2003
|
|
Esate baterako: printzipio baten ariora, nahierarako legeak eskuarki ezagutzen ez diren egitateak dira, eta beste printzipio bati ekinez, ezinezkoa da lege naturalak ez jakitea; bada,
|
bi
printzipio horiek erregela finko bihur daitezkeen egiak dira, erraz erabil eta aplika daitezkeenak. Lehenengo erregela:
|
|
Horretara, printzipio hauek ditugu: autu guztietan, horiek eragin dituzten arrazoiak izan behar dira gogoan; erabakiak hartzeko erregelak bereizi behar dira, bakoitzaren erabilera, mugapenak edo hedadura kontuan izanda;
|
bi
printzipio horiek ezin daitezke erregela finko eta zehatz bihurtu, kasuren bat konpontzeko arau moduan erabiltzeko. Beste printzipio mota batzuetan, azkenez, ez da erraza erregelak egitea edo erabilera zehaztea, halakoak azaldu ditugun tokietan emandako azalpena irakurtzean ikus daitekeen bezala; baina horrek ez du esan nahi printzipiook ez dutela inolako ondorerik, hagitz erabilgarriak izan daitezkeelako, erregela guztiak kasu zehatzetan aplikatzerakoan.
|
2008
|
|
[...]. Matematikaren testuinguruan
|
bi
printzipio horiek aplikatuta, matematikaren objektuak (zenbakiak, lerroak, zabalerak, e.a.) existitzen direla baiezta daiteke, baina ez zentzumenezko gauzetatik kanpo, ezta egintzan ere. Aitzitik, errealitate matematikoak potentzian existitzen dira, haiek ikergai bihur daitezkeen neurrian; objektu matematikoen egintzaratzea matematikariak egindako abstrakzioedo banantze prozesuaren ondorioz gertatzen da (cf.
|
2009
|
|
Zenbaitzuek beren zenbakiak hobetzeko nahia erakutsi zuten, bukaerako estatistikek lan txukuna egin zutela adierazteko. Bruesak onenen ligan jarraitzen badu, talde lanari esker izango da, jokalari denen inplikazioari esker, eta gaur gaurkoz,
|
bi
printzipio horiek kolokan daude. Egoera, oraingoz, ez da kritikoa, baina bai larria.
|
|
gogarazten dit, baina berez matriarkalismo hori Jungen eta Heideggerren hibrido bat da (hermeneutikaren bidez). Teoria horrek azaldu eta argitu nahi du bai historia bai gizartearen egitura
|
bi
printzipio horien borrokaren bidez. Emakumezko printzipioa intuizioarekin eta komunitatearekin lotuta dago; gizonezkoa, berriz, arrazoiarekin eta indibiduoarekin. Hasieran printzipio femeninoa nagusi zen, hau da, gizarte matriarkalistak, solidarioak, berdintzaileak eta bakezaleak?, baina gero, indarrez eta armez aurrekoak menderatuz, gizarte patriarkalak, indibidualistak, hierarkikoak eta gerrazaleak?
|
2010
|
|
Haren esanetan, azken finean norbanakoak bere interesa defendatu nahi duen eta nola erabaki behar du, eta ofizioz edo Fiskaltzaren eskaeraz bide bati edo besteari ezin zaio hasiera eman.
|
Bi
printzipio horiek argi eta garbi azaltzen dituzte, Gómez de Liaño González, F. k, Introducción al Derecho Procesal (Abogacía y Proceso), 5 arg., Forum, Oviedo, 1997, 240 or.; Berzosa Francos, M.V. k,. Principios del proceso?, op.cit.; Vázquez Sotelo, J. L. k,. Los principios del proceso civil?, Justicia, 1993/ 4 zk., eta Asensio Mellado, J. M. k, Introducción al Derecho Procesal, op.cit., ...
|
|
Alde batetik, aintzakotzat hartu behar da haren izaera garbia edo arrazoizko arimaren funtsa, eta, ondorenez, arrazoiaren argitan egin behar da azterketa, gizakiari berezko zaion neurrian; eta, beste alde batetik, gogoan izan behar da goitik gizakiarengan zein grazia barruratu eta grazia horren izaera, betiere fedearen argi jainkotiar eta naturaz gaindikoaren eretzean, fede horrek gidatu gobernatzen baitu gizakia, bidegilea den heinean.
|
Bi
printzipio horietatik abiatuta, teologiak bi lege natural bereizten ditu: bata, berez eta gizakiari begira naturala dena; eta, bestea, gizakiari begira naturaz gaindikoa izanik (graziaren ordena osoa gizakiarentzat natura gaindikoa baita), graziaren eretzean natural deitu daitekeena.
|
2012
|
|
Nazioarteko zuzenbideak lurraldetasunaren printzipioa bermatzen du, baitaautodeterminazioaren printzipioa ere.
|
Bi
printzipio horiek talka egiten baduteere, azpimarratu behar da nazioarteko erkidegoak zein nazioarteko erakundeeklurraldetasunaren printzipioa zokoratzen dutela autodeterminazio kasuetan. Halagertatu da Bangladesheko independentziaren aitorpenaren kasuan, Singapurrekoindependentziaren kasuan, zein Belizeko independentziaren kasuan (Guatemalaksezesioaren zilegitasun eza defendatzeko bere estatu lurraldetasunaren bermeaalegatu bazuen ere, erreparo horrek ez zuen arrakastarik izan).
|
2013
|
|
Gorputz mugimenduak bi printzipio mekaniko ditu, elkarren aurkakoak, baina osagarriak?, eta mugimendu horiek ematen diote gorputzari bere jarrera aniztasun ikaragarria, motrizitate finenetik hasi eta indar eta bizkortasun handienera arte. Gorputzeko artikulazioen mobilizazioa eta egonkortasuna dira
|
bi
printzipio horiek.
|
|
Pilates teknikan, espazioan mugitzen ez diren gorputz zatiak mugitzen direnak bezain garrantzitsuak, edo garrantzitsuagoak, dira. Beste gauza askoren artean,
|
bi
printzipio horiek, aldi berean edo hurrenez hurren, kontuan hartzen dituen ariketa kopuru handia sortu zuen Pilatesek, eta ariketa bakoitzaren bidez, gure gorputza dimentsio guztietan berrantolatzeko aukera eman zuen.
|
2014
|
|
Kasuhorretan, indar kapitalak printzipio artseniko eta tireoidianoen [sic] forma hartzenzuen, zeinaren organismoak egindako erabilerak funtzio intelektualen eta sexualenarteko gatazka sortzen baitzuen. Hilekoarekin batera,
|
bi
printzipio horien kontsumoaigo egiten zen, burmuinaren jardueran eragiten zuen «deficiencia de compuestosarsenicales» (Novoa Santos, 1908: 137 eta 150) sortuz.
|
2015
|
|
Horri lotuta berezko hizkuntzaren planoa eta alde horretatik garapen batizan litzateke, eta beste alde batetik ofizialtasunaren planoa desberdindu daitezkeela ereuste dut. Ez gaur egun daukagun Konstituzioaren arabera, akaso Konstituzioa erreformatuta edosalto kualitatibo bat emanez beste estatus juridiko politiko bat lortuta, lurraldetasun eta pertsonaltasun
|
bi
printzipio horiek konbinatzea ere posiblea dela iruditzen zait, udalerri euskaldunen kasuei begira, adibidez, ehuneko batzuk zehaztuz eta ehuneko horien arabera zerbitzu hizkuntza zeinizango den ezartzea. Euskaldunen kopurua% 60tik gorakoa denean, adibidez, udalerri elebakarraizango litzateke, eta zerbitzuak euskaraz baino ez lirateke emango.
|
|
Azterturiko
|
bi
printzipio horiek oinarritzat hartuta, Auzitegi Konstituzionalaren 124/ 1989 sententzian, Gizarte Segurantzaren erregimen ekonomikoaren kudeaketa autonomia erkidegoen eskutik non geratzen den eztabaidatzen da. Sententzian, sistemaren baliabide ekonomiko eta finantzaketa administrazioaren gaian, Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Orokorrak duen eskumenaz mintzatzen dira.
|
2020
|
|
Kontuan izan behar da Europako babes eta pentsio sistemak bi oinarri nagusiren gainean eraiki zituztela, gizonezkoen soldatapeko lanaren gainean eta familia eredu tradizionalaren gainean. Jatorrizko
|
bi
printzipio horiek eragin dute, hain zuzen ere, emakumeen eta gizonen gaurko pentsioen arteko aldea.
|
2021
|
|
Erreforma horretarako euskararen ko-ofizialtasuna eta hizkuntza eskubideen aitorpena ez dira tresna erabilgarrienak.
|
Bi
printzipio horiek onartzeko, Frantziako identitate konstituzionala goitik behera aldatu behar litzateke. Egoera hori ikusiz, artikulu honek beste alternatiba konstituzionalak lantzen ditu, euskarari lege babes egokiagoa emateko.
|
|
hizkuntzaren ofizialtasunarena eta hizkuntza eskubideena.
|
Bi
printzipio horiek dira haien hizkuntza aniztasuna erregulatu duten Estatu eleanitzek erabili dituzten kontzeptu juridikoak.
|
2023
|
|
6 Horiek horrela, urriaren 31ko 126/ 2019 epaian Konstituzio Auzitegiak adierazi duenez, Hiri lurreko Balio Gehikuntzaren gaineko Zergaren tributu kuotak lurra eskualdatzean benetan lortutako irabazia gainditzen badu, zerga hori bidegabea da ekonomia ahalbidearen eta konfiskaezintasunaren printzipioen aurkakoa delako, hots, ez dagoen errenta baten gainean ezartzen delako.
|
Bi
printzipio horiek, hurrenez hurren, tributuaren legitimazio eta muga bezala jardun behar dute edozein kasutan.
|
|
Estatua egituratzean autonomiaren printzipioa eta batasun printzipioa koordinatu behar dira.
|
Bi
printzipio horiek talka egin dezakete eta horregatik harmonizazio eta koordinaziorako tresna ezberdinak garatzen dira Konstituzioan. Hori horrela, autonomia printzipioaren erabilera kontrolatzeko betebeharra sortzen da.
|
|
Baina printzipio bi hauek zuzeneko eragina izan zuten TAOLaren erreforma gauzatu zuen abenduaren 23ko 27/ 2013 Legean. Erreforma horretan
|
bi
printzipio horiek sistema berriztatzeko orduan nahitaezko eragina eduki zuten172 TAOLean printzipio berri horiek, besteak beste, honako ideia hauetan oinarritzen dira:
|
|
sorospidetasun printzipioa eta finantza nahikotasuna.
|
Bi
printzipio horiek toki autonomiaren hedadura zabaltzeko eta garatzeko behar beharrezkoak dira, ezinbestekoak. Hurrengo epigrafeetan gaiaren inguruan sakonduko dugu, baina derrigorrezkoa dugu honako aipamen hau egitea:
|
|
Gaitasun horrek Estatuak toki sektorearekiko duen finantza zaintza kentzea baino zerbait gehiago dakar, korporazioek eurek beraien finantza baliabideak lortzeko eta erabiltzeko prozesuan parte hartuz eta errekurtso haien bolumena geldiarazteko eta gastua askatasunez antolatzeko ahalegina eginez, Konstituzio Auzitegiak bere funtsezko arauaren integrazio lanean berariaz adierazi duen bezala". Beraz,
|
bi
printzipio horiek harreman estuan egon arren ez dira gauza bera.
|
|
Europan erkideak diren ideiak eta printzipioak bermatzea, besteak beste, printzipio demokratikoa eta boterearen deszentralizazioa. Ikuspuntu horretatik TAEHren 3 artikuluak
|
bi
printzipio horiek islatzen ditu. TAEHk toki autonomiaren definizioan deszentralizazioaren printzipioaren hurrengo adierazleak indartuko ditu:
|