2000
|
|
1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi
|
dagoenez
egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu. Ondorioz," munduaren ikusmolde zientifiko batek bertan behera uzten ditu ideologia nazionalsozialistaren printzipio deskribatzaileak" 134.
|
|
Fenomenalismo honen defentsak, gainera, ‘ilusioen argumentuaren’ babesa jaso zuen. Batzuetan berez ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez
|
dagoenez
eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait. Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako.
|
|
Gehienez, probabilitateei buruz mintza gaitezke, jakinda, dena den, arrazoiketa probable bat gauza guztiak ohituren menpe daudela kontuan hartu behar duen sentsazioa besterik ez dela. Humeren eszeptizismoa, argi
|
dagoenez
, petrala zen.
|
|
Argi
|
dagoenez
, printzipio positibistak Francis Baconen (Novum Organum, 1620) eta enpirismoaren postulatuekin bat zetozen, errealismo positibista azken korronte horren aurka egon arren: orain sentimenak dira errealitatearekin zuzenean lotzen gaituztenak, naturaren legeak izanez lotura errealak adierazten dituztenak, eta ez Humeren ohiturak.
|
|
Biografia" ofiziala" izan arren, datuz beterik
|
dagoenez
, baliotsua da Tractatus aren ideia batzuen jatorria ikusteko, baita Wittgensteinen familia ezagutzeko ere. Hala izanik ere, Wittgenstein gaztea besterik ez dugu eta, dirudienez, ez dago asmorik biografiarekin jarraitzeko, Monkek berea idatzi zuenetik.
|
2004
|
|
Pentsamendu hutsaren existentziari buruz, honez gero, zalantzarako lekurik ez
|
dagoenez
, hurrengo urratsa izango da, orduan, mundu materialaren existentzia frogatzea. Eta horrek baimenduko dio fisikaren oinarria zehaztea ez ezik, baita erakutsi ahal izatea ere arima existitzen dela mundu fisikotik bereizirik.
|
2005
|
|
Zuzenbide zibil erkidea ezagutzen ez dutenen arteko liskarrak, hala nola, herria osatu ez dutenenak edo herri, gizabanako edo errege desberdinetakoak direnenak, edota errege, printze edo herri askeen pareko agintaritza dutenenak, bake edo gerra aldiari dagozkio. Gerra bera ere bakea eskuratzeko hasten da, eta ez
|
dagoenez
berez halako gatazkarik, bertatik gerra sor ez daitekeenik, arrazoi osoz aztertuko dira eztabaida guztiak, gerra zuzenbidea dela eta. Gerraren gaiak eramango gaitu bakeaz hitz egitera, hori baita lehengoaren xede berezkoa.
|
|
Subjektibotasuna halabeharrez pertzepzio objektibo guztietan nahasita
|
dagoenez
, gizabanako bakoitzak —hizkuntzatik at ere— mundua ulertzeko era jakin bat osatzen duela baiezta daiteke.93
|
|
Horrela, bada, hizkuntza ezberdinen artean sinonimiarik ez
|
dagoenez
eta bakoitzak beti berria eta berea bakarrik den zerbait eskaintzen duenez, ez gara konformatuko aniztasun linguistikoa pasiboki onartzearekin, baizik eta, gainera, berau aktiboki zaintzeaz eta ugaltzeaz arduratu dugu125 Hizkuntza eta hizkuntzak, beraz, ezinbestekoak dira gizakiaren formazio intelektualerako, ze, haiek honi mundua antzemateko eta ulertzeko era ezberdinak etengabe aurkezten dizkio...
|
2008
|
|
1 Kontzientzia bere objektuetan edo bizitzen ari den edukietan guztiz nahasia
|
dagoenez
, eduki berri bat agertzeak desoreka sortzen du, eta hori da" esperientzia" hain zuzen. Horregatik, eduki batetik besterainoko bidea ustekabean gaurkotzen da:
|
2009
|
|
Hyppolitek beste hainbat azterlan egin zituen geroztik, hala nola Introduction a la philosophie de l’histoire de Hegel (1948) eta Logique et existence (1953). Autore horrek, Hegelen hastapeneko idazlanetan eta Gogoaren fenomenologia n pentsamendu filosofiko garaikidearekin loturiko arazo hastapena kokatzen zuen; pentsamendu horrek ezin itsuarenak egin ditzake Hegelen pentsamenduaren aurrean, marxismoan, fenomenologian edota existentzialismoan agerian
|
dagoenez
. Descartesengandik hasi eta Bergsonenganaino herrestan ekarri den dualismoa gaindituko bada, Hegelen munduarekiko ikuspuntua ezagutu beharra dago, nahitaez:
|
|
Politikaren moralizazioa printzipiorik gabeko errealismoaren gehiegikeriak zuzentzearekin konformatzen da; etikaren politizazioak taktika guztien gainetik printzipioek duten lehentasuna baieztatzen du. Jadanik agindu absoluturik (jainkotiarra edo zientifikoa) ez
|
dagoenez
, auzi etikoak erantzukizun indibidualaren zati menperaezina adierazten du. Boterearen eta eskubidearen sozializazioa mantentzen da jomugan, baina, aurreikusgarria den horizontean, litzateke beraren abolizioa agindu.
|
2013
|
|
Gizakia gizartean bizitzera derrigortuta
|
dagoenez
, seguru asko, prozesu etikoa abian jarri zen, besteak beste, gizakiaren bi alderdi horien arteko oreka bat lortzeko, hain zuzen, alderdi berekoiaren eta alderdi onberaren (edo altruistagoaren) artekoa. Izan ere, prozesu etikoak badu izaera funtzional bat, gizarte kooperazio onuragarriranzko prozesua den neurrian.
|
2014
|
|
Eraztunak mundu pagano bat deskribatzen du, bere baitako logikaren arabera katastrofe orokor batean amaitu behar du; halere, katastrofe horretatik bizirik iraungo dute batzuek, gizateriako multitude anonimoak isilik adierazten du Jainkoaren autosuntsiketaren lekukotza. Hagen en figurak soilik erakusten du Eraztunean gerora lider faxista izango den horren lehenengo potreta; ordea, Eraztunaren mundua paganoa denez eta familia edipikoaren pasioen gatazkan harrapatua
|
dagoenez
, ezin dio gizateriaren benetako arazoari aurre egin, berria den horrek bere burua nola antolatu duen, bere egiaren lekua nola ikasi duen. Parsifal en lana da hori, eta Eraztuna logikoki jarraitzen du.
|
2017
|
|
berarekin batera agertzen da. Baina bera funda dezakeen ezer ez
|
dagoenez
, ez kontzientzia partikularrik ez kontzientziatan lehertzen den osotasunik, agertzen da kontingentzia soil eta erreduziezin bezala, agertzen da gertakari bat bezala non ez baita nahikoa nik Bestea naizela ukatzea Bestea existitzeko, baizik eta non beharrezkoa baita Besteak ere ni dela ukatzea nire ezeztapen propioaren aldiberekotasunean. Hori Bestearentzako izatearen faktikotasuna da.
|
|
Ekintza autentikoak, Izatearen fundatu gabetasuna ez ezik, askatasunaren aurrean duen ardura ere asumitzen du: " gizakiak, aske izatera kondenatuta
|
dagoenez
, munduaren zama osorik darama bizkar gainean[...] bere baitarakoaren ardura larria da, berak egiten baitu mundu bat izatea". 71
|
|
ez agerikoaren dimentsiora. Horrela, begiradaren agerpena atzematen dut izatezko erlazio ek statiko baten sortzea bezala, non terminoetako bat ni naizen, hau da, bera ez dena den eta bera dena ez den bere baitarako hori; eta non beste terminoa ere ni naizen, baina nire eskumenetik at, nire ekintzatik at, nire ezagutzatik at. Eta termino hori, hain zuzen, librea den Beste baten posibilitate infinituekin erlazioan
|
dagoenez
, propietate ez agerikoen sintesi agortezina eta infinitua da berez. Bestearen begiradaz, nire buruari bizi natzaio munduaren barruan finkatuta bezala, arriskuan bezala, erremediorik gabe bezala.
|
2021
|
|
Ezer ez
|
dagoenez
" guztiz argi", bereizketa eta sailkatze horiek egin egin behar dira, testuinguru jakin batean kokatuta. Ar eta emeen kasuan ere halaxe egiten da:
|
|
Agentzia, berriz, aukeratu gabeko baldintza horietan ‘nor bere buruaren jabe’ egiteko garatuko den borroka izango da. Borroka ezinbesteko bezain mugatu horretan, gure borondatetik haragoko mekanismo eta botere erlazioek egiten gaituztenez eta boteretik haragoko edota aurretiko espazio askerik ez
|
dagoenez
, botere erlazioen kontraesan, porrot eta arrakala espezifikoetan bilatu da askabidea:
|
|
59). Gainera, gizonaren borondate arbitrarioaren mende
|
dagoenez
, haurdun geratzeko mehatxua du. Matxinatzeko aukerarik gabe, hoztasuna da mendekurako zirrikitu bakarra.
|
|
Bere bertsio arinean, ezta klase bakarraren borroka anitzik ere, pluralean. Klase bat eta bakarra ez
|
dagoenez
, klase borrokaz edo klase borrokez baino, klaseen borrokez hitz egin genuke, akaso. Borrokak ez ezik, klaseak edo subjektuak ere pluralak baitira, esentzia bateratu bezala baino erlazio sozialetan eta praktikan artikulatzen diren subjektu anizkoitz eta gatazkatsu gisa ulertuta (ez dute zertan klase kategoriapean artikulatu, noski).
|