2008
|
|
(b.2) euskara aspaldi galdua duten edo, guk
|
dakigula
behinik behin, euskara inoiz mintzatu ez den eremuen egoera, zeinetan euskara batuan irakatsi behar baita. Ahal izanez gero, herrialdeko euskararen ezaugarri nagusiak ere pixkana pixkanaka ikasi lirateke.
|
|
«? > zeñi> > diogun> > gurean, > eman> drazaguzu> egunorosko> ogia> egun> eta> beti»> (HGN2, 655). Aipu honetako dra > zaguzu> hori,
|
dakigula
, ez da berriz agertzen Lizarragarenean, baina* erazan en adizkiak ohikoak dira Utergakoaren izkribuetan, eun enekin batean, hurrengo honetan erraterako: «Zer> eskazen> diozu> erraten> duzunean> gure> egu > norosko> ogia> eman> drazaguzu> egun?».
|
|
Amaiera honen aurretik ere, behin eta berriz eskatua zuen Andre Mariaren laguntza: Judizio jeneralari buruzko ikasgaia bera, zure ama anderia
|
dakigula
balia? (I, 388) esanaz bukatzen du.
|
|
Beraz, Lhande-k ez du hutsetik asmatzen aurreratzen duen hipotesia: adierazten du ez dugula gure tradizioa ezagutzen, ez
|
dakigula
ikusten beneta ko baloreak non diren, ez dakigula ere bestetan egiten denarekin gurea kon paratzen. Hots, literaturaren historia eraikuntza bat dela, beste eraikuntza kultural eta politiko guzien gisa.
|
|
Beraz, Lhande-k ez du hutsetik asmatzen aurreratzen duen hipotesia: adierazten du ez dugula gure tradizioa ezagutzen, ez dakigula ikusten beneta ko baloreak non diren, ez
|
dakigula
ere bestetan egiten denarekin gurea kon paratzen. Hots, literaturaren historia eraikuntza bat dela, beste eraikuntza kultural eta politiko guzien gisa.
|
2009
|
|
Dakiguna
|
dakigula
, merezi du aurreko paragrafoa arretaz irakurtzea, lerrohorietan, olerkariak MIen, lasemioticadelentramado completo, eza gutzeko lorratzak ematenbaitizkigu:
|
2010
|
|
1813an, Independentzia Gerran, nola ez
|
dakigula
, frantses bala batek Agirre zauritu zuen. 71 urte zituen.
|
2011
|
|
4 Gehienaegitekeegonarren, badauzkaguzenbaitaurrekari: Castañosek1957anbizkaie rarengenitiboaaztertuzegindakolanadateke,
|
dakigula
, honelako lehenbizikolana.Hone lakoak lirateke, halaber, Lakarrak1984anablatiboazeginzuena, baietaUrgellen2006kolana ere.Halaere, bakanakdirahonelakolanak, etagureustezbeharrezkoakeuskalkienikerketa historikoaeginnahibadabehintzat.
|
|
Erabilgarridugu rantzahurbiltzeadlatiboaren rantx (a) alomorfoa.Diale ktologialanetanezda,
|
dakigula
, ezeridatzihonengainean, bainaEIk honako herrihauetanlekukotzendu: Eribe, Berango, Loiu, OrozkoetaLaudio.Ostera, Nerbioiarrokobesteherrietakokoadernoetan (Buian, ArrankudiaganetaUgaon)
|
|
Datibopluralarenbereizketaridagokionez, GamindekdioskuHego Uri bekoherrigehienek, azentuarenbidezkobereizketarikezdutelakoedo, datibo pluralabereizteamorfologikokiegitendutela; hauda, airiatzizkiaerabiltzen dute pluralaezberdintzeko.17Erizkizundikodatuen arabera, atzizkihau Arrankudiagan, LaudionetaOrozkonerabiltzendutegureeremutiklanda daudenbesteherribatzuekinbatera, UgaoketaBuiak aridutenbitartean. Honela, hegoaldetikiparralderaibilitakoezaugarriagenukehonako hau, fo nologianezbezala, nonberrikuntzakBuiatikUgaora (hotsiparretikhegora) doazen.Forma honenlehenengoagerraldia,
|
dakigula
, Orozkondago, 1739ko otoitzeanagertzendensemeayrihitzean.Denaden, formazberdinakbadira ere, esanahizezberdinakdira, xviii.mendekolekukotasunaksingularreko adierabaitauka.18
|
|
Mendikateosoan, IparKataluniakoConflentetik gureIratiraino, eleza hareta ipuinak aurkitzenditugu, hartzakbahitueta geroernalduneskagaz teengainean.BortxazkoharremanhorienfruitudiraPirinioetakoelezaharre takogizahartzkataluniar, okzitaniar, aragoiaretaeuskaldun guztiak.Guk
|
dakigula
, gureCamille gizagaixoakezzueninoiz halakobidepolitikoki ez
|
2012
|
|
Eragin ideologikoari dagokionez, nabarmena da Miranderen lanetan Schopenhauer, Spengler eta Nietzsche filosofo alemanen eragina, Mujikak (1984a eta 1999), Azurmendik (1989), eta Aldekoak (1994), besteak beste, ongi aztertu duten bezala. Schopenhauerren edo Spenglerren lanik ez zuen euskaratu, guk
|
dakigula
, Mirandek. Bai ordea Nietzscheren lan batzuk, eta itzulpen horiek eragin ideologikoa ez ezik, eragin literarioa ere izan zuten Miranderen hainbat poematan, Iñaki Aldekoak ongi adierazten digun bezala:
|
|
honezaz hasten banaiz mintzatzen? profeta baten gisan ikusten dut aurrenik gure Oteiza, gure artean nola eta nondik ez
|
dakigula
–aldiz bizardun, aldiz okotz soil, agertu zaigun antzinako igarleen ondorengo galdu baten antzera. (LIB II:
|
|
Nik, eta barka bekit, izenorde higuingarri? honezaz hasten banaiz mintzatzen. PROFETA BATEN GISAN ikusten dut aurrenik gure Oteiza, gure artean nola eta nondik ez
|
dakigula
–aldiz bizardun, aldiz okotz soil, agertu zaigun antzinako igarleen ondorengo galdu baten antzera.
|
|
honezaz hasten banaiz mintzatzen? profeta baten gisan ikusten dut aurrenik gure Oteiza, gure artean nola eta nondik ez
|
dakigula
–aldiz bizardun, aldiz okotz soil, agertu zaigun antzinako igarleen ondorengo galdu baten antzera. (LIB II:
|
|
honezaz hasten banaiz mintzatzen? profeta baten gisan ikusten dut aurrenik gure Oteiza, gure artean nola eta nondik ez
|
dakigula
–aldiz bizardun, aldiz okotz soil, agertu zaigun antzinako igarleen ondorengo galdu baten antzera.
|
2014
|
|
Guk
|
dakigula
, Gabrielek 1962ko apirilaren 6an argitaratzen du berton bere lehen artikulua. Gabrielek berak adierazten dio norbert tauer jaunari zein asmo daukan Hierron jarduteaz:
|
|
|
dakigula
, Gabrielek 13 artikulu argitaratu zituen 1962an. isilaldi luze baten ondoren, beste 13 1966an, eta beste behin ikusten dugu mahai inguru batean, 1967an.
|
2021
|
|
Azalpenak beti eman daitezke, bikainak, onak, erdipurdikoak, txarrak edo arrunt txarrak, baina nik uste hobe dela gauzak garbi ez dakuskigunean ez
|
dakigula
erran eta planto egitea, inolako egiantzik ez duten azalpenetan tematu eta egoskortzea baino.
|
|
Bi zenbatzaile mugatu elkartzen dituenean, ‘gutxi gorabehera’ balioa hartzen du edo k. Kopuru zehatzik ez
|
dakigula
, baina inguru horretan dabilela adierazten dugu: Bi edo hiru liburu erosi dituzte; Duela hamar edo hamaika urte.
|
2023
|
|
Halaber, ikasleen hizkuntza maila neurtzeko egiten diren barne eta kanpo probetan ez da inoiz mintzamena neurtu (guk
|
dakigula
behintzat), hortaz, zehatz mehatz ez dakigu ikasleen ahozko gaitasuna zein den, eta hori konpondu beharreko arazoa da.
|