Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 92

2000
‎Perls ek Gestalt Terapian izan zuen eraginaz gainera, Gestalt Psikologiatikoinarrizko bi printzipio hartu zituen, Irudi Hondoa eta Bukagabeko Gestalt ideiak, hain zuzen ere.
2001
‎Tertuliak, gelak eta tailerrak oinarrian gauza bera dira, bi printzipio berdinei erantzuten dietelako: helburua Literaturaren inguruan hitz egiteko jendea biltzea da, hau da, idazketaren alor artistikoari buruz; eta hasiberriak eskarmentu handiko jendearekin nahastea, idazle nobelak esperientziadun autoreekin, orientatu eta adore emateko gai direnekin; sormen prozesu batek ezinbestez dituen zailtasunetatik gutxienez igaro edo hauek gailendu ahal izateko.
‎gauzei forma ematen dien printzipioa, gauzak finitu egiten dituena, itxi egiten dituena, gauzen artean sailkapenak egin ditzakeena, eta muinaren gainezka egiteko joera baretzeko ahalmena duena. Finitua eta infinitua dira, bada, filosofia platonikoaren bi printzipioak.
‎Batzuk bere kabuz izate baten jabe dira, gizakia, otsoa edo txakurra, esaterako; beste batzuek beste gauzaren bati kontrajartzea behar dute errealitatea lortzeko, bidezko bidegabe edo baliagarri gauzaez, adibidez; eta beste batzuek beste batzuekin erlazioan soilik, eskuin ezker edo bikoitz erdi, esate baterako. Errealitate bakoitzak mugatu eta mugagabe izateko modu ezberdinak ditu, hau da, errealitate hauetako bakoitzaren baitan bi printzipio hauen presentzia eta eraginkortasun moduak ezberdinak dira. Adibide gisa, bere kabuz errealitatea duen gauza bakoitza beti genero baten barrenean dago, eta honela, mugapena nahiko zehatza da (lehoia, esaterako, ugaztunen generoaren parte da); errealitate kontrajarri eta erlatiboek genero bikoitza dute:
‎Gure munduko errealitate orok forma jakin bat du, hau da, mugatuak eta mugagabeak osaturikoa da. Ondorioz, errealitate hauetako bakoitza bere buruarekin barne borrokan dago, bi printzipio hauetako bakoitzak bere baitako ahalmenak osoki gauzatzeko joera baitu. Horregatik, Platon ez da bere pentsamenduaren zainetan odol metafisikorik gabeko pentsalari olinpikoa:
‎Printzipioen fusioak zergati bat eskatzen du beti, eta zergati hori falta izanez gero bi printzipioen arteko hurbilketa ezinezkoa litzateke. Hurbilketa horrek izate misto bat sortzen du, konposatu bat, nahasketa.
2003
‎Bakoitzaren eta anitzaren auzia gogoratzean, ikasi genuen horrela, adibidez, hen kai poly,, bat? eta, batzuk?, bi printzipio nagusien uztartzea iduritzen zitzaiola Timeo zaharrari munduko problemarik zailena.
‎Esate baterako: printzipio baten ariora, nahierarako legeak eskuarki ezagutzen ez diren egitateak dira, eta beste printzipio bati ekinez, ezinezkoa da lege naturalak ez jakitea; bada, bi printzipio horiek erregela finko bihur daitezkeen egiak dira, erraz erabil eta aplika daitezkeenak. Lehenengo erregela:
‎Horretara, printzipio hauek ditugu: autu guztietan, horiek eragin dituzten arrazoiak izan behar dira gogoan; erabakiak hartzeko erregelak bereizi behar dira, bakoitzaren erabilera, mugapenak edo hedadura kontuan izanda; bi printzipio horiek ezin daitezke erregela finko eta zehatz bihurtu, kasuren bat konpontzeko arau moduan erabiltzeko. Beste printzipio mota batzuetan, azkenez, ez da erraza erregelak egitea edo erabilera zehaztea, halakoak azaldu ditugun tokietan emandako azalpena irakurtzean ikus daitekeen bezala; baina horrek ez du esan nahi printzipiook ez dutela inolako ondorerik, hagitz erabilgarriak izan daitezkeelako, erregela guztiak kasu zehatzetan aplikatzerakoan.
2004
‎Hain anarkia handia aurkitzen den ortografiaren gainean, ordea, ez dira irizkideak. Kanpionek bere sistema grafikoa ondoko bi printzipio hauetan oinarritzen du, Abandokoak ondoko formula honetan labur­ biltzen duena: «no dar a un solo sonido dos signos diferentes y rechazar los caracteres mudos» (66).
‎a. Jokoan dauden printzipioak. Auzi honen muinean, bi printzipio azaltzendira jokoan, itxuraz modu kontrajarrian. Batetik, kooperatibetan ohikoaden autoeraketa printzipioa, zeinen arabera, enpresek, edo hobeki enpresetako langileek ahalmena izan behar duten eurei dagozkien gaietan erabakitzeko.
‎–Kausalitateak?, berriz, lege naturalen bat inplikatzen du eta, horrenarabera, kausa eta efektua modu deterministan lotzen ditugu. Davidsonen ustez, bi printzipioak ezkontzeko, anomaliak, sartu behar dira, hots, legeetatik kanpo dauden gertakariak.Horrek esan nahi du ez dagoela esparru fisikoa eta mentala lotzen dituen lege psikofisikozurrunik.
‎Zuzcnbidearcn fiiosofohonek egoera horri ezjakintasunaren belo deitzen dio. Ezjakintasunaren beio horren arabera, edozeingizabanakoren portaeran bi printzipio dira jokoan: a) askatasunaren printzipioa; eta b) desberdintasunaren printz.ipioa.
‎Desberdintasun naturalak desberdintasun ekonotnikoen eta soztalen azpitikizatcn diren heinean, bakoitzari dagokiona merituaren bidez neurtzcn da, eta giza harremanetanfinkatzcn dena aukera berdintasunaren printzipioa da. Rawlsen arabera, justizia bi printzipio horietanoinarritzen da. Era bcrean, giza kontratuaren bidez sortua izan dciako, dcmokrazia, justiziarenondorioa da.
‎Hasteko, ez dago gaizki ikusia lehen mezuan agertzea. Zerrendetan parte hartzean kontuan hartu behar diren arau komunak beren pisuaren arabera erortzen dira, oinarrizko bi printzipio hauek kontuan hartuz gero: hizketakideei denbora ez galaraztea eta ez trabatzea.
2005
‎Etxebizitza Ministerioak eta Bartzelonako Firak sinatutako hitzarmenari dagokio ekimena, etxebizitza sozialari buruzko ikerketa egiten eta espazioko baldintza berriak aztertzen laguntzeko. Ministerioaren beraren oharraren arabera, proiektuak 530.000 euroko zuzkidura du, eta horietatik 120.000 Etxebizitza dira eta oinarrizko bi printzipio konbinatu nahi ditu: bizitzeko gutxieneko espazioa eta aurrekontu mugatua.
2007
‎Europan lekua izatea hurrengo fase batean etorriko litzateke. Uneon, herri bezala iraunbidea ziurtatu nahi badugu, aipatutako bi printzipioei egitura politikoa eman genieke. Nik hortik ikusten dut irtenbidea, ez beste inondik.
‎Eta herri honi irtenbidea aurkitu nahi badiogu, oinarrizko puntuetan ados jarri dugu. Aipatutako bi printzipioak dira uneon, oinarrizko puntuetara eramango gaituzten bakarrak.
‎Legeak ezarri dio azken bi zentro mota horiek osatutako sare bikoiztuaritzea. Derrigorrezko hezkuntzaren arau derrigorrezko hezkuntza doan eskainketa hori oinarritzen da Konstituzioaren araberako hezkuntza sisteman berebiziko garrantzia duten bi printzipiotan: programazioan eta partaidetzan.
‎Psikoanalisiak, halaber, kulturaren eta hizkuntzaren sorreran inkontzientearen eragina xerkatzera gomitatzen zuen Sapir. Esan nahi baita, esanahia bere konplexutasun linguistiko antropologiko psikosozial guztian hartu dugula, Sapir-ek 1929an hizkuntz determinismoaren bi printzipio oinarrizko formulatu duenean: errealitatea (soziala) hizkuntzak zertzen duela, eta hizkuntzen artean diferentziak halakoak direla, ezen eta ezein hizkuntza bik ez dutela errealitate sozial bat bera zertzen.
2008
‎Aurkako jarrera ez eraikitzaile hutsak behingoz baztertu eta konpromiso serioak hartzeko ordua heldu zaio. Ezker abertzaleak erabaki behar du, edo kritika hutsean geratu, hasitako prozesuari kanpotik begiratuz, edo Euskal Herri independentea eraiki nahi dugunokin bidea egin, herri galdeketan jasotako bi printzipioak oinarritzat hartuta.
‎Ekonomi ahalbidea gainerako printzipioen abiapuntu eta euskarri da; ikusiko dugun moduan, lotura estu estua dago printzipio horren eta berdintasun printzipioaren artean, edota printzipio horren eta justizia printzipioaren artean. Orokorrean, ekonomi ahalbidearen printzipiotik honako bi printzipio hauek ondorioztatzen dira: ahalbide hori duten guztiek ordaindu behar dituzte tributuak (orokortasun printzipioa) eta ekonomi ahalbide bera dutenek zati berbera ordaindu behar dute (berdintasun printzipioa).
‎Zerbait ordaintzean betekizun guztiak betez gero, ordainketa horrek zorra azkentzen du, eta zorduna betebeharretik aske gelditzen da. Orokorrean, eta ordainketaren azterketa atalez atal hasi baino lehen, nahitaez bete behar diren bi printzipio ekarriko ditugu hizpidera: ordainketaren osotasuna eta zorren arteko lokabetasuna.
‎Ekonomi Itunaren sistema ikertu aurretik, lurralde erkideko gainerako autonomia erkidegoetan erabiltzen den sistema aztertu behar da, bien arteko aldea ulertzeko. Konstituzioaren 156 artikuluaren ariora, autonomia erkidegoek finantza autonomia izan behar dute, eurei dagozkien eskumenak garatu eta egikaritzeko; garapen hori bi printzipiook mugatzen dute: Estatuaren Ogasunarekin izan beharreko koordinazio printzipioak eta espainiarren arteko solidaritate printzipioak.
‎Calvo Martmezen iritziz (1994: 507, 8 oharra), argudioan Aristotelesek bi printzipio aplikatu ditu: errealitate matematikoen banantzearen printzipio orokorra eta errealitate sinpleen aurrexistentziaren printzipioa.
‎[...]. Matematikaren testuinguruan bi printzipio horiek aplikatuta, matematikaren objektuak (zenbakiak, lerroak, zabalerak, e.a.) existitzen direla baiezta daiteke, baina ez zentzumenezko gauzetatik kanpo, ezta egintzan ere. Aitzitik, errealitate matematikoak potentzian existitzen dira, haiek ikergai bihur daitezkeen neurrian; objektu matematikoen egintzaratzea matematikariak egindako abstrakzioedo banantze prozesuaren ondorioz gertatzen da (cf.
‎a) Platonen elkarrizketak ez dira autarkikoak, ez banan banan ez beren osotasunean hartuta, haietaz gain Akademiako ahozko tradizioa baitago, elkarrizketetan garaturiko eduki filosofikoei gaineratu behar zaiena; b) eduki filosofikoei dagokienez, Akademiako ahozko tradizioak aberastu egiten du Platonen filosofia, sistemaren azken oinarri ontologiko, gnoseologiko eta axiologikoak adierazten baititu. Beraz, elkarrizketak, edukiei dagokienez aberatsagoak direnak, zeharkako tradizioari esker ulergarriagoak egiten dira; c) doktrina ez idatziek bi printzipio gorenetan oinarrituriko zenbait maila ontologikotako sistema bat adierazten dute. Printzipio gorenak Bata eta Diada dira.
‎Aristotelesen analisiaren arabera, kausa materiala errealitateen mugimendua eta aldaketa azaltzeko nahikoa ez zela ikusita (materiak ezin baitu bere mugimenduaren kausa izan), filosofoek ikerketa jarraitu eta kausa eraginkorra aurkitu omen zuten. Aldi berean, gauzak beren edertasunera eta ordenara iristeko gaitasuna azaldu nahian, Anaxagorasek Adimena ezarri zuen, eta unibertsoan edertasuna eta ordena ez ezik, itsuskeria eta desordena ere badaudela kontuan hartuta, Enpedoklesek bi printzipio eraginkor aurkari ezarri zituen, alegia, Adiskidetasuna (ongien kausa) eta Gatazka (gaitzen kausa). Aristotelesen ustez, hausnarketa filosofikoaren lehenengo garaian ikerketak bi kausa ezartzea lortu zuen, alegia, kausa materiala eta kausa eraginkorra.
‎Platonek, berriz, errealitate sentigarrietatik kanpo kokatzen ditu Zenbakiak. Azkenik, pitagorikoek printzipio bat ezartzen duten bitartean, Bata, hain zuzen, Platonek bi printzipio kokatzen ditu, alegia, Bata eta Diada. Ondoren, Platonen obra idatzian agertzen ez den Aristotelesek deskribaturiko platondar ontologia arrotza komentatu dugu.) Bestalde, oso interesgarria da atal honetan Kratiloren eta Sokratesen eraginari buruz aipatzen duena:
2009
‎Zenbaitzuek beren zenbakiak hobetzeko nahia erakutsi zuten, bukaerako estatistikek lan txukuna egin zutela adierazteko. Bruesak onenen ligan jarraitzen badu, talde lanari esker izango da, jokalari denen inplikazioari esker, eta gaur gaurkoz, bi printzipio horiek kolokan daude. Egoera, oraingoz, ez da kritikoa, baina bai larria.
‎Aipatu dugun bigarren faktoreari dagokionez, berriz, esan dezagun euskararen bilakaera sozial honen hauspo emaile izan den hizkuntza politikak elebitasuna izan duela helburu, ahalik eta orekatuena eta harmonikoena den elebitasuna, eta hizkuntzen arteko oreka sozial hori pixkanaka lortzeko elkarrengandik bereizezinak diren bi printzipio hauetan oinarritu da: batetik herritarrei hizkuntza eskubideak aitortzea eta errespetatzea, eta, bestetik, herri aginteei euskararen aldeko politika aktiboa egiteko obligazioa ezartzea.
‎Printzipio horien bidez gizartearen ordena eta oreka printzipio kosmiko bati lotzen zitzaion. Zoroastrismoak, berriz, gizartearen ordena hauskorra azaltzeko, postulatzen dituen bi printzipio kosmikoak, argia eta iluna, etengabeko borrokan lotuta daude. Borroka kosmiko hori argiaren semeen eta ilunarenen arteko borrokan gauzatzen da.
‎Auzian dagoena teoria horrek defendatzen duena da. Funtsean, errealitatea bi printzipiok, maskulinoak eta femeninoak, osatzen dutela aldarrikatzen du.
‎gogarazten dit, baina berez matriarkalismo hori Jungen eta Heideggerren hibrido bat da (hermeneutikaren bidez). Teoria horrek azaldu eta argitu nahi du bai historia bai gizartearen egitura bi printzipio horien borrokaren bidez. Emakumezko printzipioa intuizioarekin eta komunitatearekin lotuta dago; gizonezkoa, berriz, arrazoiarekin eta indibiduoarekin. Hasieran printzipio femeninoa nagusi zen, hau da, gizarte matriarkalistak, solidarioak, berdintzaileak eta bakezaleak?, baina gero, indarrez eta armez aurrekoak menderatuz, gizarte patriarkalak, indibidualistak, hierarkikoak eta gerrazaleak?
‎Jamesen (eta Wittgenstein() filosofoaren) tesi hori dela-eta, aipagarria da Soren Kierkegaard() eta Leon Tolstoi() idazle eta pentsalarien eragina. Jamesen ustez, erlijioaren esparrua bi printzipio hauen inguruan zertzen da: batetik, betierekoak eta hilezkorrak diren gauzak hilkorrak direnak baino hobeak dira eta, bestetik, horrelako gauzetan sinetsiz gero, gu ere hobeak gara.
2010
‎2000 urtean Uraren Arteztarauak 2000/ 60/ CE aldaketa handia ekarri zuen ibaieta uraren kudeaketan; ikuspegi berri honek, Estatu Batuetan 70 hamarkadetanjadanik hasia zegoenak, eskaintzaren diru-laguntzen estrategia aldatzea dakar, eskaeraren kudeaketa eta ur ekosistemen kalitatearen estrategiekin ordeztuz. Gisahorretan, kudeaketa ekonomikoa bi printzipiotan oinarritzen da: kostu osoen errekuperazioa eta egokieraren balioa; uraren prezioa handitzen eta aldatzen da.
‎Jamesen ustez, erlijioaren esparrua bi printzipio hauen inguruan gauzatzen da: batetik, betierekoak eta hilezkorrak diren gauzak hilkorrak direnak baino hobeak dira eta, bestetik, horrelako gauzetan sinetsiz gero, gu ere hobeak gara.
‎Reiden ustez, lekukotasunak bere eginkizuna betetzen du giza naturan zeharo errotuta dauden funtsezko bi printzipiori esker; batetik, egiazkotasun printzipioa eta, bestetik, sinesgarritasun printzipioa.
2011
‎nola eraikiko genuke gizaki libre eta berdinen gizarte idealki justua. Rawlsen arabera, hutsetik abiatu beharra dugu horretarako, «jatorrizko egoera» hipotetiko batetik, inolako aurresuposiziorik eta interes pertsonalik gabe, gizarte horretan zer leku izango dugun jakiteke («ezjakintasunaren estalkia»). Eta, hala, justiziaren gutxieneko bi printzipioak hautatuko genituzke guztiok: askatasuna eta berdintasuna.Rawlsek berak aitortu zuen bere Justiziaren teoria idealista dela, utopikoa, are metafisikoa ere.
‎Orainek bere programan aipatzen dituen elkarlana eta partaidetza aurrera eramateko bi printzipio bultzatu dituela adierazi du jendaurrean Mirian Urangak:
‎Konparazioaren printzipioaz gain, badira beste bi printzipio garrantzitsu ongizate subjektiboa azaltzeko. Egokitzapenaren printzipioa:
2012
‎Baina argi dago horrela Ikaskuntza, Irakaskuntza eta Ebaluaziorako Europako Erreferentzia Markoan proposatzen diren ebaluazio irizpideak hankaz gora jartzen direla. Erakunde horien arabera, azterketarien gaitasun komunikatiboaren maila neurtzeko bi printzipio nagusi bermatu behar dira: ebaluazio prozesuen kalitatea eta zuzentasuna.
‎Sezesio prozesu orotan bi printzipioren arteko talka gertatzen da: batetik, amaestatuaren lurralde integritatea babesteko araua, eta bestetik, sezesioa gauzatzearioinarria ematen dion titulu juridikoa (autodeterminazio eskubidea edota sezesioagauzatzeko baldintza eta prozedura demokratiko eta baketsua).
‎batetik, nazio estatuakultura komunitatetik abiatuta eraikitzeko premia, eta, bestetik, kultura aniztasunarierantzun egokia eman beharra, adibidez. Tentsioan dauden bi printzipio horienarteko oreka bilatzea eta gutxiengo komun batzuk eratzea (hizkuntza tresna komungisa hartuta, esaterako), merkatuaren jardunari aurre egiteko arauak ezartzea etakulturgintzan herri partaidetza aintzat hartzen duten kultura politikak bultzatzealirateke, besteak beste, euskal gizartean ikusten dituen erronketako batzuk.
‎izaki sentikorrak garen heinean sufritzekodaukagun gaitasuna. Kontuan izan behar dugu filosofia moral utilitarista oinarritzenduten bi printzipio nagusiak direla berdintasuna eta utilitatea. Bi printzipio horieijarraituz utilitarismo animalistak defendatuko du bai gizakiok bai eta gainerakoanimaliek ere interesak ditugula.
‎Are gehiago, hedabideen jarduera publikoak askatasuna bermatu behar du. Ondorioz, askatasuna kazetaritza jardueraren honako bi printzipio hauetan azaltzen da: eskaintza aniztasuna eta independentzia.
2013
‎Egia mota hori, komunitate presentziaren bitartekaritzak bermatzen duenean, gertaerazko egia bihurtzen da. Halaber, kultur sorkuntzaren eredua, bi printzipioei jarraiki baieztatu ahal izango dugu agoran: lehenik, gertatu egiten den egitate bat aurkezten du kultura bideetara, eta bigarrenik, gizartean ematen diren harreman prozesuen ardatzean sortzen da.
‎Gorputz mugimenduak bi printzipio mekaniko ditu, elkarren aurkakoak, baina osagarriak?, eta mugimendu horiek ematen diote gorputzari bere jarrera aniztasun ikaragarria, motrizitate finenetik hasi eta indar eta bizkortasun handienera arte. Gorputzeko artikulazioen mobilizazioa eta egonkortasuna dira bi printzipio horiek.
‎Gorputz mugimenduak bi printzipio mekaniko ditu, elkarren aurkakoak, baina osagarriak?, eta mugimendu horiek ematen diote gorputzari bere jarrera aniztasun ikaragarria, motrizitate finenetik hasi eta indar eta bizkortasun handienera arte. Gorputzeko artikulazioen mobilizazioa eta egonkortasuna dira bi printzipio horiek.
‎Pilates teknikan, espazioan mugitzen ez diren gorputz zatiak mugitzen direnak bezain garrantzitsuak, edo garrantzitsuagoak, dira. Beste gauza askoren artean, bi printzipio horiek, aldi berean edo hurrenez hurren, kontuan hartzen dituen ariketa kopuru handia sortu zuen Pilatesek, eta ariketa bakoitzaren bidez, gure gorputza dimentsio guztietan berrantolatzeko aukera eman zuen.
‎Oinarrizko bi printzipio ematen ditu, hots, enpresa askatasuna eta eskubide estatu soziala, eta ESKarekin lotutako hiru faktoreren barruan sartzen ditu:. Garapen jasangarria eta ingurumena babestea.?
‎du helburu, bi printzipio nagusitan oinarri hartuz: lehiakortasuna
‎Edukien diseinuan, bi printzipiotan oinarritu da unitate bakoitza. Hauek dira:
‎Haietan, Ines Leal Construible arkitekto eta zuzendariak gogorarazten duenez, maizterrek beste edozein etxebizitzatan bezala erabil dezakete, eta erosotasun egokia izan dezakete. José Luis López eta Eduardo Pereroren arabera, Ingurumen Zientzien Elkartea (ACA), energia positiboko eraikinak oinarrizko bi printzipiorekin lortzen dira: Teknikoki eta ekonomikoki bideragarria den maila baterainoko isolamendua.
2014
‎Kasuhorretan, indar kapitalak printzipio artseniko eta tireoidianoen [sic] forma hartzenzuen, zeinaren organismoak egindako erabilerak funtzio intelektualen eta sexualenarteko gatazka sortzen baitzuen. Hilekoarekin batera, bi printzipio horien kontsumoaigo egiten zen, burmuinaren jardueran eragiten zuen «deficiencia de compuestosarsenicales» (Novoa Santos, 1908: 137 eta 150) sortuz.
‎Agoraren adierazle tasunak bizipen komunitarioaren dentsitate gune bat dakar azalera. Peirce-k (2005) proposatu zuen «egia» semiotikoaren ereduan, autosorkuntzaeventren eredua «egia metaforiko»tzat definitu dugu, bi printzipioei jarraiki: lehenik gertatu egiten da,() eta gertaera gizartean sortzen diren harreman prozesuen baitan sortzen da; bigarrenik, gertaera eraiki egiten da ibilbide narratiboaren burutzapenean, kodigo eta erregistro kulturalaren baitan ulertzen dugu.
2015
‎Era berean, bi printzipio edo estrategia osagarriak zehazten dira atariko tituluan, emakumeen eta gizonen berdintasuna erdiesteko gaur egun nazioartean egokientzat jotzen direnak: ekintza positiboarenetaintegrazioa.
‎Horri lotuta berezko hizkuntzaren planoa eta alde horretatik garapen batizan litzateke, eta beste alde batetik ofizialtasunaren planoa desberdindu daitezkeela ereuste dut. Ez gaur egun daukagun Konstituzioaren arabera, akaso Konstituzioa erreformatuta edosalto kualitatibo bat emanez beste estatus juridiko politiko bat lortuta, lurraldetasun eta pertsonaltasun bi printzipio horiek konbinatzea ere posiblea dela iruditzen zait, udalerri euskaldunen kasuei begira, adibidez, ehuneko batzuk zehaztuz eta ehuneko horien arabera zerbitzu hizkuntza zeinizango den ezartzea. Euskaldunen kopurua% 60tik gorakoa denean, adibidez, udalerri elebakarraizango litzateke, eta zerbitzuak euskaraz baino ez lirateke emango.
‎Azterturiko bi printzipio horiek oinarritzat hartuta, Auzitegi Konstituzionalaren 124/ 1989 sententzian, Gizarte Segurantzaren erregimen ekonomikoaren kudeaketa autonomia erkidegoen eskutik non geratzen den eztabaidatzen da. Sententzian, sistemaren baliabide ekonomiko eta finantzaketa administrazioaren gaian, Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Orokorrak duen eskumenaz mintzatzen dira.
2017
‎Gizarte modernoetan, eskubide publikoari buruzko legeriak, diskurtsoak eta antolamenduak dauzkagu: bi printzipioren gainean eraikita daude horiek denak, batetik, gorputz sozial edo kolektiboaren soberania printzipioaren gainean eta, bestetik, estatuari norbanakoaren soberania eskuordetzeko printzipioaren gainean; horrez gainera, diziplina hertsapenen sare estu estu lotu batek ere osatzen ditu horiek, zeinak balio baitu gorputz sozialaren kohesioa benetan bermatzeko, Foucaultek ondo baino hobeto a... Nire hirugarren tesiak dioenez, gaur egun demokratizatzen ari diren gizarteetan, subiranotasun eskubide publikoaren eta diziplina mekanismo polimorfoen bitartez gauzatzen da boterea.
‎Koloreak erabiltzen ditugunean, bi printzipio jarrai dezakegu: harmonia edota kontrastea.
2018
‎Teoria honek, funtsean, aurretik aipatu ditugun bi printzipio sistemikoak (orekaren printzipioa eta ezustearen printzipioa10) gogoan hartzen ditu. Hala, Festinge rren aburuz, sistema batean ordena, oreka eta koherentzia galtzen denean, bere hitzetan" kon tsonantzia", (ezustearen printzipioak azal lezake sistema batek tarteka zergatik galtzen duen kontsonantzia), orduan halako desatsegina, halako egonezina sortzen da kideen artean edo kide bakarraren baitan (Festingerrek honi" disonantzia" esaten dio).
‎Senitarte batean biltzen dira, beraz, ekaitzegilea eta haren etsai konjuratzailea. Esan nahi baita, Anderea bikoitza dela, bere baitan bi printzipio (bi seme) kontrakoak biltzen baititu; beste modu batez esanda, ekaitza eta konjuratzailea bat dira, anaiak direlako. Geroago ikusiko dugu nola konjuratzailea ere bikoitza den eta nola aldi berean konjuratua (ekaitza) izan daitekeen.
‎Aldundia orain, parte hartze prozesuaren eta ekonomia zirkularraren alde agertu eta aldi berean erraustegia eraikitzea kontrajarritzat jotzen du guraso taldeak. Diputazioaren iragarpenok, gizarteak eginiko presioen ondorioz heldu direla diote baina bat datozela bi printzipio hauekin. Berandu bada ere," hondakinen kudeaketarako plana elkarrekin lantzeko garaiz gaude". Osasun berme gehienak eskaini eta ekonomia zirkularraren norabidean sakonduko duen plana elkarrekin diseinatu eta garatzeko, gai honetan konponbide adostu batera heltzeko premiaz biltzeko gonbita luzatu zion GuraSOSek Diputazioari.
2019
‎Haren jarrera manikeoarena da. Manikeismoaren ezaugarria ez da bi printzipio daudela onartzea bakarrik, bata ona eta bestea txarra, baizik baieztatzea gaizkia ezeztatuz erdiesten dela ongia, eta ez mugimendu positibo bat eginez; alde horretatik, kristautasuna ez da batere manikeoa, nahiz eta hortxe duen deabruaren existentzia, zeren Jainkoari emana egotea baita deabruari buru egiteko modurik onena, eta ez deabruaz arduratzea hura bentzutu nahian.... Transzendentziaren eta askatasunaren doktrina orok ongiranzko aurrerabidearen mende jartzen du gaizkiaren porrota.
‎Bistan denez, ez die errealitateak agintzen gizarteari edo norbanakoei zer aukeratu batasunaren bi printzipio kontrajarri horietatik; gizarteak eta norbanakoak erabakitzen dute zer aukeratu garai bakoitzean, kasu bakoitzean, beren beharren arabera. Askotan, beren instituzioak eta balioak proiektatzen dituzte aukeratzen duten mitoan.
‎EH Bilduk eskatuta, Legebiltzarrak eztabaida monografikoa egin du gaur Araba, Bizkaia eta Gipuzkoan, behin eskumena lekualdatuta, aplikatu den espetxe politika diseinatzen hasteko asmoz. Jone Goirizelaiaren esanetan, “gaurkoa aurrerapausoa da adostasuna ia erabatekoa izan delako bi printzipio nagusiren inguruan; izan ere, PPk ez beste talde guztiok argi esan dugu, batetik, espetxeen gaineko eskumenaren transferentzia lehentasunezkoa dela eta, bestetik, bestelako espetxe politika behar dugula, bergizarteratzea eta zigorrak betetzeko erregimen irekiak bultzatuko dituena. Transferentzia nahi dugu oraingo kartzela eredua errotik aldatzeko, ez dugu eskumena nahi egungo politika bera egiten jarraitzeko”.
2020
‎Honela dio Azurmendik: " Errealitatean izan ere, Moderniarekin, bi printzipio absoluturen konfliktoa sortzen da: Foru Legearen subirania eta balio absolutua, batetik; bestetik, aldiz, Monarkaren aginpide, agian ez teorian, baina bai errealitatean, geroz eta gehiago absolutua; eta aurki baita teorian ere absolutua.
‎Urrutikoetxearen iazko atxiloketek bake prozesuetan izan ohi diren bi printzipio urratzen dituztela azaldu zuen haren seme Egoitz Urrutikoetxeak: segurtasun juridikoarena eta konfiantzarena.
‎Kontuan izan behar da Europako babes eta pentsio sistemak bi oinarri nagusiren gainean eraiki zituztela, gizonezkoen soldatapeko lanaren gainean eta familia eredu tradizionalaren gainean. Jatorrizko bi printzipio horiek eragin dute, hain zuzen ere, emakumeen eta gizonen gaurko pentsioen arteko aldea.
‎Darwinen eboluzioaren teoriak oinarrizko bi printzipio ditu. Lehenengoaren arabera, Lurreko bizia guztiz konektaturiko fenomenoa da:
2021
‎Aitzineko astean, frantses populuari zuzendua den letra idekia plazaratu dute kanakiar independentistek, sindikalistek eta ohidura xaharreko erakundeetako ordezkariek," Abenduaren 12ko dataren atxikitzeak ondorio larriak sor ditzakeela" erranez eta erreferenduma boikotatuko dutelako" ezetzak irabaziko du bainan Kaledonia Berriko herria, kanakiar, europar edo odol gurutzatuek osatzen duten nortasun amankomuna galtzailea izanen dela" gehituz. Kolonizatuak eta kolonizatzaileak berriz ere parrez pare izaiteko irriskua aitzinatzen dute eta Numeako akordioaren bi printzipioak oroitarazten: kanakiarren independentziarako eskubide ezin ukatuzkoa ezagutzen duela Frantses Estatuak, eta deskolonizazio prozesuan kolonizazioarekin etorri diren komunitate ezberdinak integratuko direla onartzen dutela kanakiarrek.
‎Bateko edo besteko diskurtsoak gorabehera, praktikan, modernitaterako bere bidea topatu behar izan zuen euskararen komunitateak: " Europako estaturik gabeko nazioen pizkunde kulturalak estatu garaileek ezarritako bazterketa kulturala gainditzen saiatu ziren, ustez kontrajarrita zeuden bi printzipioak bateragarri eginez. Bestela adierazita, sistema kultural desberdin eta aldi berean modernoen jabe zirela erakustera bideratu zen mendeko kulturgileen estrategia" (Larrinaga, 2007b, 138).
‎Aurretik esan denez, EBko hizkuntz politikak bi printzipio eta helburu nagusi ditu: aniztasuna babestea eta herritarren komunikazio gaitasuna zabaltzea edo areagotzea (lehen hizkuntzaz gain, beste bi hizkuntza gutxienez).
‎EBko hizkuntz politikak bi printzipio nagusi ditu: Europako hizkuntz aniztasuna babestea eta herritarren hizkuntz gaitasunak aratzea.
‎EBko hizkuntz politikak bi printzipio nagusi ditu: Europako hizkuntz aniztasuna babestea eta herritarren hizkuntz gaitasunak garatzea.
‎Elkarrekintza hori, lankidetzaren bidez eta kooperazioan egindako lanaren ondorioz sortzen den harreman sozioedukatibo hori, alegia, horren oinarria da, eta aldatu egiten da taldekideen eta haien profilaren, garatu beharreko jardueraren eta helburuen, ikasgelako hezkuntza ingurunearen eta abarren arabera. Hartara, ezagutza elkarrekin eraikitzea proposatzen den heinean, elkarrekintza didaktikoa eta elkarrekintza kooperatiboa dira proposamen didaktiko honetarako ardaztuko ditugun bi printzipio pedagogiko metodologiko garrantzitsu, besteak beste, ikaskuntza testuinguru lasaiagoak eta hobeto egituratutakoak sortzen laguntzen duela, ikasleen komunikazioa eta elkarrizketa hobetzen dela, ikasleek euren artean kontaktu eta ulermen maila handiagoa dutela norberarena zein ulermen kolektiboa, eta halaber, elkarri entzutea nahiz elkar onartzea errazten diela frogatuta dagoelako (Fohli...
‎Mundu materiala etengabe sortzen duen hiruko ez denboralean agerikoa da beheko bi printzipioen berdintasun perfektua. Honen kolaborazioa ezinbestekoa da fenomenoen osotasuna agertuko bada.
‎Uste dugu, hasieran esan dugun bezala, etorkizunean ondorio garrantzitsuak izango dituen eztabaida honen oinarrian defendatu beharreko funtsezko bi printzipio daudela.
2022
‎Batzuek beren propietate farmakologikoez eragin dezakete, eta orduan botikak dira; besteek, eritasuna ematen duten gaiztoak indargabetuz, eta orduan kutunak dira. Praktikan bi printzipioak elkarrekin ibiltzen diren arren, hemen azaldu diren landareak babesle magiko gisa baliatzeko joera ikusita, uler daiteke haien eraginkortasuna, tradizioan, sinboloan bermaturik pentsatu dela maiz. Garmendiaren bilduman ikusten da belar onek berdin balio dutela gaixoak sendatzeko, hilotzak garbitzeko, tzarrak eta ortzia urruntzeko, baita Anbotoko Anderea uxatzeko (1987:
‎Izigarria zen, berriki arte behintzat, eskola txikian egiten zen propaganda jakobinoa. Urrustoi Larrabileko xahar iñoranteenek ere bi printzipio bederen ikasiak zituzten: bata" La raison d’Etat" oroz gainetik dagoela, bestea" Il ne faut pas d’Etat dans l’Etat!
2023
‎Ekonomia ahalbidea gainerako printzipioen abiapuntu eta euskarri da; ikusiko dugun moduan, lotura estu estua dago printzipio horren eta berdintasun printzipioaren artean, edota printzipio horren eta justizia printzipioaren artean. Orokorrean, ekonomia ahalbidearen printzipiotik honako bi printzipio hauek ondorioztatzen dira: ahalbide hori duten guztiek ordaindu behar dituzte tributuak (orokortasun printzipioa) eta ekonomia ahalbide bera dutenek zati berbera ordaindu behar dute (berdintasun printzipioa).
‎Zerbait ordaintzean betekizun guztiak betez gero, ordainketa horrek zorra azkentzen du, eta zorduna betebeharretik aske gelditzen da. Orokorrean, eta ordainketaren azterketa atalez atal hasi baino lehen, nahitaez bete behar diren bi printzipio ekarriko ditugu hizpidera: ordainketaren osotasuna eta zorren arteko lokabetasuna.
‎Finantza autonomiaren ondorioz, autonomia erkidegoek euren aurrekontu araubidea eratu, baliabideak egotzi, finantza plana betearazi eta kontrolatu eta tributuak sor ditzakete. Edozein kasutan ere, garapen hori bi printzipiook mugatzen dute: Estatuaren Ogasunarekin izan beharreko koordinazio printzipioak eta espainiarren arteko solidaritate printzipioak.
‎1975.eko Legea, aldiz, Toki Araubidearen Oinarriei buruzko Estatuaren 41/ 1975 Legeak, ez zuen ibilbide luzerik izan, Franco Diktadorea hil eta aurreko egunean indarrean sartu eta laster hasi zen sistema politikoaren aldaketa; batez ere, Mugimenduko Idazkari Nagusi bezala Alfonso SUAREZ GONZALEZ jauna izendatu zutenean. 1975.eko lege honek zioen azalpenean argi eta garbi adierazten zituen zeintzuk ziren bere bi printzipio garrantzitsuenak: udal demokrazia eta toki jardueraren eragingarritasuna.
‎Arias Abellánen esanetan: " Zaintzaren edo kontrolaren azterketan nagusi izan behar den ideia orokorra, gure aukeran, lurralde antolamendu jakin baten eta ondorengo administrazio maila batzuen ondorioz sortzen diren administrazioen arteko harremanetan kokatzea da" 154 Abiapuntu horretatik autoreak bi printzipiotan oinarritu da: alde batetik, autonomia bera; eta bestetik, koordinazio printzipioa, toki erakundeen kontrol jarduera koordinazioan bertan oinarrituz.
‎Baina printzipio bi hauek zuzeneko eragina izan zuten TAOLaren erreforma gauzatu zuen abenduaren 23ko 27/ 2013 Legean. Erreforma horretan bi printzipio horiek sistema berriztatzeko orduan nahitaezko eragina eduki zuten172 TAOLean printzipio berri horiek, besteak beste, honako ideia hauetan oinarritzen dira:
‎Batasun horrek, hala ere, eta Auzitegiak ere adierazi duen bezala, ez du uniformetasuna esan nahi; Espainiako Estatuaren konfigurazioak berak eta autonomia politikoa duten erakundeak izateak, hala nola autonomia erkidegoak, araubide juridiko desberdinak dakartzate nahitaez. Bilatu ere, nazioaren batasun ekonomikoaren eta autonomiaren ondoriozko dibertsitate juridikoaren arteko bateragarritasuna bi printzipioen arteko orekan bilatu behar da, eta oreka horrek, gutxienez, eta hemen interesatzen zaigunari dagokionez, botere publikoek esparru ekonomikoan esku hartzeko aukera ugari eta askotarikoak onartzen ditu, betiere honako ezaugarri hauek betetzen badituzte: erregulazio autonomikoa Erkidegoaren eskumen eremuaren barruan gauzatzea; Nazioa osatzen duten araubideetako bat edo batzuk sartzen dituen arauketa, lortu nahi den helburu legitimoaren araberakoa izatea, bertan ezarritako desberdintasunak eta berezitasunak xedearen arabera egokiak eta justifikatuak izan daitezen, eta, azkenik, edozein kasutan ere, guztien oinarrizko berdintasuna salbu gera dadin".
‎Printzipio honen arabera, aurrekontuak egitean epe ertaineko aurrekontu marko bat kontuan izan behar dugu. Printzipio hau urteko ekitaldi ekonomikoaren printzipioarekin kontraesanean datorrela dirudi, baina bi printzipioak bateragarriak dira. Aurrekontuak urte bateko indarraldia edukiko du, baina egituratzean eta egitean epe luzeago bat eduki behar dugu kontuan.
‎ETELren 4 artikuluan bertan toki autonomiaren printzipioa garatzeko garrantzi handikoak diren beste bi printzipio aipatzen dira: sorospidetasun printzipioa eta finantza nahikotasuna.
‎Gaitasun horrek Estatuak toki sektorearekiko duen finantza zaintza kentzea baino zerbait gehiago dakar, korporazioek eurek beraien finantza baliabideak lortzeko eta erabiltzeko prozesuan parte hartuz eta errekurtso haien bolumena geldiarazteko eta gastua askatasunez antolatzeko ahalegina eginez, Konstituzio Auzitegiak bere funtsezko arauaren integrazio lanean berariaz adierazi duen bezala". Beraz, bi printzipio horiek harreman estuan egon arren ez dira gauza bera.
‎Europan erkideak diren ideiak eta printzipioak bermatzea, besteak beste, printzipio demokratikoa eta boterearen deszentralizazioa. Ikuspuntu horretatik TAEHren 3 artikuluak bi printzipio horiek islatzen ditu. TAEHk toki autonomiaren definizioan deszentralizazioaren printzipioaren hurrengo adierazleak indartuko ditu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia