gomendatzen duen, sistemapraktikoa izateko, arautegitik kanpo askotan agertzen diren kasuak kontuan hartubeharko
|
ditu
gure bihurgailuak. Horregatik,, benetako?
|
2001
|
|
Nola sailkatu ahal dira perfumneak? Zer ezaugarri nagusi
|
ditu
gure gustuko perfumeak. Nork eginda?
|
2002
|
|
eskola. 1980 urtetik hona bi erreformaezagutu
|
ditu
gure eskolak: Programas Renovados de EGB() etaOinarrizko Kurrikulu Diseinua (1989).
|
|
Beste kulturen jabeengana lehenbiziko aldian hurbiltzen garenean, zelanbaiteko antsietatez egiten ditugu geure lehen urratsak, ondo ulertuak izatea nahi dugu eta: ziurgabetasunak gidatzen
|
ditu
gure pausoak.
|
|
Testuinguru horretan, zilegi bekigu galdera bat egitea: komunikazio publiko eta industrializatuaren exaltazioa dela medio, mende berrian, Informazioaren Gi zarteak berak zelan moldatuko
|
ditu
gure pentsamenduak. Bestela esanda:
|
|
Denaren aurrean legez, komunikazioaren jardueren aurrean iritzi bat baino gehiago dago, eta asko dira interesgarriak. Ikertzaileen abiapuntu teorikoak, ildo ideologikoak eta erabilitako ikerkuntza metodologiak emaitza zeharo desberdinak utzi
|
ditu
gure artean; batzuetan teoriak osagarriak dira, beste batzuetan, ostera, kontrajarriak. Gizarte komunikazioaren ikerkuntzaren erradiografian lau ildo teoriko nagusi aurkitu ditugu:
|
|
Hegemoniaz jardutean, elite politikoak, ekonomikoak, sozialak eta kulturalak dauzkagu gogoan; hegemoniaz jardutean, elite horien gaineraginaz dihardugu. Hegemoniaren ideiak kolore bakartasuna, irizpide bakartasuna, zentzu bakartasuna eta etorkizun bakartasuna pizten
|
ditu
gure begien aurrean. Hegemonia da disidentzia azpiratzen duen olagarro kupidagabea.
|
|
ta ematen zayo escubidea erabaquitzeco emen aitatzen diran gauzétan. Egozten dizquigu bere begui malmutzac, ta marcatzen
|
ditu
gure artean nortzuec ill bearrac diran. Uste degu baña cerbait eguin degula Taldegauzaren oneraco guc, guizon sendoac, gordeaz guere buruac onen aserre, ta burni odoltsutic.
|
|
Garaitu degu bai nosqui Eche baralla, edo guerra onen Buru bacarra. Ez
|
ditu
gure saietsaldeac barrenduco bere Cañibetac. Ez gaitzacoz bada orain beldur ez Marteren Campoan, ez Batzaar onetaco Aulquian, ez beste Aguintarien Aditzanean, ez ta ere gure echétaco ormeen artean.
|
2003
|
|
Izan ere, landa esparruko biztanleak (baserritarrak) beren habitat etik bultzadaka baztertzen ari gara, eta, bestetik, naturarenkontserbazioak, ondare kulturala dela ahaztu gabe? erabaki eta estrategia tinkoak behar
|
ditu
gure gizartearen dinamika bortitzaren aurrean. Ekosistemak, biodibertsitatea eta naturaren prozesu naturalak neurri handi batean gure jardueraren eraginpean daude, onerako eta txarrerako.
|
2007
|
|
Erantzuna, hala ere, edozein umegorrikulertuko lukeen gauza da: Alemanian edo Frantzian edo Espainian bertako nazioidentitatearen arabera dituen eskakizun berberak
|
ditu
gurean ere identitate kontu horrek. Ez al dugu bada guk, abertzaleok, herri edo nazio normalizatubat izan nahi?
|
|
Izan ere, herri menderatuen kasuanez dauden legitimazio mekanismoak daude indarrean nazio estatuen sorreran etagarapen historikoan. Estatuaren edo elite boteretsuen eskuak zilegitzen du bata; aldiz, esku horren berorren gabeziak sortzen
|
ditu
gurean legitimazio eta onarpenarazoak. Euskaldun izateak ez dakar nahitaez, horretara, euskal herritar nazionalaizatea, baina, aldiz, gaztelau nortasunaren jabe izateak bere garapen historiko naturala izan du Espainiako herritarra bertako herritar nazionala bilakatzeko bilakaeran.
|
|
Denbora lanbroetara doa, gizakiari ihesiz; espazioak, aldiz, egonkorbere horretan jarraitzen du. Biak batera josten
|
ditu
gure oroimenak bakoitzaren niari itsasita.
|
2008
|
|
Hau da, gizakiaren enbrioiaren garapenak espeziearen garapena errepikatzen du. Hala, banakoaren enbrioiak, giza itxura hartu aurretik, giza espezieak bere garapenean pasatu dituen aro guztiak pasatuko
|
ditu
gure aitzindari zaharren enbrioien forma hartuz.
|
|
Kautotze neurri bezala, root erabiltzailearen pasahitza eskatuko digu web bitarteko inprimagailu kudeatzailea erabili ahal izateko. Beraz, cupsd zerbitzariak 631 portuaren bitartez jasoko
|
ditu
gure eskaerak. Urruneko konfigurazioa egiteko ere tresna ezin egokiagoa da (webmin antzera baina inprimaketan espezilizatua).
|
2009
|
|
«Giza Eskubideen Arkeologia» edozenbaitetan «Iragan Hurbilaren Arkeologia, Arkeologia Garaikidea edo Adiskidetzearen Arkeologia» (Prada eta Vidal, 2000) izenez ere ezagutzen dugu. Hala ere, denboran hurbilegiak diren gorpuzkien azterketaz arduratu, memoria biziaren parteizan eta herritarren sentimenduetan eragina duen arkeologia hau izendatzekogaraian zailtasunak
|
ditu
gu, ez baita oraindik adiera estandarizaturik edogehiengoak onartzen duenik sortu.
|
2010
|
|
Mikroelektronikaren iraultzak ekarri dituen «teknologia berriak» (industria robota, zenbakizko kontroldun makinak, fabrikazio malguko sistemak, informatikarenerabilera diseinuan, marrazketan eta kalkuluetan, telematika, Internet, eta abar) alor sozioekonomikoan erabiltzeak ondorio ugari eragin
|
ditu
gure egungo munduaren dinamika ekonomiko, sozial eta politikoan. Izan ere, bizitzako eta lanekoarlo anitzetara ekarri dituen ondorio ugariak dira iraultza mikroelektronikoarenezaugarri nagusietakoak3 Era berean, ondorioek hainbat eraldaketa bultzatudituzte.
|
2012
|
|
Azkenik, eragin politika hutsak ez
|
ditu
gure kaltetan ari den sistemaren mugakhautsiko. Horregatik, hiru eredu kontraesankor hauek batera landu dira, osotasun biribilaren amets modernoa, nazio estatu homogeneoa?
|
|
Lehen aipatu dugun «muga»ren kontzeptuaegoera horren lekuko da: zenbat (barne) frontera edo muga
|
ditu
gurean kokatutadagoen Fagor «euskal» enpresak. Zenbat estatu araudi, autoritate, eskubidedesberdintasun biltzen da enpresa bakar baten barnean?
|
|
«Europako integrazio prozesua»ren testuinguruak kokatu
|
ditu
gure herrialdearen estrategia ekonomikoak eta politikoak etengabe, XX. mendearen parte handibatean.
|
|
e) Oraindik dirauten egitura gabezia nabarmenak, industria ereduadefendatzeko euskal estrategia arrakastatsua izan bada ere. Egituragabezia horiei buruz erabakiak hartu
|
ditu
gure erkidegoak, edohaiei aurre egin edo arriskua onartzen jarraitu: beharrezko bultzadarekinekin ezean ekonomiaren gainbehera etengabean sartuko gara arriskuaonartzen jarraituz gero.
|
|
Behin baino gehiagotan ordenagailuaren sarrera ontzia beteta aurkituko baitute eta zuntz zabaleko tarifa kontratatzera behartzeaz gain, interesdun diren mezuak bereizteko arazoak ere izango ditu hartzaileak. Hori dela-eta, Europako Batzordeak merkataritzako jokaera horren eragozpenak parekatu egin
|
ditu
gure etxeko postontzietan eskatu ez den eta jaso ohi dugun publizitatearekin197.
|
2014
|
|
Hau da, gizakiaren enbrioiaren garapenak espeziearen garapena errepikatzen du. Hala, banakoaren enbrioiak, giza itxura hartu aurretik, giza espezieak bere garapenean pasa dituen aro guztiak pasako
|
ditu
gure aitzindari zaharren enbrioien forma hartuz.
|
2015
|
|
Ikuspegi ekologikotik ere, ikuspuntu ekosistemikoaz hitz egiten da, eta horrekloturak daudela esan nahi du. Ezin dugu euskararen eremua aparte aztertu hezkuntzan eta aisialdian; pentsamendu ekosistemiko batek hezkuntza eta aisialdi eremuen arteko loturak ere bilatubehar
|
ditu
gure ekintzetan, gure planetan. Orduan, ikuspuntu ekosistemikoa gehi ekosistemarentestuinguruaren habitataren garrantzia eta lotura.
|
2017
|
|
Adinaren talkaz gain, gertaerei buruz egiten dugun balorazio subjektiboak efektu ezberdinak izango
|
ditu
gure ongizatean eta azken hauek alda daitezke ere denbora perspektiba aintzat hartuz gero (Bilbao, 2008). Ikus daitekeen bezala, gertaerak, balorazioak eta adina gogoratzeko prozesua deskribatzeko ez ezik, pertsonak elementu sozialtzat hartuz ulertzeko ere har daitezke eta honela, oroitzapen prozesua giza prozesu bihurtzen da.
|