2000
|
|
Azkenengo hamabost urteetan Vienako Zirkuluaren filosofiaren egitura eta garapenari buruzko ikerkuntzak aurrerapauso garrantzitsuak eman ditu. Exageratzeko beldurrik gabe, esan daiteke egun orain dela hogei edo hogeita hamar urte ezagutzen genuena baino askoz ere gehiago
|
dakigula
Zirkuluaren ikusmoldearen inguruan. Dagoeneko ez dago lekurik aitzakientzat, lehen onartuak izan ziren positibismo logikoaren estereotipo primitiboak ezin dira onartu.
|
2001
|
|
Gogoan eduki behar dugu edozein datu fisiko, objektibo, onartua izan dadin zientzian bertan, zientziazko fede miragarriak babestua izan behar duela. Hau da, ez
|
dakigula
, hurrik emanik ere ez, nolatan sortzen den gugan geure aurrean dugun zerbaiten irudia —ispilu batean azaltzen den neure aurpegiaren irudiaren irudia, adibidez— Hori zientziaz jakiteko, jakituria bete betea eduki genuke horrenbeste mezu eta mezulariren bitartez hor dagoenaren gain gugan sortzen den irudiaren berri: lehenbizi fisikazko jakituria (korpuskulu edo antzeko, uhin, indar mota, arazo kuantiko); gero biologiazkoa (era guztietako milioika zelula miragarrien katearena); gero psikologiazkoa, eta abar.
|
|
Sakonetan sakona eta erakargarrietan erakargarria. Mila bider eta eratan ez
|
dakigula
aipatu beharrekoa, ezjakin harrotu eta irakatsi beharra.
|
|
Mendi gailur batetik urrutira begira gaude. Ez
|
dakigula
zergatik eta zelan, sufesta baten hasiera ikusten edo sumatzen dugu: subola handi baten leherketa edo sorrera edo eraldaketa, mila zatitan apurtu eta airean sakabanatuz.
|
2002
|
|
Ez al du, ba, gizalegeak agintzen zorrak kitatu dituenari bakean utzi behar zaiola? Zer egin ez
|
dakigula
gabiltza hemen jira eta buelta.
|
2003
|
|
Platonek, beste alde batetik, umorea eta ironia sarri erabili zituen bere pertsonaiak aurkezterakoan eta baita beraien arteko eztabaidetan ere, askotan ez
|
dakigula
laudorio bat benetakoa ala txantxetakoa ote den. Pertsonaien karakterizazioa perfektua da darabilten hizkeran ere, eta batzuetan beraien estiloa perfekzio osoz imitatu zuen; adibidez, Sinposioa elkarrizketa honetan Aristofanes edota Agatonen hitzaldiak guztiz sinesgarri eta benetakoak agertzen zaizkigu.
|
|
Zientzian (eta zientzian bakarrik) esan dezakegu benetako aurrerakuntza egin dugula: lehen genekiena baino gehiago
|
dakigula
.
|
2004
|
|
31 Viktor Franklen obra guztiz interesgarria ezagutu nahi duenak, euskal itzulpenik ezean (guk
|
dakigula
), Bartzelonako Herder argitaletxean aurki ditzake bere liburu gehienak: El hombre en busca de sentido; La voluntad de sentido; La presencia ignorada de Dios; El hombre doliente; Logoterapia y analisis existencial; etc. Frantsesezko itzulpenen erreferentziak ez ditugu ezagutzen, zoritxarrez.
|
|
nondik datorkio gizakiari etika ikasi eta irakatsi ahal izatea? Hartarako duen berezko ahalmen bati (edo batzuei) esker, erantzungo zuketen gure filosofo greziarrek, aipatu galdera eta erantzuna garbiro formulatu ez bazituzten ere, guk
|
dakigula
. Guretzat, haatik, funtsezko garrantzia eta munta du galdera horrek.
|
|
Oraingoan oinarri psikoafektiboak eta soziokulturalak aipatu nahi ditugu, hauek haiek bezain garrantzitsuak baitira gizakiaren egitura etikoa ulertzeko. Guk
|
dakigula
, Zubirik ez zuen behar adina azpimarratu gizakiaren ezaugarri psikoafektibo eta soziokulturalen pisua eta munta, are gutxiago psikoanalisiak eta psikologia dinamikoak zabaldu duten perspektibatik.
|
2008
|
|
Horrenbeste ideologia ezberdin leporatu zaizkio Hegeli, ez
|
dakigula
benetan Hegelek zer esan zuen. Horregatik, kontraesan horiek gainditzeko, joan den mendeko 60ko hamarkadan Gadamerrek Hegel hitzez hitz irakurri (buchstabieren) behar zela adierazi zuen.
|