Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2000
‎1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu. Ondorioz," munduaren ikusmolde zientifiko batek bertan behera uzten ditu ideologia nazionalsozialistaren printzipio deskribatzaileak" 134.
‎Fenomenalismo honen defentsak, gainera, ‘ilusioen argumentuaren’ babesa jaso zuen. Batzuetan berez ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez dagoenez eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait. Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako.
‎Gehienez, probabilitateei buruz mintza gaitezke, jakinda, dena den, arrazoiketa probable bat gauza guztiak ohituren menpe daudela kontuan hartu behar duen sentsazioa besterik ez dela. Humeren eszeptizismoa, argi dagoenez , petrala zen.
‎Argi dagoenez , printzipio positibistak Francis Baconen (Novum Organum, 1620) eta enpirismoaren postulatuekin bat zetozen, errealismo positibista azken korronte horren aurka egon arren: orain sentimenak dira errealitatearekin zuzenean lotzen gaituztenak, naturaren legeak izanez lotura errealak adierazten dituztenak, eta ez Humeren ohiturak.
‎Biografia" ofiziala" izan arren, datuz beterik dagoenez , baliotsua da Tractatus aren ideia batzuen jatorria ikusteko, baita Wittgensteinen familia ezagutzeko ere. Hala izanik ere, Wittgenstein gaztea besterik ez dugu eta, dirudienez, ez dago asmorik biografiarekin jarraitzeko, Monkek berea idatzi zuenetik.
2004
‎Pentsamendu hutsaren existentziari buruz, honez gero, zalantzarako lekurik ez dagoenez , hurrengo urratsa izango da, orduan, mundu materialaren existentzia frogatzea. Eta horrek baimenduko dio fisikaren oinarria zehaztea ez ezik, baita erakutsi ahal izatea ere arima existitzen dela mundu fisikotik bereizirik.
2005
‎Zuzenbide zibil erkidea ezagutzen ez dutenen arteko liskarrak, hala nola, herria osatu ez dutenenak edo herri, gizabanako edo errege desberdinetakoak direnenak, edota errege, printze edo herri askeen pareko agintaritza dutenenak, bake edo gerra aldiari dagozkio. Gerra bera ere bakea eskuratzeko hasten da, eta ez dagoenez berez halako gatazkarik, bertatik gerra sor ez daitekeenik, arrazoi osoz aztertuko dira eztabaida guztiak, gerra zuzenbidea dela eta. Gerraren gaiak eramango gaitu bakeaz hitz egitera, hori baita lehengoaren xede berezkoa.
‎Subjektibotasuna halabeharrez pertzepzio objektibo guztietan nahasita dagoenez , gizabanako bakoitzak —hizkuntzatik at ere— mundua ulertzeko era jakin bat osatzen duela baiezta daiteke.93
‎Horrela, bada, hizkuntza ezberdinen artean sinonimiarik ez dagoenez eta bakoitzak beti berria eta berea bakarrik den zerbait eskaintzen duenez, ez gara konformatuko aniztasun linguistikoa pasiboki onartzearekin, baizik eta, gainera, berau aktiboki zaintzeaz eta ugaltzeaz arduratu dugu125 Hizkuntza eta hizkuntzak, beraz, ezinbestekoak dira gizakiaren formazio intelektualerako, ze, haiek honi mundua antzemateko eta ulertzeko era ezberdinak etengabe aurkezten dizkio...
2008
‎1 Kontzientzia bere objektuetan edo bizitzen ari den edukietan guztiz nahasia dagoenez , eduki berri bat agertzeak desoreka sortzen du, eta hori da" esperientzia" hain zuzen. Horregatik, eduki batetik besterainoko bidea ustekabean gaurkotzen da:
2009
‎Hyppolitek beste hainbat azterlan egin zituen geroztik, hala nola Introduction a la philosophie de l’histoire de Hegel (1948) eta Logique et existence (1953). Autore horrek, Hegelen hastapeneko idazlanetan eta Gogoaren fenomenologia n pentsamendu filosofiko garaikidearekin loturiko arazo hastapena kokatzen zuen; pentsamendu horrek ezin itsuarenak egin ditzake Hegelen pentsamenduaren aurrean, marxismoan, fenomenologian edota existentzialismoan agerian dagoenez . Descartesengandik hasi eta Bergsonenganaino herrestan ekarri den dualismoa gaindituko bada, Hegelen munduarekiko ikuspuntua ezagutu beharra dago, nahitaez:
‎Politikaren moralizazioa printzipiorik gabeko errealismoaren gehiegikeriak zuzentzearekin konformatzen da; etikaren politizazioak taktika guztien gainetik printzipioek duten lehentasuna baieztatzen du. Jadanik agindu absoluturik (jainkotiarra edo zientifikoa) ez dagoenez , auzi etikoak erantzukizun indibidualaren zati menperaezina adierazten du. Boterearen eta eskubidearen sozializazioa mantentzen da jomugan, baina, aurreikusgarria den horizontean, litzateke beraren abolizioa agindu.
2013
‎Gizakia gizartean bizitzera derrigortuta dagoenez , seguru asko, prozesu etikoa abian jarri zen, besteak beste, gizakiaren bi alderdi horien arteko oreka bat lortzeko, hain zuzen, alderdi berekoiaren eta alderdi onberaren (edo altruistagoaren) artekoa. Izan ere, prozesu etikoak badu izaera funtzional bat, gizarte kooperazio onuragarriranzko prozesua den neurrian.
2014
‎Eraztunak mundu pagano bat deskribatzen du, bere baitako logikaren arabera katastrofe orokor batean amaitu behar du; halere, katastrofe horretatik bizirik iraungo dute batzuek, gizateriako multitude anonimoak isilik adierazten du Jainkoaren autosuntsiketaren lekukotza. Hagen en figurak soilik erakusten du Eraztunean gerora lider faxista izango den horren lehenengo potreta; ordea, Eraztunaren mundua paganoa denez eta familia edipikoaren pasioen gatazkan harrapatua dagoenez , ezin dio gizateriaren benetako arazoari aurre egin, berria den horrek bere burua nola antolatu duen, bere egiaren lekua nola ikasi duen. Parsifal en lana da hori, eta Eraztuna logikoki jarraitzen du.
2017
‎berarekin batera agertzen da. Baina bera funda dezakeen ezer ez dagoenez , ez kontzientzia partikularrik ez kontzientziatan lehertzen den osotasunik, agertzen da kontingentzia soil eta erreduziezin bezala, agertzen da gertakari bat bezala non ez baita nahikoa nik Bestea naizela ukatzea Bestea existitzeko, baizik eta non beharrezkoa baita Besteak ere ni dela ukatzea nire ezeztapen propioaren aldiberekotasunean. Hori Bestearentzako izatearen faktikotasuna da.
‎Ekintza autentikoak, Izatearen fundatu gabetasuna ez ezik, askatasunaren aurrean duen ardura ere asumitzen du: " gizakiak, aske izatera kondenatuta dagoenez , munduaren zama osorik darama bizkar gainean[...] bere baitarakoaren ardura larria da, berak egiten baitu mundu bat izatea". 71
‎ez agerikoaren dimentsiora. Horrela, begiradaren agerpena atzematen dut izatezko erlazio ek statiko baten sortzea bezala, non terminoetako bat ni naizen, hau da, bera ez dena den eta bera dena ez den bere baitarako hori; eta non beste terminoa ere ni naizen, baina nire eskumenetik at, nire ekintzatik at, nire ezagutzatik at. Eta termino hori, hain zuzen, librea den Beste baten posibilitate infinituekin erlazioan dagoenez , propietate ez agerikoen sintesi agortezina eta infinitua da berez. Bestearen begiradaz, nire buruari bizi natzaio munduaren barruan finkatuta bezala, arriskuan bezala, erremediorik gabe bezala.
2021
‎Ezer ez dagoenez " guztiz argi", bereizketa eta sailkatze horiek egin egin behar dira, testuinguru jakin batean kokatuta. Ar eta emeen kasuan ere halaxe egiten da:
‎Agentzia, berriz, aukeratu gabeko baldintza horietan ‘nor bere buruaren jabe’ egiteko garatuko den borroka izango da. Borroka ezinbesteko bezain mugatu horretan, gure borondatetik haragoko mekanismo eta botere erlazioek egiten gaituztenez eta boteretik haragoko edota aurretiko espazio askerik ez dagoenez , botere erlazioen kontraesan, porrot eta arrakala espezifikoetan bilatu da askabidea:
‎59). Gainera, gizonaren borondate arbitrarioaren mende dagoenez , haurdun geratzeko mehatxua du. Matxinatzeko aukerarik gabe, hoztasuna da mendekurako zirrikitu bakarra.
‎Bere bertsio arinean, ezta klase bakarraren borroka anitzik ere, pluralean. Klase bat eta bakarra ez dagoenez , klase borrokaz edo klase borrokez baino, klaseen borrokez hitz egin genuke, akaso. Borrokak ez ezik, klaseak edo subjektuak ere pluralak baitira, esentzia bateratu bezala baino erlazio sozialetan eta praktikan artikulatzen diren subjektu anizkoitz eta gatazkatsu gisa ulertuta (ez dute zertan klase kategoriapean artikulatu, noski).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia